درآمد از خودرو خارجی!

  حرف‌های خودی و بی‌خودی   درآمد از خودرو خارجی!    بالاخره بعد از مدت‌ها ناز کردن و قهر و آشتی و پادرمیانی افراد مختلف، عزیزان دولتی دست از روزه کسب درآمد از خودروی خارجی برداشتند و در یک حرکت بشردوستانه، هزاران میلیارد درآمد از واردات خودروی خارجی را البته به اسم آزاد‌سازی واردات خودرو، […]

  حرف‌های خودی و بی‌خودی

 

درآمد از خودرو خارجی!

   بالاخره بعد از مدت‌ها ناز کردن و قهر و آشتی و پادرمیانی افراد مختلف، عزیزان دولتی دست از روزه کسب درآمد از خودروی خارجی برداشتند و در یک حرکت بشردوستانه، هزاران میلیارد درآمد از واردات خودروی خارجی را البته به اسم آزاد‌سازی واردات خودرو، برای خود به ارمغان آورده و با یک تیر چندین و چند نشان زدند که خدمت مبارک‌تان عرض می‌کنیم!

–     نشان اول، گرفتن حقوق گمرکی و دیگر عوارض چرب و شیرین به قاعده یک تا یک‌ونیم برابر قیمت هر خودرو است (نوش‌جانشان)، به‌گونه‌ای که لااقل و گوش شیطان کَر تا دو برابر تولیدکننده بدبخت خارجی، درآمد نصیب جیب جناب دولت می‌شود و خودرویی که فی‌المثل با پانصد، ششصد میلیون تومان می‌توان خرید با رقم‌های ناقابل یک تا یک‌میلیارد و ۲۰۰ میلیون (بلکه هم بیشتر) پای جناب بورسی‌های عزیز نمایشگاه‌دار تمام شود، قیمت مصرف‌کننده هم که بسته به انصاف بنگاهی و خوش‌برش بودن یا نبودن گوش مشتری دارد!

–     نشان دومی که عزیزان تقنینی و مصلحتی و اجرایی با آزاد‌سازی واردات خودروی خارجی، مورد هدف قرار دادند، همانی است که در بوق و کُرنا شده است که به‌خاطر رعایت حقوق مردم و ارزان‌سازی قیمت خودرو و تعادل‌بخشی به بازار و حذف قرعه‌کشی و این قسم اهداف عالیه عوام‌پسند، فرمایش می‌کنند که البته با توجه به اینکه این نشان دوم با آن نشان اول در تعارض منافع و دارای زاویه است، و به‌صورت کاملاً تصادفی و قضا قورتکی، زور آن اولی بر دومی می‌چربد، قطع به‌یقین همه نتایج نشان دوم محقق می‌شود، اما شما باور نکنید!

–     نشان سومی که کلاً خیلی گوگولی و عزیزدُردانه است، همان ترغیب و هدایت دوقلوهای افسانه‌ای خودروساز به تولید با کیفیت بیشتر و هم‌طراز کشورهای مدعی خودروسازی دنیاست، البته باتوجه به اینکه در این چند دهه اخیر فقط چندسالی واردات خودرو ممنوع بود و سوابق درخشان حضرات خودروساز در زمینه ارتقای لحظه به لحظه کیفیت، بسیار گل‌درشت و توی ذوق‌زن تشریف دارد! امید بستن به ارتقای کیفی خودرو شبه‌وطنی بیشتر به رشد و شکوفایی تخیل و توهم می‌ماند، تا نشستن تیر بر نشان! البته از آنجا که قرار است همین بی‌بدیل صنعتگران عرصه خودروسازی در قضیه واردات هم فعال مایشاء بوده و سوار بر خر مراد، از خودگذشتگی کرده و بدون چشم‌داشت، قاطبه واردات را برعهده بگیرند، حکماً لااقل به‌جای کیفیت خودروی وطنی، کیفیت درآمد حضرات از ریال به دلار تغییر حالت داده و حالش را می‌برند!  

–     یکی دیگر از اهدافی که با آزاد‌سازی واردات خودرو می‌توان به آن دست یافت این است که در حال‌حاضر خودروهای فوق‌لاکچری سهم هم‌میهنان طبقه پنت‌هاوس دهک دهم است، ولی دیگر عزیزان دهک دهم توانایی خرید فوق‌لاکچری‌ها را ندارند، بنابراین با واردات خودروهای یکی، دو میلیاردی ایشان هم می‌توانند به‌راحتی اقدام به خرید کرده و فاصله خود را از دیگر طبقات به خوبی حفظ و افزایش دهند و بنابراین گسل طبقاتی به‌وجود آمده در کشور به خوبی و با شفافیت بیشتری قابل مشاهده خواهد بود.

–     شاید با تحقق واردات خودروی خارجی، نتایج متعدد دیگری هم گرفته شود که البته ممکن است جزء اهداف طراحان، مصوبان و مجریان نبوده، ولی به هرحال می‌توان آن‌ها را در دسته اهداف جانمایی کرد، فی‌المثل همین‌که دیگر آدم یک‌لاقبایی مثل هوشنگ‌خان، سؤال نمی‌کند که چرا با توجه به ممنوعیت واردات خودرو، اینقدر خودرو لوکس و به‌روز در کشور هست؟ یکی از نتایج باشد!  

هر خودرویی که ساخته می‌شود مضر حیات است و چون وارد شود ممد ممات

پس در هر طرف دو نقمت موجود است و بر هر نقمتی توبه‌ای لازم

از دست و زبان که برآید کز عهده این منت به درآید!

ملت همان به که به تقدیر خویش، رو به سوی پراید آورد

ورنه دیر بجنبد سزاوار فرغون به شمار آیدش!!  

                              هوشنگ‌خان