واردات رانتی خودرو!

                حرفهای خودی و بی خودی واردات رانتی خودرو! قبل از هر چیز عرض کنیم به‌واسطه اینکه ما مردم به‌طور معمول در تصمیمات حضرات دولتی و مجلسی و نهادی و دیگرانی! محلی از اعراب نداشته و نه از ما سؤالی می‌شود و نه نظراتمان برای عزیزان همه‌چیزدان مهم است و ایضاً آنقدرها که در شعارها […]

                حرفهای خودی و بی خودی

واردات رانتی خودرو!

قبل از هر چیز عرض کنیم به‌واسطه اینکه ما مردم به‌طور معمول در تصمیمات حضرات دولتی و مجلسی و نهادی و دیگرانی! محلی از اعراب نداشته و نه از ما سؤالی می‌شود و نه نظراتمان برای عزیزان همه‌چیزدان مهم است و ایضاً آنقدرها که در شعارها پررنگ است، مَحرم هم حساب نمی‌شویم، مجبور هستیم براساس شنیده‌ها و شایعات و گفته‌های پراکنده و اطلاع‌رسانی‌های قطره‌چکانی مسؤولین گرامی، با کمک تحلیل و تجربه و بعضاً تخیل و توهم خودمان یک جمع‌بندی‌هایی داشته باشیم که برخی مواقع صاف می‌زنیم وسط خال و برخی مواقع هم صاف می‌زنیم وسط باقالی‌ها!

به هرحال در خبر است که ظاهراً دولتیان تصمیم دارند حجم اصلی واردات خودرو را برعهده جنابان دوقلوهای افسانه‌ای خودروساز بیندازند (البته با یک پیچش نرم!) و خودروسازان گرانقدر هم علی‌رغم میل باطنی و با اکراه زیاد، مشتاقانه این پیشنهاد را در هوا زده‌اند و بعد از یک عمر تولید پرکیفیت و قیمت مناسب و بدون حتی یک نفر ناراضی و اخذ مدال کیفیت از سازمان‌های داخلی و خارجی، پاداش خود را هم دریافت کردند که منبعد در کنار تولید خودرو خارجی ساز وطنی، واردات خودروی خارجی‌ساز غیروطنی‌ را هم برعهده گرفته و با همان کمیت و کیفیت و نظارت و مدیریت خوب و یک‌دست و بدون فساد و سالم، گلوگاه خودرو را همچنان در دستان پرمهر خود داشته باشند!

همچنین در خبر است که قرار بر این نیست که فکری اساسی برای تعرفه گمرکی واردات خودرو و همچنین دیگر عوارض و هزینه‌های متنوع متعدد که باری مضاعف است بر قیمت خودرو خارجی، شود!

خواستیم خدمت عزیزان اجرایی عرض کنیم که تصدقت، اگر قرار است با این مصوبه و آن آیین‌نامه در راه مانده، باز کل داستان خودرویی کشور به دست با کفایت خودروسازان گرانقدر با این سابقه درخشان اداره شود، فی‌الحال خدمت مبارکتان عرض می‌کنیم که به آخر سال نمی‌کشد که همه چیز بر می‌گردد به حال روز ناخوش فعلی و همین مجوز و مصوبه هم طوری اجراء می‌شود که خود قوزی می‌شود بالای قوز!

همچنین اگر قرار است قیمت خودرو وارداتی با هزینه‌های گمرکی و عوارضی و بیمه‌ای و…، آنقدر بالا برود که هیچ اثری بر بازار خودرو داخلی نگذارد و خودروهای وطنی به همراه جنابان دلال و واسطه و رانتی و ایضاً از ما بهتران خودروساز، همچنان بر خر مراد سوار باشند و همین بلبشوی بازار و قیمت‌های بی‌ربط و نجومی برقرار باشد و فقط بازار خودروهای خارجی که از دسترس قشر متوسط و حتی فوق متوسط هم خارج است، کمی تا قسمتی تلطیف شود، باز هم باید خدمت تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران عرض کنیم که این ره که می‌روید به هدف که نمی‌رسد بماند، پایانی هم ندارد و اگر از چاه خودروساز وطنی نجات پیدا کنید، محال است از دست مافیا و سفته‌باز و دلال، فرجی حاصل شود.

اینکه با دست پس بزنیم و با پا پیش بکشیم، هیچ چیزی درست نمی‌شود و فقط ملتی را معطل و پریشان می‌کنیم که از قضا ضرر و زیانش بیشتر از آن است که هیچ کاری نکنیم، بنابراین توصیه موکد هوشنگ‌خانی ما این است که اساساً و اصولاً واردات خودرو را مثل اقتصاد، مردمی‌سازی کنید و اگر خاطر و نظر خلق‌ا… برایتان مهم است همانی کنید که به‌نفع مردم است نه آن‌که یک نمایش واردات خودرو راه بیندازیم و آخرکار هم همان آش و همان کاسه باشد!

ثانیاً فتیله تعرفه گمرکی خودروی وارداتی را بکشید روی نهایتاً ۳۰، ۴۰ درصد و به جنابان خودروساز وطنی هم بفرمایید این درصد، سالیانه پنج درصد کاهش پیدا می‌کند، دیگر خود دانند یا آنقدر کیفیت را بالا می‌برند و قیمت را پایین می‌آورند، تا رقیب خارجی را پس بزنند و یا اینکه مردم آن اجنبی‌های زبان نفهم را انتخاب و ایشان را پس می‌زنند.

البته اینکه برخی می‌فرمایند خودروهای داخلی با ضرر‌های چنده ۱۰ میلیونی بفروش می‌رسد، از آن حرف‌هاست که عجالتاً نشنیده می‌گیریم!

فی‌امان‌ا…

 

                                  هوشنگ‌خان