درباره فروش سهام‌عدالت به توافق نرسیدیم

رئیس سازمان بورس درباره فروش سهام‌عدالت به توافق نرسیدیم نعیمه تپه‌افشاری- رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، آخرین وضعیت بازنگری آیین‌نامه سهام‌عدالت را تشریح کرد و در مورد اتفاقاتی که در تغییر سازمان بورس رخ داده بود، توضیحاتی را ارایه داد. به گزارش مناقصه‌مزایده، مجید عشقی؛ در یک نشست خبری، با اشاره به برخی برنامه‌های […]

رئیس سازمان بورس

درباره فروش سهام‌عدالت به توافق نرسیدیم

نعیمه تپه‌افشاری- رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، آخرین وضعیت بازنگری آیین‌نامه سهام‌عدالت را تشریح کرد و در مورد اتفاقاتی که در تغییر سازمان بورس رخ داده بود، توضیحاتی را ارایه داد. به گزارش مناقصه‌مزایده، مجید عشقی؛ در یک نشست خبری، با اشاره به برخی برنامه‌های پیشرو در بازارسرمایه، توضیح داد: از برنامه‌های پیش‌رو می‌توان به تهیه پیش‌نویس سند راهبردی آموزش و ارتقای سطح سواد مالی، تدوین لایحه مدیریت تضاد منافع در بازارسرمایه، تدوین و تصویب دستورالعمل انتشار سوابق تخلفاتی و کیفری مدیران ناشران و نهادهای مالی و… اشاره کرد. وی با اشاره به عرضه خودرو در بورس کالا، گفت: طبق وعده‌ای که داده شده بود عرضه خودروهای پرتیراژ در بورس کالا صورت گرفت. امیدوارم به نقطه‌ای برسیم که بساط بخت‌آزمایی و روش‌های عجیب فروش خودرو جمع شود. البته مشکل خودروساز‌ها فقط قیمت‌گذاری دستوری نیست و اصلاح ساختار مالی و کاهش تصدی‌گری دولت هم باید دنبال شود. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، با تأکید بر اهمیت گواهی صرفه‌جویی انرژی، اظهار کرد: وزارت نفت و وزارت نیرو باید از گواهی صرفه‌جویی انرژی استفاده کنند. رایزنی‌هایی نیز درحال انجام است، این گواهی می‌تواند به بحث صرفه‌جویی و تأمین مالی کمک کند. عشقی؛ با اشاره به افزایش دامنه نوسان، عنوان کرد: این اتفاق در طول یک سال گذشته رخ داد. سازمان بورس براساس گزارش شرکت بورس و فرابورس مجدد در این خصوص تصمیم‌گیری می‌کند، اما به‌طور کلی افزایش دامنه نوسان نشان داد؛ نقدشوندگی در بازار افزایش یافته است و در این مدت صف فروش کم‌تری داشتیم. ممکن است در ادامه کار تغییر حجم مبنا یا طبقه‌بندی بازار‌ها مدنظر قرار بگیرد.

اخبار تغییر ریاست سازمان اشتباه خبری خوبی نبود

وی در ادامه، درخصوص اتفاقاتی که در مورد استعفا و تغییر رئیس سازمان بورس مطرح شده بود، توضیح داد: رفتن از سازمان دل‌پذیر است؛ موضوع استعفا در شورای‌عالی بورس مطرح شد و در گزارشی که در جلسه ارایه دادم به این موضوع اشاره کردم که شاید اگر از سازمان کناره‌گیری کنم به نفع بازار باشد. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، ادامه داد: اما همه اعضا با توجه به گزارش ارایه شده با استعفا مخالفت کردند. موضوعاتی که در مورد تغییر سازمان مطرح شد اشتباه خبری خوبی نبود. عشقی؛ به این سؤال که آیا از سمت مجلس فشاری در زمینه استعفا وجود دارد یا خیر، پاسخ داد: با مجلس در تعامل خوبی هستیم و این مباحث وجود ندارد.

در مورد سهام‌عدالت توافق وجود ندارد

وی در ادامه، در پاسخ به سؤال ایسنا، در مورد بازنگری آیین‌نامه سهام‌عدالت، اظهار کرد: آیین‌نانه اجرایی سهام‌عدالت سال ۱۳۹۹ تصویب شد و از سال قبل مجدد در شورای‌عالی بورس مورد بررسی قرار گرفت. اما در مورد مدلی که در نحوه آزادسازی، برگزاری مجامع، امکان فروش سهام‌عدالت در شورا به توافق نرسیدیم. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، با بیان اینکه تصمیماتی که در مورد سهام‌عدالت اخذ می‌شود تبعات زیادی دارد، عنوان کرد: در انتظار نهایی شدن مدل هستیم، البته مدیریت در دست دولت نیست. تصمیم شورا از سال گذشته بر این شد که مدیریت در میانمدت به کانون سهام‌عدالت منتقل شود و سهامداران در مجامع حاضر شوند. عشقی؛ با تأکید بر اینکه محور تصمیم‌گیری در مورد غیرمستقیم‌‌ها در دست کانون سهام‌عدالت است، عنوان کرد: برای دوره‌ گذار تا زمانی که مجامع برگزار شود، یک کمیته سه نفره متشکل از وزارت اقتصاد، عضو حقیقی شورا و کانون سهام‌عدالت تشکیل شده است تا در مورد نحوه حضور شرکت سرمایه‌پذیر تصمیم‌گیری کند. وی افزود: فروش سهام‌عدالت متناسب با شرایط بازار صورت خواهد گرفت. بازار باید کشش فروش این حجم از سهام را داشته باشد.

آماده عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا هستیم

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، در مورد عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا، عنوان کرد: این پیشنهاد مطرح شده اما نهایی نشده است. بورس سازوکارهای لازم را دارد و از نظر عرضه مشکلی وجود ندارد. عشقی؛ با اشاره به سامانه ستاره و امکان توثیق سهام، گفت: این فرآیند زمان‌بر است و آماده شدن زیرساخت‌های آن نیاز به زمان دارد. بانک‌های مهر و رسالت این فرآیند را آغاز کردند و حدود ۷۰۰ نفر در بانک مهر از طریق توثیق سهام وام خرد دریافت کردند. به‌طور کلی این فرآیند به سیاست‌های اعتباردهی بانک‌ها بستگی دارد. بانک‌های ملی و تجارت نیز پیگیر این موضوع هستند. به گفته وی، انتشار گسترده بیمه سهام برای صندوق‌های درآمد ثابت نیز یکی از ریسک‌های بازار بود که بیش از ۵۰۰ هزار نفر در این طرح مشارکت و سهام خود را با سود ۲۰ درصد برای یک سال از طریق صندوق تثبیت، بیمه کردند.

لزوم اصلاح مقررات در زمینه اوراق گام

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، در مورد افزایش نرخ اوراق گام در بازارسرمایه، اظهار کرد: این اوراق در یکی، دو ماه اخیر رشد زیادی داشت و با نرخ‌های بالا خریدوفروش می‌شود که با توجه به حساسیت بالای این موضوع، قطعاً به اصلاح مقرراتی در زمینه اوراق گام نیاز داریم. عشقی؛ ادامه داد: انتشار اوراق گام در شبکه بانکی صورت می‌گیرد و توقف یا عدم توقف آن در حیطه اختیارات سازمان نیست اما در حال بررسی نرخ این اوراق هستیم تا با نظام‌مند کردن نحوه انتشار و معاملات ثانویه آن، این موضوع را در هیأت مدیره سازمان بورس یا در شورای‌عالی بورس پیگیری کنیم.

بازار به جایی رسیده که می‌تواند ثبات خود را حفظ کند

وی در ادامه، با تأکید بر وضعیت بازارهای جهانی، عنوان کرد: نرخ ارز و وضعیت بازارهای جهانی روی بازارسرمایه تأثیرگذار است، قیمت‌های جهانی نوسان زیادی را تجربه می‌کنند و شاهد این هستیم که قیمت نفت طی ۱۰ روز، ۱۰ درصد تغییر می‌کند. اما به‌طور کلی بازارسرمایه به نقطه‌ای رسیده است که می‌تواند ثبات خود را حفظ کند. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، با اشاره به نزدیک شدن به تاریخ تقدیم لایحه بودجه، گفت: در پیشنهادی که سازمان بورس در مورد بودجه مطرح کرده پیگیر بحث‌های مبنایی‌تر بودیم برای مثال اصلاح فرمول خوراک یا معامله برخی خوراک‌‌ها در بازارسرمایه.

آخرین وضعیت دارایکم و پالایشی‌یکم

عشقی؛ در مورد آخرین وضعیت پالایشی‌یکم و دارایکم، توضیح داد: از ابتدا ساختار این دو صندوق مناسب نبود و رکن بازارگردان باید در این دو صندوق فعال می‌شد. این اتفاق رخ داد و پالایشیکم دو هفته است که دارای بازارگردان شده و دارایکم نیز فرآیند برگزاری مجمع و انتخاب بازارگردان را طی می‌کند. وی با تأکید بر اینکه تغییرات اساسنامه باید به تصویب هیأت وزیران می‌رسید، عنوان کرد: فرآیند اصلاح اساسنامه بسیار زمان‌بر بود. سهام ممتاز پالایشی‌یکم متعلق به شرکت ملی پالایش و پخش و سهام ممتاز دارایکم متعلق به وزارت اقتصاد است و انتخاب بازارگردان و سایر ارکان باید توسط مجامع این دو صندوق صورت بگیرد.رئیس سازمان بورس، ادامه داد: از زمانی که رکن بازارگردان در پالایشی‌یکم فعال شده فاصله قیمت به NAVکاهش یافته است اما کمتر شدن این فاصله به عوامل مختلفی بستگی دارد. انتظاری که از بازارگردان وجود دارد این است که فاصله بین قیمت و NAV تا جایی که امکان دارد کاهش یابد.

تعیینتکلیف سهام‌عدالت متوفیان در حال انجام است

عشقی؛ در ادامه، در مورد انتقال سهام‌عدالت متوفیان، توضیح داد: طبق زمان‌بندی زیرساخت‌های فنی این انتقال انجام شد تا از بعد از شهریورماه انجام شود. البته در مورد گواهی انحصار وراثت مخصوصاً برای قبل از سال ۱۳۹۷ برخی بحث‌هایی مطرح است. زیرا بحث‌های حقوقی دقت خاصی را می‌طلبد و در این مورد در حال رایزنی با حقوق قضایی هستیم تا کار با دقت انجام شود زیرا حدود ۱۵ میلیون نفر درگیر آن هستند.

بخش عمده‌ای از معاملات توسط سهامداران خرد است

وی با بیان اینکه عوامل مختلفی روی تصمیم سهامداران تأثیرگذار است، گفت: این عوامل از نرخ ارز تا ناآرامی‌های اقتصادی و سیاسی و جنگ اوکراین و روسیه را شامل می‌شود. کار صندوق تثبیت این است که در چنین مواقعی به بازار ورود کند و به تعادل بازار کمک کند که این اتفاق رخ داده است و بخش عمده‌ای از معاملات توسط سهامداران خرد انجام می‌شود.

آخرین وضعیت ۱۳ شرکت غیربورسی سهام‌عدالت

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، در مورد آخرین وضعیت ۱۳ شرکت غیربورسی سهام‌عدالت، گفت: راه‌اندازی هلدینگ برعهده سازمان خصوصی‌سازی است که بخشی از کار را انجام داده‌اند. البته به نظر سازمان بهترین کار این است که شرکت‌هایی کت قابلیت پذیرش در بازار را دارند پذیرش شوند اما هنوز هیچ درخواستی از سوی شرکت‌ها مطرح نشده است.