وجود ۱۷ هزار تُن سیمان مازاد در کشور

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان مطرح کرد وجود ۱۷ هزار تُن سیمان مازاد در کشور گروه زمین‌ومعدن -دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان کشور، با اشاره به اینکه میزان تولید سیمان در کشور در بهترین حالت ممکن ۸۸ میلیون تُن است، گفت: افزون بر ۱۷میلیون تُن مازاد تولیدی این محصول داریم که می‌توان آن […]

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان مطرح کرد

وجود ۱۷ هزار تُن سیمان مازاد در کشور

گروه زمین‌ومعدن -دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان کشور، با اشاره به اینکه میزان تولید سیمان در کشور در بهترین حالت ممکن ۸۸ میلیون تُن است، گفت: افزون بر ۱۷میلیون تُن مازاد تولیدی این محصول داریم که می‌توان آن را صادر کرد. عبدالرضا شیخان؛ در نشست ستاد تنظیم بازار هرمزگان با موضوع بررسی وضعیت سیمان در این استان، افزود: طبق محاسبات انجام شده، نیاز بازار کشور به سیمان نزدیک به ۷۰ میلیون تن است که با تولید ۸۸ میلیون تن، مشکل و کمبودی در بحث این محصول نداریم. وی بیان داشت: صنعت سیمان از ۲۹٫۵ میلیون تن در سال گذشته امروز به ۸۸ میلیون تن تولید رسیده است که هم جوابگوی مصرف داخلی و هم امکان صادرات را دارد. دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان کشور، اظهارداشت: در بهترین شرایطی که در سال گذشته داشتیم بیش از ۱۷ درصد سیمان تولید و بیش از ۱۳ درصد نیز توزیع شد. شیخان؛ در ادامه به مشکل کمبود در برخی استان‌ها از جمله هرمزگان پرداخت و اظهارداشت: الگوی مصرف سیمان در کشور تغییر کرده است و به دلیل گران شدن مصالح ساختمانی و فولاد؛ از آنجایی که قیمت این محصول نسبت به سایر مصالح ساختمانی به‌صرفه بود، بیشتر ساخت‌وسازها به مصرف سیمان روی آوردند. خلیل قاسمی؛ رئیس سازمان صنعت،‌معدن‌وتجارت هرمزگان، نیز در این نشست با اشاره به ارسال ابلاغیه تنظیم بازار سیمان در ابتدای خردادماه سال‌جاری از دبیرخانه کارگروه تنظیم بازار کشور، گفت: طبق این ابلاغیه که مسؤولیت اصلی تنظیم بازار سیمان برعهده انجمن صنفی کارفرمایان این صنعت بوده و تا پایان هفته جاری انجمن یاددشده موظف است که کمبود این کالا در کشور و به‌ویژه با اولویت استان‌هایی همچون هرمزگان که کمبود بیشتری دارند را رفع نموده که این امر تا پایان مهرماه (فصل ساخت‌وساز) ادامه خواهد داشت. قاسمی؛ از دیگر موارد مهم این ابلاغیه را مکلف دانستن انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، جهت تعیین کارخانه اصلی و همچنین یک یا چند کارخانه به‌عنوان معین است که باید اطلاعات لازم را به دبیرخانه کارگروه تنظیم بازار و سازمان‌های صنعت،‌معدن‌وتجارت استان‌ها ارسال نماید. وی ضمن تأکید به بند مندرج در ابلاغیه یاددشده مبنی بر برنامه‌ریزی لازم به‌منظور تولید، تأمین و توزیع سیمان متناسب با نیاز کشور که باید در دستورکار انجمن صنفی و کارخانه‌های تولید این نوع محصول قرار گیرد، بیان داشت: با توجه به این موضوع مبنی بر وجود مازاد تولید نسبت به مصرف در کشور، چنانچه تقاضای سیمان بازار داخلی کشور تأمین نشود و در صورت همکاری نکردن انجمن صنفی و شرکت‌های تولیدی برای تنظیم اثربخش بازار سیمان و مدیریت تأمین نیاز استان، صادرات سیمان وکلینکر مشروط خواهد شد. این مسؤول اظهارداشت: وزارت صنعت،‌معدن‌وتجارت می‌تواند از طریق وضع عوارض صادراتی را مشروط نماید تا تعادل بازار سیمان برقرار شود که در این خصوص گمرک جمهوری اسلامی‌ایران نیز همکاری لازم را انجام داده است.

اولویت کارخانه‌های تولیدی تأمین سیمان بازار هرمزگان است

همچنین ایرج حیدری؛ معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری هرمزگان، نیز با اشاره به اهمیت تأمین سیمان در استان گفت: اولویت مهم و اساسی تولیدات کارخانه‌های سیمان، تأمین بازار این محصول در استان است. حیدری؛ افزود: تمامی‌کارخانه‌های تولید سیمان خارج از هرمزگان که از زیرساخت‌های بندری استان اقدام به صادرات بازارهای هدف خود می‌کنند ملزم هستند بخشی از نیاز بازار هرمزگان را تأمین کنند. طبق گزارش سازمان صنعت،‌معدن‌وتجارت هرمزگان، مصرف روزانه سیمان در استان ۹هزار تُن است که شش‌هزار و ۴۰۰ تن شامل شش‌هزار تن در کارخانه سیمان بندرخمیر و ۴۰۰ تن کارخانه سیمان قشم تولید و مابقی از استان‌های همجوار تأمین می‌شود.