معاون وزیر صمت به دنبال تولید بدون زیان برای خودروسازان هستیم اخیراً فاطمیامین؛ وزیر صنعت،معدنوتجارت، اعلام کرده «امسال با صد هزار دستگاه افزایش، تولید خودرو به میزان یک میلیون دستگاه خودرو خواهیم رساند. ضمن اینکه سال آینده یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو در کشور تولید میشود. البته این مقام مسؤول در وزارت […]
معاون وزیر صمت
به دنبال تولید بدون زیان برای خودروسازان هستیم
اخیراً فاطمیامین؛ وزیر صنعت،معدنوتجارت، اعلام کرده «امسال با صد هزار دستگاه افزایش، تولید خودرو به میزان یک میلیون دستگاه خودرو خواهیم رساند. ضمن اینکه سال آینده یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو در کشور تولید میشود. البته این مقام مسؤول در وزارت صمت تأکید کرده که «خودروسازان مشکلات عدیدهای هم دارند که ما باید برای حل آن کمک کنیم». به گزارش از خبرگزاری تسنیم، علاوه بر این صالحینیا؛ معاون وزیر صمت، هم با اعلام اینکه «امروز بهدنبال «تولید بدون زیان» برای خودروسازان هستیم»، گفته است: در این راستا ۹ پروژه اصلی تعریف شده که مهمترین آن «زنجیره ارزش در صنعت خودرو و اصلاح شرایط آن» است، علاوه بر این در دولت سیزدهم با هدف دستیابی به افزایش تولید، از همه ظرفیتها استفاده خواهد شد. وعده افزایش تولید خودرو در حالی توسط وزیر صمت عنوان شده که خودروسازان مبلغ ۷۵ هزار میلیارد تومان به قطعهسازان بدهکار هستند و هنوز این مبلغ پرداخت نشده است. به عبارت دیگر، نقدینگی قطعهسازان، توسط خودروسازان بلوکه شده و قطعهسازان در حالحاضر برای افزایش تولید نیازمند منابع مالی هستند. با توجه به این موضوع لازمه افزایش تولید؛ تأمین منابع مورد نیاز زنجیره تولید و قطعهسازان است که باید در اسرع وقت پرداخت شود. اما خودروسازان در این رابطه هم با مشکلات زیادی دستوپنجه نرم کرده و مدام از زیانهای بالای خود در تعیین دستوری قیمت خودرو صحبت میکنند. به اعتقاد خودروسازان باید اصلاح قیمتی در محصولات اعمال شود تا امکان پرداخت بدهی خود را به قطعهسازان و تکمیل خودروهای ناقص مانده در کف کارخانه داشته باشیم.
دستورالعمل قیمتگذاری خودرو تغییر میکند؟
در حالحاضر با توجه به مصوبه شورایرقابت قیمت خودرو هر شش ماه یکبار متناسب با نرخ تورمبخشی اعلامی توسط بانکمرکزی تغییر خواهد کرد. خودروسازان هم در این ارتباط آمار هزینههای تولید را به شورایرقابت ارسال کردهاند اما با توجه به رفتن رئیس شورایرقابت هنوز خبری از رئیس جدید شورا نیست تا روند بررسی تغییرات قیمتی انواع خودروها مورد ارزیابی قرار گیرد.
البته شیوا؛ رئیس سابق شورایرقابت، در آخرین نشست خبری خود اعلام کرده بود: شاید اصلاً رئیس جدید بخواهد این مدل قیمتگذاری را تغییر دهد و برنامه دیگری را در دستور کار خود قرار دهد. البته قیمتگذاری با روش فعلی باید براساس تورم بخشی که از بانکمرکزی اعلام میشود صورت گیرد. در حالحاضر هم هنوز بانکمرکزی تورم را به شورایرقابت اعلام نکرده و ممکن است تا پایان مهرماه طول بکشد. با توجه به صحبتهای شیوا، به نظر میرسد قیمتگذاری خودرو با آمدن رئیس جدید شورایرقابت با تغییراتی روبهرو شود و در آینده بازار شاهد قیمتهای جدید انواع محصولات باشد. هر چند خودروسازان هم این روزها مدام برطبل افزایش هزینههای تولید کوبیده و مخالف قیمتگذاری دستوری هستند اما باید دید در آینده وزیر صنعتی که وعده افزایش تولید خودرو را اعلام کرده میتواند روند آزادسازی قیمت خودرو را فراهم کند یا رئیس جدید شورایرقابت با دستورالعمل جدید قیمتگذاری خود بازار را با افزایش قیمتها در انواع محصولات مواجهه خواهد ساخت.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.