خطر فرونشست زمین از زلزله و قحطی بیش‌تر است

عضو هیأت رییسه کمیسیون کشاورزی مجلس خطر فرونشست زمین از زلزله و قحطی بیش‌تر است عضو هیأت رییسه کمیسیون کشاورزی مجلس تنها راهکار مدیریت پدیده فرونشست را جلوگیری از برداشت بی‌رویه آب از دشت‌های ممنوعه و نظارت جدی بر این موضوع دانست. علی‌محمدشاعری در گفت‌وگو با خانه‌ملت، فرونشست زمین را واقعیتی تلخ و انکارناپذیر دانست […]

عضو هیأت رییسه کمیسیون کشاورزی مجلس

خطر فرونشست زمین از زلزله و قحطی بیش‌تر است

عضو هیأت رییسه کمیسیون کشاورزی مجلس تنها راهکار مدیریت پدیده فرونشست را جلوگیری از برداشت بی‌رویه آب از دشت‌های ممنوعه و نظارت جدی بر این موضوع دانست.

علی‌محمدشاعری در گفت‌وگو با خانه‌ملت، فرونشست زمین را واقعیتی تلخ و انکارناپذیر دانست و گفت: برداشت بی‌رویه آب از سفره‌های زیرزمینی، تداوم خشکسالی و پدیده تغییر اقلیم در بروز این پدیده نقش زیادی دارد.

عضو هیأت رییسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس‌شورای‌اسلامی، با هشدار نسبت به این‌که روند فرونشست زمین در سال‌های اخیر تشدید شده است، افزود: در برخی مناطق کشور مانند تهران، اصفهان و خراسان این پدیده نمود بیش‌تری دارد.

فرونشست ۲۰ تا ۳۰ سانتی‌متری دشت‌های کشور

نماینده مردم نکا، بهشهر و گلوگاه در مجلس دهم، با یادآوری فرونشست ۲۰ تا ۳۰ سانتی‌متری دشت‌های کشور، گفت: فرونشست زمین مرگ خاموش است و خطر آن از زلزله، قحطی و خشکسالی برای کشور بیش‌تر است، زیرا بسیاری از تأسیسات کشور در آینده بر اثر این پدیده خسارات جبران ناپذیری خواهند دید.

وی ادامه‌داد: همچنین این پدیده ساختمان‌ها، ابنیه و اراضی کشاورزی را نیز تهدید می‌کند و خسارت‌های غیرقابل جبران مالی و جانی زیادی را در پی خواهد داشت.

شاعری با بیان این‌که برای کنترل پدیده فرونشست باید برای مدیریت منابع آب تصمیمی اساسی گرفت، تصریح‌کرد: بی‌شک می‌توان از بروز فرونشست در سایر مناطق کشور پیشگیری کرد، در واقع تنها راهکار مقابله با این پدیده این است که برداشت بی‌رویه آب را در دشت‌های ممنوعه کنترل و نظارت کنیم که به هیچ عنوان آب از سفره‌های زیرزمینی این مناطق برداشت نشود.

عضو هیأت رییسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس‌شورای‌اسلامی، ادامه‌داد: وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط‌زیست باید نظارت دقیقی را بر دشت‌های ممنوعه داشته باشند و اجازه برداشت را ندهند، البته مردم نیز باید همکاری مناسبی را داشته باشند و همگی باید دست به دست هم دهیم تا بر اثر برداشت بی‌رویه آب در دل زمین خلأ ایجاد نشود و این پدیده کنترل شود.

سازمان ملی زمین‌شناسی هر چه سریع‌تر با همکاری وزارت نیرو، جهاد کشاورزی و سایر دستگاه‌ها پهنه‌های مورد نظر را شناسایی به مردم اطلاع‌رسانی کنند

عضو هیأت رییسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس‌شورای‌اسلامی، افزود: سازمان ملی زمین‌شناسی باید هر چه سریع‌تر با همکاری وزارت نیرو، جهاد کشاورزی و سایر دستگاه‌ها پهنه‌های مورد نظر را شناسایی و در رسانه‌ها به مردم اطلاع‌رسانی کنند تا با همکاری هماهنگ دستگاه‌ها بتوان این پدیده خانمان برانداز را مدیریت و کنترل کرد.