قیمت مصالح ساختمانی دست پیمانکاران را در پوست گردو گذاشته است

قیمت مصالح ساختمانی دست پیمانکاران را در پوست گردو گذاشته است گروه راه و شهرسازی- حالا دیگر مصالح ساختمانی با این حجم بالای افزایش قیمت‌ها مواجه شده و دست پیمانکاران و سازندگان مسکن را در پوست گردو گذاشته تا کاسه چه کنم چه کنم به دست بگیرند و اینگونه شاهد افت کیفیت ساخت مسکن در […]

قیمت مصالح ساختمانی دست پیمانکاران را در پوست گردو گذاشته است

گروه راه و شهرسازی- حالا دیگر مصالح ساختمانی با این حجم بالای افزایش قیمت‌ها مواجه شده و دست پیمانکاران و سازندگان مسکن را در پوست گردو گذاشته تا کاسه چه کنم چه کنم به دست بگیرند و اینگونه شاهد افت کیفیت ساخت مسکن در کشور باشیم، آن هم به عنوان یک کشور زلزله‌خیز در سطح جهان. باید گفت افزایش قیمت‌ها در بازار مصالح ساختمانی، بر نگرانی‌ها از گسترش به‌کارگیری مصالح غیراستاندارد و فاقد کیفیت در ساخت و ساز‌ها دامن زده است. چرا که پیمانکاران و سازندگان و مالکان برای کاهش هزینه‌های سرسام‌آور ساخت، ممکن است به هر راهی برای کاهش هزینه‌های خود متوسل شوند. در این بین ورود جدی نهادهای نظارتی و مهندسان برای کاهش به‌کارگیری این قبیل مصالح و نیز کاهش تبعات مخرب و منفی آن در بخش ساخت و ساز‌ها ضروری است. بر این اساس، موضوعی که مسؤولان ذی‌ربط در این خصوص بر آن تأکید می‌کنند، پیگیری جدی شناسنامه فنی و ملکی ساختمان است.

 

مهم‌ترین عامل گرانی مسکن افزایش قیمت مصالح ساختمانی است

نایب رییس کمیسیون عمران مجلس گفت: دولت در نخستین گام باید نسبت به قیمت‌گذاری منطقه‌ای مسکن اقدام کرده و برای هر منطقه قیمتی را تعیین کند. سیداحسن‌علوی با اشاره به عوامل مؤثر در افزایش قیمت ساخت و ساز مسکن گفت: یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار در افزایش قیمت، موضوع مصالح ساختمانی است، به‌طوری که با افزایش قیمت ارز در چند ماه اخیر، قیمت مصالح ساختمانی نیز افزایش چشمگیر داشته و این مسأله در بالا رفتن قیمت بازار مسکن مؤثر بوده است.

افزایش ۵۰ درصدی قیمت مصالح ساختمانی نسبت به سال گذشته

نماینده مردم سنندج و دیواندره در مجلس‌شورای‌اسلامی ادامه‌داد: براساس آمارها، قیمت مصالح ساختمانی به صورت کلی نسبت به سال گذشته حدود ۵۰ درصد افزایش یافته که این مسأله موجب افزایش ۸۵ درصدی قیمت مسکن شده است.

وی گفت: طبیعی است که با افزایش قیمت مصالح ساختمانی، قیمت تمام شده مسکن نیز بالا خواهد رفت، حال در شرایط کنونی متولیان حوزه مسکن، باید تدابیر ویژه‌ای را برای تأمین و توزیع متناسب مواد‌اولیه و مصالح ساختمانی بیندیشند، امروز بخشی از محصولات ساختمانی در داخل تولید شده و بخشی نیز از خارج وارد می‌شود، بنابراین ساماندهی این حوزه بسیار ضروری است.

ظرف افزایش قیمت در بازار مسکن پر شده است

علوی با بیان این‌که ظرف افزایش قیمت در بازار مسکن چند ماه است که پر شده، تصریح‌کرد: امروز با افزایش چند برابری قیمت مسکن در ماه‌های اخیر، عملاً عرضه و تقاضا به پایین‌‌ترین حد خود رسیده و عملاً بازار مسکن در یک رکود بسیار سنگین قرار گرفته است.

دیگر امکان خرید مسکن از سوی متقاضیان وجود ندارد

امروز دیگر امکان خرید مسکن از سوی خانواده‌ها و متقاضیان وجود ندارد، زیرا خانه‌ای که تا پیش از گرانی، متری ۳ میلیون تومان بود امروز با قیمتی بالاتر از ۹ میلیون تومان به فروش می‌رسد، از این رو خرید و فروش مسکن برای اقشار متوسط جامعه نیز غیرممکن شده است. این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه‌داد: امروز دیگر امکان خرید مسکن از سوی خانواده‌ها و متقاضیان وجود ندارد، زیرا خانه‌ای که تا پیش از گرانی، متری ۳ میلیون تومان بود امروز با قیمتی بالاتر از ۹ میلیون تومان به فروش می‌رسد، از این رو خرید و فروش مسکن برای اقشار متوسط جامعه نیز غیرممکن شده است. وی ادامه‌داد: متأسفانه در ماه‌های اخیر شاهد بودیم که مصالح ساختمانی تولید داخل نیز هم‌راستا با محصولات خارجی و وارداتی افزایش قیمت داشت، این در حالی است که افزایش قیمت محصولات داخلی باید معقول و قانونی باشد، اما تلاطم‌های اخیر فضا را برای برخی افراد سودجو برای فروش محصولات خود به چند برابر قیمت فراهم کرد.

تأثیر ۶۵ درصدی قیمت مصالح ساختمانی در گرانی مسکن

نایب رییس کمیسیون عمران مجلس درباره روند افزایش قیمت مصالح ساختمانی و میزان تأثیری‌گذاری آن بر قیمت تمام شده مسکن، گفت: تجهیزات و مصالح به صورت مجزا تأثیرات متفاوتی در افزایش قیمت ساختمان می‌گذارند، به‌طور مثال فولاد و محصولات الکترونیکی به عنوان عوامل و ابزار مؤثر در ساخت مسکن شناخته می‌شوند به‌طوری که این محصولات در قیمت تمام شده مسکن، تأثیر ۶۵ درصدی داشته است.

امکان استفاده از مصالح غیراستاندارد ساختمانی به دلیل افزایش قیمت‌ها

در این راستا مدیر کل راه و شهرسازی استان یزد گفت: یک نگاه این است که به دلیل افزایش قیمت‌ها مردم به سمت استفاده از مصالح ساختمانی غیراستاندارد بروند. اما به نظر می‌رسد در صورتی‌که بتوانیم مدیریت کنیم، مردم به سمتی می‌روند که مصالحی را که افزایش قیمت پیدا کرده، به درستی استفاده کنند. محمدرضانقصان‌محمدی تصریح‌کرد: درواقع هر کالایی که ارزان در اختیار قرار گیرد، طبیعتاً به راحتی و حتی به روش‌های غیرمهندسی از آن استفاده می‌کنند، اما وقتی که مواد و مصالح ارزش پیدا کند، به جا و درست استفاده می‌کنند. وی اضافه‌کرد: بنابراین اگر به این سمت و سو هدایت کنیم، گران شدن مصالح ساختمانی می‌تواند برای ما یک فرصت برای استفاده درست و به جا تلقی شود. وی ادامه‌داد: ضمن این‌که ما می‌بینیم در گذشته با استفاده از ارزان‌ترین و کم مقاومت‌‌ترین مصالح ساختمانی مثل گل می‌توانستند بهترین فضا‌ها را خلق کنند و در معماری گذشته ساختمان‌ها شاهد این موضوع هستیم.

آموزش مهندسان و مردم یک الزام است

محمدی بیان‌کرد: اگر این امکان وجود داشته باشد که به دلیل افزایش قیمت‌ها به دنبال استفاده از مواد و مصالح غیراستاندارد بروند، از سوی دیگر می‌توان گفت با مدیریت صحیح و آموزش مهندسان فرصتی برای کشور فراهم می‌شود که استفاده درستی از مصالح و کالاهای ساختمانی انجام گیرد. این مسؤول با بیان این‌که سازمان نظام مهندسی ساختمان باید در این حوزه وارد آموزش مهندسان شود، به آسیب‌های به‌کارگیری از مصالح غیراستاندارد اشاره کرد و ادامه‌داد: بدیهی است که به‌کارگیری مصالح غیراستاندارد می‌تواند منجر به کاهش کیفیت ساختمان‌ها شود و دستگاه‌های نظارتی شامل شهرداری‌ها و سازمان نظام مهندسی باید از این اتفاق جلوگیری کنند. وی تأکیدکرد: علاوه بر آموزش مهندسان، باید به مردم نیز آموزش داده شود که صرفاً خرید و به‌کارگیری مصالح ارزان‌قیمت به سود آنها نیست و در میان‌مدت و درازمدت می‌تواند آسیب‌های مختلفی را به دنبال داشته باشد.

محمدی با اشاره به این‌که مجموعه منسجمی از مهندسان و ناظران و دستگاه‌های دولتی باید لزوم حذف مصالح غیراستاندارد از ساخت و ساز را پیگیری کنند، بیان‌کرد: وزارت راه و شهرسازی به عنوان ناظر عالیه، مهندسان عضو سازمان‌های نظام مهندسی و بیش‌تر از همه شهرداری‌ها می‌توانند در این عرصه ورود کنند.

ضرورت تشدید نظارت‌ها برای حذف مصالح غیراستاندارد

در همین حال مدیر کل راه و شهرسازی استان گیلان در خصوص تأثیرات افزایش قیمت مصالح ساختمانی بر کاربرد مصالح بی‌کیفیت و غیراستاندارد گفت: همواره و حتی در مواقعی که قیمت مصالح ساختمانی ارزان بوده، این مشکلات وجود داشته و کاربرد این‌گونه مصالح در دوره‌های مختلف شاید شدت و ضعف داشته است. علی‌خاوری‌دانشور افزود: تا چند سال قبل، هر فردی با هر شغلی اقدام به تولید مصالحی مثل تیرچه و یا فوم سقفی می‌کرد و در بازار عرضه می‌کرد. وی با بیان این‌که مشکل صنعت ساختمان تنها ورود مصالح غیراستاندارد به این حوزه نیست، ادامه‌داد: این مشکل تنها در حوزه مصالح ساختمانی وجود ندارد، بلکه در بخش صنعت ساختمان هر فردی با هر حرفه‌ای سازنده ساختمان شده است و به همین دلیل فعالیت افراد غیرمتخصص صرفاً در بخش مصالح ساختمانی قابل مشاهده نیست. خاوری دانشور ادامه‌داد: البته وقتی قیمت اجناس و کالاهای ساختمانی به صورت غیرمعقول و غیرمتعارف بالا می‌رود، شاید بازار مصالح ساختمانی تقلبی به‌طور طبیعی گرم‌تر شود. یعنی برخی از سازندگان مسکن تعهدی نسبت به‌کاربرد مصالح باکیفیت نداشته باشند و تنها برای این‌که بتوانند واحدهای ساخته شده را به بازار عرضه کنند و راحت‌تر بفروشند، توجهی به این موضوعات نکنند و از مصالح و کالاهای نامرغوب استفاده کنند. وی با تأکید بر ضرورت تشدید نظارت‌ها در این حوزه تصریح‌کرد: البته نباید فراموش کرد که در این بازار آشفته، با این همه تنوع در حوزه محصولات و مصالح ساختمانی، نظارت بسیار سخت شده است؛ اما به هر حال ما باید به این سمت و سو حرکت کنیم و مردم هم باید ما را در این مسیر کمک کنند و اجناس و مصالح بی‌کیفیت و ارزان خریداری نکنند. این مسؤول در عین حال با بیان این‌که هرگونه اختلاف قیمتی یک دلیلی دارد، اضافه‌کرد: مردم باید این هوشمندی را داشته باشند که اگر یک نوع مصالحی را با قیمت ارزان خریداری می‌کنند، حتماً به این دلیل است که از کیفیت و استاندارد لازم برخوردار نیستند. وی با اشاره به ضرورت اجرای شناسنامه فنی و ملکی ساختمان برای جلوگیری از کاربرد مصالح غیراستاندارد گفت: صدور شناسنامه فنی و ملکی ساختمان از دیرباز مطرح شده و نظام‌های مهندسی آن را انجام می‌دهند، اما هنوز به‌طور جدی اجرایی نشده است. خاوری‌دانشور افزود: اگر خریداران این امکان را داشته باشند که بتوانند براساس شناسنامه فنی و ملکی به ماهیت ساختمان و نوع مصالح به‌کاررفته در آن پی ببرند و از این طریق متوجه نوع مصالح به‌کاررفته شوند، به اهمیت کاربرد مصالح استاندارد در ساخت و ساز پی می‌برند. وی با بیان این‌که مجموعه این اقدامات باید به‌طور موازی انجام گیرد، بر لزوم همکاری مردم به منظور حذف مصالح غیراستاندارد و بی‌کیفیت از چرخه ساخت و ساز تأکید کرد و گفت: نظارت‌ها در این بخش باید تشدید شود. نظارت بر تولیدات باید از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط انجام گیرد و همچنین تعهد مهندسان باید نسبت به وظایف حرفه‌ای خود افزایش یابد تا به این ترتیب شاهد ارتقای کیفیت در صنعت ساختمان باشیم.