بهترین فرصت برای توسعه صادرات سنگ ایرانی مهیا است

با توجه به افزایش نرخ ارز بهترین فرصت برای توسعه صادرات سنگ ایرانی مهیا است گروه زمین و معدن- یازدهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی سنگ تزئینی در حالی به‌کار خود پایان داد که در طول فعالیت یک دهه خود بازاری پیش روی طرف‌های خارجی اعم از خریدار و فروشنده بوده و در بعضی سال‌ها متجاوز از […]

با توجه به افزایش نرخ ارز

بهترین فرصت برای توسعه صادرات سنگ ایرانی مهیا است

گروه زمین و معدن- یازدهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی سنگ تزئینی در حالی به‌کار خود پایان داد که در طول فعالیت یک دهه خود بازاری پیش روی طرف‌های خارجی اعم از خریدار و فروشنده بوده و در بعضی سال‌ها متجاوز از ۳۰ تا ۵۰ شرکت خارجی به خود دیده، اما امسال به دلیل فشارهای آمریکا، شرکت‌ها به شکل مستقل حضور نیافتند. گفتنی است؛ این نمایشگاه از سال ۹۵ با تشکیل کارگروه صنفی متشکل از شرکت روشان‌روز به عنوان برگزار‌کننده شروع به‌کار کرد.

این در حالی است که با توجه به افزایش نرخ ارز و اعمال تحریم‌ها مانعی جدی برای حضور شرکت‌های ایرانی در خارج از کشور بود. بنابراین نمایشگاه تهران فرصتی مطلوب برای حضور شرکت‌های تولیدکننده و صادرکننده است، انتظار از دولت (وزارت صنعت،‌معدن‌وتجارت) این است که در شرایط کنونی از سازندگان ماشین‌آلات، تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ برای حضور در نمایشگاه‌های شاخص سنگ پشتیبانی مالی به عمل آورد، تا فعالان این بازار بتوانند ضمن عرضه توانمندی خود، بازاریابی لازم را به عمل آورند.

در این باره ابوالقاسم شفیعی، رئیس هیأت‌مدیره انجمن سنگ ایران گفت: امسال را به سال «نهضت فرآوری» ‌نام‌گذاری کرده‌ایم و با توجه به افزایش قیمت ارز، بهترین فرصت برای توسعه صادرات سنگ ایرانی مهیاست.

شفیعی افزود: پارسال در مجموع بیش از ۱۳ میلیون تن سنگ‌خام در کشور تولید شد که بخشی از آن به صورت خام صادر، بخشی فرآوری و بخشی دیگر به مصرف بازار داخلی رسید.

وی گفت: سال گذشته از مجموع تولیدات سنگ‌خام و بریده، ۱۲درصد آن صادر شد و ۸۸ درصد دیگر به مصرف داخلی رسید.

این مقام صنفی بیان داشت: آمار‌ها حاکی است سال گذشته حدود یک‌میلیون تن سنگ‌خام و ۵۹۸ هزار تن سنگ بریده صادر شد که در مقایسه با سال ۹۶، کاهش ۱۰۰هزار تنی صادرات سنگ‌خام و رشد ۵۰ درصدی صادرات سنگ بریده را شاهد بودیم.

وی گفت: پارسال بیشترین صادرات به کشور عراق انجام شد و این کشور یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان سنگ ایرانی است، همچنین ترکیه و ترکمنستان جزء مشتریان اصلی محصولات ایرانی به شمار می‌روند به‌طوری که در اکثر خیابان‌ها و کوچه‌های شهرهای ترکمستان ردی از سنگ گرانیت ایرانی به چشم می‌خورد.

رئیس هیأت‌مدیره انجمن سنگ ایران بیان داشت: دولت هر چند سعی داشته تا آثار و تبعات منفی تحریم‌ها را برای فعالان اقتصادی به حداقل برساند، اما اگر ما تولیدکنندگان همت کنیم می‌توانیم تحریم‌ها را دور بزنیم و ارزآوری و اشتغال بیشتری به ارمغان آوریم.

شفیعی تأکید کرد: در این راستا باید کیفیت تولیدات خود را ارتقا داده و مراقب باشیم تا تولیدات‌مان به بهایی اندک به حراج گذاشته نشود.

وی به افزایش بیش از سه برابری قیمت دلار در یک سال گذشته اشاره کرد و گفت: با وجود این شرایط، هنوز با قیمت‌های قبلی به عراق صادر می‌کنیم که با ثابت ماندن قیمت دینار عراق، به مثابه صادرات به یک سوم قیمت پارسال است.

رئیس هیأت‌مدیره انجمن سنگ ایران خاطرنشان کرد: در این راستا، انجمن تاکنون جلساتی با صادرکنندگان داشته تا قیمت‌های صادراتی اصلاح شود، زیرا ارزان فروشی به هیچ عنوان به نفع این صنعت و کشور نیست.

همچنین کاوه فاضل، مدیر برگزارکننده نمایشگاه بین‌المللی سنگ‌های تزئینی، معدن، ماشین‌آلات و تجهیزات مربوطه گفت از جمله مهم‌ترین اهداف برگزاری نمایشگاه بین‌المللی سنگ ایران را فزایش حجم مبادلات بازرگانی خارجی، توسعه‌ همکاری‌های اقتصادی درونی و بیرونی صنف و صنعت سنگ، ایجاد رقابت سالم داخلی و بین‌المللی، تبادل اطلاعات و دانش فنی در همه زمینه‌های صنعت سنگ، انتقال فناوری و توسعه و گسترش ارتباطات بین‌المللی، توسعه و گسترش خدمات نرم‌افزاری، فنی و مهندسی سنگ در داخل و تلاش برای صادرات آن، توسعه اطلاعات و آموزش عمومی بازدیدکنندگان می‌باشد

مدیر برگزارکننده نمایشگاه بین‌المللی سنگ‌های تزئینی، معدن، ماشین‌آلات و تجهیزات مربوطه در ادامه گفت: ما برای برگزاری نمایشگاه از همان ابتدا با یک سند راهبردی حرکت کریم و نخستین ماحصل آن افزایش صددرصدی کمیت در بخش ریالی بود و افزایش ۳۰۰ درصدی در بخش ارزی که این امر تا سال ۹۷ ادامه داشت.

فاضل در ارتباط با فضای برگزاری نمایشگاه گفت: امسال ۸۰۰۰هزار متر فضای مفید نمایشگاه سنگ‌های تزئینی بود که جوابگوی متقاضیان را ندارد. متأسفانه ۸۶ شرکت در لیست انتظار برای شرکت در این نمایشگاه قرار گرفتند و ما به دلیل کمبود فضا نتوانستیم حضور این شرکت‌ها را در نمایشگاه داشته باشیم.

وی با اشاره تأثیر تحریم‌ها بر نمایشگاه‌ بین‌المللی سنگ‌های تزئینی گفت: هر ساله ما از کشور‌های مختلف شرکت‌کننده داشتیم امسال با توجه به شرایط پیش‌آمده تعداد مشارکت‌کننده‌های خارجی کم شده به تبع تنها از کشور‌های چین، ترکیه، ایتالیا غرفه دار داریم.

مدیر برگزارکننده نمایشگاه بین‌المللی سنگ‌های تزئینی، معدن، ماشین‌آلات و تجهیزات مربوطه با اشاره به تأثیر نمایشگاه‌ سنگ‌های تزئینی در پیشرفت صنعت کشور گفت: نمایشگاه‌ها کلاً ویترین و زمین بازی یک صنعت هستند تمام ماحصل تلاش یک سال در فرآوری استخراج کشف معدن جدید ماشین‌آلات جدید نوآوری‌های در تولید و توزیع در یک نمایشگاه بین‌المللی سنگ مثل تهران رونمایی می‌شود. حضور در نمایشگاه به عنوان عامل ارتقای صنعت است و علاوه بر ارائه تولیدات جدید، فرهنگ‌سازی و برنامه‌ریزی برای تولید آینده را نیز در پی دارد.

فاضل گفت: ما تمام تلاشمان در این چهار سال، پیوند دادن صنعت سنگ با علم و فناوری روز است. پیوند صنعت و دانشگاه است و کلاس‌های عملی و ورک‌شاپ‌‌ها را در این نمایشگاه‌ در نظر گرفتیم.

برپایه این گزارش، یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ‌های تزئینی، معدن، ماشین‌آلات و تجهیزات مربوطه با حضور ۱۲۰ شرکت داخلی و خارجی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران گشایش یافت.

جمهوری اسلامی ایران بیش از دو دهه در بین پنج کشور شاخص تولیدکننده سنگ‌های معدنی قرار دارد و اکنون از ظرفیت ۳۰ میلیون تنی آن بالغ بر ۳۵ درصد بهره‌برداری می‌شود و آمار پارسال حاکی از استخراج ۱۳٫۵ میلیون تن سنگ ساختمانی (تزئینی) دارد.