گروه خودرو- فربد زاوه؛ کارشناس صنعت خودرو، با اشاره به تصویب طرح ساماندهی بازار خودرو در مجلس، گفت: با تصویب این قانون و در صورت تأیید شوراینگهبان واردات خودرو بعد از نزدیک به چهار سال آزاد خواهد شد. این طرح میتواند به سامانه بازار خودرو کمک کند، اما یک نکته در این طرح وجود دارد […]
گروه خودرو- فربد زاوه؛ کارشناس صنعت خودرو، با اشاره به تصویب طرح ساماندهی بازار خودرو در مجلس، گفت: با تصویب این قانون و در صورت تأیید شوراینگهبان واردات خودرو بعد از نزدیک به چهار سال آزاد خواهد شد. این طرح میتواند به سامانه بازار خودرو کمک کند، اما یک نکته در این طرح وجود دارد که میتواند کل اثرات مثبت طرح را از بین ببرد. اینکه شورایرقابت هر شش ماه یکبار سقف و تعداد واردات خودرو را مشخص کند، این کار بسیار خطرناک است، زیرا به نوعی این کار باعث میشود یک فساد و رانت جدید ایجاد شود و برگههای ثبت سفارش میلیاردی خرید و فروش شوند، با توجه به چنین موضوعی امیدها برای کاهش قیمت خودروهای وارداتی رنگ خواهد باخت، زیرا وقتی واردکننده برگه سفارش را به قیمت گزافی بخرد، در آن زمان سودش در افزایش قیمت خودرو است و دیگر کاهش قیمت در چنین شرایطی معنا ندارد. زاوه؛ اظهارداشت: زمانی که سایت ثبت سفارش باز میشود معمولاً بین پنج تا ۱۰ برابر میزانی که قرار است خودرو وارد شود، ثبت سفارش انجام میشود، زیرا که برای ثبت سفارش یک خودروی سه میلیاردی بهطور مثال واردکننده تنها یک هزینه ۱۵۰ هزار تومانی میپردازد، بنابراین در چنین وضعیتی اگر شورایرقابت سقفگذاری برای واردات خودرو انجام دهد، ثبت سفارشهایی که پذیرفته شده با توجه به حجم محدود واردت ارزش زیادی پیدا خواهد کرد. این کارشناس صنعت خودرو، با تأکید بر اینکه اگر بند مربوط به شورایرقابت در طرح ساماندهی صنعت خودرو اصلاح شود، خودروهای وارداتی گرانقیمت میتوانند حتی تا بیش از ۵۰ درصد نیز کاهش قیمت پیدا کنند، اضافه کرد: در حالحاضر خودرویی همچون BMW ۵۳۰، ۶٫۵میلیارد تومان در بازار معامله میشود، اگر با دلار ۲۷ هزار تومانی ارزش روز این خودرو را حساب کنیم چیزی در حدود ۲۲۰ هزار دلار ارزش این خودرو میشود. در صورتی که قیمت اصلی این بیامو در حدود ۵۵ هزار دلار است، در صورتی که واردات آزاد شود، حتی با وجود هزینه گمرکی و تعرفه قیمت آن به سه میلیارد تومان کاهش پیدا میکند، آن هم در مدلهای ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲، این در حالیست که مدلهای پایینتر اُفت قیمت بیشتری را تجربه خواهند کرد. اما اینکه تصور کنیم قیمت خودروهای داخلی نیز با کاهش قابلتوجهی روبهرو میشود بنده چنین تصوری را ندارم، بلکه به عنوان مثال قیمت پژو۲۰۷، پنج تا ۱۰ درصد و تیبا نیز حداکثر پنج درصد کاهش قیمت خواهند داشت. زاوه؛ با اشاره به اینکه شرط صادرات خودرو در مقابل واردات تنها روی کاغذ باقی خواهد ماند، بیان کرد: با توجه به اینکه مصوبه مجلس چند بار به شوراینگهبان رفت و برگشت داشته، برای تأمین نظر این شورا صادرات خودرو را در مقابل واردات گنجاندهاند، بنابراین با توجه به اینکه واردات خودرو با ارز اشخاص وارد میشود به نظر بنده صادراتی صورت نخواهد گرفت و واردات آزاد میشود. زاوه، با بیان اینکه آزادسازی واردات خودرو برای مقابله با کارتل خودروهای چینی در ایران انجام شده است، گفت: با توجه به نفوذی که خودروسازان چینی در ایران دارند و انحصاری که ایجاد کردهاند، دولت نخواسته به صورت مستقیم با آنها مقابله کند، بنابراین با آزادسازی واردات خودرو انحصار تولیدکنندگان چینی در ایران نیز شکسته میشود. این فعال صنعت خودرو، خاطر نشان کرد: از لحاظ سیاسی نیز دولت فعلی با تکنوکراتها و به نوعی حزب کارگزاران که شرکتهای مونتاژکننده چینی را در اختیار دارند، دارای زاویه هستند و برای همین یکی از عمدهترین دلایل آزادسازی واردات خودرو مقابله با انحصار و نفوذ این کارتل اقتصادی در صنعت خودرو است. این اقدام دولت به نظر بنده هوشمندانه بوده که به صورت مستقیم با چینیها درگیر نشدهاند، به بیان دیگر میتوان گفت؛ دولت و مجلس با توجه به تفاوت دیدگاه سیاسی با تکنوکراتها و بهخصوص حزب کارگزاران با اجرای این طرح میخواهند انحصار چینیها را در صنعت خودرو از بین ببرند، این در حالیست که به اعتقاد بنده آزادسازی واردات خودرو نیز خود یک سیگنال مهم برای احیای برجام است که باید آن را مهم تلقی کرد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.