معضل موتورسیکلتها با توقیف و انتقال به پارکینگ حل نمیشود گروه خودرو -موتورسیکلت در دنیای امروز وسیلهای است کمهزینه و اقتصادی برای جابهجایی سریع و بدون ترافیک که قطعاً استفاده درست و منطقی از آن در حل مشکلات حملونقل شهری اثرگذار است اما استفاده از موتورسیکلت در سطح شهر تهران موضوع بسیار پیچیدهای است که […]
معضل موتورسیکلتها با توقیف و انتقال به پارکینگ حل نمیشود
گروه خودرو -موتورسیکلت در دنیای امروز وسیلهای است کمهزینه و اقتصادی برای جابهجایی سریع و بدون ترافیک که قطعاً استفاده درست و منطقی از آن در حل مشکلات حملونقل شهری اثرگذار است اما استفاده از موتورسیکلت در سطح شهر تهران موضوع بسیار پیچیدهای است که با اقتصاد، فرهنگ و اجتماع گره خورده بهطوری که عدهای از موتورسیکلت برای باربری و مسافرکشی بهعنوان منبع درآمد استفاده میکنند، عدهای نیز از طریق موتورسیکلت ایاب و ذهاب میکنند اما با همه این تفاسیر از آنجا که مناطق مرکزی شهر تهران محدوده طرح ترافیک میباشد همین امر باعث استقبال بیشتر موتورسواران در این مناطق شده است اما اقدامات نادرست برخی موتورسواران شرایطی را در تهران بهوجود آورده که سبب بروز مشکلات مختلفی از جمله عبور موتورسواران از خطوط ویژه، عبور از پیادهروها، توقف و تراکم پارک حاشیهای موتورها در مراکز فروش مختلف، و آلودگی هوا شده است. همین امر سبب شده است که پلیس بارها با طرحهای متعدد نسبت به توقیف موتورسیکلتهای متخلف و انتقال آنها به پارکینگ اقدام کند تا علاوهبر، برخورد با قانونشکنان باعث ایجاد تغییر در عملکرد مالکین و راکبین موتورسیکلتها شود اما تا به حال این امر میسر نشده است. به همین دلیل پلیس طرح ساماندهی موتورسیکلتها را در دستور کار خود قرار داده و معتقد است که با ساماندهی موتورسیکلتها و استمرار اعمال قانون علاوه بر فرهنگسازی به سرعت شاهد کاهش آمار تصادفات، فوت و معلولیتهای ناشی از آن و کاهش وقوع جرم خواهیم بود.
در این باره شهربانو امانی، عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه موتورسیکلت بخش عمدهای از وسایلنقلیه را به خود اختصاص داده و با توجه به نقش آنها در آلودگی و سلب آسایش و تخلفات مختلف، گفت: ضبط و توقف موتورسیکلتها در پارکینگ هیچ دردی از معضل موتورسیکلتها را حل نمیکند.
امانی افزود: براساس آماری که به بنده رسیده حدود ۲٫۴ میلیون دستگاه موتورسیکلت در شهر تهران تا پایان سال ۹۶ شمارهگذاری شده است. البته آمارهای غیررسمی از وجود حدود ۳٫۵ میلیون دستگاه موتورسیکلت در شهر تهران حکایت دارد.
وی افزود: حدود ۹۹ درصد موتورسیکلتهای پایتخت از نوع کاربراتوری هستند و بر این اساس سن فرسودگی برای موتورسیکلتهای کاربراتوری شش سال و برای موتورسیکلتهای انژکتوری هشت سال است که تقریباً ۶۴ درصد آنها از رده خارج شدهاند. براساس آخرین مطالعات سیاهه انتشار در پایان سال ۹۶ سهم موتورسیکلت از میزان آلایندگی منابع متحرک در آلایندههای ذرات معلق همچون کربن، مونوکسید و ترکیبات آلی به ترتیب ۱۷، ۲۵ و ۳۹ درصد است.
امانی ادامه داد: هر موتورسیکلت کاربراتوری در هر کیلومتر مسافت حدود ۱۵ گرم آلودگی ایجاد میکند. به عبارتی یک موتورسیکلت کاربراتوری حدود هفت برابر یک خودروی استاندارد یورو۴ آلودگی تولید میکند. همچنین تعداد فوتیهای ناشی از تصادف در شهر تهران با موتورسیکلت در سال۹۶، ۹۷ و سه ماهه اول سالجاری به ترتیب ۲۴۶ نفر یعنی ۳۶ درصد از فوتیهای ناشی از تصادف، ۲۴۷ نفر یعنی ۳۸ درصد از فوتیهای ناشی از تصادف و ۴۸ نفر یعنی ۳۲ درصد از فوتیهای ناشی از تصادف بوده است.
این عضو شورای اسلامی شهر تهران در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به اینکه در کنار آماری که ارائه شده موضوع سلب آسایش، مزاحمتها و تخلفات موتورسیکلت از قبیل عبور از چراغ قرمز، حرکت در خلاف جهت، تردد در پیادهروها نیز باید اضافه شود، ادامه داد: معضل موتورسیکلت در تهران روزانه شرایط اجتماعی و تردد در خیابانها را برای شهروندان و عابران سخت میکند.
وی افزود: شهرداری تهران درخصوص ترویج و گسترش فرهنگ شهروندی و بهبود وضعیت حملونقل و رانندگی در شهر تلاشهایی انجام داده ولی کافی نبوده است. کاهش برخی از معیارهای اخلاقی در فرهنگ شهروندی هیچ دلیلی جز کمکاری متولیان حوزه فرهنگ ندارد زیرا مردمی که میتوانند عمق واقعه بزرگ عاشورا را درک و از آن پاسداری کنند بیتردید توانستهاند تمامی قلههای فرهنگی را فتح کنند. بنابراین شهرداری باید در کنار سازوکارهای فنی، آموزش فرهنگ صحیح شهروندی را نیز سرلوحه کار خود قرار دهد. باید به همان میزان که درخصوص خودروها وسواس به خرج داده میشود به موتورسیکلتها نیز اهمیت داده شود.
وی ادامه داد: متأسفانه در این خصوص هیچگونه برنامه اجرایی و کارشناسی شده دیده نمیشود و این بیبرنامگی باعث تحمیل هزینههای قابل تأمل به شهر در زمینههای زیستمحیطی و ترافیکی خواهد شد. ضبط و توقف موتورسیکلتها در پارکینگ هیچ دردی از معضل موتورسیکلتها را حل نمیکند. باید به صورت همهجانبه درباره موتورسیکلت چارهاندیشی کرد و از اقدامات سلبی در این زمینه خودداری کنیم.
امانی با تأکید بر اینکه حل معضل موتورسیکلتها نیاز به اراده قوی دارد، افزود: از شهردار تهران میخواهم ضمن توجه به این مسأله گزارشی از اقدامات صورت گرفته در راستای ماده۵۳ برنامه پنج ساله سوم مبنی بر ساماندهی موتورسیکلتهای شهر تهران به شورا ارائه کند و از شهروندان تهرانی به خصوص افراد تأثیرگذار بر افکار عمومی جامعه درخواست دارم به این معضل مهم بپردازند و به نحوی سهم و نقش خود را در فرهنگسازی جامعه و نهادینهسازی قانون مداری و پرهیز از قانون گریزی در این عرصه ایفاء کنند که با توجه به اهمیت موضوع در اجرای ماده ۷۳ قانون شوراها این موضوع را به شهردار تهران به عنوان تذکر ابلاغ کنیم.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.