آبشار شیوند، جاذبه‌ای در دل کوه‌های زاگرس

آبشار شیوند، جاذبه‌ای در دل کوه‌های زاگرس ناصر بهزادفر- آبشار شیوند در فاصله ۳۷ کیلومتری جنوب شرقی ایذه و در استان خوزستان قرار دارد. این آبشار در روستایی کوهستانی به نام شیوند و در دل رشته‌کوه زاگرس واقع شده است. ارتفاع آبشار شیوند حدوداً ۹۰ متر است و جریان خروشان آن به دریاچه می‌ریزد. آبشار […]

آبشار شیوند، جاذبه‌ای در دل کوه‌های زاگرس

ناصر بهزادفر- آبشار شیوند در فاصله ۳۷ کیلومتری جنوب شرقی ایذه و در استان خوزستان قرار دارد.

این آبشار در روستایی کوهستانی به نام شیوند و در دل رشته‌کوه زاگرس واقع شده است.

ارتفاع آبشار شیوند حدوداً ۹۰ متر است و جریان خروشان آن به دریاچه می‌ریزد.

آبشار شیوند در منطقه‌ کوهستانی و محافظت شده منگشت قرار دارد که دامنه سرسبز آنها مشرف به‌کارون است و زیبایی طبیعت آن را از هر طرف باید ستود.

آبشار شیوند از دل کوه فاصله‌ای معادل ۴ کیلومتر را می‌پیماید تا از آن فاصله به دریاچه بریزد و منظره‌ای دل‌انگیز را خلق کند.

پوشش گیاهی این منطقه را مراتع و چراگاه تا درختان انار، گردو، بلوط و گیاهانی ازجمله پونه و کتیرا تشکیل می‌دهد و زیستگاه گونه‌های جانوری متعددی مانند شغال، گرگ، روباه، خرگوش، قوچ، میش، بز کوهی، گراز، خرس و کبک است.

بهترین زمان دیدار از این جاذبه زیبا ی طبیعت فصل بهار یا تابستان است.

مسیر دسترسی

 

برای رسیدن به شیوند باید از جاده ایذه به سوی دهدز برویم و کمی پس از سد کارون ۳ از یک مسیر باریک از سمت راست جاده وارد شویم. وقتی به دریاچه رسیدیم چار‌ه‌ای نیست جز این‌که سوار قایق بزرگی که بارج نام دارد، شویم. پس از حدودا ۱ ساعت و نیم قایق‌سواری و پیمودن ۳٫۵ کیلومتر به آن سوی دریاچه می‌رسیم و حالا باید چند روستا ازجمله شهرک، ده کهنه و سرآسیاب را رد کنید تا در ارتفاع تقریباً ۳۳۰ متری از سطح زمین به روستای مرغاب برسید. رفتن به آبشار باید از مرغاب، یک راه مال رو ۱۵۰۰ متری با اختلاف ارتفاع ۱۸۰ متر را طی کنیم.