انحصاری بودن در تولید روغن موتور عامل گرانی

گروه خودرو- عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، می‌گوید: انحصار تولید روغن موتور و رقابت محدود بین چند تولیدکننده، این ذهنیت را ایجاد کرده که روند گرانی و تحمیل قیمت‌های جدید به مردم، به‌گونه‌ای مدیریت شده است. حجت‌ا… فیروزی؛ با انتقاد از گرانی روغن موتور، گفت: افزایش قیمت‌ها در روزهای پایانی دولت به اعتماد عمومی‌لطمه […]

گروه خودرو- عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، می‌گوید: انحصار تولید روغن موتور و رقابت محدود بین چند تولیدکننده، این ذهنیت را ایجاد کرده که روند گرانی و تحمیل قیمت‌های جدید به مردم، به‌گونه‌ای مدیریت شده است. حجت‌ا… فیروزی؛ با انتقاد از گرانی روغن موتور، گفت: افزایش قیمت‌ها در روزهای پایانی دولت به اعتماد عمومی‌لطمه می‌زند و دولتِ جدید در شرف تشکیل را با چالش جدی مواجه می‌کند. نماینده مردم فسا در مجلس شورای‌اسلامی، افزود: متأسفانه در هفته‌ها و روزهای اخیر افزایش افسارگسیخته قیمت سیمان، میلگرد و برخی دیگر از محصولات فولادی و همچنین مجوز افزایش قیمت نان و روغن موتور این ذهنیت را ایجاد کرده که دولت در روزهای پایانی وظایف و مسؤولیت‌ها را رها کرده، این افزایش قیمت‌ها در کنار برخی مشکلات دیگر از جمله قطعی‌های کلافه‌کننده برق و مشکلات حوزه آب مردم را با سختی فراوان مواجه کرده است. وی اضافه کرد: این رویه با هر هدفی که صورت گرفته باشد، جامعه‌ خسته از آسیب‌های اقتصادی و شرایط سخت کرونا را عصبانی می‌کند و دولت آینده را که در روزهای آینده تشکیل می‌شود، با چالش جدی مواجه می‌کند.

انحصار تولید روغن موتور در اختیار چند تولیدکننده

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، با بیان اینکه افزایش حدود ۴۰درصدی قیمت روغن موتور که طی روزهای اخیر با مجوز سازمان حمایت از مصرف‌کننده صورت گرفته، ضربه مهلکی بر اقتصاد و معیشت جمعیت زیادی از فعالان عرصه حمل‌ونقل بخش‌خصوصی است، ادامه داد: در حالی‌که عمده مواداولیه روغن موتور در داخل کشور موجود است و این محصول در آذرماه سال۹۹ هم افزایش قیمت داشت، رشد ۴۵درصدی بهای آن قابل دفاع نیست. فیروزی؛ با بیان اینکه مردم در روزهای پایانی دولت نمی‌دانند برای تظلم‌خواهی از اینگونه مشکلات به کجا پناه ببرند، تصریح کرد: محصور بودن این محصول نزد چند شرکت و رقابت محدود بین چند تولیدکننده، این ذهنیت را ایجاد کرده که روند گرانی و تحمیل قیمت‌های جدید به مردم، به‌گونه‌ای مدیریت شده است. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، تأکید کرد: از مجموعه‌های نظارتی به‌ ویژه سازمان بازرسی کل کشور درخواست ورود به این موضوعات و تشکیل پرونده قضایی برای برخورد با عوامل ایجادکننده فضای بی‌اعتمادی فعلی را داریم. همچنین نائب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز، بیان کرد: اینکه مواد اصلی تولید روغن موتور از پتروشیمی‌های داخلی تأمین می‌شود و افزایش ۴۰ درصدی این محصول پذیرفتنی نیست، گفت: سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده در خواب به سر می‌برد و به نظر می‌رسد از گرانی سیمان، فولاد، مرغ، نان و گوشت بی‌خبر است.

روغن موتور تعویض روغن موتور

سیدجواد حسینی‌کیا؛ با انتقاد از افزایش ۴۰درصدی قیمت روغن موتور، گفت: سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده در خواب به سر می‌برد و به نظر می‌رسد از گرانی سیمان، فولاد، مرغ، نان، گوشت و… بی‌خبر است. در شرایط کنونی این سؤال ایجاد می‌شود که سازمان حمایت را باید با چه نامی‌بخوانیم؟ از آنجا که در عمل این سازمان فقط از گرانی حمایت می‌کند، باید آن را سازمان حمایت از گرانی نام‌گذاری کنیم نه حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکنند.

مواداولیه موردنیاز تولید روغن موتور داخلی است

نماینده مردم سنقر در مجلس شورای‌اسلامی، افزود: مواد اصلی تولید روغن موتور از پتروشیمی‌های داخلی تأمین شده و تولیدکننده تنها ادتیو(افزودنی) و برخی از کاتالیزورها را وارد می‌کند. بنابراین مواداولیه مورد نیاز تولید داخلی است، از سوی دیگر دستمزد، نرخ ارز و قیمت حامل‌های انرژی، رشد چندانی نداشته به همین دلیل گرانی روغن موتور، قابل پذیرش نیست. وی با تصریح بر اینکه سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده نقش خود را به‌درستی در زمینه جلوگیری از افزایش غیرمنطقی قیمت‌ها ایفاء نمی‌کند، اضافه کرد: اگر این سازمان به‌درستی به وظایف خود عمل می‌کرد افراد نمی‌توانستند سلیقه‌ای قیمت‌ها را افزایش دهند.

با افزایش قیمت روغن موتورهای اصل، مردم به سراغ خرید روغن‌های تقلبی می‌روند

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، تصریح کرد: با افزایش قیمت روغن موتورهای اصل، مردم به سراغ خرید روغن‌های تقلبی می‌روند و از آنجا که روغن موتور تقلبی بی‌کیفیت است، استفاده از آن‌ها خطرات و مشکلاتی بسیاری برای خودروها ایجاد می‌کند و باعث ضرر مالی صاحبان خودرو می‌شود. وی درباره برخی ادعاها مبنی بر اینکه چند شرکت تولیدکننده روغن موتور بازار را انحصاری کرده و قیمت این محصول را افزایش می‌دهند، تصریح کرد: زمانی که در تولید روغن موتور رقابتی وجود نداشته باشد، انحصار شکل می‌گیرد باید به این نکته توجه کرد که در شرایطی باید از تولید داخل حمایت کرد که رقابت باشد. به گفته حسینی‌کیا؛ برای جلوگیری از افزایش غیرمتعارف قیمت روغن موتور باید سازمان‌های نظارتی، وظیفه خود را به‌درستی انجام دهند و از بازارگردانی سوءاستفاده‌گران جلوگیری کنند. نائبرئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با بیان اینکه در حال‌حاضر در دولت افراد سلیقه‌ای عمل می‌کنند، ادامه داد: در ابتدای امسال رئیسجمهور تأکید کرد که هیچ کالایی دیگر نباید گران شود اما به نظر می‌رسد دولتمردان به حرف رئیس‌جمهور نیز بی‌اعتنا هستند.