طلسم بازار طلای سیاه می‌شکند؟!

طلسم بازار طلای سیاه می‌شکند؟! گروه انرژی- درحالی که نمودار قیمتی نفت یک جهش بیش از یک دلاری را که بالاترین سطح افزایش در یک ماه اخیر تلقی می‌شود، در معاملات روز گذشته خود نشان می‌دهد امید به افزایش قیمت‌ها را بار دیگر بالا برده است.  قیمت شاخص نفت‌خام برنت دیروز (دوشنبه، ۲۹ اردیبهشت‌ماه) به […]

طلسم بازار طلای سیاه می‌شکند؟!

گروه انرژی- درحالی که نمودار قیمتی نفت یک جهش بیش از یک دلاری را که بالاترین سطح افزایش در یک ماه اخیر تلقی می‌شود، در معاملات روز گذشته خود نشان می‌دهد امید به افزایش قیمت‌ها را بار دیگر بالا برده است.

 قیمت شاخص نفت‌خام برنت دیروز (دوشنبه، ۲۹ اردیبهشت‌ماه) به ۳۳ دلار و ۶۹ سنت و قیمت شاخص دبلیوتی‌آی آمریکا به ۳۰ دلار و ۶۹ سنت رسید.کاهش تولید جهانی نفت و علائم بهبود تدریجی تقاضای سوخت به دلیل کاهش محدودیت‌های ناشی از مهار شیوع ویروس کرونا در بیشتر کشورها سبب این افزایش قیمت شد.

استفان اینز؛ استراتژیست ارشد بازار در مؤسسه آکسی‌تریدر با اشاره به کاهش تولیدهایی که برای مقابله با ویروس کرونا طراحی شده است، گفت: ممکن است با کاهش محدودیت‌های حمل‌ونقل، قیمت نفت روند افزایشی بیشتری داشته باشد.

با وجود این که دونالدترامپ درصدد حمایت از صنعت نفت آمریکا برآمده است، بازار طوری عمل کرده که مطمئن شود رنج کاهش تولید میان همه تقسیم می‌شود.

براساس گزارش بلومبرگ تولیدکنندگان آمریکایی تولیدشان را بیش از میزانی که تصور می‌رفت کاهش داده‌اند و واکنش آنها به عوامل بازار بسیار بزرگ‌تر از آن چیزی است که آمارهای رسمی‌نشان می‌دهند و این به معنای آن است که آمریکا در واقع در کنار عربستان‌سعودی، روسیه و سایر تولیدکنندگان بزرگ برای کمک به توازن عرضه و تقاضای نفت تلاش می‌کند حتی اگر چنین چیزی نیت رئیس‌جمهور آمریکا نبوده باشد.

دو مجموعه آمار منتشره از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان داد که تولید نفت اکنون ۱۱٫۶ میلیون بشکه در روز است که بین ۱٫۲تا ۱٫۴ میلیون بشکه در روز معادل ۱۰درصد از اوج سطح تولید در پایان زمستان گذشته کاهش داشته است.

کشورهای عضو اوپک و متحدانشان ماه گذشته با کاهش ۲۳ درصد تولید بر مبنای سطح تولید اکتبر سال ۲۰۱۸ موافقت کردند. شواهد اولیه از آمار نفتکش‌ها که توسط بلومبرگ گردآوری شده، نشان داده که کشورهایی مانند عربستان‌سعودی به سرعت دست به کار شده و گام‌های بزرگی برای دستیابی به هدف جدید تولید برداشتند در حالی که کشورهایی مانند عراق در این مسیر عقب مانده‌اند. اما همه تولیدکنندگان بزرگ اوپک شامل عراق قیمت نفت‌شان را افزایش داده و سهمیه فروش نفت به مشتریان بزرگشان در ژوئن را کاهش داده‌اند که نشان می‌دهد سطح پایبندی به توافق کاهش تولید بهبود خواهد یافت.

در مقابل آمارهای رسمی ‌نشان می‌دهد که آمریکا کاهش تولید کوچک‌تری داشته است. اما این آمار آمریکایی احتمالاً کاهش تولیدی که شرکت‌های نفتی آمریکایی مجبور شده‌اند صورت دهند را کمتر از میزان واقعی برآورد کرده‌اند.

اگر تولید، واردات و نفت برداشت شده از ذخایر در آمار هفتگی اداره اطلاعات انرژی در نظر گرفته شوند با میزان نفتی که توسط پالایشگاهها فرآوری شده، صادر شده یا در مخازن قرار می‌گیرد، برابری ندارد. اداره اطلاعات انرژی آمریکا با توجه به این تفاوت، اصلاحیه‌ای را منتشر کرده که نشان می‌دهد در واقع کاهش تولید بزرگی انجام شده است.

شواهد بیشتری از تولید کمتر نفت در آمریکا وجود دارد. شمار دکل‌های حفاری نفت در آمریکا نیز کاهش پیدا کرده و به پایین شمار دکل‌های حفاری مشاهده شده در دوره رکود سال ۲۰۱۶ رسیده است.

با وجود این که دونالدترامپ برای حمایت از صنعت نفت آمریکا، کشورهای دیگر را برای کاهش تولید و تقویت قیمت‌ها تحت فشار قرار داد اما به نظر می‌رسد بازار طوری عمل می‌کند که مطمئن شود همه به کاهش تولید تن می‌دهند. این کاهش تولید هر چند که ناخواسته است، کمک می‌کند عرضه و تقاضای جهانی سریع‌تر متوازن شود و زمینه محکمی ‌برای آغاز احیای نفت فراهم می‌کند.

در حالی که بیشتر کشورهای جهان در تلاش برای خروج از قرنطینه کرونا هستند، چین از ارزان‌ترین قیمت نفت طی چند سال اخیر بهره برده و به عنوان بزرگ‌ترین واردکننده نفت جهان مشغول ذخیرهسازی است.

اما در این میان کشورهایی همانند چین در آسیا از ارزانی نفت نهایت بهره را برده‌اند و به انباشته کردن مخازن خود از طلای سیاه پرداخته‌اند. آنگونه که اویل پرایس گزارش داده است، آمار رهگیری نفتکش‌ها نشان می‌دهد در حال حاضر مجموعاً ۱۱۷ ابرنفتکش که هر یک ظرفیت حمل دومیلیون بشکه نفت را دارند، به مقصد چین در حرکت هستند تا در فاصله اواسط مه تا اواسط اوت محموله‌هایشان را در بنادر این کشور تخلیه کنند. اگر این ابرنفتکش‌ها به اندازه ظرفیت استانداردشان نفت حمل کنند به معنای آن است که چین حداقل ۲۳۰ میلیون بشکه نفت در سه ماه آینده دریافت خواهد کرد. این ناوگان در مسیر چین ممکن است بزرگ‌ترین ناوگان ابرنفتکش‌هایی باشند که همزمان برای بزرگ‌ترین واردکننده جهان نفت می‌برند.  

بسیاری از محموله‌های نفت‌خام احتمالاً در آوریل خریداری شده‌اند که قیمت‌ها از قیمت‌های فعلی پایینتر بود و حتی شاخص وست‌تگزاس اینترمدیت برای یک روز قیمت منفی پیدا کرد.

پالایشگاههای نفت چین ماه گذشته با خروج این کشور از محدودیت‌های قرنطینه که برای مقابله با شیوع ویروس کرونا وضع شده بود، محموله‌های نفت ارزان را از آلاسکا، کانادا و برزیل خریداری کرده و از ارزانی کم‌سابقه قیمت بسیاری از گریدهای نفتی بهره بردند.

برآورد می‌شود که چین در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ با بهره بردن از قیمت‌های بسیار ارزان، نرخ پر کردن ذخایر نفت استراتژیک و تجاری را دو برابر کرده است و این عاملی است که در حال‌حاضر که بازار نفت با سقوط شدید تقاضا دست‌وپنجه نرم می‌کند، از قیمت‌ها حمایت کرده است.

آمار گمرکی چین نشان می‌دهد واردات نفت‌خام این کشور در آوریل که تقاضا برای سوخت‌ها رو به بهبود گذاشت و پالایشگاههای داخلی افزایش نرخ تولید را آغاز کردند، به حدود ۹٫۸۴ میلیون بشکه در روز افزایش یافت.

درخصوص تحولات قیمتی بازار محمد خطیبی؛ کارشناس حوزه انرژی به ایسنا، گفت: با توجه به اینکه توافق کاهش تولید آغاز شده، شاهد افزایش ملایم قیمت‌ها هستیم به‌گونه‌ای که روند نزولی قیمت‌ها متوقف شده و یک روند ملایم صعودی آغاز شده است.

به گفته وی پیشبینی می‌شود که با ادامه این روند می‌توان به قیمت حدود ۴۰ دلار امیدوار بود و اگر چنانچه تعهدات به خوبی اجرا شود، حتی قیمت‌های بالاتر هم می‌توانیم شاهد باشیم البته این موضوع بستگی زیادی به عملکرد کشورها دارد.

این کارشناس حوزه انرژی با تأکید بر اینکه در پایان این ماه می‌توان عملکرد شرکت‌ها و نتیجه حاصل را بازبینی کرد، تصریح کرد: اگر حدود ۸۰ درصد تعهدات اجرایی شده باشد، بازار نفت به این مسأله واکنش مثبت نشان خواهد داد اما اگر تعهدات در حد ۵۰ تا ۶۰ درصد یا کمتر عملی شود، خیلی واکنش بازار مثبت نخواهد بود.

خطیبی با بیان اینکه شیب ملایم افزایش قیمت که آغاز شده نشان‌دهنده واکنش مثبت بازار است اما اینکه انتظار داشته باشیم در فاصله کم به قیمت‌های ۶۰ تا ۷۰ دلار برسیم، انتظار غیرواقع‌بینانه است، گفت: باتوجه به اینکه هنوز دنیا بحران کرونا را پشت سر نگذاشته است، نمی‌توان انتظار تحول بزرگ در این صنعت را داشت.

وی با بیان اینکه علت اصلی کاهش تقاضا نفت در دنیا ویروس کرونا بوده و تا زمانی که این ویروس ریشهکن نشود، شرایط به حالت گذشته بازنمی‌گردد، اظهار کرد: در حال‌حاضر بسیاری از کشورها درگیر این یروس هستند و شرایط عادی نیست.

این کارشناس حوزه انرژی با اشاره به وضعیت تولید نفت در آمریکا، اظهار کرد: برنامه‌های توسعه‌ای شل آمریکا زیرسؤال رفته است و با قیمت‌های زیر ۳۰ دلار نمی‌توان برنامه توسعه‌ای خاصی را اجرا کرد اما اگر قیمت‌ها به بالای ۴۰ دلار برسد، سرمایه‌گذاران می‌توانند امیدوار باشند تا مجدداً سرمایه‌گذاری‌ها رونق بگیرد.

خطیبی با تأکید بر اینکه تا زمانی که قیمت‌ها زیر ۴۰ دلار است، برنامه‌های سرمایه‌گذاری خیلی نمی‌تواند امیدوارکننده باشد، تصریح کرد: اکنون شاهد هستیم که فعالیت دکل‌ها در آمریکا کم شده و این مسأله یک شاخص است و فعالیت دکل‌ها به عنوان یک شاخص مطرح می‌شود که اکنون کاهش پیدا کرده و دلیل آن کاهش فعالیت‌های توسعه‌ای است.

به گفته وی، اگر قیمت‌ها مرز ۴۰ دلار را رد کند، می‌توان نسبت به بهبود وضعیت بازار نفت امیدوار بود.