عمده تکالیف اجرای قانون جدید چک اجراء شده است

بانک‌مرکزی عمده تکالیف اجرای قانون جدید چک اجراء شده است گروه بانک، بیمه، بورس- بانک‌مرکزی، اعلام کرد: اصلاح قانون صدور چک، تکالیف قانونی متعددی را برعهده بانک‌مرکزی قرار داده است که تاکنون بخش زیادی از این تکالیف به‌طور کامل انجام شده، برخی در حال اجراء و برخی دیگر نیز برای عملیاتی شدن نیازمند همکاری سایر […]

بانک‌مرکزی

عمده تکالیف اجرای قانون جدید چک اجراء شده است

گروه بانک، بیمه، بورس- بانک‌مرکزی، اعلام کرد: اصلاح قانون صدور چک، تکالیف قانونی متعددی را برعهده بانک‌مرکزی قرار داده است که تاکنون بخش زیادی از این تکالیف به‌طور کامل انجام شده، برخی در حال اجراء و برخی دیگر نیز برای عملیاتی شدن نیازمند همکاری سایر نهاد‌ها و دستگاه‌هاست. به گزارش مناقصه‌مزایده، بانک‌مرکزی، اعلام کرد: اصلاح قانون صدور چک، دستگاه‌ها و نهادهای متعدد و مختلفی را مسؤول فراهم کردن زیرساخت‌های فنی، قانونی، مقرراتی و… کرده است که پیاده‌سازی کامل این قانون تنها در صورت انجام این اقدامات از سوی تمام نهادهای مسؤول و مرتبط، تحقق پیدا خواهد کرد. از میان نهادهای مسؤول و مرتبط با اجرای این قانون، بانک‌مرکزی و شبکه بانکی بیش‌ترین مسؤولیت‌‌ها را برعهده داشته و دارد و بر این اساس نیز تاکنون اقدامات فراوان و پردامنه‌ای از سوی بانک‌مرکزی انجام شده است. اجرای برخی مفاد قانون اصلاح صدور چک چندمرحله‌ای است که برخی مراحل آن تاکنون انجام شده و باقی مراحل نیز در حال پیگیری است. خاطرنشان می‌شود، بانک‌مرکزی با اتخاذ تمهیداتی در راستای تسهیل اجرای قانون اصلاح قانون صدور چک، اقداماتی را در دستور کار دارد. در پایان تأکید می‌شود، با توجه به گستردگی تغییرات در قانون جدید چک و دایره وظایف و تکالیف بانک‌مرکزی در این خصوص، بانک‌مرکزی با استفاده از تمام ظرفیت‌های فنی و قانونی به‌طور مستمر در تلاش است تا اندک تکالیف باقیمانده در اجرای این قانون را نیز به‌طور کامل و دقیق به انجام رساند.

مردم چقدر چک رمزدار می‌دهند؟

از ۳۲۵ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان چک وصول شده در مهر امسال، ۵۳٫۵ درصد آن مربوط به چک‌های عادی است و ۴۶٫۵ درصد دیگر آن را نیز چک‌های رمزدار تشکیل می‌دهند. جدید‌ترین آمار بانک‌مرکزی بیانگر این است که از مجموع چک‌های مبادله شده بیش از ۵٫۳ میلیون فقره وصول شده که از این تعداد بالغ بر ۴٫۹ میلیون فقره عادی و بیش از ۰٫۴ میلیون فقره رمز دار بوده است؛ بنابراین در کل کشور ۹۲٫۲ درصد از کل چک‌های وصولی را چک‌های عادی و ۷٫۸ درصد را چک‌های رمزدار تشکیل می‌دهند. از نظر مبلغی نیز، از ۳۲۵ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان چک‌های وصولی در کل کشور بیش از ۱۷۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای چک‌های عادی و حدود ۱۵۱ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان خاص چک‌های رمزدار بوده است. بر این اساس، در کل کشور ۵۳٫۵ درصد از کل مبلغ چک‌های وصولی را چک‌های عادی و ۴۶٫۵ درصد دیگر را چک‌های رمزدار به خود اختصاص داده‌اند. طبق این گزارش، در مهر امسال در کل کشور حدود ۴۱۶ هزار فقره چک رمزدار به ارزشی حدود ۱۱۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان وصول شده که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد ۲۱٫۴ درصد کاهش و از نظر مبلغ نیز ۱۲٫۴ درصد رشد داشته است. در ماه مورد بررسی، در استان تهران حدود ۱۳۶ هزار فقره چک رمزدار به ارزشی بیش از ۱۰۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان وصول شد که در این ماه، ۴۹٫۴ درصد از تعداد چک‌های رمزدار وصولی در سه استان تهران (۳۲٫۶ درصد)، اصفهان (۹٫۱ درصد) و خراسان‌رضوی (۷٫۷ درصد) وصول شده است که بیش‌ترین سهم را در مقایسه با سایر استان‌ها دارا بوده‌اند. همچنین، ۷۸٫۱ درصد از ارزش چک‌های فوق در استان‌های تهران (۷۰٫۵درصد)، اصفهان (۴٫۳ درصد) و خراسان‌رضوی (۳٫۳ درصد) وصول شده است.

چک عادی و رمزدار چیست؟

گفتنی است؛ چک‌های عادی به چک‌هایی گفته می‌شود که اشخاص به حساب جاری خود صادر کرده و دارنده آن تضمینی جز اعتبار صادرکننده آن ندارد. گیرنده وجه چک ممکن است خود صادرکننده یا حامل آن بوده یا چک در وجه شخصی معین یا به حواله کرد آن صادر شده باشد. چک‌های رمزدار، چک‌هایی هستند که بنا به درخواست مشتری و به نام اشخاص حقیقی یا حقوقی توسط بانک به عهده همان بانک یا شعب آن و همچنین می‌تواند برعهده سایر بانک‌ها تحت عنوان چک رمزدار بین بانکی صادر شود. این قبیل چک‌‌ها جهت تسهیل و تسریع در نقل‌وانتقال وجوه بین بانکی صادر شده و پرداخت وجه آن توسط بانک صادرکننده تضمین می‌شود.