حضور ۶ دانشگاه از ایران در جدیدترین رتبه‌بندی دانشگاه‌های دنیا

رتبه‌بندی جهانی کیواس ۲۰۲۲ منتشر شد حضور ۶ دانشگاه از ایران در جدیدترین رتبه‌بندی دانشگاه‌های دنیا نتایج رتبه‌بندی سال۲۰۲۲ کیواس منتشر شد و شش دانشگاه از ایران در میان ۱۳۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار گرفتند. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از مؤسسه استنادی علوم (ISC) و پایش علم و فناوری، محمدجواد دهقانی؛ رئیس مؤسسه استنادی علوم (ISC) […]

رتبه‌بندی جهانی کیواس ۲۰۲۲ منتشر شد

حضور ۶ دانشگاه از ایران در جدیدترین رتبه‌بندی دانشگاه‌های دنیا

نتایج رتبه‌بندی سال۲۰۲۲ کیواس منتشر شد و شش دانشگاه از ایران در میان ۱۳۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار گرفتند. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از مؤسسه استنادی علوم (ISC) و پایش علم و فناوری، محمدجواد دهقانی؛ رئیس مؤسسه استنادی علوم (ISC) و پایش علم و فناوری، گفت: نتایج رتبه‌بندی سال ۲۰۲۲ کیواس، در تاریخ ۱۹ خرداد۱۴۰۰ (۸ Jun) منتشر شد. در این رتبه‌بندی ۱۳۰۰ دانشگاه از سراسر جهان مورد ارزیابی قرار گرفتند. دهقانی؛ اظهار داشت: در رتبه‌بندی اخیر کیواس، شش دانشگاه از ایران حضور دارند. دانشگاه صنعتی‌شریف با رتبه۳۸۱ و دانشگاه صنعتی امیرکبیر با رتبه ۴۶۵ به ترتیب دانشگاه‌های اول و دوم ایران هستند و دانشگاه تهران با رتبه ۵۳۰-۵۲۱ در رتبه سوم قرار دارد. وی افزود: دانشگاه علم‌وصنعت ایران با رتبه ۵۵۰-۵۴۱، دانشگاه شیراز با رتبه ۸۰۰-۷۵۱ و دانشگاه شهید بهشتی با رتبه ۱۲۰۰ -۱۰۰۱ دیگر دانشگاه‌های حاضر در این رتبه‌بندی هستند. مؤسسه استنادی علوم (ISC) و پایش علم و فناوری، افزود: در رتبه‌بندی کیواس در سال ۲۰۲۲ تمام دانشگاه‌های ایران نسبت به سال گذشته از لحاظ رتبه ارتقاء پیدا کرده‌اند. دهقانی؛ اظهار داشت: براساس حضور سه دانشگاه صنعتی در این رتبه‌بندی که نیمی‌از دانشگاه‌های حاضر را تشکیل می‌دهند و دو دانشگاه اول نیز دانشگاه صنعتی هستند، می‌توان گفت که دانشگاه‌های صنعتی به نسبت اینکه تعداد آنها از دانشگاه‌های جامع و علوم پزشکی کمتر است در این رتبه‌بندی عملکرد بهتری داشته‌اند. عملکرد دانشگاه‌های کشور در رتبه‌بندی جهانی کیواس در سال‌های مختلف در جدول زیر نشان داده شده است:

مقایسه دانشگاه‌های کشور در رتبه‌بندی جهانی کیواس در چند سال اخیر

دانشگاه

۲۰۲۲

۲۰۲۱

۲۰۲۰

۲۰۱۹

دانشگاه صنعتی‌شریف

۳۸۱

۴۰۹

۴۰۷

۴۳۲

دانشگاه صنعتی امیرکبیر

۴۶۵

۴۷۷

۴۸۹

۴۹۸

دانشگاه تهران

۵۲۱-۵۳۰

۶۰۰-۵۹۱

۶۵۰-۶۰۱

۷۵۰-۷۰۱

دانشگاه علم‌وصنعت ایران

۵۴۱-۵۵۰

۶۵۰-۶۰۱

۶۵۰-۶۰۱

۶۵۰-۶۰۱

دانشگاه شیراز

۷۵۱-۸۰۰

۱۰۰۰-۸۰۱

۱۰۰۰-۸۰۱

۱۰۰۰-۸۰۱

دانشگاه شهید بهشتی

۱۰۰۱-۱۲۰۰

۱۲۰۰-۱۰۰۱

۱۰۰۰-۸۰۱

وی گفت: در این رتبه‌بندی تعداد ۲۴کشور اسلامی‌ حضور داشته‌اند. در میان کشورهای اسلامی‌کشور مالزی با ۲۲ دانشگاه (با بهترین رتبه۶۵) و ترکیه با ۲۱ دانشگاه (بهترین رتبه ۵۲۰ -۵۱۱)، و اندونزی با ۱۶ دانشگاه (بهترین رتبه ۲۵۴) بیشترین تعداد حضور را دارند. کشور مالزی بهترین رتبه در بین دانشگاه‌های کشورهای اسلامی‌ را نیز به دست آورده است. دهقانی؛ ادامه داد: مؤسسه تکنولوژی ماساچوست MIT (آمریکا)، دانشگاه آکسفورد (انگلیس)، دانشگاه استنفورد (آمریکا)، دانشگاه کمبریج (انگلیس)، دانشگاه‌هاروارد (آمریکا)، مؤسسه تکنولوژی کالیفرنیا؛ کلتک (آمریکا)، امپریال کالج لندن (انگلیس)، مؤسسه فناوری زوریخ (سوئیس)، دانشگاه یوسی‌ال (انگلیس)، دانشگاه شیکاگو به ترتیب ۱۰ دانشگاه برتر جهان در رتبه‌بندی سال ۲۰۲۲ کیواس شناخته شدند. دانشگاه ملی سنگاپور (NUS) در رتبه جهانی۱۱ قرار دارد. رئیس مؤسسه استنادی علوم (ISC) و پایش علم و فناوری گفت: رتبه‌بندی کیواس توسط مؤسسه «کاکارلی سیموندز» در کشور انگلستان صورت می‌گیرد و عملاً از سال ۲۰۱۰ به صورت مستقل دانشگاه‌های دنیا را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. روش‌شناسی رتبه‌بندی جهانی کیواس براساس دامنه گسترده‌ای از فعالیت‌های دانشگاهی طراحی شده است. وی گفت: دانشگاه‌ها توسط شش شاخص در قالب چهار حوزه کلی آموزش، پژوهش، قابلیت جذب در بازار کار و بین‌المللی‌سازی ارزیابی می‌شوند. دهقانی؛ افزود: در رتبه‌بندی جهانی کیواس، بررسی شهرت دانشگاه با وزن ۴۰درصد، ارزیابی کارفرمایان با وزن ۱۰ درصد، نسبت اعضای هیأت علمی‌بین‌المللی با وزن پنج‌درصد، نسبت دانشجویان بین‌المللی با وزن ۵%، میزان استنادات به‌ازای هر عضو هیأت علمی‌با وزن ۲۰ درصد و نسبت اعضای هیأت علمی‌به دانشجو با وزن ۲۰ درصد جهت ارزیابی عملکرد دانشگاه‌ها بهره برده است. وی گفت: همچنین، پایگاه رتبه‌بندی کیواس در ارزیابی خود در شاخص‌های مربوطه به خصوص اندازه‌گیری تأثیر پژوهش، اطلاعات پنج‌ساله موجود دانشگاه‌ها را در پایگاه استنادی اسکوپوس مورد بررسی قرار می‌دهد که در جدول زیر جزییات مربوطه آمده است:

شاخص‌های رتبه‌بندی جهانی کیواس

وزن

شاخص‌های رتبه‌بندی جهانی کیواس

جزییات استخراج

۴۰ درصد

بررسی شهرت علمی

براساس نظر سنجی علمی‌جهانی

۱۰ درصد

ارزیابی کارفرمایان

براساس نظرسنجی در مورد کارفرمایان تحصیلات تکمیلی

۲۰ درصد

نسبت اعضای هیأت علمی‌به دانشجو

اندازه‌گیری تعهد تدریس

۲۰ درصد

میزان استناد به اعضای هیأت علمی

اندازه‌گیری تأثیر پژوهش

۵ درصد

نسبت دانشجویان بین‌المللی

اندازه‌گیری تنوع جامعه دانشجویی

۵ درصد

نسبت اساتید بین‌المللی

اندازه‌گیری تنوع جامعه اساتید دانشگاهی

منابع اطلاعاتی مورد استفاده در رتبه‌بندی جهانی کیواس در سال ۲۰۲۲ شامل اطلاعات حاصل از نظرسنجی‌ها، اطلاعات ارائه شده از سوی دانشگاه‌ها و اطلاعات انتشارات علمی ‌دانشگاه‌ها در پایگاه استنادی اسکوپوس (Scopus) در بازه‌زمانی پنج ساله (۲۰۱۵-۲۰۱۹) و استنادات در بازه‌زمانی شش ساله (۲۰۱۵-۲۰۲۰) است.