با افزایش تولید خودرو می‌توان از کاهش ارزش ریال و افزایش قیمت جلوگیری کرد

گروه خودرو- عضو هیأت علمی دانشگاه علم‌وصنعت، ضمن اشاره به ارزشمندی نهضت داخلی‌سازی در صنعت خودروی کشور از چرایی توقف میزهای تعمیق ساخت داخل سخن گفت. امیرحسن کاکایی؛ با تأکید بر اینکه نهضت داخلی‌سازی ضامن بقای صنعت خودروی کشور بوده است، عنوان کرد: افزایش تولید، ارتقای کیفیت و استانداردسازی خودرو‌ها در دو الی سه سال […]

گروه خودرو- عضو هیأت علمی دانشگاه علم‌وصنعت، ضمن اشاره به ارزشمندی نهضت داخلی‌سازی در صنعت خودروی کشور از چرایی توقف میزهای تعمیق ساخت داخل سخن گفت. امیرحسن کاکایی؛ با تأکید بر اینکه نهضت داخلی‌سازی ضامن بقای صنعت خودروی کشور بوده است، عنوان کرد: افزایش تولید، ارتقای کیفیت و استانداردسازی خودرو‌ها در دو الی سه سال اخیر در سایه نهضت داخلی‌سازی اتفاق افتاده، به‌طوری که استاندارد خودروهای داخلی از یورو۴ به یورو۵ ارتقاء پیدا کرده و خودروی پراید و پژو ۴۰۵ از خط تولید حذف و افزایش تیراژ تیبا رقم خورده است. وی در ادامه با اشاره به دستاوردهای نهضت داخلی‌سازی قطعات، بیان کرد: کاهش ۳۰ درصدی ارزبری که به دنبال میزهای تعمیق ساخت داخل اتفاق افتاد، موجب شده رشد تورم کمتر از حد انتظار باشد. در صورتی که اگر ارزبری کاهش نمی‌یافت بسیاری از قطعات باید از خارج وارد می‌شدند و این موضوع رشد تورم را به همراه داشت. لذا همان‌طور که گفته شد؛ برگزاری میز‌ها و متعاقب آن تعمیق داخلی‌سازی لازمه بقای صنعت خودرو در دوران تحریمی بوده است. چرا که خودروسازان در سال ۹۷ به سختی ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید کردند اما سال گذشته از تولید یک میلیون دستگاه عبور کرده و برنامه تولید امسال روی یک میلیون و ۲۵۰ هزار دستگاه خودرو با استاندارد یورو۵ است. این کارشناس صنعت خودرو؛ در پاسخ به این پرسش که چرا علی‌رغم تعمیق داخلی‌سازی، قیمت خودرو در بازار افزایش یافته است، گفت: هدف از برگزاری میزهای تعمیق ساخت داخل کاهش ارزبری بوده نه کاهش قیمت خودرو. کاهش ارزبری به معنای کاهش قیمت واقعی خودرو است که طی این مدت شاهد آن بوده‌ایم. ضمن اینکه «قیمت واقعی تولید» نسبت به رشد نرخ ارز کاهش داشته اما «قیمت ریالی» با توجه به افت شدید ارزش ریال، رشد یافته و به همین دلیل است که مردم تأثیر داخلی‌سازی‌ها در کاهش قیمت خودرو را احساس نکرده‌اند. به عنوان مثال اگر خودرویی مانند پراید ۱۵۰ میلیون قیمت دارد به دلیل کاهش ارزش ریال است. زیرا پراید همان خودرو پنج سال پیش است و تنها کاهش ارزش ریال موجب افزایش قیمت آن شده که این موضوع از حیطه قدرت صنعت خودرو خارج است. وی یادآور شد: حتی اگر میزان ارزبری به صفر برسد قیمت خودرو به موازات افت ارزش ریال افزایش پیدا می‌کند و تنها با افزایش تولید واقعی می‌توان از کاهش ارزش ریال و افزایش قیمت خودرو جلوگیری کرد. البته سهم صنعت خودرو در تولید ناخالص داخلی حدوداً دو تا چهار درصد است و تنها در صورت تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو می‌توان انتظار داشت که ارزش ریال به سرعت کاهش پیدا نکند که در حال‌حاضر تولید این تعداد خودرو نیز امکان‌پذیر نیست. عضو هیأت علمی دانشگاه علم‌وصنعت، در ادامه با اشاره به علل توقف میزهای تعمیق ساخت داخل، تشریح کرد: قطعاً تحریم‌ها یکی از دلایل عمده توقف میز‌ها بوده زیرا برخی قطعات که در میزهای اول از خارج وارد می‌شد اکنون به واسطه تحریم‌ها باید در داخل تولید شود و داخلی‌سازی آن‌ها نیازمند فناوری و امکانات تولید است که هر دو نیاز به سرمایه و زمان کافی دارد. از طرف دیگر صنعت خودرو هر روز زیانده‌تر شده و اکنون به مرحله‌ای رسیدیم که صنعت خودرو فاقد نقدینگی برای تعمیق داخلی‌سازی است. کاکایی؛ خاطرنشان کرد: لازم به ذکر است که تعمیق ساخت داخل از حدی بالاتر امکان‌پذیر نیست زیرا یک میلیون و ۲۰۰ دلار ارزبری باقیمانده برای هر خودرو شامل مواداولیه است که یا باید آن‌ها را از خارج وارد کرد و یا داخلی‌سازی آن نیازمند سرمایهگذاری هنگفتی است که در حیطه خودروسازی نیست. همچنین ۶۰۰ دلار ارزبری باقیمانده مربوط به قطعات الکترونیکی است که بخش عمده آن قابل داخلی‌سازی نیست و صرفه اقتصادی نیز ندارد. وی اذعان داشت: اتفاق دیگری که در این مدت رقم خورده طراحی دو خودرو جدید داخلی بوده که استانداردهای خودرویی در آن‌ها ارتقاء یافته و در آن‌ها از قطعات‌ های‌تک جدید مانند گیربکس اتوماتیک استفاده شده که مجدداً ارزبری را افزایش می‌دهد. البته خودروسازان به شدت به دنبال داخلی‌سازی آن هستند و اکنون در حال داخلی‌سازی قطعاتی مانند ECU هستند که پس از سال‌ها نخستین بار در ایران است که مجموعه قطعات الکترونیکی داخلی‌سازی می‌شود. عضو هیأت علمی دانشگاه علم‌وصنعت، در پایان با تأکید بر این نکته که سرمایه‌گذاری در بخش داخلی‌سازی قطعات مستلزم ثبات رویه است، اظهار داشت: تداوم تعمیق داخلی‌سازی هر روز سخت‌تر می‌شود زیرا سرمایه‌گذاری در این بخش نیاز به ثبات رویه دارد. این در حالی است که مجدداً بحث واردات خودرو در کشور مطرح شده و در چنین شرایطی سرمایه‌گذاری در این زمینه با ریسک بالایی همراه است. لذا این موضوع مانع دیگری است که مسیر توسعه داخلی‌سازی را قفل کرده است.