تأمین ضمانت مشکل شرکت‌های ایرانی در مناقصات بین‌المللی است

رییس اتاق بازرگانی تهران‌ تأمین ضمانت مشکل شرکت‌های ایرانی در مناقصات بین‌المللی است مناقصه‌مزایده- رییس اتاق بازرگانی تهران گفت: شرکت‌های ایرانی تنها مشکلی که برای شروع کار در صدور خدمات فنی‌ و مهندسی دارند این است که نمی‌توانند ضمانتنامه تأمین کنند. به گزارش مناقصه‌مزایده، مسعودخوانساری با اشاره به موانع حضور قوی بخش خصوصی‌ اظهارکرد: ‌گزارشی […]

رییس اتاق بازرگانی تهران‌

تأمین ضمانت مشکل شرکت‌های ایرانی در مناقصات بین‌المللی است

مناقصه‌مزایده- رییس اتاق بازرگانی تهران گفت: شرکت‌های ایرانی تنها مشکلی که برای شروع کار در صدور خدمات فنی‌ و مهندسی دارند این است که نمی‌توانند ضمانتنامه تأمین کنند.

به گزارش مناقصه‌مزایده، مسعودخوانساری با اشاره به موانع حضور قوی بخش خصوصی‌ اظهارکرد: ‌گزارشی که از پتانسیل‌های صادرات خدمات فنی‌ و مهندسی ایران تهیه شده است نشان می‌دهد، سالانه ما می‌توانیم بیش از ۱۰، ۱۵میلیارد دلار صادرات خدمات فنی ‌و مهندسی داشته باشیم. وی افزود: در حال حاضر نزدیک به ۶میلیارددلار مناقصه‌هایی که شرکت‌های ایرانی برنده شده‌اند، آماده هست ولی تنها مشکلی که برای شروع کار دارند این است که نمی‌توانند ضمانتنامه صادر کنند.

رییس اتاق بازرگانی تهران ادامه‌ داد: در خصوص فاینانس الان بخش خصوصی مشکل اصلی که دارد، این است که نمی‌تواند گارانتی لازم را فراهم کند که البته این موضوع برای طرح‌های دولتی شدنی هست.

خوانساری با بیان این‌که رییس‌جمهور اشاره کردند که دولت تاجر و بنگاه‌دار خوبی نیست و باید کار‌‌ها در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد، گفت: خوشبختانه تأکید آقای روحانی نشان‌دهنده این است که ایشان معتقدند اگر اقتصاد قرار است حرکت کند باید بخش خصوصی در کشور فعال شود. اگرچه ما می‌دانیم این امر تنها در اختیار دولت نیست و قطعاً نهادهای دیگر هم مؤثر هستند و در کل فرهنگ و باوری که در کشور وجود دارد شاید یکی از موانع اصلی واگذاری کار‌‌ها به بخش خصوصی در کشور ما است و باعث می‌شود که جایگاه بخش خصوصی رشد پیدا نمی‌کند.

وی افزود: البته من فکر می‌کنم اگر دولت در این موضوع اراده قوی داشته باشد خیلی از اتفاقات مثبت و تحولات را می‌توانیم شاهد باشیم.

رییس اتاق بازرگانی تهران در ادامه به تشریح تشکیل سرمایه بخش خصوصی در دهه‌های گذشته پرداخت و گفت: در طول سال‌های ۱۳۵۷ تاکنون، تولید ناخالص کشور نزدیک به دو برابر رشد کرده است اما تشکیل سرمایه بخش خصوصی تقریباً ثابت مانده است.

به گفته خوانساری، در سال ۱۳۵۵، ۱۵هزارمیلیاردتومان حجم سرمایه‌گذاری ماشین‌آلات در بخش خصوصی را شاهد بوده‌ایم و این عدد در سال ۱۳۹۲ هم تقریباً همان میزان بوده و تغییری نکرده است.

رییس اتاق تهران افزود: اگرچه در این سال‌ها نمودار حجم سرمایه‌گذاری بالا و پایین شده ولی به صورت کلی حجم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ثابت مانده است که این جای اشکال دارد.

وی نخستین گام توسعه فعالیت بخش خصوصی را ایجاد یک بازار رقابتی بین بخش خصوصی و دولت دانست و گفت: متأسفانه در حال حاضر شرکت‌های دولتی، شبه‌دولتی و نهاد‌‌ها از یک رقابت ناسالم استفاده می‌کنند.

خوانساری افزود: حدود دو سال است که تعداد زیادی از بنگاه‌های بخش خصوصی از دولت مطالباتی دارند؛ در این شرایط، بخش خصوصی باید برای تأخیر پرداخت مالیات، دودرصد جریمه بپردازد و سودهای ۲۴درصدی بابت تسهیلات بانکی پرداخت کند اما برای نقد کردن اوراق قرضه‌ای که دولت بابت بدهی‌هایش اعطا می‌کند، باید ۸درصد سود بپردازد.

رییس اتاق تهران با اشاره به طرح‌های پتروشیمی کشور و شرایط بخش خصوصی برای اجرای این طرح‌ها گفت: نزدیک به ۲۰تا ۳۰میلیارد دلار طرح پتروشیمی آماده اجرا وجود دارد و بخش خصوصی هم آمادگی شروع کار را دارد ولی بانک‌ها برای تأمین اعتبار وثیقه‌های ۱۲۰درصد و ۱۳۰درصدی مطالبه می‌کنند.

وی افزود: کدام بخش خصوصی می‌تواند وثیقه ۱۲۰تا ۱۳۰درصدی را تأمین کند؟ قطعاً این شدنی نیست ولی در مورد طرح‌های دولتی این امر امکان‌پذیر است.

رییس اتاق تهران با تأکید بر این‌که بخش خصوص باید فعال‌تر شود و کار‌‌ها را به بخش خصوصی بسپارد، گفت: انتظار ما این است که آن بخشی از کار‌‌ها که در دست دولت است به بخش خصوصی واگذار شود و دولت موانع را از پیش روی بخش خصوصی‌ بردارد و این امر حتماً به فعال شدن بخش خصوصی منجر خواهد شد.

خوانساری در مورد نوسانات نرخ ارز نیز گفت: در هفته‌های گذشته شاهد نوسانات بسیار زیادی بوده‌ایم که امیدواریم بانک مرکزی تدابیری را بیندیشد تا دیگر شاهد این نوسانات نباشیم.

وی با بیان این‌که هم‌اکنون به جز ارز مبادله‌ای، ۳نوع ارز «شرکتی»، «اسکناس» و «حواله» نیز در بازار وجود دارد، گفت: اکنون در بازار شاهدیم که ارز حواله‌ای قیمت بالاتری نسبت به ارز شرکتی و اسکناس دارد و این نگران‌کننده است؛ چرا که نشان‌دهنده خروج سرمایه از کشور است.

به گفته رییس اتاق تهران، در شرایطی که قیمت ارز در بازار واقعی نباشد، خروج سرمایه از کشور صورت می‌گیرد و این به نفع اقتصاد کشور نیست و زیان بار خواهد بود.

 

رییس اتاق بازرگانی تهران با بیان این که نوسانات ارزی لطمه جدی به اقتصاد وارد می‌کند، گفت: رییس کل بانک مرکزی در دو تا ۳سال گذشته هر ۳ماه یکباره موضوع تک‌نرخی کردن ارز را مطرح می‌کرد، اما محقق نشد.