تالاب مره، چشم‌انداز زیبایی از طبیعت استان قم

تالاب مره، چشم‌انداز زیبایی از طبیعت استان قم ناصربهزادفر-تالاب مره در شمال استان قم آب تالاب لب شور و منبع تأمین‌کننده آن به صورت عمده، رودخانه شور و کرج بوده که از ضلع شمالی و از مجاورت کوه مره به استان قم و تالاب مذکور وارد می‌شود. تالاب مره واقع در ضلع غربی منطقه حفاظت […]

تالاب مره، چشم‌انداز زیبایی از طبیعت استان قم

ناصربهزادفر-تالاب مره در شمال استان قم آب تالاب لب شور و منبع تأمین‌کننده آن به صورت عمده، رودخانه شور و کرج بوده که از ضلع شمالی و از مجاورت کوه مره به استان قم و تالاب مذکور وارد می‌شود.

تالاب مره واقع در ضلع غربی منطقه حفاظت شده کویر و در دشت مسیله قرار دارد.

این تالاب در فصل زمستان به خصوص در زمان سیلاب پهنه‌های بزرگ آبی را به وجود آورده که مساحت آن به بیش از ۱۰هزار هکتار می‌رسد و پذیرای گونه‌های متعددی از پرندگان مهاجر است و در سایر فصول به صورت دشت‌های رسی نمایان می‌شود.

حاشیه یا کمربند باتلاقی این تالاب پوشش گیاهی دارد که بیش‌تر در اضلاع شمالی و شمال‌شرقی آن مشاهده می‌شود و پرنده‌های مهاجر نادر در آن وجود دارد. در این منطقه بیش از ۴۰گونه گیاهی از جمله درمنه بیابانی، اشنان، تاغ زرد و سیاه، سودا و اسفناج وجود دارد.

در زمستان، هزاران پرنده مهاجر از جمله فلامینگو، حواصیل و انواع مرغابی در تالاب مره قم به سر می‌برند. این پرندگان که از سیبری وارد ایران می‌شوند در مسیر حرکت خود بین تالاب‌های شمالی و جنوبی کشور در فصل زمستان و اوایل بهار به تالاب مره می‌آیند.

پاییز و زمستان، بهترین ایام دیدار از این جاذبه استان قم است .پرواز پرندگان مهاجر، چشم‌انداز زیبای این منطقه دراین ایام است.

مسیر دسترسی

تالاب مره در کیلومتر۵۰ جاده قم-گرمسار و در جنوب کوه مره قرار گرفته است.

منابع

ایرنا

سبک ایرانیان

تسنیم