راه‌اندازی نخستین کارخانه تولید آهن‌اسفنجی چین توسط ایرانی‌ها

تکنولوژی ایرانی PERED ، در چین به بار نشست؛ راه‌اندازی نخستین کارخانه تولید آهن‌اسفنجی چین توسط ایرانی‌ها ایران نخستین کارخانه تولید آهن‌اسفنجی به روش بومی‌«پِرِد» را در چین راه‌اندازی کرد. شرکت ام‌ام‌ایی، با بهره‌گیری از روش «احیای مستقیم ایرانی»، نخستین کارخانه تولید آهن‌اسفنجی در بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد جهان را طراحی، اجراء و راه‌اندازی کرد. به […]

تکنولوژی ایرانی PERED ، در چین به بار نشست؛

راه‌اندازی نخستین کارخانه تولید آهن‌اسفنجی چین توسط ایرانی‌ها

ایران نخستین کارخانه تولید آهن‌اسفنجی به روش بومی‌«پِرِد» را در چین راه‌اندازی کرد. شرکت ام‌ام‌ایی، با بهره‌گیری از روش «احیای مستقیم ایرانی»، نخستین کارخانه تولید آهن‌اسفنجی در بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد جهان را طراحی، اجراء و راه‌اندازی کرد. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط‌عمومی ‌ایمیدرو، کشور چین که رتبه اول تولید فولاد جهان را در اختیار دارد، عمدتاً با روش کوره بلند این محصول پُرمصرف را تولید می‌کند، اما اکنون با هدف گذر از چالش‌های زیست‌محیطی و با استفاده از توان فنی و مهندسی ایرانی، روبه تولید فولاد به روش فوق آورده است. پیش از این پلنت (کارخانه) احیای مستقیم گازی در آن کشور احداث نشده بود، اما به سبب مسائل محیط‌زیستی، جهت‌گیری اژدهای زرد، به سمت ساخت کارخانه‌های تولید آهن‌اسفنجی به روش گازی است. قرارداد احداث نخستین کارخانه احیای مستقیم به روش گازی بین شرکت CSTM از چین و شرکت MME از ایران به‌عنوان صاحب تکنولوژی پرد منعقد شده بود. پروژه احیای مستقیم CSTM با ظرفیت سیصدهزار تن در سال و محصول HBI در شهر تای یوآن (Taiyuan) احداث و در ۳۱ خرداد سال ۱۴۰۰ راه‌اندازی شد. ناحیه کوره در این کارخانه احیای مستقیم با روش «ایرانی احیای مستقیم»PERED)) توسط شرکت MME طراحی شده است و بخشی از تجهیزات اصلی آن نیز در ایران ساخته و به کشور چین صادر شد. در حال‌حاضر به دلیل عدم دسترسی به گاز طبیعی، این کارخانه از گاز حاصل از آون کک‌سازی استفاده می‌کند.

رکورد در دستیابی به متالیزاسیون

محصول این کارخانه که بریکت گرم (HBI) است که از زمان راه‌اندازی به متالیزاسیون حدود ۹۵درصد نیز دست یافته است که این میزان در پلنت‌های HBI یک رکورد محسوب می‌شود. با راه‌اندازی این کارخانه به‌عنوان اولین کارخانه (پلنت) احیای مستقیم گازی در چین، امید آن می‌رود که قراردادهای دیگری نیز با سایر کارفرماها در کشور چین توسط شرکت MME به‌عنوان صاحب تکنولوژی پرد منعقد شود.