نقره داغ یارانه‌خورها!

  حرف‌های خودی و بی‌خودی   نقره داغ یارانه‌خورها!    از آنجا که عزم دولت برای انتقال یارانه از اول و وسط زنجیره، به آخر زنجیره، جزم است و این‌طور که می‌گویند، قرار هم نیست ریالی از پرداخت یارانه کالاهای اساسی کم شود و حضرات دولتی قول و وعده‌های خوب و شیرینی به مردم داده‌اند، […]

  حرف‌های خودی و بی‌خودی

 

نقره داغ یارانه‌خورها!

   از آنجا که عزم دولت برای انتقال یارانه از اول و وسط زنجیره، به آخر زنجیره، جزم است و این‌طور که می‌گویند، قرار هم نیست ریالی از پرداخت یارانه کالاهای اساسی کم شود و حضرات دولتی قول و وعده‌های خوب و شیرینی به مردم داده‌اند، خواستیم خدمت عزیزان مسؤول عرض کنیم که اولاً این قول و قرار‌ها در حافظه‌ها ثبت شده و ثانیاً اگر قرار است آخر و عاقبت کالابرگ دیجیتال و یارانه نقدی و همه این عناوین خوشگل‌خوشگل که دولتیان می‌فرمایند و نتیجه همه آن‌ها این است که مردم نان و روغن و شکر و دیگر کالاهای اساسی و نیمه‌اساسی را گران نخرند، یک‌دفعه بعد از دو، سه سال قضیه حاجی‌حاجی مکه شود و کی‌ بود کی بود من نبودم، فصل مشترک بیانات بزرگان اجرایی و تقنینی شود و دیگر نه یارانه‌ای در کار باشد و نه کالابرگ و واریز نقدی ولی قیمت‌ها در اوج! استدعای عاجل داریم، الساعه دست از این جراحی وسیع و عمیق بکشید که دیگر این بدن بی‌رمق خلق‌ا… طاقت این شوک‌درمانی‌ها را ندارد و لبیک‌گویان ملک‌الموت را در آغوش می‌گیرد!

  عرض دیگر هوشنگ‌خانی ما این است که این وسط، مسؤولان گرانقدر دستگاه قضا و ایضاً بزرگواران بازرسی و نظارت، حواسشان خدای ناخواسته از آن بچه‌زرنگ‌های گردن و دُم کلفتی که کرورکرور دلار دولتی گرفتند و مثقال‌مثقال کالا تحویل دادند و بقیه را به دلار بازار آزاد نزدیک کردند و یا اساساً کالایی وارد نکردند و در غرب و شرق عالم، کمپانی و تجارت‌خانه راه انداخته و ملک و املاک خریدند، پَرت نشود، و نقره‌داغ کردن این مفت‌خور‌های اقتصادی یارانه چپو‌کن‌های قهار را از اولویت اول و دوم و سوم خارج نکنند.

این‌جوری هم نباشد که مجازات هرکسی که خورد و بُرد و یا هر آن‌که گران و کم فروخت، به آفت مرور زمان دچار شود و فقط اثر ترکه تنبیه این لفت و لیس‌ها و قاچاق و دزدی‌ها بر گُرده خلق‌ا…، خودنمایی کند و لااقل تلخی بازگشت به عصر کوپن و جیره‌بندی را با به‌صلابه کشیدن مفسدین و دزدان بیت‌المال، به کام خلق‌ا… تا حدی شیرین کنید، هرچند این شوکران، تلخی بی‌پایان است!

  قبلاً عرض کردیم، امروز هم عرض می‌کنیم، اصل و اساس این سَر و تَه کردن پرداخت یارانه کار درست و حرف به‌جایی است، ولی آنچه از حضرات صمتی در قضیه خودرو و دیگر کالاها، از جنابان جهادکشاورزی در فقره گوشت و مرغ و نهاده دامی و از اساتید بانک مرکزی در فقره کنترل نقدینگی و تورم و نرخ دلار و این قضیه تازه مکشوف شده چاپ حماسی اسکناس! و دیگر متولیان و مرتبطین اجرایی دیده‌ایم، هرچه فکر می‌کنیم این پهلوان در خورند گرزی که برایش خیز برداشته است، نیست و می‌ترسیم در هنگامه هل من مبارزطلبی و دور سرچرخانی ر‌ها شود و خودشان و ملتی را ناکار کند!

  آنچه معلوم است، این جراحی برش‌های دقیق و دوخت‌ودوز دقیق‌تر می‌خواهد و اگر به قاعده ذره‌ای اشتباه شود جناب اقتصاد محتضر، قالب تهی خواهد کرد و حساب سعی و خطا و چو فردا آید فکر فردا کنیم و این قسم امورات کتره‌ای و ا…‌بختکی نیست و چیزی در مایه‌های خراب کردن پل‌های پشت سر و سوزاندن کشتی‌های خودی است و راه بازگشتی ندارد، امید است که حساب همه چیز را کرده باشند!

  حکایت آن آرایشگری نشود که قرار بود ابرو را درست کند، زد چشم و چال مشتری بنده خدا را درآورد، بماند این فقره حذف ارزترجیحی و هدفمندی یارانه‌ای، عمل قلب باز و جراحی مغز است و با وسمه گذاشتن و هنر مشاطه‌گری توفیرش از زمین تا آسمان است!

                              هوشنگ‌خان