دریافت کرایه بیش‌تر برای باد خنک قانونی نیست!

قابل توجه برخی تاکسی‌داران دریافت کرایه بیش‌تر برای باد خنک قانونی نیست! گروه اجتماعی- گرمای تابستان باعث شده تا چشم کسانی که دنبال تاکسی هستند به دنبال کولر باشد. همین مسأله سبب شده تا برخی تاکسی‌داران به فکر دریافت اضافه کرایه برای زدن کولر باشند! در این داستان چند نکته قابل تأمل وجود دارد. اول […]

قابل توجه برخی تاکسی‌داران

دریافت کرایه بیش‌تر برای باد خنک قانونی نیست!

گروه اجتماعی- گرمای تابستان باعث شده تا چشم کسانی که دنبال تاکسی هستند به دنبال کولر باشد. همین مسأله سبب شده تا برخی تاکسی‌داران به فکر دریافت اضافه کرایه برای زدن کولر باشند! در این داستان چند نکته قابل تأمل وجود دارد. اول این‌که راننده تاکسی وقتی خودش هم از این کولر استفاده می‌کند، به چه دلیل باید کرایه اضافی بگیرد؟ دوم این‌که استفاده از کولر باعث بالا رفتن مصرف بنزین و در نهایت هزینه بیش‌تر برای راننده تاکسی است و آیا در این شرایط راننده حق گرفتن کرایه اضافه را نباید داشته باشد؟ سوم این‌که با توجه به کیفیت خودروهای ساخت داخل می‌توان انتظار داشت که کولر خودرو تمام وقت روشن باشد!؟

رانندگان چه می‌گویند؟

یک راننده به خبرنگار ما گفت که موتور خودرویی که حداقل در روز ۱۰ ساعت کار می‌کند باید آن قدر قوی و با قدرت باشد که فعال شدن سیستم سرمایشی برای آن مشکلی ایجاد نکند. این موضوع باعث می‌شود با روشن شدن کولر به موتور خودرو فشار بیاید و چه بسا ماشین جوش بیاورد که در این صورت نیاز است واشر سر سیلندر آن را عوض کنیم که برای این منظور باید حدود یک میلیون تومان هزینه کرد. کولر برای تاکسی‌های مدل پراید، پرشیا یا حتی سمند جواب نمی‌دهد. یعنی استفاده از کولر علاوه بر این‌که مصرف سوخت را ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش می‌دهد، به موتور فشار می‌آورد و میانگین عمر مفید آن را کاهش می‌دهد و خرج زیادی روی دست راننده می‌گذارد. اگر کیفیت و قدرت خودروهای ایرانی هم مانند خودروهای برندهای معروف بود، آن وقت هیچ مسافری از گرمای هوای داخل تاکسی‌‌ها نمی‌نالید. بنابراین مشکل به شرکت‌های خودروسازی داخلی بر می‌گردد.

آیا استفاده از کولر خودرو هزینه‌بر است؟

 پاسخ کارشناسان به این موضوع هم مثبت است و هم منفی. به عقیده آنها روشن کردن کولر موجب افزایش مصرف سوخت می‌شود اما این افزایش مصرف به قدری نیست که قابل توجه باشد. هر چند روشن کردن کولر، مصرف سوخت را افزایش می‌دهد اما این موضوع هزینه رانندگان خودرو را ۵ درصد افزایش می‌دهد. اگر یک خودرو در هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۰ لیتر بنزین مصرف کند در صورت روشن بودن کولر میزان مصرف بنزین در ۱۰۰ کیلومتر به ۱۱ لیتر می‌رسد که عدد محسوس و قابل‌توجهی در هزینه‌ها نیست. با این وجود، بسیاری از رانندگان معتقدند هنگامی که کولر روشن است، توان خودرو کاهش می‏یابد و به ‌دلیل فشاری که به موتور وارد می‌شود، استهلاک خودرو افزایش پیدا می‌کند که این موضوع نیز موجب افزایش هزینه‌ها می‌شود. این در شرایطی است که کارشناسان معتقدند در فصول سرد و گرم بهتر است که هر ماه کولر خودرو روشن شود تا از رسوب کردن گاز درون مخزن جلوگیری به عمل آید. همچنین نحوه استفاده از خودرو نیز تأثیر جدی در هزینه‌های آن می‌گذارد. هنگامی که کولر مشغول کار است -به‌خصوص در خودروهای کم‌تر از ۶ سیلندر- به هر حال قدری از توان خودرو کاسته خواهد شد. در این شرایط از حرکت با سرعت بالا، به‌خصوص در مسیرهای طولانی بپرهیزید و بی‌جهت پدال گاز را فشار ندهید. درصورت به‌کار بستن این توصیه‌ها نه تنها به موتور خودرو فشار وارد نمی‌شود، بلکه مصرف سوخت نیز افزایش پیدا نمی‌کند. هنگام رانندگی در ترافیک شدید یا سر بالایی‏‌ها بهتر است کولر خودرو چند دقیقه‏ای خاموش شود، زیرا در این شرایط موتور خودرو بیش‌تر تحت فشار قرار می‌گیرد و استفاده از کولر هم به موتور و هم به خود کولر آسیب زده و مصرف سوخت را بالا می‌برد. بسته بودن پنجره‌ها در هنگام روشن بودن کولر خودرو نیز نکته دیگری است که باید مدنظر قرار بگیرد. به گفته کارشناسان باز بودن پنجره‌ها به‌خصوص در سرعت‌های بالا به‌دلیل آن‌که موجب سنگین شدن خودرو می‌شود، مصرف سوخت را افزایش می‌دهد که این موضوع نیز با روشن بودن کولر برابری می‌کند.

قانون چه می‌گوید؟

در همین ارتباط معاون فنی و بهره‌برداری سازمان مدیریت و نظارت تاکسیرانی شهر تهران اخذ کرایه بیش‌تر بابت روشن کردن کولر در تاکسی را خلاف قانون دانست. مهدی ابراهیمی در مورد افزایش خودسرانه کرایه تاکسی‌‌ها به بهانه روشن کردن کولر، گفت: این اقدام برخی رانندگان تاکسی غیرقابل قبول است. وی با بیان این‌که روشن کردن کولر در تعرفه کرایه لحاظ شده است، افزود: هر ساله در تعرفه‌های کرایه که در شورای شهر تصویب می‌شود استفاده از کولر در فصل تابستان و بخاری در فصل زمستان در شرایط قیمتی لحاظ می‌شود و راننده تاکسی می‌بایست سیستم سرمایش خود را در اختیار مسافران قرار دهد. وی با بیان این‌که نمی‌توان از افراد به بهانه روشن کردن کولر یا بخاری کرایه بیش‌تری گرفت، گفت: مسافران در صورت مواجهه با این اقدام رانندگان تاکسی می‌توانند با شماره ۱۸۸۸ تماس گرفته و مشخصات تاکسی و راننده را اطلاع دهند تا با آنها برخورد شود. ابراهیمی با بیان این‌که مسافران با اعلام پلاک خودرو شکایتشان را ثبت کنند، تصریح کرد: در هیأت انضباطی یک کد جریمه در نظر گرفته شده که هم مبلغ اضافی عودت و هم در کارنامه تاکسیران نمره منفی ثبت می‌شود.