خودروسازان هیچ تعهدی را در قراردادهای فروش نمی‌پذیرند

گروه خودرو- با توجه به بحث داغ کیفیت و واردات خودرو در این روز‌ها که مدت‌هاست در همه دوره‌ها در دولت و مجلس یکی از بحث‌هایی بوده که هرازچندگاهی آتش آن زبانه می‌کشد و پس از لابی‌گری‌های دست‌های پشت‌پرده در این صنعت فروکش می‌کند، حالا در این دوره هم قرار است که این موضوعات به […]

گروه خودرو- با توجه به بحث داغ کیفیت و واردات خودرو در این روز‌ها که مدت‌هاست در همه دوره‌ها در دولت و مجلس یکی از بحث‌هایی بوده که هرازچندگاهی آتش آن زبانه می‌کشد و پس از لابی‌گری‌های دست‌های پشت‌پرده در این صنعت فروکش می‌کند، حالا در این دوره هم قرار است که این موضوعات به سرانحام برسد و امیدواریم که حاصل آن به نفع مردم و مصرف‌کننده باشد. در این باره نیز نمایندگان مجلس هرکدام نظراتی دارند. به گزارش مناقصه‌مزایده، عزت‌ا… اکبری‌تالارپشتی؛ رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با اشاره به عملکرد خودروسازان، گفت: برای ساماندهی این حوزه در وهله نخست باید ساختار خودروسازان اصلاح شود سپس با ایجاد فضای رقابتی، شرایط را برای ورود مؤثر بخش‌خصوصی به این حوزه فراهم کرد.  نماینده مردم تهران، شمیرانات، در مجلس، با بیان اینکه بخش‌خصوصی باید میدان‌دار حوزه خودروسازی باشد و دولت وظیفه حکمرانی خود را انجام دهد، افزود: این دو خودروساز با ساختاری نامناسب حیاطخلوت تمامی دولت‌‌ها بودند و این امر موجب نارضایتی مردم و تمامی مسؤولان از کیفیت و قیمت خودروهای داخلی شده است. وی با بیان اینکه دو خودروساز بزرگ کشور به مرکز بدآموزی برای سایر صنایع تبدیل شده‌اند، تصریح کرد: این شرکت‌ها قراردادهای فروش را به‌گونه‌ای تنظیم می‌کنند که تعهد و محدودیتی برای آن‌‌ها ایجاد نشود در واقع مشتری ناچار است، مبالغی را بابت خرید خودرو به حساب این شرکت‌ها واریز کند اما در مقابل از زمان دقیق تحویل خودرو و قیمت نهایی اطلاعی ندارد. اکبری‌تالارپشتی؛ با تصریح بر اینکه خودروسازان در قراردادهای فروش خود هیچ تعهدی را نمی‌پذیرند، ادامه داد: با وجود اینکه مشتریان به ناچار در دفعات مختلف مبالغی را برای خودروی خریداری شده پرداخت می‌کنند، اما خودروسازان قیمت را افزایش می‌دهند و به مشتریان نیز درباره مدل تنظیم قرارداد پاسخگو نیستند؛ چنین مدل قرادادی در هیچ کجای دنیا نمونه ندارد. رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با بیان اینکه‌ای کاش خودروسازان با تمامی بلاهایی که بر سر مردم می‌آورند، خودرویی تولید می‌کردند که جان انسان‌‌ها را به خطر نمی‌انداخت، افزود: خودروسازی در کشور باید رقابتی شود؛ دولت پدر همه است و ایجاد رانت برای دو خودروساز و بی‌اعتنایی به سایر خودروسازان بی‌معناست البته سیاست شخص رئیس‌جمهور این نیست و به بخش‌خصوصی و ضرورت اصلاح ساختار باور دارد. اکبری‌تالارپشتی؛ درباره مصوبه مجلس برای واردات مدیریت شده خودرو، یادآور شد: در جلسات مجلس، مجمع تشخیص مصلحت نظام و… بار‌ها تأکید کردم که کشورها، واردات هر کالایی از جمله خودرو را با تعرفه تنظیم می‌کنند و تنظیم‌گری در این حوزه با دولت است، اکنون نیز دولت باید تعداد خودروهای موردنیاز، نوع آن‌‌ها و قطعات و خودروهایی که امکان صادرات دارند را تعیین و بستر واردات خودروهای مورد نیاز را فراهم کند. همچنین عبدالجلال ایری؛ سخنگوی کمیسیون عمران مجلس نیز، افزود: متأسفانه خودروسازان داخلی علی‌رغم حمایت‌های بسیار زیادی که از آن‌ها شده است با استفاده از کلیدواژه حمایت از تولید داخل افزایش کیفیت را مورد غفلت قرار داده‌اند و به این موضوع بسیار مهم توجه چندانی نداشته‌اند. نماینده مردم کردکوی، بندرگز در مجلس، با اشاره به اینکه مجلس شورای اسلامی در این دوره از فعالیت خود تلاش کرد تا با مصوبه‌ای فضای بازار داخلی را برای خودروسازان رقابتی کند، ادامه داد: در مصوبه مجلس شورای اسلامی تلاش شده‌ است تا در مقابل واردات خودرو ارز از کشور خارج نشود. وی با تأکید بر اینکه رقابتی شدن بازار به عنوان یک ابزار دو لبه می‌تواند کیفیت و قیمت محصولات داخلی را به نفع مصرف‌کنندگان تغییر دهد، عنوان کرد: متأسفانه به‌واسطه کیفیت پایین برخی از محصولات خودروسازان داخلی سالانه شاهد از دست دادن جان افراد بسیار زیادی در حوادث رانندگی هستیم. وی با بیان اینکه مدیران خودروسازی داخلی باید فرمایشات و خط‌مشی‌های مقام‌معظم‌رهبری را در دستور کار خود قرار دهند، گفت: شعار حمایت از تولید داخلی نباید منجر به کاهش کیفیت و عملکرد خودروسازان ایرانی شود زیرا مردم با تأثیرات منفی آن مواجه می‌شوند و باید هزینه آن‌ها را متحمل شوند.