نقش مردم در حفاظت از محیط‌زیست

نقش مردم در حفاظت از محیط‌زیست تجربه‌های موفق در حوزه محیط‌زیست نشان داده است که بخش زیادی از تلاش‌های صورت گرفته مرهون همراهی مردم علاقه‌مند به عرصه‌های طبیعی است. به گزارش سیناپرس، تخریب‌ها، بی‌مهری‌ها و سودجویی‌های روزافزون عرصه‌های زیست‌محیطی در کنار تغییرات اقلیمی، کاهش منابع آبی، آلودگی‌های زیستی و برهم خوردن تعادل اکوسیستم‌های طبیعی در […]

نقش مردم در حفاظت از محیط‌زیست

تجربه‌های موفق در حوزه محیط‌زیست نشان داده است که بخش زیادی از تلاش‌های صورت گرفته مرهون همراهی مردم علاقه‌مند به عرصه‌های طبیعی است.

به گزارش سیناپرس، تخریب‌ها، بی‌مهری‌ها و سودجویی‌های روزافزون عرصه‌های زیست‌محیطی در کنار تغییرات اقلیمی، کاهش منابع آبی، آلودگی‌های زیستی و برهم خوردن تعادل اکوسیستم‌های طبیعی در عصر حاضر محیط‌زیست و طبیعت را در سرتاسر جهان با چالش اساسی مواجه کرده است.

با توجه به نقش انسان در طبیعت، آشتی دادن اصولی و تکیه ‌بر مشارکت‌های مردمی به ‌ویژه جوامع محلی، تقویت نهادهای مردم‌ نهاد، تعامل بین بخشی و فرهنگسازی از سوی رسانه‌ها از جمله مهم‌ترین راهکار‌ها و کارکردهای مناسب در جهت حفظ و صیانت از محیط‌زیست به نظر می‌رسد.

از این رو، نقش‌آفرینی رسانه‌های جمعی و حتی شبکه‌های اجتماعی و تشکل‌های مردم نهاد در آگاهی‌بخشی، اطلاع‌رسانی و تحریک‌پذیری جامعه در راستای تخریب حوزه‌های زیست‌محیطی بر ادامه همکاری‌ها و ارایه راهکارهای مناسب از سوی آنها گام مهمی در به‌ کارگیری شهروندان در برخورد با بحران‌های زیست‌محیطی است.

سازمان محیط‌زیست برای حفاظت از مواهب خدادادی کشورمان و انتقال آن به نسل‌های آینده باید همکاری نزدیکی با گروه‌های مردمی داشته باشد. چراکه تجربه‌های موفق در حوزه محیط‌زیست نشان داده است که بخش زیادی از تلاش‌های صورت گرفته مرهون همراهی مردم علاقه‌مند به عرصه‌های طبیعی است.

پیرو این موضوع به تازگی، معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور در رابطه با نقش مردم در حفاظت از محیط‌زیست گفت: همراهی مردم عامل حفاظت محیطزیست است و یکی از اصول توسعه پایدار نظم اجتماعی است. باید دقت شود که توسعه در مقابل مردم قرار نگیرد.

عیسی‌کلانتری توسعه نیافتن برخی از نقاط کشور را به عنوان یک فرصت تلقی کرد و افزود: چرا که توسعه ناپایدار زیان‌های بسیار جبران‌ناپذیری در برخی از نقاط کشور به بار آورده است. لازمه تحقق توسعه پایدار به‌ کارگیری ظرفیت‌های متنوع و متعدد انسانی، علمی و طبیعی است تا با همدلی و همکاری بین بخشی شاهد توسعه همه جانبه در کشور باشیم.

پیش از آن نیز، رییس‌جمهوری با اشاره به نقش شهروندان و تشکل‌های مردم نهاد در حوزه محیط‌زیست با بیان این‌که امروزه عموم مردم به این سطح از آگاهی رسیده‌اند که مسایل زیست‌محیطی در زندگی روزمره آنها نقش دارد، گفته بود: دولت اقدامات جدی را برای حل و فصل معضلات زیست‌محیطی آغاز کرده است.

واضح و مبرهن است که بدون همکاری مردم در هیچ کجای دنیا کاری صورت نمی‌گیرد و کشوری ترقی و پیشرفت نمی‌کند. این‌گونه نمی‌شود که همواره مردم فقط نظاره‌گر فعالیت‌های دولت باشند. مردم در حفظ و پاکی محیط‌زیست نقش عمده‌ای دارند و بدون همکاری مردم نمی‌توان یک محیط‌زیست خوب داشت. ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که تمام مسؤولیت‌ها و وظایف بر دوش دولت باشد و ما به راحتی بگوییم که این وظیفه دولت و یا ارگان‌های مربوطه است. پس توجه به این نکته ضروری است که متوجه باشیم که اگر هماهنگی و اتحاد بین مردم و دولت نباشد، آسیب و زیان‌های جبران‌ناپذیری بر پیکر یک اجتماع و محیط‌زیست آن وارد می‌شود.