تمام معادن دولتی باید محصولات خود را فقط با مزایده بفروشند

معاون امور معادن و صنایع وزارت صمت تمام معادن دولتی باید محصولات خود را فقط با مزایده بفروشند گروه زمین‌ومعدن -معاون امور معادن و صنایع وزارت صمت با بیان اینکه برای صدور مجوز صادرات سنگ‌آهن، براساس آنالیز و عیار سنگ مجوز صادر می‌شود، گفت: وزارت صمت و مجموعه دستگاه‌های دولتی همه مواد معدنی را صرفاً […]

معاون امور معادن و صنایع وزارت صمت

تمام معادن دولتی باید محصولات خود را فقط با مزایده بفروشند

گروه زمین‌ومعدن -معاون امور معادن و صنایع وزارت صمت با بیان اینکه برای صدور مجوز صادرات سنگ‌آهن، براساس آنالیز و عیار سنگ مجوز صادر می‌شود، گفت: وزارت صمت و مجموعه دستگاه‌های دولتی همه مواد معدنی را صرفاً از طریق مزایده باید به فروش برسانند.

داریوش اسماعیلی در یک برنامه تلویزیونی با بیان اینکه رتبه دهم تولید فولاد در دنیا را داریم و در سال ۱۴۰۴ به رتبه هشتم خواهیم رسید، افزود: ۱۲ سال پیش، بیش از ۲۰ میلیون تن سنگ‌آهن خام صادر می‌کردیم اما با قوانین خوب مجلس و تأکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر جلوگیری از خام‌فروشی از واردکننده فولاد تبدیل به تولیدکننده این محصول شده‌ایم و در سال گذشته ۲۷٫۲ میلیون تن شمش فولاد تولید کردیم.

وی گفت: هدف‌گذاری وزارت صمت برای سال ۱۴۰۴ ایجاد ظرفیت تولید ۵۵ میلیون تن شمش فولاد است که اگر این محقق شود به سالانه ۱۶۰ میلیون تن سنگ‌آهن نیاز داریم.

اسماعیلی افزود: با توجه به ذخیره ۲٫۸ میلیارد تنی سنگ‌آهن کشور نیاز به اکتشافات جدیدی در زمینه سنگ‌آهن داریم زیرا با رسیدن به ظرفیت ۵۵ میلیون تن شمش فولاد در سال، ذخیره کنونی سنگ‌آهن ۱۲ تا ۱۳ سال این صنعت را تأمین می‌کند.

وی گفت: در سال گذشته ۹۰ میلیون تن سنگ‌آهن تولید و از این حجم شش‌میلیون تن را صادر کردیم که بیشتر در شش ماهه نخست سال۹۸ بود.

معاون امور معادن و صنایع وزارت صمت افزود: البته به دلیل افزایش قیمت ارز و مقرون به صرفه بودن صادرات، اسفندماه سال گذشته میزان صادرات سنگ‌آهن افزایش یافت.

اسماعیلی با بیان اینکه کل صادرات سنگ‌آهن امسال ۵۶۰ هزار تن بوده که دوسوم آن سنگ‌های کم‌عیار و غیرقابل استفاده بوده تأکید کرد: کسانی که می‌خواهند سنگ‌آهن صادر کنند باید آنالیز محصولشان را به وزارت صنعت،‌معدن‌وتجارت ارائه دهند و ما براساس آنالیز و عیار سنگ‌آهن تصمیم می‌گیریم.

اسماعیلی گفت: بیشتر معادن سنگ‌آهن کشور در اختیار بخش‌خصوصی است و این بخش مشتری‌های خود را پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه همه معادن دولتی کشور محصولات خود را فقط باید از طریق مزایده بفروشند، افزود: به عنوان نمونه مجموعه ایمیدرو با تولید سالانه ۶۰ میلیون تن سنگ معدنی باید محصولات خود را به مزایده بگذارد.

معاون امور معادن و صنایع وزارت صمت گفت: دولت تا چه زمانی سنگ‌آهن دارد یا مالک آن است که شرکت ذوب‌آهن دائم می‌گوید به من کمک کنید و خارج از مزایده و چارچوب سنگ‌آهن به ما دهید.

اسماعیلی تأکید بر اینکه شرکت‌های ذوب‌آهن باید در عرصه اکتشاف نیز فعال شوند و اگر ذوب‌آهن، فولادمبارکه و فولادخوزستان بخواهند منابع پایداری داشته باشند، باید به تقویت ابتدای زنجیره کمک کنند، افزود: امروز قیمت سنگ‌آهن در کشور کمتر از هفت‌درصد قیمت تمام شده شمش فولاد را به خود اختصاص می‌دهد.

اسماعیلی با اشاره به این موضوع که در سال ۹۸ و ۹۹ تعداد قابل‌توجهی از واحدهای گندله‌سازی وارد مدار شده و یا می‌شوند، اما واحدهای کنسانتره نمی‌توانند به میزان نیاز گندله‌سازان، کنسانتره تولید کنند، تصریح کرد: اگر امسال همه کنسانتره تولیدی را در اختیار واحدهای گندله‌سازی قرار دهیم، باز کمبود داریم.