گروه انرژی -مدیرعامل شرکت نفت سپاهان، گفت: استفاده از نفت سنتزی در پالایشگاههای کشور، باعث کاهش تولید خوراک واحدهای روغنسازی شده است. محمدحسین رزاقی؛ در نشستی خبری، با اشاره به اینکه تأمین خوراک «لوبکات» به عنوان ماده اولیه تولید روغن موتور با مشکل مواجه بوده است، ادامه داد: مهمترین دلیل کمبود خوراک لوبکات، استفاده از […]
گروه انرژی -مدیرعامل شرکت نفت سپاهان، گفت: استفاده از نفت سنتزی در پالایشگاههای کشور، باعث کاهش تولید خوراک واحدهای روغنسازی شده است. محمدحسین رزاقی؛ در نشستی خبری، با اشاره به اینکه تأمین خوراک «لوبکات» به عنوان ماده اولیه تولید روغن موتور با مشکل مواجه بوده است، ادامه داد: مهمترین دلیل کمبود خوراک لوبکات، استفاده از نفت سنتزی در پالایشگاهها بوده است. به گفته رزاقی، «نفت سنتزی» ترکیبی از نفتخام و میعانات گازی است و به همین دلیل سهم تولید فرآوردههای سنگینتر مانند لوبکات در سبد پالایشگاهها کاهش داشته است. وی تأکید کرد: براساس آمار بورس کالا، از ابتدای سالجاری تا ۱۵ شهریورماه حجم لوبکات معامله شده پالایشگاه تهران و اصفهان در این بورس نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳۰ هزار تُن معادل ۳۰ درصد کاهش داشته است. رزاقی؛ از مکاتبه با شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی برای تأمین لوبکات خبر داد و افزود: اگرچه به دلیل افزایش تولید گاز از پارسجنوبی، میعانات گازی باید به مصرف پالایشگاهها برسد اما خواسته ما این است که نفت سنتزی به پالایشگاههایی تحویل شود که سهم کمتری در تولید لوبکات دارند و یا پالایشگاههای تبریز و آبادان، لوبکات بیشتری تولید کنند. وی از تولید گرید جدید روغن موتور در این شرکت خبر داد و افزود: این گرید خاص تأییدیه خودروسازی بنز را دریافت کرده و به دنبال دریافت تأییدیه از سوی سه شرکت دیگر هستیم. رزاقی؛ ادامه داد: تولید این روغن موتور، اتفاق بزرگی برای صنعت روغن موتور محسوب میشود و امیدواریم با دریافت تأییدیههای بیشتر، این محصول را با کیفیت و قیمت رقابتی در بازارهای جهانی عرضه کنیم و بازار هدف ما کشورهای حاشیه خلیجفارس است. وی با بیان اینکه در تولید این محصول، انتقال تکنولوژی به کشور انجام شده است، گفت: میتوان در آینده، محصولات دیگری را نیز تولید کنیم. مدیرعامل نفت سپاهان، از افزایش ۱۰ درصدی فروش حجمی این شرکت در پنج ماهه اول امسال خبر داد و افزود: تولید نیز در همین بازهزمانی، افزایش پنج درصدی را نشان میدهد. وی با بیان اینکه در سالجاری پالایشگاه اصفهان سه اورهال(تعمیرات اساسی) در برنامه داشته که دو مورد آن انجام شده و اورهال سوم از نیمه مهرماه آغاز خواهد شد، گفت: به دلیل این اورهالها، ۳۰ هزار تُن کاهش دریافت خوراک از پالایشگاه اصفهان داشتیم که از طریق پالایشگاه بندرعباس تأمین شد. مدیرعامل نفت سپاهان، حداکثر ظرفیت سالانه برای دریافت خوراک لوبکات در کشور را دو میلیون تُن عنوان کرد و افزود: اما به دلیل کمبود خوراک، واحدهای روغنسازی معمولاً با ۷۰ درصد از ظرفیت خود کار میکنند. وی از افزایش ۵۰درصدی قیمت لوبکات نسبت به سال گذشته به دلیل افزایش قیمت نفت خبر داد و گفت: با این حال قیمت روغن موتور نسبت به سال گذشته ثابت بوده است. رزاقی؛ به برنامهریزی برای ایجاد تعویض روغنیهای زنجیرهای در کشور اشاره کرد و افزود: با اینکار روغن موتور با قیمت واقعی خود به دست مصرفکننده میرسد. اکنون نیز برای تأمین نیاز ناوگان حملونقل دیزلی بار و مسافر، در برخی بنادر کشور، عرضه و تعویض روغن موتور خودروهای دیزلی انجام میشود. به گفته رزاقی؛ فروش داخلی روغن موتور در کشور ۳۳ درصد رشد داشته است. وی با تأکید بر اینکه امیدواریم امسال به ۳۰۰ میلیون دلار صادرات برسیم، ادامه داد: ارز حاصل از صادرات به جز مواردی که برای خرید و واردات تجهیزات مورد استفاده قرار میگیرد، در سامانه نیما عرضه میشود. لوبکات جزء اصلی و ماده اولیه تولید روغن موتور که حدود ۸۵ الی ۹۵ درصد آن را تشکیل میدهد، یکی از برشهای (محصولات) نفتی بهنام برش روغن یا لوبکات (lube cut) است که از پالایشگاههای نفتخام تأمین شده و در پالایشگاههای روغن، عملیات پالایش روی لوبکات انجام شده و مادهای به نام روغن پایه به عنوان ماده اصلی روغنهای موتوری، صنعتی و گریس از آن بهدست میآید.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.