ارسال پرونده دومین ژئوپارک ایران به یونسکو

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی ارسال پرونده دومین ژئوپارک ایران به یونسکو انجام کار گروهی برای شناسایی پدیده‌های زیبای زمین‌شناسی ایران گروه زمین‌ومعدن -معاون وزیر صمت و رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، گفت: در کشورمان پدیده‌های زیبای زمین‌شناسی گسترده‌ای داریم که انجام کار گروهی برای این امر ضروری است. علیرضا شهیدی؛ با بیان اینکه […]

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی

ارسال پرونده دومین ژئوپارک ایران به یونسکو

انجام کار گروهی برای شناسایی پدیده‌های زیبای زمین‌شناسی ایران

گروه زمین‌ومعدن -معاون وزیر صمت و رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، گفت: در کشورمان پدیده‌های زیبای زمین‌شناسی گسترده‌ای داریم که انجام کار گروهی برای این امر ضروری است. علیرضا شهیدی؛ با بیان اینکه بارها گفته شده ایران بهشت زمین‌شناسان است، افزود: در همه جای ایران از جمله شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز شاهد پدیده‌های زیبای زمین‌شناسی هستیم که هر کدام علاقه‌مندان خاص خود را دارد. رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور که تهیه نقشه زمین‌شناسی نیمه‌شرقی جزیره قشم را برعهده داشته است؛ تصریح کرد: زمانی که در این جزیره برای انجام مطالعات زمین‌شناسی حضور داشتم می‌بایستی به همه بخش‌های منطقه را مشاهده می‌کردم که با دیدن این مستند ارزشمند مناطقی را که بازدید نکرده بودم را دیدم. وی از وجود سازند آغاجاری در قشم به‌عنوان شانسی برای این جزیره یاد کرد و گفت: این سازند رخنمون بسیار وسیعی دارد و می‌توان گفت؛ ۹۰درصد رخنمون جزیره قشم را سازند آغاجاری تشکیل می‌دهد. شهیدی؛ با بیان این‌که به واسطه ماهیت جنس تشکیل‌دهنده عناصر آن تحت‌تأثیر فرسایش بادی اشکال بسیار زیبایی به وجود آمده، خاطرنشان کرد: همان‌طور که در مستند نیز قابل مشاهده بود چینه‌بندی‌های متقاطع بسیار زیبایی در این سازند مشاهده می‌شود و در بسیاری از قسمت‌ها نیز تا چند ۱۰متر می‌توان تجمع صدف‌ها را مشاهده کرد که بسیار زیباست. رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، با بیان این‌که جزیره قشم از سه سازند تشکیل شده، افزود: میدان گازی گورزین در سازند ویشان در قسمت مرکزی جزیره قشم واقع شده که از آن گاز استخراج می‌شود و از لحاظ اقتصادی برای منطقه بسیار تأثیرگذار است. وی افزود: به‌عنوان یک زمین‌شناس این قول را می‌دهد که برای پیشبرد اهداف این بخش و شناسایی و مناطق دارای پتانسیل در زمین‌شناسی ایران همکاری کند. معاون وزیر صمت، با بیان این‌که ژئوپارک قشم اولین‌بار توسط سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور به یونسکو معرفی شد، خاطرنشان کرد: خوشبختانه پرونده دومین ژئوپارک ایران تحت عنوان ژئوپارک طبس به یونسکو ارسال شده که امید است به‌زودی در کمیسیون بین‌المللی ژئوپارک‌های یونسکو مورد بررسی قرار گیرد و به ثبت برسد. شهیدی؛ تصریح کرد: در ایران پتانسیل معرفی پارک‌های گسترده‌ای وجود دارد که دستیابی به اهداف این بخش توجه بیشتر کارشناسان و زمین‌شناسان و متولیان این امر در حوزه‌های متولیان فرهنگی و توریسم کشور را طلب می‌کند تا این پدیده‌ها هم به جامعه ایران و هم جوامع بین‌المللی برای جذب توریست معرفی شود.

قشم جزیره گنج‌ها و رنج‌ها است

کامبیز مهدیزاده؛ مشاور عالی معاون علمی‌و فناوری رئیس‌جمهور و مدیر طرح توسعه نوآوری‌ها و فناوری‌های حوزه زمین‌شناسی، با بیان این‌که مقام‌معظم‌رهبری بر استفاده و توجه به جزیره‌های ایران تأکید کرده‌اند و ما نیز در این زمینه سعی کردیم با معرفی جزیره‌های کشور در جهت معرفی و استفاده بهینه از آنها داشته باشیم. مهدی‌زاده؛ با بیان این‌که کشور برای پیشرفت باید به جوانان تکیه و به آنها اعتماد کند، گفت: نفت طلای سیاه نیست بلکه بقای سیاه است که به کشور آسیب زده است. وی افزود: در کشور ما وقتی درآمدهای نفتی زیاد می‌شود به صندوق توسعه ملی واریز و هر زمان دولت با کمبود بودجه مواجه می‌شود از آن استفاده می‌کند که این موضوع اقتصاد را چاق و تنبل می‌کند. به گفته مهدی‌زاده؛ پدیده‌های زمین‌شناسی می‌تواند فرصت خوبی برای بهره‌برداری اقتصادی باشد و به اعتقاد بنده قشم جزیره گنج‌ها و رنج‌هاست. وی با بیان این‌که طلای سیاه این روزها بلای جان کشور شده، تصریح کرد: امروز جنگ، جنگ اقتصادی و در عرصه نوآوری و فناوری است و کشوری می‌تواند پیشرفت کند که از نظر اقتصادی توانمند باشد. مشاور عالی معاون علمی‌و فناوری رئیس‌جمهور، راه نجات کشور را سرمایه‌گذاری عنوان کرد و گفت: بستر این سرمایه‌گذاری معرفی پدیده‌های زمین‌شناسی به دنیا است.

استراتژی نگهداری و توسعه گردشگری از جزیره قشم در دستور کار قرار گیرد

در ادامه سیدرضا‌هاشمی‌؛ مدیر اداره دیپلماسی گردشگری و اقتصاد سلامت وزارت امورخارجه، نیز بیان کرد: تمام کارهای صورت گرفته برای توسعه است تا بتوان به ارزش‌های اقتصادی اضافه کرد. هاشمی؛ ‌افزود: کلیدی‌ترین مفهموم در عرصه سیاست خارجی منافع ملی است که البته این مفهوم باید تعریف واحد در بین مسؤولان و مردم داشته باشد. وی خاطرنشان کرد: در کشور ما تعریف واحدی از گردشگری وجود ندارد اما متأسفانه این مفهوم تعریفی متفاوت بین مدیران دارد و تا زمانی که این تعریف یکسان نباشد نمی‌توان شاهد توسعه اقتصادی در این حوزه بود. مدیر اداره دیپلماسی گردشگری و اقتصاد سلامت وزارت امورخارجه افزود: باید استراتژی نگهداری از جزیره قشم و همچنین اقداماتی برای توسعه گردشگری در این منطقه در دستور کار قرار بگیرد. همچنین داود میرشکار؛ مدیرکل دفتر حفاظت از زیست‌بوم‌های دریایی و سواحل دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز با بیان این‌که پدیده‌های زمین‌شناسی فرصتی مناسب برای توسعه کشور است، گفت: می‌توان از ظرفیت‌های قشم برای منافع کشور استفاده کرد. به گفته میرشکار؛ اگر فعالیت‌های توسعه‌ای را همگام با فعالیت‌های محیط‌زیستی داشته باشیم تبدیل به فرصت می‌شود و آیندگان ما را با نگاه دیگر خواهند دید. وی خاطرنشان کرد: دانش بومی‌باید در اولویت قرار گرفته تا بتوان با استفاده از آن شاهد بهره‌وری بیشتر باشیم، زیرا محیط‌زیست با تمام قسمت‌های زندگی ما عجین شده است.