پژوهشی علمی‌و ادبی در فهرست‌بهای ابنیه ۱۴۰۰

            سوابق کاری و اجرایی   ¨  محقق و مدرس متره و برآورد و امور قراردادها و پیمان ¨  مدیرعامل شرکت میلان‌افزار (میلان‌متر) ¨  مؤلف کتاب‌های مهندسی متره ۳،۲،۱،۵ و۲۸۰۰ نکته متره برآورد، تست‌های طبقه‌بندی شده متره برآورد، واژه‌نامه متره برآورد، اصول تنظیم قرارداد، مدیریت قرارداد، قراردادهای طرح و ساخت […]

 

 

 

 

 

 

سوابق کاری و اجرایی

 

¨  محقق و مدرس متره و برآورد و امور قراردادها و پیمان

¨  مدیرعامل شرکت میلان‌افزار (میلان‌متر)

¨  مؤلف کتاب‌های مهندسی متره ۳،۲،۱،۵ و۲۸۰۰ نکته متره برآورد، تست‌های طبقه‌بندی شده متره برآورد، واژه‌نامه متره برآورد، اصول تنظیم قرارداد، مدیریت قرارداد، قراردادهای طرح و ساخت EPC، مدیریت و راهبرد مناقصات، شرایط عمومی‌پیمان، استانداردها و چک‌لیست‌های نقشه‌های ساختمانی و …

 


 

به نام نخستین مهندس هستی

 پژوهشی علمی‌و ادبی در  فهرست‌بهای  ابنیه ۱۴۰۰

 

سرور گرامی‌جناب آقای دکتر قانع فر

ریاست محترم امور نظام فنی اجرایی مشاورین و پیمانکاران سازمان برنامه و بودجه

با سلام

سخنم را با یاد و نام پدر مهندسی ایران استاد حامی‌که فرمود دل هر ایرانی که برای ایران نتپد بهتر است که هرگز نتپد شروع می‌کنم.

در آغاز وظیفه خود می‌دانم از تمامی‌دوستان، همکاران، مدیران، مهندسان و دیگر دست‌اندرکاران زحمت‌کش و دلسوز نظام فنی و اجرایی کشور، اعم از این که در دستگاه‌های اجرایی کشور مشغول به فعالیت هستند و یا در گوشه‌گوشه ایران اسلامی‌گرامی‌و سربلند، در قامت مهندس مشاور، پیمانکار، مدیرطرح، سرمایه‌گذار و یا در نقش‌های گوناگون دیگر کوشش و تلاش می‌نمایند، سپاسگزاری نموده و برای همه ایشان آرزوی توفیق و سربلندی نمایم.

باز وظیفه خود می‌دانم به طور ویژه ضمن تشکر و قدردانی از زحمات پرسنل کارشناسان دلسوز محترم امور نظام فنی اجرایی سازمان برنامه و بودجه کشور که در یک حرکت جسورانه بعد از چندین سال نسبت به اصلاح بازنگری در فهرست‌بهای ابنیه اقدام نموده و نتایج تغییرات هر فصل آن را در تاریخ ۲۸/۱۲/۹۹ ابلاغ نموده اند تشکر و قدردانی نمایم. به عنوان کارشناسی که حدود بیش از ۴۰ سال است همه رویدادهای علمی‌و فنی مرتبط با متره و برآورد را پیگیری کرده و در بسیاری از آن‌ها حضور فعال و مؤثر داشته است، فکر می‌کنم زحمات کارشناسانِ یاد شده، هنگامی‌به بار می‌نشیند که جامعه مهندسی کشور زحمات ایشان را ارج نهاده و نکاتی را که احتمالاً در انجام مطالعات بازنگری فهرست‌بها، از قلم افتاده یا در فرآیند تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی دچار خدشه شده است را شناسایی و گوشزد نماید. بنده و همکارانم در شرکت مهندسی میلان افزار نیز با مطالعه دسترنج همکارانمان در نظام فنی و اجرایی و درج نکاتی که حاصل سال‌ها تجربه در صدها پروژه و طرح عمرانی کشور است، تلاش داریم تا به سهم خود، گامی‌در بهبود هر چه بیشتر این سند مهم و فاخر برداریم. بدین منظور موارد پیوست را به عنوان یک نقد علمی‌به دوستان گرامی‌در سازمان برنامه و بودجه کشور تقدیم می‌کنم.

 لازم به ذکر است که با توجه به کمبود وقت و عدم دسترسی به آنالیزها در مورد قیمت‌ها کمتر به آن توجه شده است، هرگونه که صلاح می‌دانند در ویرایش بعدی فهرست‌بهای ابنیه یا در اصلاحیه‌های احتمالی آن مورد نظر قرار دهند. یا مورد تجدیدنظر قرار گیرد.

درخاتمه از کلیه کسانی که متره و براورد را علم دانسته و جایگاه علمی‌آن را در جامعه فنی و مهندسی این مملکت و جایگاهی مهندسی متره را در پروژه‌های عمرانی و صنعتی پاس داشته‌اند تشکر و قدردانی می‌نمایم.

علی رضا میلانی زاده

محقق و مدرس متره و برآورد و امور قراردادها و پیمان

 

 

 


پس از گذشت یک ماه از ابلاغ فهارس‌بهای ۱۴۰۰، از ۲۴ فهرست‌بهای ابلاغ شده ۶ فهرست‌بها اصلاح و مجددا ابلاغ شده‌اند، بهتر است که در آخر سه ماهه اول هر سال دفترچه فهرست‌بها با قیمت‌های همان سال محاسبه گردد نه با سه ماهه چهارم سال قبل که با تعدیل ابلاغ و با این سری مشکلات مواجه شود.

 

۱٫       فهرست‌بهاها بهتر است به صورت رسته‌ای همانند ذیل باشد :

۱-۱٫  رسته ساختمان

۱-۲٫  رسته آب

۱-۳٫  رسته برق

۱-۴٫  رسته حمل‌ونقل

۱-۵٫  رسته کشاورزی

۱-۶٫  رسته تجهیزات

به صورت یک یا چند مجلد منتشر گردد تا از تعدد فهرست‌بها جلوگیری و از تجمیع آن استفاده گردد.

اگر فهرست جدیدی نیاز باشد در همان مجموعه گنجانده شود و یا پیمانکار در پیشنهاد قیمت خود موارد سختی و سهولت کار را ببیند به طور مثال خطوط انتقال آب، شبکه توزیع آب و… و یا راه و راه آهن یا راهداری و … 

۲٫       در فهرست مطالب کلیه فهرست‌بهاها بطور مثال فصل۶ لوله مسی در فهرست‌بهای تأسیسات مکانیکی و یا فهرست‌بهای تأسیسات برقی کلیه فصول فقط نام عملیات یا کار مشخص شده ولیکن در فهرست‌بهای ابنیه فصل یک عملیات تخریب فصل نه کارهای فولادی سنگین و فصل هشت بتن درجا بهتر است که از کلمه کار و عملیات حذف گردد، مانند پیوست۱

فصل یک : تخریب و برچیدن                 فصل دو : خاکی با دست                          فصل سه : خاکی با ماشین

 

 

 

با توجه به اینکه دستورالعمل کاربرد و پیوست‌های کلیه فهارس‌بها با تغییرات اندکی مانند هم هستند پیشنهاد می‌شود برای بخش‌های فوق یک بخشنامه مجزا به صورت ذیل :

دستورالعمل کاربرد

         پیوست یک : مصالح پایکار

         پیوست دو : ضریب طبقات

         پیوست سه : هزینه‌های بالاسری

         پیوست چهار : تجهیز و برچیدن کارگاه

          پیوست پنج : کارهای جدید

 

۳٫       فهرست‌بهای منضم به پیمان مشخص گردد که :

۳-۱٫       کلیه فهارس‌بهای سازمان برنامه و بودجه منتشر شده در آن سال است؛

۳-۲٫       فهرست منضم به پیمان فقط فهرست‌بهای رشته منتشر شده سازمان برنامه و بودجه که برآوردهای مشاور براساس آن تهیه شده است؛

۳-۳٫       فقط برآوردهایی که مشاور تهیه کرده و در اسناد پیمان قرار داده است این موضوع باعث اختلافات و معضلات فراوانی در سیستم پیمانکاری این مرز و بوم داشته است.

۴٫       موضوع بخشنامه فهرست‌بهای پایه رشته …….. سال ۱۴۰۰ می‌باشد چرا آیتم‌های اساسی و اصلی فهرست‌بها قیمت نداشته به طور مثال طبق جدول (پیوست یک) فهرست‌بهای تأسیسات مکانیکی دارای ۱۱۰۳ ردیف و ۱۶۸ گروه می‌باشد که از آن ۳۸۱ آیتم آن قیمت نداشته است یعنی باید ستاره دار گردد، با توجه به فناوری‌های جدید و آیتم‌هایی که در فهرست فوق و فهرست‌بهای تأسیسات برقی و مکانیکی وجود ندارد همچنین کارهای دستمزدی که قیمت ندارد بیش از ۴۰% فهرست فوق باید قیمت جدید گردد و همچنین آیتم‌هایی که در فهرست فوق قیمت ندارد از قبیل دیگ چدنی، پکیج زمینی و دیواری، مشعل‌ها و پمپ‌های خطی، صفحه نصب جعبه کلکتور، مبدل‌های صفحه ای، صفحه نصب شیرهای کلکتور، فوم ۵ لایه، شیر تنظیم فشار و … که حدود ۷۰% برآوردهای ساختمان کوچک و بزرگ از قبیل مدارس نوسازی و ادارات دیگر ردیف‌های ستاره دار آن‌ها بیش از ۳۰% مناقصات عمومی‌و ۱۵% برای مناقصات محدود و ۱۰% ترک تشریفات می‌باشد که همگی باید به دبیرخانه شورای فنی ارسال و پس از تصویب شورای فنی ملاک عمل قرار گیرد.

در فهارس دیگر هم به همین‌گونه می‌باشد در فهرست‌بهای تأسیسات برقی پیوست ۲ و در فهرست‌بهای ابنیه پیوست ۳ که در سال گذشته تجدیدنظر گردیده است.

۴-۱٫ با توجه به اسم فهرست‌بها چرا این مقدار آیتم بها ندارد که برآوردها را دچار نقص می‌کند؟

۴-۲٫   چه زمانی برای تهیه برآورد و تصویب آن در دبیرخانه شورای فنی مورد نیاز است آیا بودجه و زمان اجرای پروژه تحت‌تأثیر موارد فوق قرار نمی‌گیرد؟

۴-۳٫   آیا شورای فنی به این اندازه نیرو دارد که این تعداد پروژه را رسیدگی نماید؟

۵٫       در ردیف‌های ۲-۳ برای هر یک از اقلامی‌که در کلیات یا مقدمه فصل‌ها بهای آنها به صورت درصدی از بهای واحد ردیف یا ردیف‌هایی با روش  دیگر مانند میان‌یابی و … تعیین شده است.

 

۶٫       در ردیف ۲-۴ بهای واحد ردیف‌هایی که شرح آنها در این فهرست‌بها موجود است اما بدون بهای واحد هستند ……… این اقلام نیز جزء ردیف ستاره دار محسوب می‌شوند که بهتر است در خود فهرست‌بها جلوی ردیف این آیتم‌ها ستاره گذاشته شود که مشخص گردد، چندین آیتم قبل از ابلاغ فهرست‌بها قیمت ندارد.

 

۷٫       آیتم‌هایی که مانند درب برقی، پله برقی، آسانسور برقی و آسانسور هیدرولیکی و کابین آسانسور و… که در کارهای ساختمانی به‌صورت متداول انجام می‌شود و در فهرست‌بها آیتم ندارد به صورت ستاره دار یا فاکتوری در کدام فهرست‌بها منظور گردد و اگر قیمت آن را در فهرست مشخص نمایید بهتر است.

۸٫       آیتم‌هایی در فهرست‌بها وجود دارند که قیمت ندارند ولی در الزامات تبصره و … دارند مانند ۱۶۰۲۲۵ ابتدا باید قیمت ردیف مشخص شود سپس شرایط تعلق گرفتن یا نگرفتن آن ذکر گردد.

۸-۱٫  در فهارس‌بهای سال ۱۳۵۵ تا ۱۳۷۷ کلیه قیمت‌های فهرست هم به عدد و هم به حروف قید شده بود بدلیل اینکه اعداد قابل تغییر است ولی مستند کردن اعداد با حروف مشخص می‌گردد که بهتر است در فهرست‌بها اعداد و حروف با هم درج گردد.

۹٫       ردیف‌های پیوست۱ (مصالح پایکار) در صورت­وضعیت ناظران و مشاوران و کارفرمایان را دچار اشتباه می‌کند، اما اگر در قیمت مصالح این فصل درصدها در قیمت ردیف‌ها اعمال می‌شد دیگر نیازی به اعمال درصد برای هر ردیف نبود.

به طور مثال در فهرست‌بها ابنیه در فصل ۴۱ (مصالح پای کار) آیتم­های ماسه شسته و سیمان و … قیمت ۰٫۷ یا در فصل ۵ (قالبهای مجوف ماندگار) ۰٫۶۳= ۰٫۷ × ۰٫۹ و یا در فصل ۱۲ (انواع قطعات و بلوک‌های پیش­ساخته سیمانی و بتنی)      ۰٫۳۵= ۰٫۷× ۰٫۵ منظور گردد، یا در فهرست­بها برقی قصل ۸ (کابلشوها) ۰٫۱۴= ۰٫۲ × ۰٫۷ منظور گردد‌، یا فصل ۱۳ (انواع عایق‌های پیش ساخنه رطوبتی) ۰٫۲۸= ۰٫۴ × ۰٫۷ منظور گردد. آیا راحت­تر و بهتر برای دستگاه نظارت و کارفرما جهت رسیدگی نمیباشد که ۰٫۶۳= ۰٫۹ × ۰٫۷ منظور گردیده به بیان دیگر بهای منظور شده در این فصل به خودی خود هیچ کاربردی ندارد و هیچگاه بدون ضریب ۰.۷۰ استفاده نمی‌شود. همچنین چرا قیمت­های مصالح پای کار مشابه در فهرست‌بهاهای مختلف یکسان نمی­باشد و ضریب هفت‌دهم از کجا و بر چه اساسی آمده است ؟

۱۰٫    در ردیف ۲-۲ دستورالعمل کاربرد فهرست‌بهای ابنیه و ۶-۲ فهرست‌بهای تأسیسات برقی دو رقم اول به شماره فصل، دو رقم بعدی به شماره گروه یا زیرفصل و دو رقم آخر به شماره ردیف در هر گروه یا زیرفصل اختصاص داده شده که از زیر فصل در دو موضوع جداگانه استفاده شده و بهتر است در جای آخر حذف گردد و به صورت ذیل اصلاح گردد :

دو رقم اول به فصل، دو رقم بعدی به گروه و دو رقم آخر به شماره ردیف یا زیر گروه اختصاص دارد.

 

۱۱٫    در ضریب بالاسری برای طرحهای عمرانی ۳۰/۱‌، برای غیرعمرانی ۴۱/۱  برای ترک تشریفات ۲۰/۱ و ضریب کارهای فاکتوری ۱۴/۱ آورده شده آنالیز این ضرایب از کجا آمده است و چگونه محاسبه شده است؟ با توجه به تغییراتی که در مالیات و … انجام شده است.

 

۱۲٫    پیوست ۴ هزینه تجهیز و برچیدن کارگاه بهتر است که قید گردد پرداختی به صورت ضریب نمی‌گردد و حتما باید جداول پیوست فوق تکمیل و طبق هزینه‌ها پرداخت گردد تا حقی از طرفین ضایع نگردد، در صورت عدم تکمیل جداول پیوست پرداختی صورت نخواهد گرفت.

پیوست ۴ :

۱۳٫    یکی از موارد مفید فهرست‌بهای ۱۴۰۰، اضافه شدن بند ۴-۴ می‌باشد که بابت هزینه‌های مربوط به مشاور، مبلغی به پیمانکار پرداخت نگردد که باعث کاهش رانت گردد.

 

۱۴٫    با توجه به اینکه نظام فنی و اجرایی کشور وظیفه نظم دادن به مسائل فنی و اجرایی دارد این نظم و ترتیب در هیچ یک از فهرست‌بهاهای منتشره وجود ندارد. به طور مثال در فهرست تأسیسات مکانیکی فصل‌های ۵، ۱۰، ۲۱ وجود ندارد و در فهرست‌بهای ابنیه که در سال ۱۴۰۰ تجدیدنظر گردیده است فصل ۱۵ وجود ندارد یا فصل ۱۹ از گروه ۲ شروع شده است یا در فصل ۹ بعد از گروه ۱۴ و گروه ۲۸ و ردیف‌های جهشی تغییر نموده است. در فهرست‌بهای تأسیسات برقی هم فصل‌های ۲، ۱۶، ۱۹، ۲۵ و ۳۰ تا ۳۹ و ۳۹ تا ۷۸ وجود ندارد.

 

 از نظر گروه هم همین بی نظمی‌در کلیه فهارس وجود دارد به طور مثال فهرست‌بهای برقی از گروه ۳۱ شروع و به گروه ۸۱ ختم گردیده است و از نظر شمارش ۵۱ گروه باید باشد در صورتی که ۳۴ گروه بیشتر موجود نیست.

 شاید بتوان گفت در تعدیل یا آنالیزبها این بی نظمی‌بوجود آمده است که میتوان تعدیل این فصل‌ها را به صورت مکرر تغییر داد به طور مثال فصل ۱۵ آزبست یا فصل ۱۵ ژئوممبران یا … همچنین می‌توانند آنالیزها را جایگزین نمود.

 

۱۵٫    بعضی از ردیف‌های کلیات بهتر است در مقدمه فصل‌ها به صورت دستورالعمل آورده شود مانند ردیف‌های ۱۶، ۱۷، ۱۸ کلیات در فهرست‌بهای ابنیه یا ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۰، ۲۱، ۲۲، ۲۳، ۲۴ و ۲۵ در فهرست تأسیسات برقی در آنجا درج گردد بهتر است و دچار مشکل نمی‌گردد و نظم و نظام رعایت می‌گردد.

 

۱۶٫    جداول فهرست‌بها به ترتیب به شکل زیر می‌باشد :

 

شماره

شرح ردیف

واحد

بهای واحد (ريال)

مقدار

بهای کل (ريال)

 

شماره

شرح ردیف

واحد

مقدار

بهای واحد (ريال)

بهای کل (ريال)

 

بهای واحد در بیشتر مواقع ثابت بوده و از فهرست‌بها استخراج می‌گردد و مقدار همیشه دچار نوسانات می‌گردد که در نتیجه بهای کل هم دچار نوسان خواهد گردید و دو تغییر در کنار همدیگر دچار خط‌خوردگی و اشتباه در رسیدگی می‌گردد.

 

۱۷٫    در ماده ۲۰ کلیات مبانی قیمت‌ها سه ماهه چهارم سال قبل که در این فهرست‌بها سال ۹۹ محاسبه شده است.

چرا فهرست‌بهای سال ۱۴۰۰ در سه ماهه چهارم سال ۹۹ نوشته شود و منتشر گردد؟

چرا مبنای قیمت‌ها سه ماهه اول سال ۱۴۰۰ در نظر گرفته نشود که تعدیل نیروی انسانی مانند امسال که ۲۱% می‌باشد و در نتیجه افزایش قیمت مصالح در سه ماهه اول یک افزایش قیمت بوجود می‌آید که در برآوردها دیده نمی‌شود و تأمین اعتبار پروژه‌ها و افزایش تعدیل در قراردادها بوجود خواهد آمد.

 

۱۸٫    قیمت کارهای مشابه با توجه به ماهیت کار یکسان نباید در فهرست­بهاهای مختلف متفاوت ­باشد مانند آرماتوربندی و آرماتور زیر تراز آب و حمل و … در فهرست‌بها ابنیه‌، راه و باند‌، راهداری و آبیاری زهکشی که بدون ذکر دلیل این قیمت‌ها با یکدیگر متفاوت می‌باشد، اگر ماهیت کار متفاوت است باید دلیل ارائه شود تا در پیمان‌هایی که همزمان از چند رسته استفاده می‌کنند این اختلاف مورد دعوای آتی نگردد، این تفاوت در فصل مصالح پایکار نیز مشهود است.

 

 

۱۹٫    در ماده­های ۱۹‌، ۲۰‌، ۲۸‌، ۳۴‌، ۳۷‌، ۳۹‌، ۴۱ و ۴۷ شرایط عمومی‌پیمان (۴۳۱۱) کلمه صورت مجلس آمده است که در عرف و فرم­ها صورت مجالس مانند بند ج ماده ۱۹ اوراقی که اندازه‌گیری­ها براساس نقشه‌های اجرایی دستور کارهای اجرا شده و صورت مجالس‌ها که شامل کروکی‌های لازم و روشن است انجام می‌شود همچنین در بند الف ماده ۳۷  (ش ع ) در آخر هرماه پیمانکار وضعیت کارهای انجام شده از شروع کار تا آن تاریخ که طبق نقشه­های اجرای دستورکارها و صورت مجلس­هاست اندازه‌گیری می­نماید.

فقط در ماده ۳۲ نظارت بر اجرای کار کلمه صورت جلسه آمده است. در شرایط عمومی‌جدید که قرار بود در اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ ابلاغ شود بیشتر از کلمه صورت مجلس استفاده شده است‌، نمی‌دانم چرا در چند سال گذشته روی کلمه صورت جلسه تأکید شده است بهتر است مجدداً طبق شرایط عمومی(ش ع) از صورت مجلس بجای صورت جلسه استفاده شود.

۲۰٫    در کلیات فهرست­بهاها‌، تأخیر رسیدگی مشاوربه صورت مجالس تهیه شده توسط پیمانکار در چه بازه‌زمانی باید صورت بگیرد و عدم رسیدگی و ارسال آن به کارفرما چگونه است‌، صورت مجلسی که مورد تأیید مهندس مشاور قرار گرفته باشد هفت دهم در صورت وضعیت لحاظ می‌گردد‌، چرا هشت‌دهم‌، نه‌دهم  یا یک پرداخت نگردد که مشاور در کارش دقت کافی را داشته باشد تا اگر صورت مجلس کامل نبود درصدی  از آن‌، از حساب مشاور کسر گردد و نه این که پول پیمانکار به تعویق بیفتد و همچنین اگر کارفرما طبق ماده ۳۷ صورت­وضعیت را عودت دهد ۷۰ درصد آن پرداخت گردد‌، حال پرداخت ۷۰ درصد ۰٫۷ صورت مجلس تایید نشده کارفرما یعنی کمتر از ۵۰ درصد به پیمانکار پرداخت می‌گردد و توان مالی پیمانکار را کاهش و تأخیر در اجرای پروژه بوجود خواهد آمد.

 

۲۱٫    با توجه به فناوریهای نوین و رعایت نظم نوشتن کتاب و کتابچه‌، جهت راهنمائی بیشتر و استفاده آسان و عدم مراجعه به فرهنگ لغات و دیکشنری و تفسیر به رای و … فرهنگ لغات فارسی به فارسی‌،  فارسی به انگلیسی و همچنین فهرست نمایه با شرح در مجموعه فهرست‌بها به شدت لازم است. همچنین استفاده از پی نوشت در انتهای هر فصل با شماره مسلسل همان فصل از نظر علمی‌صحیح تر است‌، اینگونه بار علمی‌فهرست­بها بیشتر و استفاده از آن آسان گردد و اختلاف نظر بین عوامل اجرا کاهش یابد. مانند کار قشنگی که در فهرست­بها رشته مرمت تاریخی انجام شده است.

۲۲٫     در ماده ۸-۲ دستورالعمل کاربرد در نحوه برآورد هزینه‌های اجرای کار و تهیه فهرست­بهای مقادیر کار کلیه موارد اشاره شده است به جز اشکالاتی که مشاوران محترم در تهیه برآورد اولیه مورد تصویب کارفرمایان محترم قرار می­گیرد که اختلاف معیار برآوردها با کار انجام شده در بعضی از پروژه‌ها بیش از ۱۰۰ درصد تا ۱۰۰۰ درصد می‌رسد، راه حلی برای انحراف معیار برآوردها در پروژه‌های عمرانی برای تأمین اعتبار و … بوجود آید تا پروژه­ها به این حالت نصفه و نیمه در نیاید. باید درصدی اختلاف برآورد با کارکرد مشخص و انحراف معیار از برآورد را در صورت اختلاف فاحش یا بیش از ۲۵ درصد طبق ماده ۲۹ شرایط عمومی‌پیمان افزایش یا کاهش را محاسبه کرد تا آن را به عنوان زیان‌های وارده محاسبه کرد تا قسمتی از ضررهای وارد شده به پروژه را جبران نماید.

۲۳٫    در کلیه فصول فهرست­بها ابنیه کلمه مقدمه حذف شده و بجای آن الزامات و الزامات عمومی‌آمده است که بهتر بود در ابتدا همان کلمه مقدمه و بجای الزامات از کلمه دستورالعمل یا راهنما استفاده گرددکه در اول کلیه فهرست­ها از دستورالعمل کاربرد استفاده شده است ‌، به دلیل انکه فهرست­بها خود الزامی‌و از نوع اول است و  کلمه الزمات عربی بوده و  همچنین موارد آمده به عنوان راهنما می­باشد نه الزامات.

۲۴٫    جدول شرح مختصر گروهها که در بعضی از فهارس‌بها موجود می‌باشد‌، جهت راهنمایی کاربران بهتر می­باشد در تمامی‌فهرست­بهاها وجود داشته باشد که تعداد آیتم‌های هر گروه و جمع آیتم­های هر فصل نیز مشخص گردد.

۲۵٫    نشریات و استانداردهای مورد استفاده در هر فهرست در انتها به صورت جدول پیوست (پیوست ۲) آورده شود  و در هر فصل به آن ارجاع داده شود و همچنین آدرس سایت سازمان برنامه و بودجه  https://sama.mporg.ir/   و     استاندارد http://www.isiri.gov.ir/  جهت دسترسی آسان ذکر گردد.

 

۲۶٫    بیشتر الزاماتی که به‌صورت الزامات عمومی‌آورده شده بهتر است در الزامات گروه‌ها آورده شود، مانند جدار خارجی صفحه ۴۵ ردیف ۱۰ بهتر است در الزامات گروه ۸ جای بگیرد که از یک روال خاص تبعیت نماید.

ردیف‌های ۱۱۰۸۳۰ تا ۱۱۰۸۳۲ در صورت استفاده در دیوارچینی یا آجرکاری با آجر ماشینی سوراخ‌دار و آجر ماشینی سوراخ‌دار مخصوص نما، حسب مورد با اعمال ضریب ۳۰/۱ و در صورت دیوارچینی یا آجرکاری با بلوک سفال (آجر تیغه) با اعمال ضریب ۲۵/۰ محاسبه و لحاظ می‌گردد که در الزامات عمومی‌صفحه ۷۹ آمده بهتر است که در الزامات گروه ۸ قرار گیرد. 

۲۷٫    قیمت مصالح پایکار با قیمت آیتم‌های فصل مطابقت ندارد مانند آیتم ۰۹۰۲۲۶ تهیه، ساخت و نصب تیر به‌صورت تودلی، از یک تیرآهن یا ناودانی، به همراه ورق‌های تقویتی و اتصالات مربوط به مبلغ ۶۰,۶۰۰ که در مصالح پایکار آیتم انواع تیرآهن ۴۱۰۹۰۱ به مبلغ ۶۳,۴۰۰ می‌باشد که بدون دستمزد گران‌تر است با هزینه تهیه و نصب .

 

۲۸٫    اشکالات موجود در پی نوشت‌ها بهتر است به‌صورت ذیل باشد :

۲۸-۱٫   پی نوشت‌های مطالب به جهت اینکه برای افراد فنی و غیرمبتدی نمی‌باشد لذا بایستی در انتهای فهرست‌بها  قرار گیرند؛

۲۸-۲٫    در تعاریف و شرح کلمات در پی نوشت‌ها نیاز به قید کلمه (منظور از) فرضاً در فصل ۳،۲ و … نمی‌باشد؛

۲۸-۳٫    توضیحات درخصوص بعضی از واژه‌ها در چندین فصل تکرار شده است از جمله پروفیله کردن           (در فصل‌های ۳ و۲) و همچنین خاک جانشین (در فصل‌های ۳ و۲) و یا Composite (در فصل‌های ۶ و۵)؛

۲۸-۴٫    برخی از واژه‌ها بایستی در پی نوشت واژه لاتین آن به‌صورت کامل آورده شود همانند Antistatic (ضدجریان الکتریسیته ساکن)؛  

۲۸-۵٫    گاهاً در برخی از واژه‌ها معانی آن در پی نوشت ذکر نشده و تنها کلمه اختصار شده داخل متن در پی‌نوشت به‌صورت کامل آورده شده است مانند کلمات (U.P.V.C و E.P.D.M و GSI و یا EVA     در فصل ۲۳)؛

 

۲۹٫    در کلیه فهارس‌بها بهتر است از لغات فارسی استفاده شود. همانطور که فردوسی فرموده :

                                     بسی رنج بردم در این سال سی                            عجم زنده کردم بدین پارسی

 

بجای فصل اول و دوم  بهتر است از فصل یک‌، دو‌، سه و… استفاده کنید و .

 

 

فهرست‌بها پايه رسته ساختمان رشته ابنيه سال ۱۴۰۰

 

کد فصل

فصل

شرح فصل

۰۱

اول

عمليات تخريب و برچیدن

۰۲

دوم

عمليات خاكي با دست

۰۳

سوم

عمليات خاكي با ماشين

۰۴

چهارم

عمليات بنايي با سنگ

۰۵

پنجم

قالب‌بندي غیر فولادی

۰۶

ششم

قالب‌بندي فولادی

۰۷

هفتم

كارهاي فولادي با ميلگرد

۰۸

هشتم

بتن درجا

۰۹

نهم

كارهاي فولادي سنگين

۱۰

دهم

سقف تیرچه و بلوک

۱۱

يازدهم

آجركاري و شفته‌ريزي

۱۲

دوازدهم

بتن پيش‌ساخته و بلوك‌چيني

۱۳

سيزدهم

عايق‌كاري رطوبتي

۱۴

چهاردهم

عايق‌كاري حرارتي وپوشش‌های مقاوم در برابر آتش

۱۶

شانزدهم

كارهاي فولادي سبك

۱۷

هفدهم

كارهاي آلومينيومي

۱۸

هجدهم

اندود و بندكشي

۱۹

نوزدهم

كارهاي چوبي

۲۰

بيستم

كاشي‌کاری با کاشی‌های سرامیکی

۲۱

بيست و يكم

فرش موزاییک و کفپوش بتنی

۲۲

بيست و دوم

كارهاي سنگي با سنگ پلاك

۲۳

بيست و سوم

كارهاي پلاستيكي و پلیمری

۲۴

بيست و چهارم

شيشه و نصب آن

۲۵

بيست و پنجم

رنگ‌آميزي

۲۶

بيست و ششم

زيراساس و اساس

۲۷

بيست و هفتم

آسفالت

۲۸

بيست و هشتم

حمل‌ونقل

۲۹

بيست و نهم

كارهاي دستمزدي

 

 

 

فهرست‌بها پايه رسته ساختمان رشته ابنيه سال ۱۴۰۰

 

کد فصل

فصل

شرح فصل

تعداد گروه

تعداد ردیف‌ها

تعداد ردیفهای بدون بها

۰۱

یک

تخريب و برچیدن

۹

۹۸

۰

۰۲

دو

خاكي با دست

۶

۲۲

۲

۰۳

سه

خاكي با ماشين

۱۲

۴۵

۱

۰۴

چهار

بنايي با سنگ

۵

۳۹

۲

۰۵

پنج

قالب‌بندي غیر فولادی

۱۲

۲۲

۰

۰۶

شش

قالب‌بندي فولادی

۱۰

۴۵

۵

۰۷

هفت

فولادي با ميلگرد

۹

۲۴

۴

۰۸

هشت

بتن درجا

۸

۳۵

۰

۰۹

نه

فولادي سنگين

۱۲

۸۵

۵

۱۰

ده

سقف تیرچه و بلوک

۷

۱۹

۰

۱۱

يازده

آجركاري و شفته‌ريزي

۱۱

۶۱

۰

۱۲

دوازده

بتن پيش‌ساخته و بلوك‌چيني

۱۱

۸۰

۴

۱۳

سيزده

عايق‌كاري رطوبتي

۵

۲۷

۰

۱۴

چهارده

عايق‌كاري حرارتي وپوشش‌های مقاوم در برابر آتش

۷

۴۴

۰

۱۶

شانزده

فولادي سبك

۹

۷۹

۳

۱۷

هفده

آلومينيومي

۹

۵۳

۱

۱۸

هجده

اندود و بندكشي

۱۱

۶۲

۲

۱۹

نوزده

چوبي

۱۷

۱۰۲

۲

۲۰

بيست

كاشي‌کاری با کاشی‌های سرامیکی

۸

۲۹

۲

۲۱

بيست و يك

فرش موزاییک و کفپوش بتنی

۸

۲۸

۰

۲۲

بيست و دو

سنگي با سنگ پلاك

۱۲

۱۲۸

۱

۲۳

بيست و سه

پلاستيكي و پلیمری

۲۰

۱۳۸

۷

۲۴

بيست و چهار

شيشه و نصب آن

۸

۴۳

۱

۲۵

بيست و پنج

رنگ‌آميزي

۷

۴۵

۲

۲۶

بيست و شش

زيراساس و اساس

۶

۱۵

۰

۲۷

بيست و هفت

آسفالت

۶

۲۹

۰

۲۸

بيست و هشت

حمل‌ونقل

۳

۱۳

۰

۲۹

بيست و نه

دستمزدي

 

 

کلیه آیتمها

 

جمع

۲۴۸

۱٫۴۱۰

۴۴

 

 

فهرست نشریات سازمان برنامه و بودجه مورد استفاده در فهرست‌بهای ۱۴۰۰

رج

شماره نشریه

شرح

۱

۵۵

مشخصات فنی کارهای ساختمانی تجدیدنظر ۲

۲

۹۰

دیوارهای سنگی

۳

۱۰۱

مشخصات فنی عمومی‌راه تجدید نظر ۲

۴

۱۲۳

ضوابط و معیارهای طرح و محاسبه مخازن آب زیرزمینی (تجدید نظر اول)

۵

۳۰۶

آماده سازی و تمیز کاری سطوح فلزی جهت اجرای پوشش

۶

۳۰۸

راهنمای طراحی دیوارهای حائل

۷

۵۴۳

دستورالعمل طراحی و اجرای سقف‌های تیرچه و بلوک

۸

۶۱۲

آئین نامه طراحی و اجرلای سازه‌های فولادی سرد نورد  بخش سازه

۹

۶۱۳

آئین نامه طراحی و اجرای سازه‌های فولادی سرد نورد – بخش غیر سازه

۱۰

۷۱۴

دستورالعمل طراحی سازه‌ای و الزامات ضوابط عملکردی و اجرایی نمای خارجی‌ساختمان‌ها 

۱۱

۷۲۹

راهنمای طراحی لرزه‌ای دیوارهای بنایی غیرسازه‌ای مسلح به میلگرد بستر

 

 

 

استانداردهای ملی ایران

رج

شماره استاندارد

شرح

فصل مرتبط

۱          

۳۱۳۲

میلگردهای فولادی نوردیده برای تسلیح بتن، ویژگی‌ها و روش‌های آزمون

۷

۲         

ASTM416

رشته فولادی هفت سیم برای بتن پیش ساخته

۷

۳         

۲۲۴۴۲

فولاد برای تسلیح بتن – اتصال میلگردهای فولادی جوشکاری شده به روش    فشاری گازی – روش آزمون و معیار پذیرش

۷

۴         

۲۲۴۸۶

فولاد برای تسلیح بتن – تأیید فن جوشکاری گازی میلگردهای فولادی برای تسلیح بتن – روش اجرایی

۷

۵         

۱۸۴۱۷

عامل کف زا برای تولید بتن سلولی با استفاده از کف آماده – ویژگی‌ها

۸

۶         

۲۹۳۰

افزودنی‌های بتن، ملات و دوغاب

۸

۷         

DIN EN

معادل S355J0، S355JR یا HR355

۹

۸         

ISO

یکپارچه سازی تدوین استاندارد به منظور ایجاد تسهیلات در تجارت بین المللی

۹         

۷

آجر رسی – ویژگی‌ها و روش‌های آزمون

۱۱

۱۰       

۲۲۳۶۷

آجر ماسه آهکی (آجر کلسیم سیلیکاتی)

۱۱

۱۱       

۷۱۲۲

آجرهای رسی سبک غیرباربر با سوراخ‌های افقی و پنل‌های آجری رسی سبک غیرباربر با سوراخ‌های افقی – ویژگی‌ها

۱۱

۱۲      

۱۹۴۸۱

آجر رسی مورد مصرف در کف – ویژگی‌ها و روش‌های آزمون

۱۱

۱۳      

۱۲۷۲۸

جداول بتنی پیش ساخته – ویژگی‌ها و روش‌های آزمون

۱۲

۱۴      

۱۶۴۹۴

حلقه سیمانی چاه – ویژگی‌ها

۱۲

۱۵      

۷۰

بلوک سیمانی توخالی – قسمت اول : ویژگی‌ها

۱۲

۱۶      

۷۷۸۲

مصالح ساختمانی – بلوک‌های سیمانی سبک غیرباربر – ویژگی‌ها

۱۲

۱۷      

۷۶۵۷

سبکدانه‌ها برای بلوک‌ها‌های بنایی – ویژگی‌ها

۱۲

۱۸      

۸۵۹۳

بتن سبک – قطعات بتنی هوادار اتوکلاو شده – ویژگی‌ها

۱۲

۱۹      

۱۴۵۰۴

بلوک بتنی سبک سلولی غیر اتوکلاوی – ویژگی‌ها و روش‌های آزمون

۱۲

۲۰      

۷۰۶

ملات بنایی

۱۲

۲۱      

۷۷۸۲

مصالح ساختمانی – بلوک‌های سیمانی سبک غیرباربر – ویژگی‌ها

۱۲

۲۲     

۷۶۵۷

سبکدانه‌ها برای بلوک‌های بنایی بتنی- ویژگی‌ها

۱۲

۲۳     

۳۸۸۵

ورق‌های انعطاف‌پذیر عایق رطوبتی، ورقهای قیری تقویت شده عایق رطوبتی سطوح

۱۳

۲۴     

۳۸۶۴

ویژگی‌های عایق رطوبتی پیش ساخته قیری برای پی

۱۳

۲۵     

۱۶۹۵۱

پوشش اکریلیک پایه آبی مورد مصرف در بام -ویژگی‌ها

۱۳

۲۶     

ASTM C836

محتوای جامد بالا، غشای ضد آب آلاستومر با استفاده از مایع سرد جهت استفاده با دوره پوشیدن جداگانه

۱۳

۲۷     

BS EN 14891

محصولات غیرقابل استفاده در آب مایع جهت استفاده در زیر کاشی و سرامیک

۱۳

۲۸     

BS EN 1504-2

محافظت و ترمیم سازه‌های بتونی، تعاریف، الزامات، کنترل کیفیت و ارزیابی انطباق، سیستم‌های محافظ سطح برای بتن

۱۳

۲۹     

۳۸۸۴

ویژگی‌های عایق‌های رطوبتی پیش ساخته با قیر اصلاح شده توسط پلیمرها

۱۳

۳۰      

۱۳۳۳

ویژگی‌ها و روش‌های آزمون رنگ‌های سیاه آماده به مصرف با پایه قیری عاری از سرب و مقاوم در برابر اسید – قلیا – آب – حرارت

۱۳

۳۱      

۱-۸۲۹۹

فرآورده‌ها و اجزای ساختمانی – قسمت ۱ طبقه‌بندی واکنش در برابر آتش

۱۴

۳۲     

۸۱۱۶

فرآورده‌های عایق کاری حرارتی برای ساختمان – فرآورده‌های کارخانه ای پشم معدنی – ویژگی‌ها 

۱۴

۳۳    

۸۰۸۴

مصالح ساختمانی – فرآورده‌های عایق کاری حرارتی – واژه نامه

۱۴

۳۴     

۱۰۹۵۰

فرآورده‌های عایق کاری حرارتی برای ساختمان – فرآورده‌های کارخانه ای پلی‌استایرن منبسط – ویژگی‌ها

۱۴

۳۵    

۱۰۹۵۲

فرآورده‌های عایق کاری حرارتی برای ساختمان فرآورده‌های کارخانه ای فوم پلی‌استایرن اکسترود شده ویژگی‌ها

۱۴

۳۶     

ASTMe 1427 وASTMe 1029 و ۱-۱۷۱۹۷

فرآورده‌های عایق کاری حرارتی برای تأسیسات ساختمانی و تجهیزات صنعتی فوم صلب پلی‌یورتان و پلی ایزوسیانورات پاششی شکل گرفته درجا قسمت۱

۱۴

۳۷    

۱۱۱۰۸

بلوک‌ها و صفحات ساخته شده از دانه‌های پلی استایرن منبسط شده از دانه‌های پلی استایرن منبسط شونده   ویژگی‌ها

۱۴

۳۸    

۱۴۱۵۹

پنل‌های خود ایستای دارای عایق حرارتی با دو رویه فلزی – فرآورده‌های کارخانه‌ای- ویژگی‌ها

۱۴

۳۹     

۱-۸۲۹۹

فرآورده‌ها و اجزای ساختمان قسمت ۱ طبقه‌بندی واکنش در برابر آتش

۱۴

۴۰      

۱-۱۲۱۷۲

شبکه‌های فلزی باز

۱۶

۴۱      

ASTM F 1267

فلز، گسترده، فولادی

۱۶

۴۲     

۱۸۸۴۲

سیم خاردار فولاد کربنی دارای پوشش فلزی

۱۶

۴۳     

۴۳۳۸

در و پنجره فولادی پیش ساخته ساختمان

۱۶

۴۴     

۳۸۵

دستورالعمل طراحی، ساخت و اجرای سامانه‌های پانلی سه بعدی-

تجدید نظر اول

۱۶

۴۵     

۱۴۴۲۳

بتن- سامانه قالب عایق بتن برای دیوراهای تخت

۱۶

۴۶     

۲۱۰۸

سقف کاذب

۱۶

۴۷     

EN12825

مشخصات فنی

۴۸     

۷۵۶

ویژگی‌های درب و پنجره آلومینیومی‌

۱۷

۴۹     

۲۳۸۴

ویژگی پروفیل آلومینیوم

۱۷

۵۰      

۱۰۲۹۱

درب و پنجره آلومینیومی

۱۷

۵۱      

۲۱۰۸۳

سقف کاذب – الزامات و روش‌های آزمون

۱۷

۵۲     

۱۲۰۱۵

گچ‌های ساختمانی و اندودهای گچی آماده

۱۸

۵۳    

۱۴۸۱۸

گچ- صفحات روکش دار گچی- تعاریف، الزامات و روش‌های آزمون

۱۸

۵۴     

BS EN 12467

ورقهای صاف الیاف سیمان و روش‌های آزمایش

۱۸

۵۵    

۷۴۸

ویژگی‌های درهای پیش ساخته

۱۹

۵۶     

۱۹۰۹۲

گرماچوب (ترمووود)- خواص فیزیکی، مکانیکی و مقاومت بیولوژیکی- ویژگی‌ها و روش‌های آزمون

۱۹

۵۷    

۱۶۶۵۲

چوب- اوراق فشرده چوبی- تخته تراشه جهت دار (OSB)-

تعاریف، طبقه‌بندی و ویژگی‌ها

۱۹

۵۸    

۱۶۰۴۹

چوب- اوراق فشرده – کفپوش‌های لمینیت – ویژگی‌ها، الزامات و روش‌های آزمون

۱۹

۵۹     

۲۵

کاشی‌های سرامیکی- تعاریف، طبقه‌بندی، ویژگی‌ها و نشانه گذاری

۲۰

۶۰      

۹۱۶۹

کاشی‌های سرامیکی –  روش آزمون

۲۰

۶۱      

۱۲۴۹۲

چسب‌های کاشی- الزامات، طبقه‌بندی و شناسایی

۲۰

۶۲     

۱۲۴۹۵

کاشی کاری کف و دیوار

۲۰

۶۳     

۳۰۵۱

الزامات کاشی و سرامیک مقاوم در برابر اسید ویژگی‌ها و روش‌های آزمون

۲۰

۶۴     

۴۲۸۹

الزامات کاشی‌های موزاییکی گروهی

۲۰

۶۵     

۷۱۴

الزامات دستورالعمل طراحی سازه‌ای و الزامات و ضوابط عملکردی و اجرایی نمای خارجی

۲۰

۶۶     

۱۰۹۰۰

اندازه‌گیری فعالیت ضدباکتریایی بر روی سطوح پلاستیکی و سایر سطوح نامتخلخل

۲۰

۶۷     

۱۲۶۵۹

سرامیک‌های ظریف

۲۰

۶۸     

۱۴۴۹۹

کاشی‌های سرامیکی آنتی باکتریال

۲۰

۶۹     

۲-۷۵۵ و ۱-۷۵۵

موزاییک سیمانی – قسمت ۲و۱

۲۱

۷۰      

۲۰۱۸۵

بلوک‌های کفپوشی بتنی الزامات و روش‌های آزمون

۲۱

۷۱      

۱۳۲۴۷

سنگ ساختمانی – تراورتن – ویژگی‌ها

۲۲

۷۲     

۵۶۹۵

سنگ ساختمانی سنگ آهک – ویژگی‌ها

۲۲

۷۳    

۵۶۹۶

سنگ ساختمانی مرمریت – ویژگی‌ها

۲۲

۷۴     

۵۶۹۴

سنگهای ساختمانی گرانیت – ویژگی‌ها

۲۲

۷۵    

۱۴۹۷۶

دریچه‌های آدم رو و آب گیر برای نواحی تردد وسایل نقلیه و پیاده رو

۲۳

۷۶     

۱۰۶۵۶

لاستیک، ولکانیده یا گرمانرم- محصولات‌هادی و ضد جریان الکتریسیته ساکن- تعیین مقاومت الکتریکی

۲۳

۷۷    

۱۸۱۲۴

کفپوش‌های انعطاف‌پذیر کفپوش‌های پلی‌وینیل کلراید همگن ویژگی‌ها

۲۳

۷۸    

۱۶۸۴۶

کفپوش برای محیط‌های ورزشی کفپوش‌های داخل سالن چند منظوره ویژگی‌ها

۲۳

۷۹     

۱-۲۱۱۲۴ و ۲-۲۱۱۲۴

کفپوش‌های ورزشی – چمن مصنوعی مورد استفاده در فوتبال قسمت ۲ و ۱

۲۳

۸۰      

۱۹۳۹۷

کفپوش ورزشی – کفپوش دو میدانی فضای باز ویژگی و روش‌های آزمون

۲۳

۸۱      

۱۲۱۴۲-۱

پلاستیک‌ها – سامانه‌های لوله گذاری آب باران برای کاربرد و کار و ناودان پلی (وینیل کلراید) طب (Pre-V) قسمت ۱ ویژگی‌های لوله و اتصالات و سامانه

۲۳

۸۲     

۱۴۳۵

ورقه موج دار اکسترود شده پلی وینیل کلراید

۲۳

۸۳    

۱۶۱۲۱

ورق پلاستیکی اکریلیکی پلی کربنات ویژگی‌ها

۲۳

۸۴     

۲۱۰۷۴

پلاستیک‌ها- ورق‌های پلی کربنات تخت- انواع، ابعاد و مشخصات

۲۳

۸۵    

BS EN 16153

ورق‌های پلی کربنات چند عددی(PC) منتقل شده نور برای استفاده داخلی و خارجی در سقف‌ها، دیوارها و سقف‌ها، الزامات و روش‌های آزمون

۲۳

۸۶     

۱۶۰۵۱

فرآورده‌های لاستیک و پلاستیک- ورقهای اکسترود شده پلی‌پروپیلن- الزامات و روش‌های‌آزمون

۲۳

۸۷    

۱۹۰۸۰۶

پلاستیک‌ها- دیوارپوش‌های دوجداره پلی وینیل کلرید (pvc) صلب- ویژگی‌ها و روش‌های آزمون

۲۳

۸۸    

۱-۱۳۲۷۷ و ۲-۱۳۲۷۷

نوارهای آب بند از جنس پلیمرهای ترموپلاستیک برای استفاده در درزهای بتن درجا- قسمت ۱: ویژگی‌های ظاهری؛   قسمت ۲ : الزامات مواد، آزمون و بررسی

۲۳

۸۹     

۱۷۵۰۰

درزگیرها- درزگیرهای اتصالی الاستومری- ویژگی‌ها

۲۳

۹۰      

۱۲۰۲۰۷

پلکان‌های فلزی آدم رو برای شبکه‌های فاضلاب و تجهیزات زیرزمینی- الزامات، نشانه‌گذاری، روش‌های آزمون و ارزیابی انطباق

۲۳

۹۱      

۷۶۶۹

پلاستیک‌ها- لوله‌های زهکشی از جنس پلی وینیل کلرید سخت- ویژگی‌ها و روش‌های آزمون

۲۳

۹۲     

۱۴۴۲۷

پلاستیک‌ها- سامانه‌های لوله گذاری برای کاربردهای آبرسانی- فاضلاب و زهکشی تحت فشار پلی اتیلن (PE) قسمت ۱ تا ۷

۲۳

۹۳     

BS 7973

فاصله و صندلی برای تقویت فولاد و مشخصات آنها، الزامات عملکرد محصول

۲۳

۹۴     

۱۲۲۹۱

پروفیل‌های پلی وینیل کلراید سخت (PVC-U) برای تولید در و پنجره‌ها-

طبقه‌بندی، الزامات و روش‌های آزمون

۲۳

۹۵     

۸۵۱۰

پنجره و درهای ساخته شده از پروفیل‌های توخالی روزن رانی شده از جنس پلی‌وینیل کلراید سخت (PVC-U)- ویژگی‌ها

۲۳

۹۶     

۲-۷۷۴۴

ژئوتکستایل‌ها و محصولات وابسته- روش تعیین مقاومت ساختار داخلی اتصالات قسمت ۲: ژئوکامپوزیتها

۲۳

۹۷     

AASHTO,BS 8006, NCMA

طراحی سازه‌های تقویت شده خاک با استفاده از مکانیسم دو قسمتی

۲۳

۹۸     

ASTM D5818

روش استاندارد جهت قرارگرفتن در معرض و بازیابی نمونه‌ها برای ارزیابی آسیب نصب ژئوسنتتیک در نصب

۲۳

۹۹     

۱۹۹۰۵

کامپوزیت‌های ساخته شده از مواد سلولزی و پلاستیک‌های گرمانرم (کامپوزیت‌های چوب پلاستیک یا کامپوزیت‌های الیاف طبیعی)

۲۳

۱۰۰    

۱۴۷۶

دریچه‌های آدم رو و آب گیر برای نواحی تردد وسایل نقلیه و پیاده رو

۲۳

۱۰۱    

۳۷۷۳

چسب کاغذ نواری

۲۳

۱۰۲   

۱-۱۳۷۰۹ و ۲-۱۳۷۰۹

تانک‌ها و مخازن پلاستیکی تقویت شده با الیاف شیشه (GRP) مورد استفاده بر روی زمین

قسمت ۱ : مواد اولیه- ویژگی و شرایط پذیرش   قسمت ۲ : مواد کامپوزیت- مقاومت شیمیایی

۲۳

۱۰۳   

ISO1461, ASTM B117

روکشهای روی: دستورالعملها برای محافظت در برابر خوردگی

آهن و فولاد در سازه‌ها

۲۳

۱۰۴   

ASTM F3059

برای فیبرهای تقویت شده با الیاف پلیمر (FRP) مورد استفاده در ساخت و ساز دریایی و کشتی سلزی

۲۳

۱۰۵   

۶و۵و۲-۱۰۶۷۳

شیشه ساختمانی- محصولات اولیه شیشه سیلیکاتی- سودا- لایم

قسمت ۲ : شیشه فلوت  قسمت ۵ : شیشه مشجر    قسمت ۶ : شیشه مشجر سیمی

۲۴

۱۰۶   

۲۳۸۵

شیشه‌های ساختمانی- ایمنی آبدیده ساختمانی

۲۴

۱۰۷   

۱۴۴۹۶

کاشی شیشه‌ای- ویژگی‌ها

۲۴

۱۰۸   

۳۲۴۱

آیین کار دیوارهای آجر شیشه‌ای

۲۴

۱۰۹   

۱۶۳۷۲

شیشه ساختمانی شیشه پوشش‌دار

۲۴

۱۱۰    

۱-۸۵۲۱

شیشه – مجموعه شیشه‌های دو یا چند جداره – ویژگی‌ها

۲۴

۱۱۱    

۱۶۳۷۳

شیشه ساختمانی- شیشه لایه دار و شیشه‌ایمنی لایه‌دار

۲۴

۱۱۲   

۶۵۹۴

حفاظت سازه‌های فولادی در برابر خوردگی با استفاده از سیستم رنگ‌های محافظ

۲۵

 

 

 

 


 

فصل یک : تخریب و برچیدن

ý  بن درخت، محیط درخت را چگونه محاسبه می‌کنند، مبانی اندازه‌گیری باید به چه صورت باشد تا مورد تأیید دستگاه نظارت و پیمانکار قرار گیرد ؟

ý  ۰۱۰۱۲۵ تا ۰۱۰۱۲۷ اگر پروژه ای سه ماهه باشد یا شش ماهه چگونه پیمانکار باید محافظت ۶ ماهه از درخت را انجام دهد و چگونه تعدیل منفی برای درخت‌های نامثمر را بگیرد.

 شماره گروه

شرح مختصر گروه‌های فصل یک

تعداد آیتم

آخرین شماره آیتم

۰۱

بوته کنی، کندن و جابجایی نهال و درخت

۹

۰۱۲۷

۰۲

سوراخ کاری و شیارزنی

۱۴

۰۲۳۰

۰۳

تخریب کلی ساختمان با مصالح بنایی، خشتی و چینه ای

۲

۰۳۰۲

۰۴

تخریب سطوح، تفکیک و دسته بندی کردن و برچیدن سنگ لاشه و قلوه

۱۱

۰۴۱۲

۰۵

برچیدن فرش کف، سفال بام، عایق، جدول و تراشیدن اندود

۱۷

۰۵۱۸

۰۶

برچیدن کار چوبی، صفحات پیش ساخته، کفپوش، دیوارپوش و شیشه نشکن

۱۲

۰۶۱۲

۰۷

برچیدن کار فولادی

۱۶

۰۷۱۶

۰۸

برچیدن تأسیسات مکانیکی و برقی

۱۵

۰۸۱۶

۰۹

کندن و تراشیدن آسفالت و برش بتن

۱۸

۰۹۲۱

 

۹۸

 

 

 

فصل دو : خاکی با دست

ý  آیتم ریختن خاک یا مصالح سنگی به درون یا کنار پی به صورت دستی در نظر گرفته نشده است.

ý  در محل طوقه چینی چاه که قطر آن بیش از ۲۰/۱ می‌باشد آیا از ردیف ۰۲۰۳۰۱ پرداخت می‌گردد یا خیر؟

ý  در چاه‌هایی که قطر آنها از ۲۰/۱ بیشتر و تا ۲ متر می‌باشد چاه در نظر گرفته می‌شود یا خاکبرداری با دست؟

ý  اورلب منطقه چاه با کوره در چاه باید منظور گردد یا کوره؟

 

 

شماره گروه

شرح مختصر گروه‌های فصل دو

تعداد آیتم

آخرین شماره آیتم

۰۱

لجن برداری و کندن زمین

۵

۱۰۶

۰۲

اضافه بهای عمق و زیر تراز آب زیرزمینی

۲

۲۰۲

۰۳

چاه کنی

۳

۳۰۴

۰۴

جابجایی خاک

۲

۴۰۲

۰۵

تسطیح و رگلاژ، سرند کردن خاک، خاک زراعتی، ریختن خاک، پخش و تسطیح خاک، اختلاط مصالح، احداث پله (بانکت)

۸

۵۰۸

۰۶

آب پاشی و کوبیدن

۲

۶۰۲

 

۲۲

 

فصل سه :  خاکی با ماشین

ý  آیتم ۰۳۱۲۰۵، غلاف گذاری با لوله فولادی هم زمان با چال زنی واحد مترطول در فصل در فصل ۱۳ آیا جایگاه دارد، آیتم لوله باید در فصل شانزده یا در فهرست‌بهای تأسیسات مکانیکی لحاظ گردد.

ý  آیتم‌های حمل ۰۳۰۷۰۱ تا ۰۳۰۷۰۵ در فصل ۲۸ حمل باید آورده شود که از نظر آیتم و همچنین تعدیل یکسان باشد و آیتم ۰۳۰۷۰۶ به صورت اضافه بها بارگیری و باراندازی گردد.

 


شماره گروه

شرح مختصر گروه‌های فصل سه

تعداد آیتم

آخرین شماره آیتم

۰۱

شخم زدن، لجن برداری، و کندن زمین با بولدوزر

۴

۱۰۵

۰۲

کندن زمین‌های سنگی با مواد سوزا، چکش هیدرولیکی و مواد منبسط شونده

۴

۲۰۴

۰۳

رگلاژ و پروفیله کردن شیروانی

۱

۳۰۱

۰۴

اضافه بها گودبرداری و حمل تا ۵۰ متر

۳

۴۰۳

۰۵

کندن زمین با بیل هیدرولیکی

۳

۵۰۴

۰۶

اضافه بها کندن زمین در عمق با بیل هیدرولیکی و زیر تراز آب زیرزمینی

۳

۶۰۳

۰۷

حمل مواد حاصل از عملیات خاکی

۶

۰۷۰۶

۰۸

تسطیح، آبپاشی و کوبیدن زمین طبیعی یا بستر خاکریزها یا کف سطوح کنده شده

۵

۰۸۰۵

۰۹

پخش، آب پاشی، تسطیح و رگلاژ و کوبیدن قشرهای خاک ریزی یا تونان و تراکم دینامیکی

۵

۰۹۰۵

۱۰

ریختن خاکها، اختلاط مصالح، پخش خاکهای نباتی و مصالح حاصل از کندن زمین

۴

۱۰۰۵

۱۱

ماسه بادی

۲

۱۱۰۳

۱۲

چال زنی و غلاف گذاری

۵

۱۲۰۵

 

۴۵

 

فصل چهار :  بنایی با سنگ

ý  آیتم ۰۴۰۵۰۹ تهیه، حمل و ریختن خاک رس در این فصل جایگاه ندارد و بهتر است در فصل سه بوده و از لحاظ تعدیل معقول تر می‌باشد.

ý  در شرح برخی از آیتم‌های فهرست‌بها از کلمات اضافه ای استفاده شده که نیاز به ویرایش ادبی دارد همانند ردیف ۰۴۰۱۰۱ و ۰۴۰۱۰۲ کلمه در اضافه بوده و باید شرح آن به سنگ چینی کف با سنگ بادبر اصلاح گردد. 


شماره گروه

شرح مختصر گروه‌های فصل چهار

تعداد آیتم

آخرین شماره آیتم

۰۱

سنگ چینی، سنگ ریزی و تورسنگ

۶

۱۰۷

۰۲

بنایی با سنگ لاشه و قواره، سنگ قلوه و لاشه غرقاب

۸

۲۰۸

۰۳

نماسازی و اضافه بهای مربوط به بنایی با سنگ

۱۲

۳۱۵

۰۴

بنایی فرش کف

۴

۴۰۵

۰۵

تهیه و ریختن مصالح سنگی، خاک رس و کوبیدن

۹

۵۰۹

 

۳۹

 

 

فصل پنج : قالب بندی غیرفولادی

ý  تهیه وسایل قالب‌های قابلمه ای وافل و مکعبی شکل ماندگار و کروی و بیضوی باید در فصل ۲۳ منظور گردد نه در فصل پنج که تعدیل آن دچار اشکال گردد ولی اجرای آن در این فصل باشد.

ý  این فصل از عنوان قالب بندی چوبی به قالب بندی غیر فولادی تغییر نام داده است (طبق سنوات قبل قالب فلزی و چوبی بوده است).

ý  برای درک دلیل تغییر نام از قالب بندی فلزی به فولادی به تعریف فلز در فرهنگ دهخدا مراجعه کردیم “جسمی‌است معدنی‌هادی الکترسیته که می‌توان آن را به شکل مفتول یا صفحه صفحه کرد مانند آهن‌، نقره و …” و از طرفی تعریف فولاد در این فرهنگ عبارت است از ” آلیاژی سخت که ماده اصلی آن آهن و مقدار کمی‌کربن یا گرز”، با عنایت به این تعاریف و عرف جامعه و تجربه صاحب نظران قبلی که در تهیه فهرست نقش داشته اند  مانند مهندس عشقی و … بهتر است از نام فصل غیرفولادی (غیرفلزی) استفاده شود.

ý  در این فصل آیتم پلاستیک یا مواد شیمیایی پلاستیکی (پلی اتیلن و …) که در قالب‌های وافل و مجوف استفاده شده که با توجه به تعدیل مواد پلاستیکی بهتراست قالب چوبی را در این فصل و مواد پلاستیکی و شیمیایی آن را در فصل خود (فصل بیست و سه) استفاده کرد.

ý  قالب‌بندی جدار خارجی در قالب چوبی حذف شده در صورتی‌که در فصل شش هنوز وجود دارد.


شماره گروه

شرح مختصر گروه‌های فصل پنج

تعداد آیتم

آخرین شماره آیتم

۱

قالب بندی فونداسیون و جدول بتنی

۲

۱۰۲

۲

قالب بندی دیوار بتنی

۱

۲۰۱

۳

قالب بندی ستون و شناژ قائم

۱

۳۰۱

۴

قالب بندی دال (تاوه)

۲

۴۰۶

۵

قالب بندی تیر بتنی

۱

۵۰۱

۷

قالب بندی پله و سطح فوقانی سطوح شیب دار

۲

۷۰۲

۸

اضافه بهای مربوط به ردیف‌های قالب بندی

۵

۸۰۷

۹

قالب بندی درزها و بازشوها

۲

۹۰۵

۱۰

تخته کوبی و چوب بست

۱

۱۰۰۱

۱۱

سقف قابلمه ای (وافل)

۳

۱۱۰۳

۱۲

سقف مجوف با قالب مکعبی، بیضوی یا کروی

۲

۱۲۰۲

 

۲۲

 

 

 

فصل شش : قالب بندی فولادی

 

ý  در الزامات عمومی‌جدار خارجی که باید در الزامات گروه هشت باشد در ردیف ۱۰  ۱۰-۱، ۱۰-۲، ۱۰-۳ و ۱۰-۴ مشخص شده است.

ý  فصل شش نام فصل به قالب فلزی به قالب فولادی تبدیل شده است که در نتیجه کل ردیف‌های این فصل علی‌رغم عدم تغییر فقط کلمه فلز به فولاد تغییر کرده است که از نظر علمی‌اساتید بزرگ سازه مانند میگدرچیان، قالیبافان و طاحونی سازه فولادی مطرح کرده اند و استاد قالیبافان در کتاب قالب‌بندی و در نشریه ۵۵ از قالب فلزی نام برده‌، در فرهنگ‌ها به آهن ورقه شده فلز میگویند نه فولاد.

 


شماره گروه

شرح مختصر گروه شش

تعداد آیتم

آخرین شماره آیتم

۱

قالب بندی فونداسیون و جدول بتنی

۲

۱۰۲

۲

قالب بندی دیوارهای بتنی

۴

۲۰۴

۳

قالب بندی ستون و شناژ قائم

۴

۳۰۴

۴

قالب بندی دال (تاوه)

۵

۴۰۵

۵

قالب بندی تیر بتنی

۴

۵۰۴

۶

قالب بندی شناژ افقی روی دیوار

۱

۶۰۱

۷

قالب بندی پله و سطح فوقانی سطوح شیب دار

۲

۷۰۲

۸

اضافه بهای مربوط به ردیف‌های قالب بندی

۱۱

۸۱۲

۹

تعبیه درزها و قالب بندی بازشوها

۶

۹۱۶

۱۰

قالب لغزنده، بالارونده، میزی و تونلی

۶

۱۰۰۶

 

۴۵

 

 

 

 


 

 

فصل هفت : فولادی با میلگرد

ý  اضافه آرماتوربندی خرپا توضیحی در مورد میلگردهای پائین و بالا و زیگزاگ جزء آیتم ۰۷۰۳۰۱ می‌باشد یا خیر؟

ý  جدول ذیل به عنوان راهنمائی جهت خم آرماتور و افزایش جهت استفاده برای طول میلگرد در سطح میلگرد جهت سندبلاست استفاده می‌شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


شماره گروه

شرح مختصر گروه‌های فصل هفت

تعداد آیتم

آخرین شماره آیتم

۱

میلگرد ساده

۳

۰۱۰۳

۲

میلگرد آج دار

۳

۰۲۰۳

۳

میلگرد مصرفی در تیرچه پیش ساخته، میلگرد بستر و …

۴

۰۳۰۴

۵

اضافه بهای عملیات پایین تراز آب‌های زیرزمینی

۱

۰۵۰۱

۶

میل مهار

۷

۰۶۲۵

۷

کابل و عملیات کشش مهار

۷

۰۷۱۱

۸

کاشت بولت و میلگرد

۲

۰۸۰۲

۹

اتصال مکانیکی و جوش کاری فشاری گازی میلگردها به یکدیگر

۲

۰۹۰۲

 

۲۹

 

 

 

        

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فصل هشت : بتن درجا

ý  در این فصل کلیه آیتم‌ها تهیه، حمل و اجرا می‌باشد که نیاز به نوشتن تهیه، نصب و اجرا در کلیه آیتم‌ها نمی‌باشد و یک فاکتورگیری کوچک یا توضیح در مقدمه فصل این مسئله را به‌صورت کامل حل می‌نماید.

ý  بتن سبک با خرده آجر که در بیشتر پروژه‌ها اجرا میگردد حذف گردیده، در صورت اجرا چگونه پرداخت می‌گردد؟

 


شماره گروه

شرح مختصر گروه‌های فصل هشت

تعداد آیتم

آخرین شماره آیتم

۱

تهیه و اجرای بتن با شن و ماسه

۱۰

۰۱۱۱

۲

تهیه و اجرای بتن سبک

۳

۰۲۰۴

۳

اضافه بها به ردیف‌های بتن ریزی، لیسه ای کردن بتن، مضرس کردن بتن و ملات مقاوم در برابر سایش

۱۴

۰۳۱۶

۴

مصرف سیمان اضافی

۱

۰۴۰۱

۵

تهیه و اجرای گروت

۲

۰۵۰۲

۶

عملیات تزریق در طول مهار

۲

۰۶۰۲

۷

بتن پاششی روی جداره خاکی

۲

۰۷۰۲

۸

مواد افزودنی به بتن

۱

۰۸۰۱

 

۳۵

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فصل نه : فولادی سنگین

ý  در این فصل کلیه آیتم‌ها تهیه، ساخت و نصب می‌باشد که نیاز به نوشتن تهیه، ساخت و نصب در کلیه آیتم‌ها نمی‌باشد و یک فاکتورگیری کوچک یا توضیح در مقدمه فصل این مسئه را به‌صورت کامل حل می‌نماید.

 

 


شماره گروه

شرح مختصر گروه‌های فصل نه

تعداد آیتم

آخرین شماره آیتم

۱

ستون فولادی

۵

۰۱۰۶

۲

تیر فولادی

۱۹

۰۲۳۸

۳

خرپای فولادی

۸

۰۳۲۱

۴

قاب و بادبند فولادی

۳

۰۴۰۴

۵

برج فولادی آب

۱

۰۵۰۱

۶

اضافه بهای مربوط به سازه‌های فولادی

۹

۰۶۰۹

۷

قطعات اتصالی

۵

۰۷۰۶

۸

جوش کاری

۵

۰۸۰۵

۱۰

پیچ و مهره

۷

۱۰۱۲

۱۱

اجزای سازه فضاکار

۹

۱۱۱۵

۱۶

واحدهای سازه فضاکار

۱۰

۱۶۱۳

۲۸

بافت و نصب شبکه‌های سازه فضاکار

۴

۲۸۰۴

 

۸۵

 

 

فصل ده : سقف تیرچه و بلوک

ý  در این فصل کل الزامات به صورت الزامات عمومی‌آمده است و الزامات گروه نداشته در صورتی که میتوان تعدادی از الزامات عمومی‌را در الزامات گروه برد.

ý  اضافه‌بها پوکه صنعتی در بلوک و اضافه بها بلوک با بلوک بتنی با فوم در این فصل در نظر گرفته نشده است.

 


شماره گروه

شرح مختصر گروه‌های فصل ده

تعداد آیتم

آخرین شماره آیتم

۰۱

 سقف تیرچه و بلوک با تیرچه پاشنه بتنی و بلوک بتنی

۴

۰۱۰۴

۰۲

 سقف تیرچه و بلوک با تیرچه پاشنه بتنی و بلوک سفالی

۲

۰۲۰۳

۰۳

 سقف تیرچه و بلوک با تیرچه پاشنه بتنی و بلوک پلی استایرن منبسط شده

۲

۰۳۰۶

۰۴

 سقف تیرچه و بلوک با تیرچه فولادی با جان باز و بلوک بتنی

۴

۰۴۰۵

۰۵

 سقف تیرچه و بلوک با تیرچه فولادی با جان باز و بلوک سفالی

۲

۰۵۰۲

۰۶

 سقف تیرچه و بلوک با تیرچه فولادی با جان باز و بلوک پلی استایرن منبسط شده

۲

۰۶۰۲

۰۷

 اضافه بهای سقف تیرچه و بلوک

۳

۰۷۰۳

 

۱۹

 

 

فصل یازده : آجرکاری و شفته ریزی

ý  ردیف‌های ۱۱۰۸۳۰ تا ۱۱۰۸۳۲ در صورت استفاده در دیوارچینی یا آجرکاری با آجر ماشینی سوراخ‌دار و آجر ماشینی سوراخ‌دار مخصوص نما، حسب مورد با اعمال ضریب ۳۰/۱ و در صورت دیوارچینی یا آجرکاری با بلوک سفال (آجر تیغه) با اعمال ضریب ۲۵/۰ محاسبه و لحاظ می‌گردد که در الزامات عمومی‌آمده بهتر است که در الزامات گروه ۸ قرار گیرد. 

 



شماره گروه

شرح مختصر گروه‌های فصل یازده

تعداد آیتم

آخرین شماره آیتم

۰۱

آجرچینی با آجر ماسه آهکی

۴

۰۱۱۰

۰۲

آجرچینی با آجر فشاری

۵

۰۲۱۳

۰۴

آجرچینی با بلوک سفالی 

۳

۰۴۰۳

۰۵

آجرچینی با آجر ماشینی سوراخ‌دار 

۴

۰۵۰۴

۰۶

آجرچینی با آجر ماشینی سوراخ‌دار مخصوص نما 

۹

۰۶۱۷

۰۷

نماچینی با آجر قزاقی

۳

۰۷۰۳

۰۸

اضافه بهای مربوط به آجرچینی

۱۹

۰۸۳۲

۰۹

شفته ریزی

۵

۰۹۰۵

۱۰

نماچینی با آجر پلاک (دوغابی)

۳

۱۰۰۵

۱۱

فرش کف با آجر مخصوص کف

۳

۱۱۰۲

۱۲

نماچینی با آجرنسوز مخصوص نما

۳

۱۲۰۳

 

۶۱

 

فصل دوازده : بتن پیش ساخته و بلوک چینی

 


شماره گروه

شرح مختصر گروه‌های فصل دوازده

تعداد آیتم

آخرین شماره آیتم

۰۱

جدول بتنی پیش ساخته

۶

۱۰۶

۰۲

دال، قطعات و پانل بتنی پیش ساخته

۸

۲۲۲

۰۳

لوله بتنی پیش ساخته

۱۱

۳۱۱

۰۴

حلقه سیمانی پیش ساخته

۳

۴۰۳

۰۵

بلوک سیمانی باربر و بلوک سیمانی سبک غیر باربر

۲۲

۵۴۳

۰۶

آجر سیمانی

۳

۶۰۳

۰۷

پر کردن حفره بلوک‌های سیمانی و اضافه بهای مربوط به بنایی با بلوک و آجر سیمانی

۴

۷۰۴

۰۸

بلوک و پانل بتنی پیش ساخته از بتن سبک

۱۳

۸۲۴

۱۰

بلوک سیمانی سبک تهیه شده با دانه رس منبسط شده

۵

۱۰۵

۱۱

مسلح کردن دیوارهای بلوکی و پانلی

۴

۱۱۰۴

۱۲

دریچه بتنی پیش ساخته

۱

۱۲۰۱

 

۸۰

 

 

فصل سیزده : عایق‌کاری رطوبتی

 


شماره گروه

شرح مختصر گروه‌های فصل سیزده

تعداد آیتم

آخرین شماره آیتم

۰۱

عایق کاری رطوبتی با اندود قیری

۴

۰۱۰۹

۰۲

عایق کاری رطوبتی با قیر و گونی

۶

۰۲۰۶

۰۳

عایق کاری رطوبتی با عایق پیش ساخته

۱۲

۰۳۱۴

۰۴

عایق کاری رطوبتی با مواد پلیمری پایه سیمان و رزین اکریلیک

۴

۰۴۰۶

۰۵

عایق کاری رطوبتی با پوشش پایه قیری

۱

۰۵۰۱

 

۲۷

 

 

فصل چهارده : عایق‌کاری حرارتی و پوشش‌های مقاوم در برابر آتش

 


شماره گروه

شرح مختصر گروه‌های فصل چهارده

تعداد آیتم

آخرین شماره آیتم

۱

عایق حرارتی با پایه معدنی

۱۸

۰۱۲۸

۲

عایق حرارتی با فوم صلب پلیمری

۷

۰۲۱۸

۳

اضافه بهای عایق کاری

۶

۰۳۱۶

۴

عایق کاری حرارتی با فوم پاششی پلی یورتان

۲

۰۴۱۲

۵

میخ و گل میخ مخصوص نصب عایق حرارتی

۱

۰۵۱۱

۶

پلی استایرن منبسط شده

۲

۰۶۱۲

۷

پوشش مقاوم در برابر حریق

۸

۰۷۱۸

 

۴۴

 

 

فصل شانزده : فولادی سبک

 

 

ý  اجرای سازه‌های فولادی نورد

 


شماره گروه

شرح مختصر گروه‌های فصل شانزده

تعداد آیتم

آخرین شماره آیتم

۰۱

چهارچوب، در و پنجره و قاب سازی‌های فولادی

۷

۰۱۰۷

۰۲

کف سازی و زیرسازی‌های فولادی و تسمه‌های مسلح کننده خاک

۱۹

۰۲۳۱

۰۳

پوشش‌ها، آبروها و لوله‌ها از ورق گالوانیزه

۹

۰۳۱۵

۰۴

توری‌ها، شبکه‌های پیش جوش شده و نرده مشبک

۱۵

۰۴۲۲

۰۵

در و پنجره از ورق گالوانیزه فرم داده شده

۱

۰۵۰۱

۰۶

پانل‌های مشبک عایق دار، قالب و دیوار غیرپانلی ماندگار

۱۸

۰۶۱۸

۰۷

پانل‌های از جنس فولاد سرد نورد شده گالوانیزه و زیرسازی سقفهای کاذب مشبک

۷

۰۷۰۷

۰۸

کف کاذب فولادی

۱

۰۸۰۱

۰۹

فولاد ضدزنگ

۳

۰۹۰۵

 

۷۹

 

 

فصل هفده : آلومینیومی

 

ý  اسم فصل با توجه به اینکه سرب و … وجود دارد بهتر است که فصل کارهای غیرفولادی نامیده شود.

 


شماره گروه

شرح مختصر گروه‌های هفده

تعداد آیتم

آخرین شماره آیتم

۰۱

در، پنجره و … با استفاده از پروفیل‌های آلومینیومی‌

۶

۰۱۱۷

۰۲

سقف کاذب آلومینیومی‌

۸

۲۱۶

۰۳

پوشش سقف، دیوار و فلاشینگ با ورق آلومینیومی

۳

۰۳۰۵

۰۴

پاخور، ریل و درز انبساط آلومینیومی‌

۴

۰۴۰۴

۰۵

توری پشه گیر آلومینیومی‌با قاب آلومینیومی‌

۳

۰۵۰۳

۰۶

اضافه بها بابت پوشش رنگ روی کارهای آلومینیومی‌

۴

۰۶۰۶

۰۷

ورق سربی

۱

۰۷۰۵

۱۰

پانل ساندویچی و کامپوزیتی

۱۱

۱۰۱۶

۱۲

تعبیه و جاسازی محل ادوات تأسیساتی در کارهای آلومینیومی‌

۳

۱۲۰۳

 

۵۳

 

 

 

 

فصل هجده : اندودکاری و بندکشی

ý  در آیتم ۱۸۰۹۱۱ (تهیه و اجرای نوار و بتونه جهت درزبندی ضخامت روکش دار)، از آنجا که صفحات گچی بدون نوار و بتونه امکان پذیر نیست، بهتر بود همانند فهارس‌بهای سال‌های گذشته، در داخل آیتم تهیه صفحات گچی در نظر گرفته می‌شد.

ý  آیتم‌های ۱۸۰۳۱۵ و ۱۸۰۳۱۶ حذف گردیده در صورتی که در فهرست‌بهای قبل وجود داشته است.


شماره گروه

شرح مختصر گروه‌های فصل هجده

تعداد آیتم

آخرین شماره آیتم

۰۲

اندود گچی

۱۴

۰۲۲۶

۰۳

اندود سیمانی

۱۸

۰۳۳۵

۰۴

اندود تخته ماله ای

۴

۰۴۰۴

۰۵

اندود تگرگی

۳

۰۵۰۳

۰۶

نماسازی چکشی و موزاییکی

۸

۰۶۰۹

۰۷

درپوش روی دیوار و سایبان بتنی

۲

۰۷۰۴

۰۸

بندکشی

۱۲

۰۸۱۸

۰۹

صفحات گچی روکش دار و تایل گچی و معدنی

۲۳

۰۹۴۳

۱۰

پوشش سلولزی

۳

۱۰۰۳

۱۱

صفحات سیمانی الیاف دار

۱۲

۱۱۱۷

۱۲

ماهیچه سیمانی، پر کردن شیار محل عبور لوله‌های تأسیساتی

۴

۱۲۰۴

 

۱۰۳

 

فصل نوزده : چوبی

 



شماره گروه

شرح مختصر گروه‌های فصل نوزده

تعداد آیتم

آخرین شماره آیتم

۰۱

چهارچوب چوبی

۴

۱۱۳

۰۲

کلاف چوبی در پیش ساخته چوبی و توری پشه گیر

۵

۲۱۴

۰۳

شبکه داخل کلاف در پیش ساخته چوبی

۵

۳۰۵

۰۴

پوشش روی در پیش ساخته چوبی

۱۰

۴۱۴

۰۵

نصب در پیش ساخته چوبی داخلی و قابلمه ای کردن در و چهارچوب چوبی

۲

۵۰۲

۰۶

فتیله چوبی و روکوب

۸

۶۱۴

۰۷

در کمد و گنجه از نئوپان و MDF

۲

۷۰۶

۰۸

تقسیمات داخلی کمد و گنجه

۲

۸۰۲

۱۰

زیرسازی چوبی

۵

۱۰۱۰

۱۱

چوب روی دست انداز پله و قرنیز

۷

۱۱۰۹

۱۲

پوشش سطوح با ورق نئوپان، MDF، لمبه، گرماچوب (ترمووود) و تخته تراشه جهت دار

۲۴

۱۲۴۲

۱۵

پارکت و کفپوش لمینیت

۳

۱۵۰۶

۱۶

روکش روی کارهای چوبی

۱۵

۱۶۲۲

۱۸

دیوار از جنس MDF

۳

۱۸۰۳

۱۹

در تمام چوب

۵

۱۹۰۸

۲۰

کسربها بابت استفاده از چوب داخلی در کارهای چوبی 

۱

۲۰۰۱

۲۱

ابزار زدن روی در چوبی

۱

۲۱۰۱

 

۱۰۲

 

 

فصل بیست : کاشی‌کاری با کاشی‌های سرامیکی

 

ý  فصل بیست از کاشی و سرامیک کاری تغییر نام به کاشی سرامیکی داده است که در عرف و فرهنگ ما یا کاشی داریم یا سرامیک که از نظر تولید و مقاومت در نشریه۵۵ هم مشخص شده است. کلمه کاشی سرامیکی وجود خارجی در عرف و فرهنگ و ادبیات فارسی نداریم. در فرهنگ دهخدا معنی کاشی “کاچی، آجر لعاب‌دار ساده یا نقاشی شده” و سرامیک “مربوط به سفال‌سازی، صفت سفال سازی، سفالی، آن چه از سفال ساخته می‌شود” آورده شده است.

ý  ضمناً با توجه به قیمت کاشی‌های پرسلانی، گرانیتی، فول بادی و کالربادی که نسبت به کاشی‌های معمولی گران‌تر بوده و هست چرا در ردیف ۲-۵ هیچگونه اضافه بهایی پرداخت نخواهد شد.

ý  همچنین اضافه بهای کاشی لوستر در فهرست‌بها آورده نشده است، در صورتی که کاشی لوستر باشد چه اضافه بهایی به آن تعلق خواهد گرفت؟ 


شماره گروه

شرح مختصر گروه‌های فصل بیست

تعداد آیتم

آخرین شماره آیتم

۰۱

کاشی کاری با کاشی‌های سرامیکی روی سطوح قائم

۷

۰۱۲۷

۰۲

استفاده از چسب و اجرای اسکوپ روی سطوح قائم

۲

۰۲۰۳

۰۳

کاشی کاری با کاشی‌های سرامیکی روی سطوح افقی

۷

۰۳۲۷

۰۴

استفاده از چسب روی سطوح افقی

۱

۰۴۱۱

۰۵

کاشی کاری با کاشی‌های سرامیکی مقاوم در برابر اسید

۱

۰۵۱۱

۰۶

کاشی کاری با کاشی‌های سرامیکی استخری

۶

۰۶۱۶

۰۷

کاشی کاری با کاشی‌های سرامیکی به روش خشک

۲

۰۷۱۲

۰۸

لعاب ضد باکتری و پخ زدن لبه‌ها

۳

۰۸۰۳

 

۲۹

 

 

فصل بیست و یک : فرش موزاییک و کفپوش بتنی

 

ý  فصل بیست و یک فرش موزاییک به فرش موزاییک و کف پوش بتنی تغییر کرده ولی بجای اینکه آیتم اول آن همانند قبل موزاییک باشد مانند سر فصل آن از کف پوش شروع شده و به موزاییک ختم گردیده است.

 


شماره گروه

شرح مختصر گروه‌های فصل بیست و یک

تعداد آیتم

آخرین شماره آیتم

۰۱

کفپوش بتنی پیش ساخته با ملات ماسه سیمان

۴

۰۱۰۸

۰۲

کفپوش بتنی پیش ساخته با ماسه نرم

۲

۰۲۰۶

۰۳

اضافه بهای ضخامت، آج‌دار بودن و رنگی بودن کفپوش بتنی پیش ساخته

۴

۰۳۰۸

۰۴

فرش کف با موزاییک

۲

۰۴۰۴

۰۵

فرش کف با موزاییک ماشینی

۴

۰۵۱۴

۰۶

فرش کف با موزاییک شسته (واش بتن)

۲

۰۶۰۲

۰۷

اضافه بهای خرده سنگ، سنگ لاشه و رنگی بودن موزاییک

۳

۰۷۰۳

۰۸

ساب زنی روی سطوح موزاییک شده

۲

۰۸۰۱

 

۲۸

 

فصل بیست و دو : سنگی با سنگ پلاک

 

 


شماره گروه

شرح مختصر گروه‌های بیست و دو

تعداد آیتم

آخرین شماره آیتم

۰۱

سنگ پلاک تراورتن

۳۴

۱۶۰

۰۲

سنگ پلاک آهک (لایم استون)

۵

۲۱۵

۰۳

سنگ پلاک مرمریت

۱۵

۳۳۹

۰۴

سنگ پلاک چینی

۸

۴۳۰

۰۵

سنگ پلاک گرانیت

۲۰

۵۵۰

۰۶

اضافه بهای اجرایی سنگ پلاک

۱۵

۶۲۰

۰۷

اضافه بهای سنگ قرنیز یا ازاره، سنگ پله، سنگ درپوش، سنگ فتیله

۴

۷۱۳

۰۸

جدول سنگی

۹

۸۰۹

۰۹

سنگ مکعبی (کیوبیک)

۱۰

۹۲۵

۱۰

سنگ بادبر

۴

۱۰۰۴

۱۱

نصب سنگ روی سطوح قائم به روش خشک

۲

۱۱۰۲

۱۲

ساب زنی روی سطوح سنگ کاری شده

۳

۱۲۰۳

 

۱۲۸

 

 


 

فصل بیست و سه : پلاستیکی و پلیمری

ý  استانداردهای استفاده شده در این فصل و فصول دیگر بهتر است به‌صورت جدول انجام گیرد.

 


شماره گروه

شرح مختصر گروه‌های فصل بیست و سه

تعداد آیتم

آخرین شماره آیتم

۰۱

کفپوش P.V.C

۱۷

۱۳۲

۰۲

کفپوش لاستیکی و چمن مصنوعی

۱۰

۲۵۱

۰۳

کفپوش درجاریز

۱۳

۳۶۲

۰۴

قرنیز و ابزار P.V.C و لوله ناودانی

۶

۴۳۰

۰۵

ورق موج دار و بدون موج پلیمری و نورگیر حبابی

۱۷

۵۴۴

۰۶

دیوارپوش، سقف کاذب P.V.C و پوشش  U.P.V.C

۵

۶۳۰

۰۷

نایلون (فیلم پلی اتیلن)

۳

۷۰۳

۰۸

ورق پلاستیکی تقویت شده با فایبرگلاس

۲

۸۱۰

۰۹

نوار آب بند و ماستیک آب بند

۹

۹۳۱

۱۰

غلاف پلاستیکی، لوله پلاستیکی، پله فولادی، لوله زهکش و فاصله نگهدار

۸

۱۰۱۰

۱۱

در و پنجره U.P.V.C

۱

۱۱۱۰

۱۲

ژئوسنتتیک

۲۱

۱۲۷۰

۱۳

فوم اتیلن وینیل استات و پلی اتیلن

۴

۱۳۱۶

۱۴

نما و ابزار پیش ساخته پلی استایرن با پوشش سیمان پلیمری و سیلیس

۳

۱۴۰۳

۱۵

نما و ابزار پیش ساخته پلی استایرن اکسترود شده

۲

۱۵۰۲

۱۶

چوب پلاستیک

۲

۱۶۱۱

۱۷

دریچه کوپلیمری و کامپوزیتی و گلدانی چاه فاضلاب

۸

۱۷۲۰

۱۸

موکت و کاغذ دیواری

۲

۱۸۲۰

۱۹

مخزن GRP

۲

۱۹۰۲

۲۰

صفحه مشبک فایبرگلاس

۳

۲۰۰۳

 

۱۳۸

 

نوع ژئوسنتتیک

استاندارد

ژئوممبرین از جنس پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE)

INSO 15582

ژئوممبرین از جنس پلی اتیلن سبک خطی (LLDPE)

GRI-GM 17

ژئوممبرین از جنس پلی اتیلن خیلی سبک (VLDPE)

Zrv-ING

ژئوممبرین از جنس پلی وینیل کلراید (PVC) با ضخامت ۲ میلی متر و بیش تر

BS EN 13941

ژئوممبرین از جنس پلی وینیل کلراید (PVC) با ضخامت ۲۵/۰ میلی‌متر تا ۵/۱ میلی متر

ASTM-D7176

ژئوسنتتیک آب بند رسی سوزنی شده (GCL)

GRI-GCL3

ژئواسپیسر از جنس پلی اتیلن سنگین (HDPE)

GRI-GS19

ژئوکامپوزیت، ژئوتکستایل و ژئونت

GSI

 


 

فصل بیست و چهار : شیشه و نصب آن

ý  در آیتم‌های ۲۴۰۷۰۹ تا ۲۴۰۷۱۱ فقط تهیه نوار و بطانه و … در نظر گرفته شده و بابت نصب آنها آیتمی‌پیش‌بینی نشده است و با توجه به ماهیت اجرای کار اگر واحد آنها همانند دوجداره کردن مترطول می‌بود، منطقی‌تر و مطلوب‌تر بود.


شماره گروه

شرح مختصر گروه‌های فصل بیست و چهار

تعداد آیتم

آخرین شماره آیتم

۰۱

شیشه ساده

۶

۱۰۸

۰۲

شیشه مشجر

۵

۲۱۱

۰۳

شیشه‌ایمنی آبدیده حرارتی

۸

۳۱۵

۰۴

شیشه بازتابنده رنگی

۳

۴۱۰

۰۵

کاشی شیشه‌ای و آجر شیشه‌ای توخالی

۶

۵۱۰

۰۶

مات کردن و لبه سازی شیشه

۳

۶۰۵

۰۷

شیشه‌های پوشش دار، دو جداره یا سه جداره و …

۸

۷۲۶

۰۸

لایه کاری

۴

۸۰۷

 

۴۳

 

 

فصل بیست و پنج : رنگ آمیزی

ý  در فصل بیست و پنج عرف جامعه و قیمت گرفتن از کسانی که اجرای اسکلت فلزی و سوله سازان صورت می‌گیرد لحاظ نشده زیرا هیچ یک از موارد ضد‌زنگ و سند‌پلاست و … قیمت را به صورت متر مربع اعلام نمی‌کنند و به صورت کیلوگرم محاسبه می‌گردد که در فهرست‌بهای سال‌های قبل نیز چنین بوده است، کدام مترور برای متره آیتم ضد زنگ می‌تواند متره کامل، جامع و صحیح قسمت ضدزنگ و سند‌پلاست شده و نشده آن را تهیه و کدام ناظر می‌تواند آن را رسیدگی نماید (کسانی که فهرست‌بها را تهیه نموده‌اند آیا می‌توانند ضد‌زنگ یک ساختمان اسکلت فلزی سه طبقه را محاسبه نمایند، مواردی مانند طول جوش، سطح ورق، اتصالات و …).

 



شماره گروه

شرح مختصر گروه‌های فصل بیست و پنج

تعداد آیتم

آخرین شماره آیتم

۰۱

آماده سازی و زنگ زدایی

۳

۱۰۴

۰۳

رنگ آمیزی روی سطوح فولادی

۱۹

۳۵۰

۰۴

رنگ آمیزی روی سطوح چوبی

۵

۴۰۶

۰۵

رنگ آمیزی روی سطوح گچی

۶

۵۰۸

۰۶

رنگ آمیزی با رنگ‌های ترافیکی 

۴

۶۰۴

۰۷

رنگ آمیزی روی سطوح سیمانی یا بتنی 

۶

۷۰۸

۰۸

رنگ آمیزی با رنگ‌های مقاوم در برابر آتش 

۲

۸۰۲

 

۴۵

 

 

فصل بیست و شش : زیراساس و اساس

ý  در الزامات گروه ۷ عنوان شده است که پخش، آب‌پاشی، کوبیدن توونان و ماسه بادی از فصل ۳ منظور گردد، در حالی که آب‌پاشی کوبیدن و … مصالح فوق با وسایل دستی نیز امکان‌پذیر و متداول است (فصل ۲).


شماره گروه

شرح مختصر گروه‌های فصل بیست و شش

تعداد آیتم

آخرین شماره آیتم

۰۱

تهیه مصالح زیراساس

۳

۱۰۳

۰۳

تهیه مصالح اساس

۳

۳۰۳

۰۴

اضافه بها درصد شکستگی

۱

۴۰۱

۰۶

پخش، آب پاشی، تسطیح و کوبیدن زیراساس و اساس

۳

۶۰۵

۰۷

تهیه توونان و ماسه بادی

۲

۷۰۲

۰۸

تثبیت و تقویت زیرسازی و زیراساس

۳

۸۰۳

 

۱۵

 

 

 

فصل بیست و هفت : آسفالت

 


شماره گروه

شرح مختصر گروه‌های فصل بیست و هفت

تعداد آیتم

آخرین شماره آیتم

۰۱

اندود نفوذی

۷

۱۰۷

۰۲

اضافه بهای اندود سطحی و تمیز کاری زیر اندود

۲

۲۱۰

۰۳

بتن آسفالتی

۶

۳۲۰

۰۴

اضافه بها و کسر بها مربوط به ردیف‌های آسفالت

۶

۴۱۲

۰۵

آسفالت بام، پر کردن درز با ماسه آسفالت و ماستیک قیری

۴

۵۱۰

۰۶

آسفالت سرد

۴

۶۰۴

 

۲۹

 

 

 

فصل بیست و هشت : حمل‌ونقل

 

ý  بابت اتلاف سیمان در تهیه بتن درجا، قطعات پیش ساخته، بتن پاششی ۶% در نظر گرفته شده منطقی است که با توجه به ماهیت اجرای بتن پاششی، درصد اتلاف سیمان بیشتر باشد.

ý  حمل در حمل زمینی از ۰ تا ۷۵ یا ۱۵۰ و ۳۰۰ یا ۴۵۰ و ۷۵۰ می‌باشد ولیکن در حمل دریایی به صورت تا ۱۰ مایل و مازاد تا ۳۰ و مازاد از ۳۰ تا ۶۰ و ۶۰ تا ۹۰ و ۹۰ تا ۱۵۰ مایل می‌باشد که از یگانگی استفاده نشده است.

ý  در ردیف ۱-۳-۱ محل تولید مصالح سنگی معدن و شن شوئی (محل فرآوری) می‌باشد که مشخص گردد کدامیک مدنظر می‌باشد.

ý  آیا ماشین آلات حمل سیمان پاکتی و مصالح سنگی و آهن آلات و آجر و بلوک یکی است که آنالیز فیمت آن یکی باشد؟

 ý  عملیات حمل فصل سه بهتر است که در فصل حمل‌ونقل آورده شود و تعدیل یکسان داشته باشد.

ý  طبق جدول ذیل مشخص می‌گردد که اگر مسافت حمل از ردیف پایین تر محاسبه گردد بهتر است که از ردیف بالاتر دریافت گردد به طور مثال اگر ۹۴ کیلومتر باشد بهتر است که از ردیف ۲۸۰۱۰۱‌، ۷۵ کیلومتر دریافت گردد.

۱۹/۹۵ = ۳۰+۲۱/۶۵

۲۱/۶۵ = ۴٫۰۳۰÷۲۶۲٫۸۰۰

۲۶۲,۸۰۰=۵٫۸۴۰×۴۵

۲۸۰۱۰۱

۹۵/۲۰۳ = ۳۰+۹۵/۱۷۳

۹۵/۱۷۳ = ۲٫۷۸۰÷۴۸۳٫۶۰۰

۴۸۳٫۶۰۰=۴٫۰۳۰×۱۲۰

۲۸۰۱۰۲

۲۴/۳۳۰ = ۳۰+۲۴/۳۰۰

۲۴/۳۰۰ = ۲٫۵۰۰÷۷۵۰٫۶۰۰

۷۵۰٫۶۰۰=۲٫۷۸۰×۲۷۰

۲۸۰۱۰۳

۳۹/۵۳۲ = ۳۰+۳۹/۵۰۲

۳۹/۵۰۲ = ۲٫۰۹۰÷۱٫۰۵۰٫۰۰۰

۱٫۰۵۰٫۰۰۰=۲٫۵۰۰×۴۲۰

۲۸۰۱۰۴

۰۷/۹۳۱ = ۳۰+۰۷۷/۹۰۱

۰۷۷/۹۰۱ = ۱٫۶۷۰÷۱٫۵۰۴٫۸۰۰

۱٫۵۰۴٫۸۰۰=۲٫۰۹۰×۷۲۰

۲۸۰۱۰۵

 

 

۱٫۶۷۰

۲۸۰۱۰۶

 



شماره گروه

شرح مختصر گروه بیست و هشت

تعداد آیتم

آخرین شماره آیتم

۰۱

حمل سیمان پاکتی، مصالح سنگی، آهن آلات، آجر و بلوک

۶

۱۰۶

۰۳

حمل آسفالت

۲

۳۰۲

۰۵

حمل دریایی سیمان پاکتی، مصالح سنگی، آهن آلات، آجر و بلوک

۵

۵۰۵

 

۱۳

 

 


 

واژه‌های کلیدی ابنیه سال ۱۴۰۰

فصل یک –  تخریب و برچیدن

رج

واژه

معنی

۱          

آزبست سیمان

مخلوط ماده معدنی با سیمان

۲          

بند کهنه گچی

 

۳          

بوته

رستنی خودرو که ساقه آن بطور طبیعی کمی‌بالاتر از سطح خاک منشعب شده و حداکثر ارتفاع آن در حالت طبیعی یک متر است.

۴          

بیده

توالت فرنگی

۵          

پاراوان چوبی

وسیله ای چوبی برای جداسازی فضاها

۶          

پنجره لولا، چفت

وسیله ای برای قفل کردن

۷          

تخته زیر شیروان

لمبه کوبی زیر شیروانی

۸          

توفال

تیرهای چوبی زیر سقف

۹          

توفال سقف

تخته‌های باریک و نازک که به تیرهای سقف اتاق میکوبند و روی آن کاهگل و گچ می‌مالند

۱۰      

چینه‌های گلی (چینه باغی)

دیوارهای کوتاه از گل و سنگ

۱۱      

درخت

گیاهان چوبی دارای ساقه منفرد اعم از درخت دارای میوه ماکول (مثمر) و سایر درختان (غیرمثمر) که محیط بن آنها از ۱۵ سانتی متر کمتر نباشد.

۱۲      

دورچین کردن آهن

جمع کردن آهن آلات و ورق‌هایی که روی سقف هستند

۱۳      

روشویی پیسوار

نوعی لوازم بهداشتی سرپایی مجهز به شیر آب و تخلیه فاضلاب

۱۴      

سطح مقطع

حاصل ضرب عمق شیار در کوچک ترین بعد آن می‌باشد.

۱۵      

سطوح بنایی

شامل کلیه اعضای با مصالح بنایی مسلح، غیرمسلح و محصور شده با کلاف می‌باشد.

۱۶      

لاپه چوبی

قسمت بالای دیوارهای چوبی

۱۷      

ماشین شیارزنی

شیار زدن و صیقل‌کار

۱۸      

مشمع قیراندود

نایلونی پوشیده با قیر

۱۹      

مغزه گیری

نمونه برداری استوانه ای از بتن

۲۰      

نهال

گیاه دارای ساقه (تنه) چوبی منفرد که محیط بن آن کمتر از ۱۵ سانتیمتر باشد.

 

 

 

 

 

 

 


 

واژه‌های کلیدی ابنیه سال ۱۴۰۰

فصل دو – خاکی با دستی

رج

واژه

معنی

۱          

پروفیله کردن

تطبیق محل کندن زمین یا خاکریز با نقشه‌های اجرایی و مشخصات فنی

۲          

تسطیح و رگلاژ

هموار کردن

۳          

چوب بست

حفاظ موقت برای ساختمانهای مجاور محل خاکبرداری

۴          

خاک جانشین

خاکی است برای جبران نشست ناشی از زمین کوبیده تا رسیدن به تراز نخست جایگزین شود.

۵          

دپوکردن

انباشت جمع‌آوری

۶          

دج بر

وسیله ای برای کندن زمین‌های سخت

۷          

روش پروکتور استاندارد

آزمایش تراکم خاک

۸          

سرند خاک

جدایی ریزدانه از درشت‌دانه

۹          

قرضه

محلی که خاک‌های درون یا بیرون کارگاه، از آنجا تهیه می‌شود

۱۰      

کوره‌ها ( چاه‌کنی)

نقب داخل چاه

فصل سه – خاکی ماشینی

۱          

تراکم دینامیکی

ضربات سنگین بر سطح خاک

۲          

ترانشه‌ها

پروفیله کردن دیوارهای سنگی

۳          

توده‌کردن

روی هم انباشتن

۴          

توونان

خاک مرطوب رودخانه

۵          

چال‌زنی

کندن و اجرای تونل

۶          

خاک‌های ریسه شده

خاک‌های رشته شده

۷          

رگلاژ و پروفیله کردن

هم سطح کردن

۸          

دپو یا ریسه کردن

ریختن خاک‌ها در محل مصرف به فواصل و مقادیر مشخص به تشخیص مهندس مشاور

۹          

سطوح شیروانی ترانشه‌ها

ترانشه دیواره‌های شیب‌دار اطراف ترانشه

۱۰      

شیروانی خاکریز

سطحی است که در لبه بیرونی شانه خاکی، نیم‌رخ عرضی با شیب، به زمین می‌پیوندد.

۱۱      

غرقاب کردن

مخلوط ملات مورد نظر با آب

۱۲      

لوله جدار

لوله درزدار

۱۳      

مواد سوزا

موادی  برای کندن زمین‌های سنگی

۱۴      

مواد منبسط شونده

موادی که باعث سفتی سر پیچ میشوند


واژه‌های کلیدی ابنیه سال ۱۴۰۰

فصل پنج   قالب بندی غیرفولادی

رج

واژه

معنی

۱          

Composite

دال‌های مرکب

۲          

بالکن فلزی

نرده‌های فلزی حفاظ بالکن

۳          

بتن نمایان

اکسپوز (عنصری سازه‌ای با کاربرد معماری)

۴          

پداستال‌ها (ستون پایه‌ها)

ستونهای بتنی کوتاه و کم آرماتور

۵          

پشت بند

مهارکننده چوبی قالب‌های فلزی

۶          

تخته چندی

تخته چندلا

۷          

تخته کوبی

کوبیدن تخته

۸          

تخته نراد خارجی

چوب روسی

۹          

جدار بیرونی

سطح بیرونی قالب نما

۱۰      

چهار تراش

نوعی چوب مربع شکل

۱۱      

قالب حکمی‌

قالبی با ابعاد مشخص

۱۲      

دال

تاوه

۱۳      

درز انبساط

برای پیشگیری از خرابی ساختمان ناشی از انبساط و انقباض، در  فاصله‌های مشخص

۱۴      

رنده و تمیز کاری قالب

تمیز کننده دستی یا ماشینی قالب

۱۵      

شمع قالب بندی

قطعه فلزی یا چوبی بعنوان تکیه گاه قالب قطعات بتنی در وضعیت‌های افقی، قائم و …

۱۶      

صفحه آب بند

استفاده برای آب‌بند کردن سازه‌های بتنی

۱۷      

فاصله نگهدار دیوار SPACER

برای بهبود کیفیت اجرا

۱۸      

قالب گم

قالب بجای مانده در کار

۱۹      

ماده رهاساز

روغن و مانند آن

۲۰      

وافل

سقف‌های قابلمه ای

فصل ششم   قالب بندی فولادی

۱          

بازشو (Opening)

بازشوهای پیش بینی شده در سازه

۲          

قالب لغزنده

قالب بالا یا پایین رو برای اجرای سازه‌های افقی و عمودی

۳          

قیر‌های ویژه قالب

قیری که برای قالبهای بتنی استفاده می‌شود (رهاساز)

۴          

نصب نازل

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

واژه‌های کلیدی ابنیه سال ۱۴۰۰

فصل هفت   کارهای فولادی با میلگرد


رج

واژه

معنی

۱          

Coupling

اتصال مکانیکی

۲          

Bond

محصور

۳          

Pull out

میل مهار تخت آزمون

۴          

Rolling

روش غلتکی

۵          

Unbond

غیرمحصور

۶          

انکر بولت

پیچ و پایه

۷          

خرک

پایه نگهداری آرماتور

۸          

رزوه شده رو لینگ

 

۹          

رزوه‌های غلتکی

برای چرخش غلتک‌های دو طرفه

۱۰      

سنجاقی

برای آرماتور بندی استفاده می‌شود

۱۱      

کشش مهار تنیده

پس کشیده

۱۲      

کشش مهار ناتنیده

میله مهار

۱۳      

کشش مهارآزمون- قربانی

 

۱۴      

میل مهار- بولت

قطعه یا ابزار فلزی جهت اتصال یا ثابت نگه داشتن کف و دیوار

۱۵      

میلگرد بستر

میلگرد پی

 

 

 

واژه های کلیدی ابنیه سال ۱۴۰۰

فصل هشت   بتن درجا


رج

واژه

معنی

۱          

۲۵۰کیلوگرم بر متر مکعب

۱۶مگاپاسگال

۲          

ارتعاش بتن

بتن لغزان

۳          

افزودنی های بتن

جهت افزایش کارایی یا استحکام بتن

۴          

بتن پاشیده شده (شاتکریت)

فرآیندی که در آن بتن یا ملات با فشار و سرعت زیاد بر روی سطح پاشیده می شود.

۵          

بتن درجا

اجرای بتن در محل

۶          

بتن سخت شده

بتنی که به مقاومت مشخصه رسیده باشد

۷          

بتن مگر

بتن نظافت

۸          

بیس پلیت

کف ستون

۹          

پرو لنت سطوح

 

۱۰      

پوکه صنعتی

فرآوری شده از خاک رس

۱۱      

پوکه معدنی

دانه های سبک ناشی از گدازه های آتشفشانی

۱۲      

تراک میکسر

دستگاه مخلوط بتن

۱۳      

رمپ ها

شیب بتنی

۱۴      

سنگ شکسته کوهی

 

۱۵      

طرح اختلاط

بهترین میزان مصرفی مصالح در بتن

۱۶      

عیار سیمان

مقدار سیمان و واحد حجم بتن یا ملات

۱۷      

فرس کردن

 

۱۸      

کرم بندی

تراز و شاقولی

۱۹      

گروت

مخلوط آب ، سیمان، ماسه و افزودنیهای برای پر کردن شکاف‌ها

۲۰      

گروت اپوکسی

گونه ای از گروت با دانه بندی خاص و زود سفت شونده

۲۱      

لیسه ای کردن

ایجاد سطح صاف و یکدست بر روی بتن

۲۲      

مضرس کردن

آجدار یا راه راه کردن سطوح بتنی

۲۳      

مقاومت فشار بتن

میزان طاقت بتن در برابر نیروی فشار

۲۴      

مواد شیمایی کف زا

فوم شیمیایی

 

 

 


 

 


واژه‌های کلیدی ابنیه سال ۱۴۰۰

فصل نه   کارهای فولادی سنگین


رج

واژه

معنی

۱          

دو پهن کردن

پهن کردن از دو طرف

۲          

دهانه

فاصله بین دو محور

۳          

دهانه آزاد

 

۴          

سازه‌های فضا کار

به مجموعه سازه‌های مشابهی اطلاق می‌شود که شامل شبکه‌ها، طاقها، برجها‌، شبکه‌های کابلی سامانه‌های پوسته ای و غشایی، سیستم‌های تاشونده و …

۵          

سر ستون

بالاترین عضو سازه‌ای ستون، ستون نما، جرز نبش پیشخوان یا مانند آنکه غالباً تزئین می‌شود

۶          

سنگ زدن

صیقل دادن، صاف کاری

۷          

شابلون ساز

 

۸          

شات بلاست

دستگاهی جهت ماسه زدایی، رنگ بری، زنگ زدایی و لایه برداری

۹          

شاخک

چوب عصا مانند

۱۰      

فولادهای کربنی

ترکیب فولاد و کربن

۱۱      

قطعات تکه گاهی (Bearing)

 

۱۲      

کره تراشی

تراش دادن به‌صورت دایره

۱۳      

کوبن کاری

نوعی اتصال در سازه‌های فضاکار

۱۴      

گوی کروی توپر

گوی‌های پلی استرلن یا پروپیلن که در سقف استفاده می‌شود

۱۵      

گیره اتصال

جهت اتصال قطعات مانند قالبها

۱۶      

ماشین کاری

 

۱۷      

نعل در گاه

به قطعه چوب یا مهار گفته می‌شود که در قسمت فوقانی پنجره گذاشته می‌شود

۱۸      

نورد گرم وسرد

تولید نیم رخ سرد و گرم

۱۹      

وال پست

مهارکننده دیوار که از نبشی، سپری، ناودانی و پلیت استفاده می‌شود.

۲۰      

ورق واسطه (gusset plate)

ورق وصله عضو مهاربندی به تیر و ستون


 

واژه های کلیدی ابنیه سال ۱۴۰۰

فصل یازده   آجرکاری و شفته ریزی


رج

واژه

معنی

۱          

Rostic

دست ساز

فصل سیزده   عایق‌کاری رطوبتی

۱          

الیاف پلی استر

الیاف مصنوعی که در عایقکاری استفاده می شود

۲          

تیشو

نوعی شیشه خرد شده که در صنعت ایزوگام از نوع نخ دار آن استفاده می شود

۳          

سایر سطوح در عایق‌کاری

کرسی چینی، تی‌شور خانه، بالکن های کوچک

۴          

قیرپلیمری

قیر شامل پلیمرها

فصل چهارده   عایق‌کاری حرارتی و پوشش های مقاوم در برابر آتش

۱          

پانلهای پلی اورتان

تخته های شامل دو لایه بیرونی فلزی و داخلی

۲          

پلی استایرن

نوعی از پلیمرها

۳          

پلی اورتان

نوعی از پلیمرها

۴          

ضریب مقطع

نسبت محیط قسمتی از قطعه فولادی که در معرض آتش قرار دارد به سطح مقطع قطعه فولادی است و نحوه محاسبه آن براساس استاندارد BS EN 13381 می باشد.

۵          

عایق پشم سنگ

عایق تشکیل شده از سنگ معدنی بازالت

۶          

عایق پشم شیشه

نوعی عایق متشکل از پشم معدنی

۷          

فوم

پلاستیک هایی از جنس رزین های مختلف است که توسط دمیدن هوا یا گاز خالص، منبسط می شود و به فرم سلولی درمی آید.

۸          

فوم پلی استایرن

بلوکهای یونولیتی

۹          

کاغذ گراف

کاغذ مقاوم

۱۰      

مقاطع توخالی

پروفیلهای قوطی یا لوله، دوبل IPE، مقاطع قوطی شکل ساخته شده از ورق و مانند آن

 

 

 


 

واژه های کلیدی ابنیه سال ۱۴۰۰

فصل شانزده   فولادی سبک


رج

واژه

معنی

۱          

Expanded Metal

فلز پیش ساخته

۲          

اعضای اِستاد و وادار تیر

به اعضای قائم اِستاد (Stud) و به اعضای افقی رامز می گویند (در سقفهای کناف و سازه های LSF و …)

۳          

آبروی لندنی

نوعی از آبرو که بیشتر برای فلاشینگ نماهای ملاتی بکار می رود

۴          

آنادایز

پوشش فلزات توسط جریان الکتریکی

۵          

الکترود

رسانای جریان الکتریسیته برای جوشکاری

۶          

پاخور درهای چوبی

عرض کف در

۷          

پانل دیواری غیر باربر

سنگهایی که از بتن سبک تولید شده و در دیوار ساختمانها و محوطه ها و سوله ها کاربرد دارد

۸          

پرایمر

روغن زیرسازی

۹          

پروفیل اس تی

 

۱۰      

پروفیل کرونت

 

۱۱      

پلی وینیلیدین و پلیستر

الیاف مصنوعی

۱۲      

تفنگ بست زنی

 

۱۳      

درز انقطاع

فضای خالی بین سازه دو ساختمان مجاور، برای جلوگیری از ضربه آنها به یکدیگر در هنگام زلزله

۱۴      

دی فلوراید P.V.D.F

 

۱۵      

رابیتس

ورق فولادی چهارخانه

۱۶      

شاخک

برای مهار دیوار، کم درب و پنجره که بیشتر از میلگرد استفاده می‌شود.

۱۷      

فلاشینگ ها

تشکیل شده از ورق گالوانیزه که به ابعاد مختلف بصورت نبشی آبرو و غیره  تولید می‌شود

۱۸      

فنس

مفتول های فلزی بافته شده در قطرها و چشمه های مختلف جهت حصارکشی

۱۹      

فوم پلی یورتان

 

۲۰      

قطع بتن

بهترین محل قطع کردن بتن ریزی

۲۱      

کتیبه

سردرب

۲۲      

کف خواب سر ناودانی

به وسیله این قطعه آب باران به طرف ناودانی راهنمایی می شود

۲۳      

گچ برگ

صفحه گچی

۲۴      

مش

صفحه چهارخانه میلگردی جوشی پیش ساخته

۲۵      

مفتول

میله های فلزی شامل جنس، اندازه و ضخامت مختلف

۲۶      

نعل درگاه

تشکیل شده از چندین طاق آجری که با تسمه های آهنی بهم متصل میشوند

۲۷      

ورقهای ساندویچی آلومینیومی

یک ورق با ساختار چهارخانه رنگی

 


 

 

 

 

واژه‌های کلیدی ابنیه سال ۱۴۰۰

فصل هفده   کارهای آلومینیومی


رج

واژه

معنی

۱          

Curtain Wall

دیوارهای پرده ای

فصل هجده   اندودکاری و بندکشی

۱          

DRY WALL

دیوار خشکه

۲          

Fiber Cement Board

تخته سیمانی دارای الیاف

۳          

Jet Gips

گچ پاششی

۴          

امولزیونی هم بسپار

کوپلیمر

۵          

اندود تخته ماله ای

اندود نهایی سیمان که با تخته ماله زده شده باشد

۶          

اندود تگرگی

پاشیدن ملات سیمان، ماسه و آهک  بر روی سطوح

۷          

اندود کاهگل

پوشیده شده با ملات کاهگل

۸          

بندکشی

پوشاندن فاصله بین آجر و سرامیک، سنگ و غیره

۹          

پودر سنگ

کوبیده شدن سنگ چه به‌صورت طبیعی (فرسایش) و چه به‌صورت مصنوعی (دستگاه کوبش)

۱۰      

پوشش‌های سلولزی بامیکا

 

۱۱      

خاک سنگ

شامل خاک و سنگ

۱۲      

در آوردن چفت در سطوح  گچ کاری

ایجاد شیار با عرض و عمق حدود یک سانتی متر دور قالب درب یا پنجره

۱۳      

رزین امولیسونی

پلی وینیل استات

۱۴      

رزین بلند

 

۱۵      

روش پاششی

پاشیدن بتن با دستگاه بر روی سطوح

۱۶      

روغن آلکیدی

رنگ بر پایه روغن

۱۷      

سطوح دکوراتیو

پوشش قابل شستشو که بر روی سطوح مورد نظر چسبانده می‌شود

۱۸      

شمشه گیری

هم سطح کردن

۱۹      

شمشه گیری شیشه‌ای

هم سطح کردن به کمک شیشه

۲۰      

فایبر گلاس

نوعی پوشش است که از مواد نفتی و پشم شیشه ساخته شده است

۲۱      

گچ کشته

ملات گچ سخت شده

۲۲      

گچ گیبتن

گچ کاری روی سطوح بتنی

۲۳      

لیسه ای

صاف کردن سطح سیمانی به کمک ماله

 


 

واژه های کلیدی ابنیه سال ۱۴۰۰

فصل نوزده   کارهای چوبی


رج

واژه

معنی

۱          

MDF

 

۲          

Oriented Standard Board

تخته تراشه های جهت دار

۳          

Thermo Wood

چوب حرارت دیده

۴          

پشت تا پشت

انتها تا انتها

۵          

ته زیر آبروی شیروانی

 

۶          

خرپاکوبی

نصب خرپا

۷          

زه دار

دارای زه

۸          

ساب و لاک پارکت

صیقلی کردن پارکت

۹          

شبکه بندی یا تیره گذاری

 

۱۰      

فتیله کوبی

چوبهای باریک طرح دار

۱۱      

قابلمه

برش گونیایی اطراف درب به منظور

۱۲      

قطعات آکوستیک

 

۱۳      

کشو پشتی

قفلی که به پشت در نصب می شود

۱۴      

کشو مغزی

یکی از یراق آلات دربهای ساختمانی

۱۵      

کنشکاف

ایجاد شکاف با استفاده از ابزار برش‌چوب

۱۶      

کوبیدن توفال

تخته های نازک و باریک

۱۷      

لاپه

تیر فرعی سقف خرپا

۱۸      

لمبه کوبی

چوبی که از آن برای ساخت دیوارهای چوبی سقف کاذب و کفپوش

۱۹      

لنگ

کلاف های تحتانی و فوقانی خرپا

۲۰      

مشتیهای پیش بینی شده

 

۲۱      

نصب قید چوبی

تکه چوبی که در پشت در نصب میکنند

۲۲      

نوار PVC

 

۲۳      

هزینه چوب عصا

 

 


 

 

 


واژه‌های کلیدی ابنیه سال ۱۴۰۰

فصل بیست   کاشی‌کاری با کاشی‌های سرامیکی


رج

واژه

معنی

۱          

Rectified tile

ابعاد یکی شده

۲          

 

 

۳          

پلی استایرن آکسترود شده

بلوک سقفی فومی

۴          

سرامیک ساب خورده

سرامیک صیقلی

۵          

سرامیک کالیبره

برش سرامیک به کمک لیزر

۶          

سطوح مستوی

سطح برابر

۷          

کاشی بدون لوستر

نوعی تزئین فلزی در کاشی

۸          

کاشی لعابی

کاشی لعاب داده شده

فصل بیست و یک   فرش موزاییک و کفپوش بتنی

۱          

موزائیک ویبره ای

بتن شسته

فصل بیست و دو   سنگی با سنگ پلاک

۱          

اسکوپ

مهار کردن سنگ

۲          

تیشه ای کردن

شیاری کردن پشت سنگ

۳          

حکمی‌بودن سنگ

سنگی با ابعاد برابر

۴          

سقف درگاهی

نعل درگاه

۵          

سنگ‌های کیوبیک

سنگ‌های مربعی

۶          

قرنیز

نواری از سنگ یا چوب که در پایین دیوار و طول آن قرار دارد

۷          

سنگ قلوه رودخانه ای

سنگ رودخانه ای که قطر آن از ۵ سانتیمتر بیشتر باشد.

۸          

سنگ لاشه

سنگهایی که حین عملیات استخراج یا طی مراحل قواره کردن سنگها به دست می‌آیند.

۹          

سنگ قواره

سنگ حاصل از حک و اصلاح سنگهای لاشه

۱۰      

سنگ بادبر یا رگه ای

سنگهایی که به کمک پتک به شکل مکعب مستطیل می‌کنند

۱۱      

سنگ سرتراش یا رگه ای کلنگی

سنگهای بادبر که سطوح قائم و افقی آنها تراش خورده اند

۱۲      

سنگ سرتراش گونیا شده

سنگ حاصل از مربع یا مستطیل در آوردن سطح نمای سنگ

۱۳      

سنگ بادکوبه ای

سنگ سرتراشی را که بنا به سفارش دور تا دور سطح نمای آن را با قلم تراش دهند.

۱۴      

سنگ مکعبی

سنگ مکعب یا مکعب مستطیلی است که تمام وجوه آن تقریبا به شکل چهارگوش باشد.

۱۵      

سنگ تمام تراش

دست تراش کردن سطوح قائم و افقی سنگ از سطح نما تا انتهای ریشه

۱۶      

سنگ اندازه

سنگ تمام تراشی که طبق اندازه مشخصی تهیه شده باشد

۱۷      

سنگ چندوجهی نامنظم

سنگی که نمای آن به صورت چند وجهی نامنظم باشد.

۱۸      

سنگ لایه لایه (تخته ای)

سنگی که به صورت طبیعی، به شکل لایه لایه استخراج می‌شود

 


واژه های کلیدی ابنیه سال ۱۴۰۰

فصل بیست و سه   پلاستیکی و پلیمری


رج

واژه

معنی

۱          

Antistatic

جریان الکتریسیته ناساکن

۲          

E.P.D.M

Ethylene Propylene Diene Monomer

۳          

EVA

Ethylene – Vinyl Acetate

۴          

Conductive

جریان الکتریسیته

۵          

Grating

چهارخانه

۶          

GSI

Geosynthetic Institute

۷          

Installation Damage

هنگام نصب

۸          

Reduction Factor

ضرایب کاهشی

۹          

U.P.V.C

Unplasticized Poly Vinyl Chloride

۱۰      

پلاستوفوم

یونولیت

۱۱      

پنجره هایUPVC

پنجره پروفیلی

۱۲      

ژئوتکستایل

زمین بافته

۱۳      

ژئوکامپوزیت

مجموعه ساخته شده و مونتاژ شده ای که حداقل یک محصول ژئوسنتتیک در بین اجزاء تشکیل دهنده آن وجود داشته باشد.

۱۴      

ژئوگرید

نوار چهارخانه پلیمری تخت

۱۵      

ژئوممبراین

مایعی است عایق در برابر مایعات و گاز

۱۶      

سیستم دو جهت بازشو

 

۱۷      

فایبر گلاس

شامل الیاف شیشه ای

۱۸      

مقاومت کششی نهاییLTDS

 

۱۹      

نایلون

نوار پلی اتیلن

۲۰      

نماهای Warp-around

 

۲۱      

نوارهای پلاستیکی جهت آبندی EPD.M

نوارهای آب‌بند

۲۲      

نوارهای واتر استاپ

نواری از جنس PVCکه در درز انبساط و محل دیواره های بتنی استفاده شود

۲۳      

واتر استاپ

نوار آب بندی

۲۴      

وینیل

نوعی کفپوش پلاستیکی

 


 

 

 

 

واژه‌های کلیدی ابنیه سال ۱۴۰۰

فصل بیست و چهار   شیشه و نصب آن


رج

واژه

معنی

۱          

Reflective

بازتاینده

۲          

چسب سیلیکون

 

۳          

سند پلاست کردن شیشه

ماسه پاشی شیشه

۴          

شیشه رفلکتور

شیشه بازتابنده

۵          

شیشه سکوریت

شیشه نشکن

۶          

شیشه فلوت

شیشه تولید شده در قلع

۷          

شیشه مشجر

شیشه مات

۸          

قواره کردن

اندازه

۹          

لایه کاری Lamination

شیشه چند لایه

فصل بیست و پنج   رنگ آمیزی

۱          

Air Less

بدون هوا

۲          

Sand Blasting

ماسه پاشی

۳          

Shot Blasting

ساچمه پاشی

۴          

آستر

نخستین لایه رنگ بر روی سطح

۵          

بطانه کاری

زیرسازی

۶          

رنگ اپوکسی

رنگ پوششی

۷          

رنگ پلی استر

رنگ شفاف و بدون رنگ

۸          

رنگ زینکریچ

رنگ با دوام

۹          

رنگ لاک اکلیل

رنگ براق

۱۰      

سمباده زدن

رنگ زدا

۱۱      

شات پلاست

ساچمه پاشی بر روی زنگ

 


 

 

واژه‌های کلیدی ابنیه سال ۱۴۰۰

فصل بیست و شش   اساس و زیراساس


رج

واژه

معنی

۱          

توونان

مصالح رودخانه ای درشت دانه که حاوی مقادیر نسبتاً کمی‌ریزدانه (عبوری از الک نمره ۲۰۰) بوده و معمولاً بدون اصلاح دانه بندی در خاکریزی‌ها بکار برده می‌شوند. دانه‌بندی این مصالح باید بگونه ای باشد که در طبقه‌بندی یکنواخت (یونیفاید) با پسوند G طبقه‌بندی شوند.

۲          

شاخص خمیری

زمانی که طول می‌کشد تا خمیر خشک شود

۳          

مصالح اساس

مصالح روی راه و جاده پیاده راه

۴          

مصالح زیراساس

مصالح زیرسازی کار جاده و راه پیاده راه

فصل بیست و هفت   آسفالت

۱          

Road mix

مخلوط در محل

۲          

بیندر

قشر آستر از انواع آسفالت

۳          

پریمکت

اندود نفوذی- از انواع قیر

۴          

تک کت

اندود سطحی از انواع قیر

متفرقه

۱          

نقشه‌های چون ساخت

As built drawing

۲          

نقشه‌های کارگاهی

Shop drawing

 

§      کلماتی که معنی آنها ذکر نشده بدلیل تکثر معنی و عدم همخوانی با موضوع ذکر نشده است.