صنعتگران قمارباز نیستند!

صنعتگران قمارباز نیستند! شوک نوسانات ارزی به تولیدکنندگان تابلوی برق گروه انرژی- تولیدکنندگان و طراحان تابلوی برق در ایران در بخش صادرات گرفتار مشکلات عمدتاً غیرفنی هستند و به لحاظ توانمندی در ساخت و تولید تابلوهای برق پروژه‌های صنعتی هیچ مشکلی ندارند. به گزارش مناقصه‌مزایده، سیدعلی‌کهفی‌قانع، رییس هیأت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان تابلوهای برق […]

صنعتگران قمارباز نیستند!

شوک نوسانات ارزی به تولیدکنندگان تابلوی برق

گروه انرژی- تولیدکنندگان و طراحان تابلوی برق در ایران در بخش صادرات گرفتار مشکلات عمدتاً غیرفنی هستند و به لحاظ توانمندی در ساخت و تولید تابلوهای برق پروژه‌های صنعتی هیچ مشکلی ندارند.

به گزارش مناقصه‌مزایده، سیدعلی‌کهفی‌قانع، رییس هیأت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان تابلوهای برق ایران در یک نشست خبری در حاشیه با اشاره به مطلب فوق اظهار کرد: در یکی، دوسال گذشته در بخش صادرات، تولیدکنندگان تابلوی برق در ایران شرایط مطلوبی نداشتند و این البته به دلیل چالش‌های سیاسی موجود بود و در حقیقت تحریم‌های موجود گریبان این صنعت را هم گرفت.

وی افزود: باید بدانیم که تابلوی برق به عنوان یک کالای تنها تولید نمی‌شود و در کنار پروژه‌هایی که برای احداث در دستور کار قرار می‌گیرد طراحی و ساخته می‌شود و بنابراین اگر طرح‌ها به هر دلیلی در بخش صادرات دچار مشکل شوند این بخش نیز درگیر خواهد شد و طبعاً به علت این خصلت ویژه لازم است آنها که متولیان حوزه صادرات هستند، بتوانند پروژه‌ها را در دست بگیرند و ما هم بتوانیم تابلوهای برق را تولید کنیم و در مرحله اول صادرات خدمات فنی مهندسی مشاور داشته باشیم و در حقیقت این مهندسین مشاور هستند که در طرح‌ها حضور می‌یابند و آنها را در دستور کار قرار می‌دهند و بعد تابلو‌سازان هم براساس همان طرح‌ها تولیدات خود را به کشورهای هدف صادر می‌کنند.

کهفی‌قانع در مورد ظرفیت تولید تابلوی برق در داخل کشور گفت: این ظرفیت در طول سال حدود ۲۵۰ هزار سلول تابلوی برق است که ۳برابر مصرف کل کشور است.

وی در پاسخ به این پرسش که در حال‌حاضر بزرگ‌ترین مشکل تابلو‌سازان برق چیست؟ گفت: چالش‌های این صنعت از مشکلات صنایع دیگر جدا نیست و عمدتاً این نوسانات نرخ ارز است که تابلوسازان را در تنگنا قرار می‌دهد.

کهفی‌قانع اضافه کرد: این دونرخی و یا چندنرخی بودن ارز همه تولیدکنندگان تابلو را دچار معضلات عدیده فراوانی می‌کند و مشخص نیست چرا برای این مسایل چاره‌ای اندیشیده نمی‌شود و این در حالی است که بعد از عقد قراردادها، وقتی سفارش‌ها در دست ساخت قرار می‌گیرد هرگونه نوسانی در نرخ ارز می‌تواند سفارشات مذکور را تحت تأثیرات منفی خود قرار دهد. اکثر قراردادهای فعلی با ارز ۳۸۰۰ تومانی و یا ارز ۴۲۰۰ تومانی بسته شده است اما الان که به اجرا رسیده‌اند به آنها می‌گویند ما به شما ارز ۹هزار تومانی می‌دهیم که البته در این ارایه هم، هزار مشکل ایجاد می‌کنند.

رییس هیأت‌مدیره انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان تابلوهای برق ادامه داد: پرسش ما اینجاست که اکنون این اختلاف بین نرخ ارز را چه کسی باید پاسخگو باشد و در شرایطی که همه تولیدکنندگان برای تأمین تجهیزات فعالیت خود دچار مشکلات عدیده هستند چگونه می‌توانند با این نوسانات به‌کار خود ادامه دهند.

وی افزود: صنعتگران به دنبال آرامش هستند، زیرا آنها قمارباز نیستند که خود را وارد ریسک‌های اینچنینی کنند و این آرامش هم زمانی محقق خواهد شد که قانون حاکم باشد و از آن صیانت شود.

قانع ادامه داد: در دوره‌های پیشین هم که نرخ ارز دچار نوسان شد بسیاری وارد بازار خریدوفروش ارز شدند اما هیچ صنعتگری ارز نخرید و اگر هم کسی در این میان چنین کرد به دنبال سوداهای دلال‌مآبانه بوده است. چون صنعتگر به‌طور طبیعی همواره منتظر آرامش یافتن بازار بوده است اما این آرامش هرگز ایجاد نشد و ضربه بسیار سنگینی به این صنعت وارد کرد.

بنابراین گزارش مومنی، عضو هیأت‌مدیره انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان تابلوهای برق ایران نیز در پاسخ به این پرسش که حاشیه سود تولیدکنندگان تابلوهای برق چقدر است بیان داشت: براساس سود سنواتی قبل، به‌طور معمول این حاشیه سود روی محدوده ۲۰درصد پیش‌بینی می‌شود و البته بررسی این حاشیه سود بر مبنای ثبات یا عدم‌ثباتی است که در هر دوره‌ای وجود داشته است و باید توجه کنیم که اگر قرار باشد ما با تغییرات ۲۰۰ تا ۳۰۰درصدی نرخ ارز مواجه شویم طبعاً شرایطمان کاملاً عوض می‌شود و بر این پایه وقتی ورودی در این صنعت دچار نویز و نوسان شود قاعدتاً خروجی‌ها هم چندان قابل تضمین نیست.

مومنی افزود: از میان ۳قاعده کلی این صنعت که شامل قطعات صنعتی و خود تابلو‌ها و خدمات فنی مهندسی است تنها بخش خدمات فنی‌مهندسی است که تا حدودی ثبات رفتاری قابل‌قبول‌تری دارد و این به دلیل در دست داشتن تعریف مشخصی از مقوله حقوق است که معمولاً طی یکسال تغییرات چندانی ندارد اما در درون صنعت تابلو‌سازی و تهیه و تدارک قطعات تغییرات فراوانی ایجاد می‌شود که این ثبات را دچار نوسان می‌کند.

وی ادامه داد: مشخصاً صنعتگر همواره در محاسبات خود این نوسانات را تا حدودی می‌تواند پیش‌بینی کند اما واقعاً به‌طور مشخص نمی‌توان دقیق آن را مورد حساب قرار داد. کسی تصور این موضوع را ندارد که نرخ ارز طی دو ماه تا ۳۰۰ درصد تغییر کند.