دره «کول خرسون» منطقه‌ای شگفت‌انگیز از طبیعت دزفول

دره «کول خرسون» منطقه‌ای شگفت‌انگیز از طبیعت دزفول دره کول خرسون در فاصله ۲۵ کیلومتری شمال‌شرقی دزفول و در استان خوزستان قرار دارد. به دره‌ شگفت‌انگیز کول خرسون (خرسان)، دره‌ اشکفت زرده یا دره‌ ارواح نیز می‌گویند. کول خرسان در نوع خود در دنیا کم‌نظیر است. مسیر باریکی از میان دو دیواره‌ سنگی است که […]

دره «کول خرسون» منطقه‌ای شگفت‌انگیز از طبیعت دزفول

دره کول خرسون در فاصله ۲۵ کیلومتری شمال‌شرقی دزفول و در استان خوزستان قرار دارد.

به دره‌ شگفت‌انگیز کول خرسون (خرسان)، دره‌ اشکفت زرده یا دره‌ ارواح نیز می‌گویند. کول خرسان در نوع خود در دنیا کم‌نظیر است. مسیر باریکی از میان دو دیواره‌ سنگی است که تا چندین کیلومتر ادامه دارد. مسیری که دیواره‌های آن تا ارتفاعی حتی بیش از ۱۰۰ متر بالا می‌روند و در نقاطی به هم می‌رسند تا نور داخل دره فقط از روزنه‌های کوچکی به داخل بتابد.

دره کول خرسان دزفول از میان دیواره‌های طبیعی بلند سیلاب‌های کوه‌های غرب قلعه شاداب را به رودخانه دز می‌رساند.

دیواره‌های بلندی که جای‌جای باریکه‌های آب از آنها جاری است و حتی گاهی آبشارهای کوچکی روی آنها شکل‌گرفته. دیواره‌های آبچکان کول خرسان، در هر نقطه جنس و انحنای دگرگونی دارند و بعد از عبور از هر پیچ جلوه‌ تازه‌ای پیش چشمان شما می‌نشانند. گاهی این دیواره‌ها آنقدر به هم نزدیک می‌شوند که فقط یک نفر می‌تواند از بینشان بگذرد.

در ابتدای دره، بیشه‌زاری از روییدنی‌های مختلف وجود دارد. قسمتی از مسیر نیز نخلستان کوچکی است. درخت‌های سدر و کنار نیز در این منطقه فراوان‌ هستند. هرچه به دهانه‌ تنگه نزدیک‌تر شویم، تعداد زیادی گیاه پرسیاووشان دیده می‌شود که همه‌جا را به زیبایی سبزپوش کرده‌اند.

دره کول خرسون آب‌وهوای خنکی دارد. حتی در گرم‌‌ترین روزهای تابستان دمای زیر ۲۰ درجه را در این دره می‌توان تجربه کرد. چرا که همیشه آب خنک از کف دره و روی دیواره‌های آن جاری است و به اغلب قسمت‌های آن هم آفتابی نمی‌تابد.

فصل تابستان، بهترین زمان برای پیمایش دره‌ کول خرسان دزفول است. فصل بهار را برای این سفر انتخاب نکنید، چرا که در این فصل احتمال جاری شدن سیل بسیار است.

مسیر دسترسی

در سمت شمال‌غربی دزفول و در طول مسیر شهیون می‌توانیم به این دره برسیم.

منبع: کافه گردش

 

Anobanini.net