قیمت مرغ به کمتر از نرخ مصوب رسید؛ خرید نان فانتزی نصف شد!

عدم خرید قیمت‌ها را متعادل می‌کند قیمت مرغ به کمتر از نرخ مصوب رسید؛ خرید نان فانتزی نصف شد! گروه اجتماعی- بعد از اعلام دولت مبنی بر پرداخت یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی به مردم قیمت برخی اقلام از جمله نان و مرغ افزایش یافت. دو قلم کالایی که جزء قوت غالب و اصلی […]

عدم خرید قیمت‌ها را متعادل می‌کند

قیمت مرغ به کمتر از نرخ مصوب رسید؛ خرید نان فانتزی نصف شد!

گروه اجتماعی- بعد از اعلام دولت مبنی بر پرداخت یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی به مردم قیمت برخی اقلام از جمله نان و مرغ افزایش یافت. دو قلم کالایی که جزء قوت غالب و اصلی مردم هستند و بسیاری از نمایندگان مجلس نیز با طرح این پرسش که چرا دولت اصلاح قیمت‌ها را از نان شروع کرد به دولت انتقاد کردند. ناگفته نماند که در جریان اصلاح مجدد قیمت‌ها نمایندگان مجلس بیشترین تقصیر را به‌عهده دارند زیرا توپ آزادسازی قیمت‌ها را در زمین دولت انداختند و حالا صدای بسیاری از آنان از نوع آزادسازی و اصلاح قیمت‌ها درآمده است. حال آن که نمایندگان می‌توانستند با گرفتن عنان اصلاح قیمت‌ها دولت را در این امر خطیر یاری برسانند. به هر شکل ۲۲ اردیبهشت خبر افزایش نرخ چهار کالای اساسی مرغ، تخم‌مرغ، لبنیات و روغن منتشر شد. پس از پرداخت یارانه جدید دولت، بلافاصله گرانی‌ها راهی بازار شد. از همان روز بازار خالی از مرغ، تخم‌مرغ، پنیر و روغن شد و بسیاری از فروشگاه‌های زنجیره‌ای با هجوم مردم مواجه شدند. نرخ مرغ از هر کیلو ۲۸ تا ۳۱ هزار تومان به ۵۹۸۰۰ تومان رسید.

وضعیت قیمت مرغ در بازار

با شروع اصلاحات اقتصادی، شاهد افزایش ناگهانی قیمت مرغ در بازار بودیم. دولت اعلام کرد که نرخ مصوب برای هر کیلو مرغ ۵۵ هزار و ۵۰۰ تومان برای عرضه در عمده‌فروشی‌ها تعیین کرد. اما عرضه مرغ با قیمت ۴۰ هزار تومان در میادین میوه و تره‌بار و برخی نهادهای عرضه محصولات دولتی باعث ایجاد صف‌های طولانی شد. در این بین عدم خرید مرغ توسط مردم در روزهای بعد باعث شد تا شاهد کاهش قیمت مرغ در بازار باشیم. در همین رابطه، حشمت‌ا… عسگری؛ معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران، چنین می‌گوید: در مورد مرغ با تولید و عرضه انبوه تعادل به بازار بازگشته و قیمت دیروز(دوشنبه) مرغ پایین‌تر از قیمت مصوب بود. مهدی یوسف‌خانی؛ رئیس اتحادیه پرنده و ماهی نیز، گفت: با توجه به افزایش عرضه و نبود تقاضا، نرخ هر کیلو مرغ به کمتر از نرخ مصوب که ۵۹۸۰۰ است رسیده و با ۴۵ تا ۴۸ هزار تومان در خرده فروشی و در عمده‌فروشی میدان بهمن ۴۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. نرخ مصوب بیشتر از توان و قدرت خرید مردم است و همین امر موجب شده نیمی از بار مرغ در میدان بهمن بماند و پیش‌بینی ما این است که نرخ مرغ باز هم با کاهش همراه باشد. این روند همچنان ادامه خواهد داشت تا در نهایت روی یک نرخ ثابت بماند. رئیس اتحادیه پرنده و ماهی، در پایان پیرامون مشکلاتی که مرغداران به دلیل نرخ قبلی مرغ داشتند، تصریح کرد: با نرخ جدید نرخ درب مرغداری ۳۸ هزار تومان است که نرخ ایده‌آلی برای مرغداران محسوب می‌شود.

کاهش شدید خرید نان فانتزی

نان فانتزی نیز پس از افزایش قیمت شدیدی مواجه شد زیرا طبق سیاست دولت تخصیص آرد به نانوایی‌های فانتزی به صفر رسید و تبعیض بین نانوایی‌های صنعتی با سنتی باعث شد تا صدای نانوایی‌های فانتزی بلند شود. در همین رابطه، رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه‌حجیم از اُفت ۶۰ تا ۷۰ درصد فروش نان فانتزی خبر داد و گفت: هدف از اجرای این طرح مبارزه با رانت عنوان شده است این در حالیست که در عمل با اجرای آن امکان ایجاد رانت‌ها را تقویت شده، چراکه مردم به سمت خرید نان‌هایی می‌روند که یارانه به آنها تخصیص داده می‌شود. همچنین تولیدکنندگان نان‌‌های فانتزی موافق آزادسازی نرخ آرد صنف و صنعت هستند؛ اما منتقد نحوه اجرای این طرح هستند چرا که آزادسازی آرد باید در همه حوزه‌های نان اعم از سنتی و صنعتی صورت می‌گرفت و محدود به نانوایان فانتزی نمی‌شد. اگر سیاست اصلاح نظام یارانه‌ای همزمان برای نان‌های سنتی نیز اعمال می‌شد اینگونه واحدهای تولیدکننده نان‌های حجیم با مشکل مواجه نمی‌شدند.

ش