بیمارستان امام‌خمینی(ره) کرج؛ از تبدیل بازداشتگاه به بیمارستان تا مزایده نافرجام!

بیمارستان امام‌خمینی(ره) کرج؛ از تبدیل بازداشتگاه به بیمارستان تا مزایده نافرجام! گروه اجتماعی- بیمارستان امام‌خمینی(ره) کرج را کرجی‌ها به‌خوبی می‌شناسند زیرا در ابتدا ساختمانش بازداشتگاه بوده و بعدها به بیمارستان تغییر کاربری داده است. در واقع در سال‌های ۶۶ تا ۶۸ ساختمان بازداشتگاه به بیمارستان تغییر کاربری داده و به درمانگاه عمومی ‌تبدیل می‌شود و […]

بیمارستان امام‌خمینی(ره) کرج؛ از تبدیل بازداشتگاه به بیمارستان تا مزایده نافرجام!

گروه اجتماعی- بیمارستان امام‌خمینی(ره) کرج را کرجی‌ها به‌خوبی می‌شناسند زیرا در ابتدا ساختمانش بازداشتگاه بوده و بعدها به بیمارستان تغییر کاربری داده است. در واقع در سال‌های ۶۶ تا ۶۸ ساختمان بازداشتگاه به بیمارستان تغییر کاربری داده و به درمانگاه عمومی ‌تبدیل می‌شود و پس از مدتی هم به بنیادشهید واگذار می‌شود. بنیادشهید چند سال پس از آن، بیمارستان را به قیمت دومیلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان به سازمان همیاری شهرداری استان تهران واگذار می‌کند، اما استانداری تهران تنها ۴۰۰ میلیون تومان را پرداخت می‌کند و دومیلیارد باقیمانده، هیچ وقت پرداخت نمی‌شود. براساس اطلاعات محمدرضا فلاحی؛ معاون اداری و مالی سازمان همیاری شهرداری‌های استانداری البرز، بنیادشهید بابت طلب خود دودانگ و ۲۷صدم از بیمارستان را برمی‌دارد؛ این اتفاقات همزمان با جدا شدن استان البرز از تهران صورت می‌گیرد. سال۹۲ با تصمیم مجلس شورای‌اسلامی ‌بیمارستان‌های دولتی موظف به اعمال تعرفه دولتی در خدمات خود شدند و بیمارستان امام‌خمینی(ره) کرج که تا قبل از آن با تعرفه خصوصی خدمات خود را ارائه می‌داد، به ارائه خدمات با تعرفه دولتی، با کاهش درآمد ۲۵درصدی مواجه شد. براساس آنچه در این جلسه مطرح شد، یکی از نکات مهم این است که بیمارستان امام‌خمینی(ره) کرج نباید تغییر کاربری پیدا کند و کسی که قرار است بیمارستان را بخرد، باید گردش مالی در تراز قیمت بیمارستان داشته باشد.

اجتماع کارکنان بیمارستان امام‌خمینی(ره)

گفتنی است؛ تاکنون چندین‌بار کارکنان بیمارستان امام‌خمینی(ره) کرج در محوطه‌‌ این بیمارستان، تجمع کردند. این تجمعات در اعتراض به پرداخت نشدن بخش‌هایی از معوقات سال‌های گذشته خود بوده است. به گفته‌ معترضان؛ معوقات مربوط به بخشی از دستمزد و حق بیمه‌های آنهاست که در سال‌های گذشته به صورت علی‌الحساب پرداخت شده است. در همین حال تعدادی از بازنشستگان این بیمارستان‌ که با استفاده از مقررات مشاغل سخت و زیان‌آور، بازنشسته شده‌اند، منتظر واریز مابه‌تفاوت سنوات ارفاقی خود هستند. معترضان در همین حال خواهان تعیین‌تکلیف وضعیت مالکیت بیمارستان هستند که مشخص نیست در آینده به چه نهادی یا اشخاصی واگذار می‌شود.

ابطال مزایده بیمارستان

شایان ذکر است که در سال۹۸ مزایده واگذاری بیمارستان کرج برگزار شد. اما تنها یک سال بعد اعتراضات کارکنان درباره پرداخت حقوق خود آغاز شد. حال رئیس کل دادگستری البرز از تأیید ابطال مزایده واگذاری بیمارستان امام‌خمینی(ره) کرج و تحویل آن به مالکان واقعی خبر داده است. حسین فاضلی‌هریکندی؛ با اشاره به صدور حکم قطعی به ابطال واگذاری بیمارستان امام‌خمینی(ره) کرج چنین می‌گوید: با توجه به اینکه در فرآیند واگذاری بیمارستان امام‌خمینی(ره) کرج شرایط مزایده به‌درستی رعایت نشده بود، پس از طرح دعوا توسط بنیادشهید و امور ایثارگران کشور به‌عنوان یکی از مالکین این بیمارستان، رسیدگی به آن در یکی از شعب دادگاه حقوقی کرج آغاز شد. پس از گزارش یکی از نهادهای نظارتی درخصوص عدم رعایت مقررات قانونی در فرآیند انجام مزایده و واگذاری بیمارستان و نیز تخلفات صورت گرفته پس از واگذاری آن، موضوع به صورت ویژه در دستور کار قرارگاه صیانت از بیت‌المال دادگستری کل استان البرز قرار گرفت و بعد از روشن شدن برخی از ابعاد قضیه، مالک دیگر این بیمارستان یعنی سازمان همیاری شهرداری‌های استان البرز نیز دادخواست ابطال مزایده و استرداد بیمارستان را مطرح کرد. همچنین پس از رسیدگی به این پرونده در دادگاه بدوی و تجدیدنظر و به موجب احکام قضایی صادرشده، مزایده و نیز قرارداد واگذاری ابطال و امکان استرداد بیمارستان نیز به مالکین اصلی فراهم شد؛ این رأی از تضییع بیش از یک هزار و ۲۰۰میلیاردتومان از اموال بیت‌المال جلوگیری کرد.

بیمارستان آماده تحویل به مالکین اولیه

وی با اشاره بر تأیید رأی دادگاه حقوقی کرج از سوی دادگاه تجدیدنظر استان البرز، اظهار کرد: با توجه به صدور رأی قطعی از سوی دادگاه تجدیدنظر استان، هم‌اکنون این بیمارستان آماده تحویل به مالکین اولیه است که امیدواریم با تحویل بیمارستان به مالکان اصلی و برنامه‌ریزی آنها برای اداره بهینه آن، این بیمارستان وارد چرخه درمانی استان شده و ضمن ارائه خدمت به مردم شریف استان، آرامش در بین کارکنان خدوم و بازنشستگان آن برقرار شود.