مهار نقدینگی؛ شاه کلید ثبات اقتصاد

کار سخت بانک مرکزی برای جهت‌دهی به میلیارد‌ها تومان پول سرگردان مهار نقدینگی؛ شاه کلید ثبات اقتصاد گروه بانک، بیمه، بورس- نقدینگی، سیلی ویران‌کننده که به هر قسمت اقتصاد بیمار وارد شود، آن قسمت را فلج خواهد کرد. بر همین اساس کشورهای جهان در فکر مهار این سیل هستند؛ سیلی که وقتی راه بیفتد نمی‌شود […]

کار سخت بانک مرکزی برای جهت‌دهی به میلیارد‌ها تومان پول سرگردان

مهار نقدینگی؛ شاه کلید ثبات اقتصاد

گروه بانک، بیمه، بورس- نقدینگی، سیلی ویران‌کننده که به هر قسمت اقتصاد بیمار وارد شود، آن قسمت را فلج خواهد کرد. بر همین اساس کشورهای جهان در فکر مهار این سیل هستند؛ سیلی که وقتی راه بیفتد نمی‌شود به راحتی جلوی آن را گرفت و تنها سدی محکم می‌تواند اثرات مخربش را کم کند.

نقدینگی ۱۶۴۶ هزار میلیارد تومان شد!

حال بانک مرکزی اعلام کرده که حجم نقدینگی در پایان مردادماه سال جاری به بیش از ۱۶۴۶ هزار میلیارد تومان رسیده است. با وجود انتقاداتی که بعضاً نسبت به حجم نقدینگی موجود مطرح می‌شود، روند رو به رشد آن همچنان ادامه دارد. آخرین آماری که بانک مرکزی از تغییرات نقدینگی اعلام کرده نشان می‌دهد که حجم ‌آن با رشد ۲۰٫۵ درصدی نسبت به مردادماه سال گذشته تا ۱۶۴۶ هزار میلیارد تومان ثبت شده است؛ این رقم در مقایسه با ۱۳۶۶ هزار میلیارد تومان مرداد ۱۳۹۵ تا بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان رشد دارد. همچنین نسبت به اسفندماه سال گذشته ۷٫۸ دهم درصد رشد دارد. این در حالی است که در مقایسه با ۱۶۰۲ هزار میلیارد تومان تیرماه امسال نیز حدود ۴۴ هزار میلیارد تومان در یک ماه افزایش داشته است. اما در مجموع با وجود رشد مستمر نقدینگی، از سرعت آن در مردادماه سال جاری تا حدی کاسته شده است؛ به‌طوری که در مردادماه سال گذشته نسبت به همین ماه در سال ۱۳۹۵ حدود ۲۴٫۳ درصد افزایش داشته که این رشد برای سال جاری به ۲۰٫۵دهم درصد می‌رسد. از مجموع نقدینگی ۱۶۴۶ هزار میلیاردی موجود، حدود ۱۴۱۵ هزار میلیارد تومان مربوط به شبه پول یعنی مجموع سپرده‌های بانکی مردم بوده و تا ۲۳۱ هزار میلیارد تومان دیگر به پول در گردش اختصاص دارد.

تلاش همتی برای مهار نقدینگی

در حالی با وجود حجم بالای نقدینگی، تولید با کمبود منابع مواجه است که چندی پیش همتی، رییس کل بانک مرکزی  که از ابتدای حضورش در این بانک، انتقاداتی زیادی نسبت به روند رو به رشد نقدینگی در سال‌های اخیر مطرح کرده است، در جلسه‌ای که با مدیران عامل بانک‌ها داشت، بر اهمیت مهار آن و هدایت به سمت تولید تأکید کرده است.

تأکید رهبر انقلاب بر مهار نقدینگی

مهار این سیل ویران‌کننده مورد تأکید رهبری انقلاب نیز است. ایشان در جلسه هفته گذشته خود با سران قوای سه‌گانه با موضوع مسایل اقتصادی از اهمیت مهار نقدینگی صحبت کردند. حضرت‌آیت‌ا…‌خامنه‌ای فرمودند: برای حل برخی مسایل کلیدیِ اقتصادی مانند مشکلات نظام بانکی، نقدینگی، اشتغال، تورم و فرایند بودجه‌ریزی باید تصمیم‌های جدی و عملیاتی بگیرید. در این جلسه با تقدیر از اهتمام رؤسای قوا و اعضای شورای عالی هماهنگی اقتصادی برای مشارکت فعال در جلسات و مباحث، وظیفه اصلی این شورا را تصمیم‌گیری‌های کلان و راهگشا در عرصه اقتصاد خواندند و تأکید کردند: حل مشکلات جاری اقتصاد کشور و تأمین نیازهای عمومی مردم، نیازمند کار جهادی و تلاش فوق‌العاده است زیرا این مشکلات به‌ویژه مشکل گرانی و کاهش قدرت خرید، معیشت بخش زیادی از مردم به‌ویژه طبقات ضعیف را دچار تنگنا کرده است. رهبر انقلاب اسلامی، اعضای شورای عالی هماهنگی اقتصادی را به اتخاذ تصمیم‌های قاطع و راهگشا در خصوص مسایل اصلی و چالش‌های مهم اقتصاد کشور توصیه مؤکد کردند و گفتند: برای حل برخی مسایل کلیدیِ اقتصاد مانند مشکلات نظام بانکی، نقدینگی، اشتغال، تورم و فرایند بودجه‌ریزی باید تصمیم‌های جدی و عملیاتی بگیرید.