آموزش‌های فنی به تعمیرکاران خودرو امری حیاتی‌تر از کسب مجوز

گروه خودرو- یکی از مشکلات بزرگ در حوزه تعمیرات خودرو، متخصص نبودن بعضی از تعمیرکاران آن است که در این باره یک تولیدکننده و فعال بازار لوازم‌یدکی خودرو، ضمن اشاره به معضلات پیش‌روی قطعه‌سازان در بخش تولید، بازار و واردات به بیان مشکلات دارندگان خودرو در مواجهه با بازار لوازم‌یدکی و تعمیرکاران خودرو پرداخته است. […]

گروه خودرو- یکی از مشکلات بزرگ در حوزه تعمیرات خودرو، متخصص نبودن بعضی از تعمیرکاران آن است که در این باره یک تولیدکننده و فعال بازار لوازم‌یدکی خودرو، ضمن اشاره به معضلات پیشروی قطعه‌سازان در بخش تولید، بازار و واردات به بیان مشکلات دارندگان خودرو در مواجهه با بازار لوازم‌یدکی و تعمیرکاران خودرو پرداخته است. نوید حبیبی؛ درخصوص عواملی نظیر نقص قطعات در بخش تولید، بازار لوازم‌یدکی و ایرادات وارد بر تعمیرکاران به‌عنوان عوامل مؤثر در مراجعات مکرر مالکان خودرو به تعمیرگاه‌ها ناشی از تعویض یک قطعه، اظهار داشت: هر سه عامل نقص در بخش تولید، بازار و تعمیرات در مراجعات مکرر دارندگان خودرو به تعمیرگاه‌ها مؤثر است. وی افزود: آموزش تعمیرکاران اهمیت بالایی دارد زیرا فقدان تخصص موجب نصب نادرست قطعه توسط تعمیرکاران می‌شود و یا عملکرد دستگاه‌ به‌درستی بررسی نمی‌شود. بنابراین اتحادیه تعمیرکاران می‌بایست همانند کشورهای اروپایی، با سختگیری بیشتر نسبت به ارائه آموزش‌های دوره‌ای به تعمیرکاران اقدام نماید تا این واحدهای صنفی صرفاً بر دانش تجربی اکتفا ننمایند. یک تولیدکننده و فعال بازار لوازم‌یدکی خودرو، گفت: تعمیرکاران به‌طور معمول با پیشنهاد خرید یک قطعه و برند به مشتریان که الزاماً از قطعات باکیفیت‌تر موجود در بازار نیز نیست، صرفاً جنبه سودآوری را مدنظر قرار می‌دهند. مشتریان نیز از برندهای موجود در بازار و سطح کیفی آنها از آگاهی کافی برخوردار نیستند و براساس توصیه تعمیرکاران عمل می‌کنند. حبیبی؛ همچنین درخصوص راهکارها، بیان کرد: تعمیرکاران نمی‌بایست صرفاً محدود به دریافت مجوز کسب باشند بلکه باید تحت آموزش‌های سازمان فنی و حرفه‌ای قرار بگیرند و نمایندگی‌های مجاز ایران‌خودرو، سایپا و خودروهای وارداتی نیز حتماً می‌بایست دوره‌های آموزشی به‌روز را طی کرده باشند که درخصوص نمایندگی‌های خودروهای خارجی این موضوع بیشتر به چشم می‌خورد، هر چند به دلیل شیوع کرونا برگزاری این دوره‌ها محدودتر شده است. وی تأکید کرد: با توجه به اینکه صاحبان خودرو اغلب به تعمیرگاه‌های سطح شهر مراجعه می‌کنند، گام نخست این است که تعمیرکاران الزاماً به آخرین اطلاعات روز دسترسی داشته و آموزش‌های کافی را گذرانده باشند. این فعال بازار لوازم‌یدکی، ضمن اشاره به لزوم نظارت بر تعمیرگاه‌ها تا صرفاً در حیطه ارائه خدمات تعمیراتی فعالیت نمایند و نه همزمان فروش قطعات سودده تصریح کرد: در حال‌حاضر نظارتی بر رعایت استانداردها در بخش تولید قطعات داخلی خودرو وجود ندارد زیرا چرخه توزیع در کشور و همچنین واردات قطعات باکیفیت بالاتر با اختلال مواجه است. در این میان، دارندگان خودرو نیز می‌بایست به تعمیرکاران متخصص مراجعه نمایند. حبیبی؛ درخصوص مشکلات عمده تولیدکنندگان داخلی قطعات یدکی، گفت: معضل تأمین مواداولیه وارداتی از بزرگ‌ترین چالش‌های پیشروی قطعه‌سازان داخلی است، با توجه به اینکه صفر تا صد مواداولیه مورد نیاز قطعات در داخل کشور تولید نمی‌شود. وی درخصوص کیفیت قطعات برند داخلی، یادآور شد: برندهای داخلی که در تولید آنها از استانداردهای جهانی تبعیت شده، به‌عنوان تأمین‌کننده قطعات سایپا و ایران‌خودرو و تعداد معدودی نیز در بخش صادرات فعالیت می‌کنند که بر همین اساس در بخش بازاریابی و فروش با مشکلی مواجه نیستند به طوری که میزان تقاضای این قطعات از عرضه پیشی می‌گیرد. همچنین این تولیدکننده و فعال بازار لوازم‌یدکی نیز درخصوص مشکلات بازار در رابطه با قطعات وارداتی، خاطرنشان کرد: بازار درخصوص اقلام متفاوتی از قطعات یدکی وارداتی با چالش تحریم‌های بین‌المللی و همچنین مشکلات اقتصادی داخلی مواجه است. در عین حال، شاهد تخلفاتی در تولید و عرضه قطعات غیراستاندارد یا زیرپله‌ای در بسته‌بندی برندهای معروف یا بسته‌بندی شرکت‌هایی نظیر ایساکو یا سایپایدک هستیم.