پاسخ وزارت بهداشت به یک ابهام: مرغ‌های تریاکی شایعه دو سال قبل بود!

گروه اجتماعی- جمعه ۱۶ مهرماه ۱۴۰۰خبری مبنی بر این که در گوشت مرغ مواد مخدر تریاک وجود دارد و مرغ‌های تریاکی در بازار به دست مردم می‌رسد، در شبکه‌های مجازی دست به دست شد. خبر مرغ‌های تریاکی از قول علیرضا رفیعی‌پور؛ به عنوان رئیس سازمان دامپزشکی ایران نقل‌قول گردید. در خبر مرغ‌های تریاکی آمده است […]

گروه اجتماعی- جمعه ۱۶ مهرماه ۱۴۰۰خبری مبنی بر این که در گوشت مرغ مواد مخدر تریاک وجود دارد و مرغ‌های تریاکی در بازار به دست مردم می‌رسد، در شبکه‌های مجازی دست به دست شد. خبر مرغ‌های تریاکی از قول علیرضا رفیعی‌پور؛ به عنوان رئیس سازمان دامپزشکی ایران نقل‌قول گردید. در خبر مرغ‌های تریاکی آمده است که اکثر مرغداران قبل از سربریدن مرغ‌ها، در آب مصرفی آن‌ها تریاک می‌ریزند تا مرغ‌ها دچار یبوست شده و وزنشان بالا برود. اما ماجرای انتشار خبر مرغ‌های تریاکی چیست؟ اولاً که علیرضا رفیعی‌پور، از سال ۹۶ تا اردیبهشت‌ماه سال ۹۹ به عنوان رئیس سازمان دامپزشکی کشور منصوب بوده است و پس از آن تا به امروز ریاست این سازمان برعهده علی‌صفر ماکنعلی است. رفیعی‌پور؛ همان زمان چنین گفت: خبری که در شبکه‌های اجتماعی به نقل از بنده مبنی بر استفاده از ماده‌ای مخدر (تریاک) در غذای مرغ به منظور افزایش وزن آن‌ها منتشر شده، کذب محض است. مطالبی که درباره مصرف این ماده مخدر توسط مرغ‌‌ها مطرح شده است هیچ دلیل و مستندی ندارد و موارد ذکر شده در این خصوص خنده‌دار است. رفیعی‌‌پور؛ گفت: سازمان دامپزشکی کشور از طریق مراجع قضایی پیگیری‌های لازم برای برخورد قانونی با افرادی که این اخبار کذب را منتشر کرده‌اند، در دستور کار دارد. تاکنون با هیچ موردی مبنی بر استفاده از ماده مخدر در غذای مرغ مواجه نشده‌ایم و هر کس چنین ادعایی دارد باید آن را به اثبات برساند. قطعاً اگر چنین مواردی وجود داشت، سازمان دامپزشکی با آن مواجه می‌شد و نکته جالب این است که بنده مصاحبه‌ای به این شکل با هیچ رسانه‌ای نداشتم.

این خبر یک خبر جعلی است

کمال سروستانی؛ مشاور عالی اتحادیه مرغداران گوشتی نیزريال ضمن تکذیب این خبر، گفت: این حرف رئیس سازمان دامپزشکی کشور نیست. خبر مربوط به دو سال پیش است و همان زمان هم تکذیب شد. افرادی هم که در این خبر نام برده شده‌اند، هم‌اکنون در اتحادیه حضور ندارند. این خبر یک خبر جعلی است و فقط برای برهم زدن اذهان عمومی منتشر شده است. هیچ مستند بیولوژیکی و علمی درباره این خبر وجود ندارد. لذا به شدت تکذیب می‌شود. سازمان دامپزشکی در کلیه کشتارگاه‌ها از حوزه تولید در مرغداری‌ها تا پرورش، کشتار و توزیع نظارت کامل دارد و کشتارگاه‌ها هم افت لاشه می‌زنند. همچنین در دستگاه گوارش مرغ یک معده وجود دارد و خوراکی در خود نمی‌تواند نگهداری کند. لذا این خبر از اصل جعلی است.

تکذیب وزارت بهداشت

دیروز(چهارشنبه) حسین عزیزی مدیر کل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو در نشست خبری وزارت بهداشت که به مناسبت روز جهانی غذا برگزار شد، درباره اضافه کردن مواد غیرمجاز به آب آشامیدنی مرغ‌‌ها و بحث مرغ‌های تریاکی نیز، گفت: این موضوع را مدیر دفتر سلامت وزارت جهادکشاورزی مطرح کرد که البته قبلاً رئیس سازمان دامپزشکی بوده است، اما رئیس فعلی سازمان دامپزشکی این موضوع را تکذیب و اعلام کرد که چنین چیزی نیست. ما هم طبق بررسی‌هایی که انجام دادیم و با آزمایش گوشت مرغ، اثری از این قضیه ندیدیم. فکر می‌کنم که این موضوع بیشتر جنبه شایعه دارد و شاید خیلی کار کارشناسی روی آن انجام نشده و فردی که این موضوع را مطرح کرده، بهتر بود که ابتدا بررسی‌‌ها را انجام می‌داد و با مدارک و مستندات اعلام می‌کرد. وی افزود: این مباحث مقداری منجر به تشویش اذهان عمومی می‌شود و ما دوست نداریم که به هیچ عنوان مطالبی مطرح شود که قبل از اینکه ثابت شده باشد، منجر به تشویش اذهان عمومی شود. بنابراین ما این موضوع را تکذیب می‌کنیم. هورمون‌‌ها هم که سال‌هاست مطرح شده، چنین چیزی اصلاً نیست و به مرغ‌‌ها هورمون یا تریاک داده نمی‌شود. تنها چیزی که به مرغ‌‌ها داده می‌شود، آنتی‌بیوتیک است که بیمار نشوند. زیرا رشدشان بسیار سریع است و باید به همراه غذا آنتی‌بیوتیک بخورند که وجود آنتی‌بیوتیک را هم در گوشت مرغ در چندین طرح تحقیقاتی بررسی کردیم و در هیچ موردی باقی‌مانده‌ای در گوشت مرغ وجود نداشته است. اگر هم بوده در حد مجاز بوده است. درباره افزودنی‌‌ها و سموم شاید فرآورده‌ای را پیدا نکنیم که اصلاً در آن‌‌ها وجود نداشته باشد، بلکه هر یک از این‌‌ها حد مجاز دارند. در این مورد هیچکدام از حد مجاز خارج نبوده و از نظر سلامتی مورد تأیید است و مشکلی ندارد.