قاچاق خاک طلا وسوسه‌ای که تمامی ندارد

قاچاق خاک طلا وسوسه‌ای که تمامی ندارد گروه معدن وزمین-در چند ماه گذشته برخی از مردم روستای اندریان از توابع شهرستان ورزقان با وسوسه ایجاد درآمد بدون مجوز، دست به ‌کار شده و از معدن طلایی به همین نام در ۷۰ کیلومتری شمال شرق تبریز، خاک طلا برداشت می‌کنند. متأسفانه برداشت‌کنندگان غیرمجاز از معدن طلای […]

قاچاق خاک طلا وسوسه‌ای که تمامی ندارد

گروه معدن وزمین-در چند ماه گذشته برخی از مردم روستای اندریان از توابع شهرستان ورزقان با وسوسه ایجاد درآمد بدون مجوز، دست به ‌کار شده و از معدن طلایی به همین نام در ۷۰ کیلومتری شمال شرق تبریز، خاک طلا برداشت می‌کنند. متأسفانه برداشت‌کنندگان غیرمجاز از معدن طلای ورزقان، خاک‌های حاوی رگه‌های طلا را با کامیون‌ یا وانت از این شهر خارج می‌کنند و به شهر صوفیان نزدیک مرز بازرگان می‌برند و هر یک کیلوگرم از آن را ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان می‌فروشند. به‌طوری‌که فرماندار شهرستان ورزقان با تأیید این خبر گفت: تعدادی از افراد برخلاف قانون و مخفیانه به این معدن وارد شده و خاک و سنگ طلا از آن برداشت می‌کنند. همچنین در این باره می‌توان به خبری مبنی بر کشف ۶ تن سنگ و خاک طلای قاچاق به ارزش ۲۸ میلیارد ریال در بیستم مهرماه سال‌جاری و ۵۰۰ کیلوگرم سنگ طلا در شهرستان ورزقان در هفته قبل توسط نیروی انتظامی اشاره کرد که مجموع این اتفاقات، از وجود پدیده قاچاق سنگ و خاک طلا از معدن طلای «اندریان» حکایت دارد.

ورزقان یکی از شهرهای مهم معدنی آذربایجان‌شرقی است و آن را باید شهرستان طلایی استان نامید؛ شهرستان ورزقان دارای چندین معدن مهم طلاست که فعالیت‌های اکتشافی و بهره‌برداری در دو معدن طلای «اندریان» و «مزرعه شادی» هم‌اکنون در حال انجام است. معدن طلای اندریان ۱۲۰ هکتار وسعت و ۳۰ میلیون تن ذخیره طلا با عیار ۵ درصد دارد.

فعالیت‌های اکتشافی در محدوده معدن طلای «اندریان» از سال ۱۳۷۲ توسط شرکت منطقه‌ای معادن آذربایجان شروع شده است و هم‌اکنون نیز شرکت معدنی «زرین‌داغ آستارکان» با همکاری و سرمایه‌گذاری «شرکت پروژه زمین‌شناسی معدنی» از کشور گرجستان با هدف استخراج سالیانه ۱۴۰۰ هزار تن کانسنگ طلا و تولید طلا به روش «هیپ لیچ» در این معدن فعالیت می‌کند.

البته چندی‌ پیش، عباس‌نصیری، رییس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان ورزقان نیز گفته بود: معدن طلای اندریان در مرحله اکتشاف مورد موافقت قرار گرفته است، ولی بهره‌برداری از آن مستلزم اخذ مجوز ارزیابی کمیته ماده ۲ آیین‌نامه ارزیابی زیست‌محیطی، طرح‌ها و پروژه‌های بزرگ تولیدی خدماتی و عمرانی با اتخاذ تمهیدات زیست‌محیطی موردنیاز و اطمینان‌بخش و روش مناسب است.

این در حالی است که سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی و شرکت پیمانکار این معدن به استناد ماده ۱۹ قانون معادن و تبصره‌های آن شکایات خود را اعلام کرده‌اند و نیروی انتظامی شهرستان ورزقان اقدام به دستگیری چند نفر از این افراد کرده و آنها را به مراجع قضایی شهرستان تحویل داده است.

رضا‌عین‌ا…‌زاده، معاون امور معادن و صنایع‌معدنی سازمان صمت استان آذربایجان‌شرقی نیز در این باره گفت: غیر از متولیان معادن که اجازه برداشت برای آنها صادر شد‌ه، هر برداشت دیگری غیرمجاز بوده و جرم است.

عین‌ا…‌زاده با توجه به اقدامات انجام شده در‌باره جلو‌گیری از رویه برداشت غیرمجاز گفت: طبق تبصره ۲ ماده۱۹ قانون معادن، نیروی انتظامی ملزم به همکاری با معادن است و باید مانع ایجاد مزاحمت به این معادن شود.

آماری از حجم برداشت‌‌ها وجود ندارد

همچنین محمدرضا‌بهرامن، رییس خانه معدن ایران با تأیید برداشت‌های غیرمجاز از این معدن گفت: نزدیک به ۸ ماه است که سرمایه‌گذاران این پروژه متوجه برداشت‌های غیرمجاز در حوزه فعالیت خود شده‌اند و این اقدامات به مجموعه‌های مرتبط از جمله فرمانداری منطقه، نیروی انتظامی، دادگستری و سازمان صنعت، معدن و تجارت گزارش شد و همکاری تنگاتنگ برای کنترل موضوع صورت گرفته است.

بهرامن با تأکید بر این‌که مجموعه‌های مرتبط برای کنترل و جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز اقدامات لازم را انجام داده‌اند، اظهارداشت: متأسفانه وسوسه‌هایی که برای ایجاد درآمد در افراد ایجاد شده، زمینه برداشت‌های غیرمجاز را فراهم و گسترش داده که در این میان به ‌نظر می‌رسد سرشاخه‌ها و خریداران اصلی اینگونه برداشت‌‌ها باید شناسایی و دستگیر شوند.

بهرامن با اشاره به این‌که برداشت‌‌ها از حوزه اکتشافی معدن خرد و با گونی صورت می‌گیرد، اضافه‌کرد: آماری از حجم برداشت‌‌ها وجود ندارد، اما در دوکیلومتری محدوده معدن در روستای «اندریان»، تونل‌هایی برای رسیدن به رگه‌های طلا و برداشت از آنها، شناسایی شده که علاوه بر نیروی انتظامی، حراست معدن نیز برای جلوگیری از وقوع نه تنها برداشت‌های غیرمجاز، بلکه وقوع اتفاقات و سوانح تلخ کنترل و نظارت را بیش‌تر کرده است.

این فعال حوزه معدن کشور با اذعان به تبعات اینگونه اقدامات با توجه به وجود سرمایه‌گذار خارجی در پروژه تشریح‌کرد: برداشت‌های غیرمجاز هموطنان نه تنها اقتصاد کشور و منطقه را خدشه‌دار می‌کند، بلکه اتفاقات ناگواری را نیز برای افرادی که اقدام به برداشت‌های غیرمجاز می‌کنند، در پی دارد.

وی با تأیید خبر کشته شدن دو نفر از افرادی که اقدام به برداشت غیرمجاز از معدن طلای «اندریان» داشته‌اند، افزود: متأسفانه ود نفر که اقدام به حفر تونل برای رسیدن به رگه‌های طلا در معدن کرده بودند، به دلیل غیراصولی بودن اقدامشان و با ریزش تونل در زیر خاک مدفون شده و فوت کردند.

معادن جزو انفال است و هر کسی نمی‌تواند از آن برداشت کند

بهرامن، انجام اقدامات فرهنگی را ضروری‌تر از سایر اقدامات دانست و عنوان‌کرد: تمام هم و غم سرمایه‌گذاران و مسؤولان مرتبط رسیدن به اهداف قانونی با انجام امور فرهنگی می‌باشد تا بار روانی به وجود آمده در منطقه را کنترل و خنثی کنند.

وی ضمن اشاره به سهم ۳۰ درصدی بخش خصوصی ایران و ۷۰ درصدی سرمایه‌گذار خارجی در معدن طلای «اندریان» گفت: در آینده نزدیک این رقم به صورت مساوی و به صورت ۵۰ درصد بین دو بخش تقسیم خواهد شد.

باید به این نکته نیز توجه داشت که معادن جزو انفال است و هر کسی نمی‌تواند آن را برداشت کند. در ضمن نباید فراموش کنیم که این برداشت‌‌ها باعث تضییع حقوق بهره‌بردار می‌شود؛ زیرا آنها برای برداشت هر تن طلا حقوق دولتی پرداخت می‌کنند، پس برای آنها توجیه اقتصادی ندارد که حقوق دولتی پرداخت کنند و عواید کمی نصیب آنها می‌شود. از آنجا که بار حاوی خاک طلا در جاده حمل می‌شود، نیروی انتظامی می‌تواند با رصد جاده‌ها مانع قاچاق و حمل این بار شود. همچنین استحصال طلا از این خاک باید در کوره‌ها یا آزمایشگاه‌های مجهز انجام شود که رصد این کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها نیز بسیار ساده‌تر از محافظت فیزیکی محوطه معدن می‌باشد.