زیان ۲ خودروساز مطرح کشور ۸٫۵ برابر درآمد نفتی است

دبیر انجمن خودروسازان ایران زیان ۲ خودروساز مطرح کشور ۸٫۵ برابر درآمد نفتی است دبیر انجمن خودروسازان ایران، گفته زیان دو شرکت خودروسازی ایران به ۸۵ هزار میلیاردتومان رسیده است. در بزرگی این عدد همین‌قدر کافی است که بدانیم اگر میزان زیان خودروسازان را به کل جمعیت ایران تقسیم کنیم، سهم هر نفر یک میلیون […]

دبیر انجمن خودروسازان ایران

زیان ۲ خودروساز مطرح کشور ۸٫۵ برابر درآمد نفتی است

دبیر انجمن خودروسازان ایران، گفته زیان دو شرکت خودروسازی ایران به ۸۵ هزار میلیاردتومان رسیده است. در بزرگی این عدد همینقدر کافی است که بدانیم اگر میزان زیان خودروسازان را به کل جمعیت ایران تقسیم کنیم، سهم هر نفر یک میلیون تومان می‌شود. قیمت خودروهای ساخت داخل در یکی، دو سال گذشته دو برابر شده است. واردات خودرو خارجی به ایران ممنوع است و دو خودروساز ایران، از دولت یارانه می‌گیرند. اما با این همه، آنها همچنان زیان می‌دهند. رقم زیان دو شرکت ایرانخودرو و سایپا متفاوت است. خودروسازان این رقم را حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار میلیاردتومان عنوان می‌کنند. به گزارش از تجارت‌نیوز؛ اما در آخرین اظهارنظر، احمد نعمت‌بخش؛ دبیر انجمن خودروسازان ایران، گفته زیان انباشته ایران‌خودرو و سایپا به ۸۵ هزار میلیاردتومان رسیده است!

زیان ۸٫۵ برابری درآمد نفتی

نکته جالب اینکه ۸۵ هزار میلیاردتومان معادل دو سال یارانه نقدی است که دولت ایران به ۷۶ میلیون نفر از مردم خود می‌پردازد. همچنین میزان زیان این دو خودروساز ۸٫۵ برابر درآمد نفتی ایران در سال ۹۹ است. چون آن‌گونه که وزیر اقتصاد گفته بود در سال ۹۹ درآمد فروش نفت ایران ۱۰ هزار میلیاردتومان بوده و زیان دو خودروساز کشور، ۸۵ هزار میلیاردتومان! اما نکته جالب‌تر این است که اگر میزان زیان این دو خودروساز را بر جمعیت ایران تقسیم کنیم، سهم هر نفر یک میلیون تومان می‌شود. به عبارتی اگر خودروسازان انتظار داشته باشند که این زیان نجومی‌ را دولت جبران کند، مانند این است که هر ایرانی یک میلیون تومان از جیب خود بدهد تا ایران‌خودرو و سایپا از زیان انباشته خارج شوند.

 دلیل زیان خودروسازان چیست؟

آنگونه که احمد نعمت‌بخش گفته؛ قیمت‌گذاری دستوری خودرو مهم‌ترین عامل زیان خودروسازان است. آنها می‌گویند دولت باید دست از قیمت‌گذاری دستوری خودرو بردارد و به خودروسازان اجازه بدهد که خودرو را با قیمت بالاتری بفروشند. البته به گفته آنها به قیمت حاشیه بازار. به عبارتی نکته اصلی خودروسازان این است که به جای وجود دو قیمت کارخانه و بازار آزاد، خودروسازان محصولات را مستقیم با قیمت بازار به مردم بفروشند. چون در این حالت سود فروش خودرو به جیب خودروسازان می‌رود و نه دلالان و واسطه‌ها. برای مثال قیمت کارخانه‌ای خودروی تیبا حدود ۱۰۰ میلیون تومان است اما قیمت آن در بازار آزاد به حدود ۱۳۵ میلیون تومان می‌رسد. یا مثلاً قیمت کارخانه‌ای شاهین ۲۹۰میلیون تومان است اما قیمت همین خودرو در بازار آزاد ۲۷۵ میلیونتومان است. اینها تنها مواردی از اختلاف قیمت بازار آزاد و کارخانه خودروهاست. در مواردی این اختلاف قیمت به بیش از ۱۰۰ میلیون تومان می‌رسد. حالا خودروسازان خواستار آزادسازی قیمت خودرو شده‌اند و می‌گویند؛ تنها راه خروج از این زیان ۸۵هزار میلیاردتومانی، توقف قیمت‌گذاری دولت و فروش خودرو به قیمت بازار است. اما نکته‌ای که خودروسازان به آن اشاره نمی‌کنند ماجرای انحصار تولید خودرو است. مدت‌هاست که واردات خودرو به ایران ممنوع است و پیش از آن هم واردات خودرو شامل عوارض ۱۰۰درصدی بود. عاملی که سبب می‌شود قیمت خودروهای خارجی در بازار ایران چند برابر شود. حالا خودروسازان در حالی خواستار توقف قیمت‌گذاری و فروش محصولات به قیمت بازار آزاد شده‌اند که هیچ بحثی درباره حذف انحصار چند ساله خود نمی‌‌کنند. البته آنها پیشنهاد آزادسازی واردات خودرو را هم مطرح کرده‌اند. اما می‌خواهند واردات خودرو هم در اختیاز خودشان باشد. یعنی دو شرکت خودروساز ایران هم انحصار تولید را و هم واردات را در اختیار بگیرند.