خرید گندم مناقصه‌ای خارجی قیمت نان و برنج را کاهش می‌دهد؟

گروه اجتماعی- گندم گیاهی استراتژیک برای تمام مردم جهان و ایرانیان است. گیاهی که ماده اصلی دو غذای مردم کشورمان یعنی نان و برنج را تشکیل می‌دهد و بالا رفتن قیمت گندم باعث بالارفتن قیمت قوت اصلی غذای مردم می‌شود. هزاران سال است که گندم، در تأمین غذای بشر نقش حیاتی ایفاء می‌کند. باستان‌شناسان از […]

گروه اجتماعی- گندم گیاهی استراتژیک برای تمام مردم جهان و ایرانیان است. گیاهی که ماده اصلی دو غذای مردم کشورمان یعنی نان و برنج را تشکیل می‌دهد و بالا رفتن قیمت گندم باعث بالارفتن قیمت قوت اصلی غذای مردم می‌شود. هزاران سال است که گندم، در تأمین غذای بشر نقش حیاتی ایفاء می‌کند. باستان‌شناسان از اهرام مصر نیز گندم کشف کرده‌اند که در ظروف مخصوص نگهداری می‌شده است و نیز گندم در سرزمین حاصل‌خیز بین‌النهرین به عمل می‌آمده است و سابقه‌ای بیش از ۴۰۰۰هزار سال قبل از میلاد برای آن می‌توان تخمین زد. گندم به‌عنوان غله‌ای سازگار است. گندم از غلاتی است که در نواحی سرد هم کشت می‌شود. این غله در سراسر جهان در فصول مختلفی کشت می‌شود، به طوری‌که در هر ماه از سال، گندم در یکی از نقاط جهان در حال برداشت می‌باشد. امروزه گندم ۱۵تا ۱۸ درصد مصرف مواد غذایی مردم جهان را تشکیل می‌دهد و منبع غذای اصلی مردم در بیشتر کشورهایی است که از خاک شور رنج می‌برند.

گندم در ایران

برداشت گندم در ایران از اوایل بهار (در مناطق گرمسیری) آغاز شده و تا اواخر تابستان (در مناطق سردسیری) ادامه دارد. امروزه در سراسر جهان از وسایل مکانیکی خاصی برای برداشت گندم استفاده می‌نمایند، ولی هنوز هم گندم به طریق سنتی که کُند و پُرهزینه ‌است، برداشت می‌شود. در روش سنتی، بوته‌های گندم را از فاصله چند سانتی سطح خاک، درو نموده و به صورت دسته‌های کوچک درمی‌آورند. سپس این دسته‌ها را به خرمنگاه منتقل نموده و طی مراحل خاصی می‌کوبند. زمان صحیح برداشت گندم، وقتی است که رطوبت دانه بین ۱۴ تا ۱۶ درصد باشد.

افزایش قیمت نان

اواخر سال ۹۹ بود که رئیس اتحادیه نانوایان سنتی از درخواست افزایش صددرصدی قیمت نان خبر داد و علت آن را نیز افزایش ۳۰۰ درصدی کرایه حمل‌ونقل آرد اعلام کرد. خبری که خیلی زود تکذیب شد اما در بیست‌وهفتمین روز از تیرماه، قاسم نوده‌فراهانی؛ رئیس اتاق اصناف تهران، از ابلاغ رسمی ‌افزایش قیمت نان در استان تهران توسط استانداری خبر داد و گفت: قیمت رسمی‌ جدید انواع نان به اتاق اصناف ابلاغ شد! نرخ‌های جدید نان توسط تنظیم بازار استانداری تعیین شده است؛ بر این اساس قیمت نان براساس نوع آرد یارانه‌ای به دو دسته آرد یارانه‌ای نوع اول (گندم ۶۶۵ تومانی) و آرد یارانه‌ای نوع دوم (گندم ۹۰۰ تومانی) تعیین شده است.

افزایش قیمت برنج

 قیمت برنج نیز به الطبع بعد از افزایش قیمت نان گران شده است. در رابطه با برنج ایرانی متوسط قیمت هر کیلو در خردادماه سال گذشته حدود ۲۵هزار و ۹۰۰ تومان و در اردیبهشت‌ سال‌جاری ۳۶ هزار و ۱۰۰ و خردادماه ۳۶ هزار و ۸۰۰ تومان بوده که نشان می‌دهد این کالا در مقایسه با خرداد پارسال ۴۲٫۳ درصد افزایش قیمت دارد. براساس این گزارش در خرداد، قیمت برنج ایرانی در بازار حتی با ۴۴ هزار و ۵۰۰ و برنج خارجی تا بیش از ۳۰ هزار تومان نیز گزارش شده است. اما بررسی آخرین وضعیت واردات برنج در آمار گمرک ایران از این حکایت دارد که در سال گذشته ۹۳۶ هزار و ۸۰۹ تن برنج به ارزش ۸۶۸ میلیون و ۵۳۳ هزار دلار واردات انجام شده است. در آخرین گزارش سال‌جاری در فروردین امسال نیز میزان واردات برنج ۹۹ هزار تن به ارزش یک میلیون دلار بوده و حدود ۴۰  هزار تن برنج در بنادر دپو شده است.

خرید گندم مناقصه‌ای

حال حسن قاضی‌عسگر؛ معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان می‌گوید که ایران با حضور در مناقصات بین‌المللی مقدار قابل‌توجهی گندم ذخیره کرده است. وی در این باره در گفت‌وگو با یک خبرگزاری، چنین می‌گوید: در حال‌حاضر مقدار زیادی گندم در کشور ذخیره است و ایران با شرکت در مناقصه‌ای بخشی از گندم مورد نیاز خود را از خارج تأمین کرده است، همچنین با وجود کاهش بارش‌ها تولید گندم در سایر استان‌ها انجام شده است. قاضی‌عسگر؛ درباره برخی شایعات مبنی بر اینکه ذخیره گندم استان و کشور تا دو ماه دیگر به صفر می‌رسد، توضیح داد: همواره طبق برنامه بخشی از گندم مورد نیاز کشور، از خارج وارد می‌شود. امسال یارانه گندم حدود ۴۰ هزار میلیاردتومان است، اما نگرانی ما این است که این یارانه در دلالی و قاچاق از بین نرود و به دست مردم نیازمند واقعی برسد. حال باید منتظر ماند و دید که آیا خرید گندم مناقصه‌ای می‌تواند بحران گندم در ماه‌های آینده را کاهش دهد یا افزایش قیمت‌های بیشتری در راه است؟