پای انگلیس به قرارداد تاریخی مناطق نفتخیز جنوب باز شد

پای انگلیس به قرارداد تاریخی مناطق نفتخیز جنوب باز شد سمیه مهدوی- نخستین قرارداد پس از ماجرای جنجالی پس‌زدن برجام توسط ترامپ امضا شد و واکنش‌های مختلفی را نسبت به این رویداد برانگیخت. بدین ترتیب با تعهدنامه‌ای که بین شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و کنسرسیوم پرگس (PERGAS) به منظور توسعه و پشتیبانی بهره‎برداری میدان […]

پای انگلیس به قرارداد تاریخی مناطق نفتخیز جنوب باز شد

سمیه مهدوی- نخستین قرارداد پس از ماجرای جنجالی پس‌زدن برجام توسط ترامپ امضا شد و واکنش‌های مختلفی را نسبت به این رویداد برانگیخت. بدین ترتیب با تعهدنامه‌ای که بین شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و کنسرسیوم پرگس (PERGAS) به منظور توسعه و پشتیبانی بهرهبرداری میدان نفتی کرنج در قالب الگوی قراردادی نفتخیز جنوب موافقتنامه همکاری (HOA) رد و بدل شد صفحه جدیدی از همکاری‌ها برای ایران علی‌رغم تهدیدات شکل گرفت.

با گذشت ۵۵سال از عمر کرنج هم‌اکنون روزانه بیش از ۱۲۰هزار بشکه نفت از آن برداشت میشود که اگر این موافقتنامه به مرحله قرارداد شدن برسد امکان دستیابی به تولید روزانه حداکثر ۲۰۰هزار بشکه و تولید تجمعی حدود ۶۵۵میلیون بشکه طی ۱۰سال فراهم خواهد شد و به‌واسطه این فرایند یک جهش ۸۰هزار بشکه‌ای را تجربه می‌کند. بدین‌ترتیب هزینه‌های سرمایهای مستقیم آن معادل ۱۱۶۷میلیون دلار و هزینههای غیرمستقیم معادل ۱۸۷میلیون دلار برآورد می‌شود.

همچنین به منظور تهیه برنامه جامع ازدیاد برداشت (EOR)، شبیه‌سازی و اجرای پایلوت در میدان به مدت ۵سال صورت می‌گیرد که در نتیجه این مطالعات اجرای پروژه جامع ازدیاد برداشت در صورت توافق طرفین انجام خواهد شد.

قول پرگس برای عملیاتی کردن منابع مالی

وزیر نفت، نخستین قرارداد تاریخی در مناطق نفتخیز جنوب برای توسعه یک میدان نفتی را که انتظار می‌رود ظرف دوماه آینده محقق شود، از جمله دستاوردهای امضای این موافقتنامه برشمرد.

بیژن زنگنه در این خصوص تأکید کرد: هرگز خودمان را برای توسعه یک میدان به یک شکل قراردادی محدود نمی‌کنیم، ضمن این‌که توافقنامه مذکور هم یک شاخه از قراردادهای IPC است و بازپرداخت منوط به عملکرد میدان است.

وی گفت: براساس این موافقتنامه، تولید تجمعی میدان کرنج در ۱۰سال آینده ۶۵۵ میلیون بشکه خواهد بود که در صورت اجرا نشدن قرارداد توسعه این میدان ۳۰۲میلیون بشکه معادل ۱۸میلیارد دلار عواید کم‌تری نصیب کشور خواهد شد.

وزیر نفت با بیان این‌که امضای این نوع قرارداد (الگوی قراردادی شرکت ملی مناطق نفتخیزجنوب) یکی از نقاط قوت ماست، افزود: این موضوع سبب انعطاف و توانمندی ما برای مذاکره می‌شود، ضمن این‌که این قرارداد‌ها علیه یکدیگر نیستند، بلکه مکمل هم هستند.

زنگنه افزود: البته امضای قراردادهای نفتی تنها محدود به این روش‌ها نیست و ما قرارداد بیع متقابل نیز امضا می‌کنیم.

وزیرنفت با بیان این‌که کنسرسیوم پرگس در این مدت عملکرد خوبی از خود نشان داده است، افزود: صحبتی با مدیران پرگس داشتم و به آنها گفتم با توجه به شرایط کنونی ایران آیا می‌توانند توسعه این میدان را عملیاتی و منابع مالی و تجهیزات را تأمین کنند و آنها قول دادند که این کار را انجام می‌دهند.

 

تبدیل موافقتنامه به قرارداد طی دو ماه

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب تولید تجمعی کرنج طی ۴۰سال آینده را با اجرای قرارداد توسعه‌ای، حدود دومیلیارد بشکه اعلام کرد.

بیژن عالیپور، با بیان این‌که موافقتنامه حداکثر ظرف دو ماه آینده به قرارداد منتهی می‌شود، ادامه داد: شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و کنسرسیوم پرگس درباره میزان سرمایه‌گذاری، اجزای طرح توسعه، میزان تزریق گاز و تولید نفت برای دوره ۱۰ ساله به توافق رسیده‌اند.

 وی اعتبار برآورد شده برای این پروژه را حدود ۱,۲میلیارد دلار عنوان کرد.

تعهد تجاری انگلیس برای حضور در ایران

سفیر انگلیس در ایران، در آیین امضای موافقتنامه اصولی (HOA) توسعه میدان کرنج گفت: این قرارداد به خودی‌خود مهم است، اما همچنین جلوه‌ای از تعهد تجاری انگلیس برای حضور در ایران است و لندن از آن حمایت می‌کند.

راب‌مک‌ایر افزود: دولت انگلیس در حوادث اخیر بر حمایت از تجارت با ایران تأکید داشت و در دیدار محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه‌ایران و طرف‌های اروپایی توافق برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، بر تعهد این طرف‌‌ها به تضمین منافع ایران در برجام تأکید شد.

سفیر انگلیس در ایران یادآور شد: امضای قرارداد توسعه میدان کرنج در زمان مناسبی انجام می‌شود و مدیرعامل کنسرسیوم پرگس به‌طور ویژه برای امضای این موافقتنامه به تهران سفر کرد.

گفتنی است، شرکت PERGAS انگلیس (فعال در حوزه مهندسی و مدیریت سرمایه‌گذاری در صنعت نفت)، شرکت AGR نروژ (فعال در حفاری و طراحی مهندسی)، شرکت SPEC خاورمیانه (فعال در زمینه ساخت مجتمع‌های بهرهبرداری)، شرکت Oilserv خاورمیانه (فعال در عملیات بالادستی)، شرکت LOOBY انگلیس (فعال در ساخت تجهیزات سطح‌الارضی)، شرکت ملی‌نفت فیلیپین (PNOC)، شرکت Standard Handson انگلیس (فعال در زمینه مالی و سرمایه‌گذاری) و دانشگاه صنعتی شریف، کنسرسیوم پرگس را تشکیل می‌دهند که شرکت PERGAS مدیریت این کنسرسیوم را بر عهده دارد.