اصناف و حمایت از کالای داخلی

اصناف و حمایت از کالای داخلی مجتبی قدیری قطعاً در زنجیره حمایت از کالای داخلی اصناف نقش خاص و مهمی دارند، چرا که این عزیزان در لجمن۱ این شعار قرار دارند. این عزیزان هستند که به راحتی می‌توانند بر نگرش و تفکرات خریداران تأثیر بگذارند و مصرف‌کننده ایرانی را تشویق به خرید کالای داخلی کنند. […]

اصناف و حمایت از کالای داخلی

مجتبی قدیری

قطعاً در زنجیره حمایت از کالای داخلی اصناف نقش خاص و مهمی دارند، چرا که این عزیزان در لجمن۱ این شعار قرار دارند. این عزیزان هستند که به راحتی می‌توانند بر نگرش و تفکرات خریداران تأثیر بگذارند و مصرف‌کننده ایرانی را تشویق به خرید کالای داخلی کنند.

مثلاً هر کدام از ما در خرید اجناسی بار‌ها این جمله را از فروشندگان محترم شنیده‌ایم که «این کالا ایرانی است و اطمینانی به آن نیست و اگر می‌خواهی خیالت راحت باشد، خارجی آن را بخر» و یا «کالای ایرانی در کیفیت نمی‌تواند با کالای خارجی رقابت کند».

نکته اینجاست که تبلیغ فروشندگان برای فروش یک کالا به خریدار بر مبنای سودی است که از آن کالا می‌برند. مثلاً اگر یک چرخ گوشت ایرانی را بفروشد ۵۰ هزار تومان سود کند و در برابر آن با فروش یک چرخ گوشت خارجی ۱۰۰ هزار تومان سود کند، قطعاً وزنه در فروشگاه به نفع کالای خارجی خواهد بود و هر خریداری که مراجعه کند تعریف و تمجید کالای خارجی را خواهید شنید.

شاید همین امر باعث شده فروشندگان به راحتی کالای خارجی را تبلیغ کنند. این‌که بسیاری از اصناف با قیمت‌گذاری از سوی تولیدکننده مخالف هستند و این امر را اشتباه می‌خوانند، شاید به همین امر ارتباط دارد، چرا که تعیین قیمت از سوی تولیدکننده میزان سود آنها را محدود می‌کند و همین امر باعث شده تا واحدهای صنفی روی خوش به فروش کالای خارجی بدهند و کالای قاچاق که به‌طور غیررسمی وارد شده و هزینه‌های گمرکی و… نداشته است، سود خوبی برای آنها داشته باشد. لذا در چرخه سود برای اصناف در سال حمایت از تولید داخلی قطعاً باید تجدید نظر کرد. چرا که هر چه میزان سود این عزیزان در فروش کالای داخلی بیش‌تر باشد، تمایل آنها به فروش کالای ایرانی بیش‌تر می‌شود.

نکته اینجاست که هیچ‌گونه نظارتی بر روی قیمت‌گذاری کالای خارجی وجود ندارد و تعیین قیمت کالای خارجی برعهده واردکننده و توزیع‌کننده آن است. حتی شاهد هستیم که بار‌ها از سوی برخی مسؤولان اعلام شده که مثلاً فلان کالا با ارز حمایتی وارد شده اما به قیمت ارز آزاد در بازار به فروش می‌رسد.

البته بحث خدمات پس از فروش هم که از سوی واردکنندگان کالای خارجی به خریدار ارایه می‌شود، یکی از فاکتورهایی است که نباید آن را نادیده گرفت. چرا که بسیاری از کالاهای تولید داخل، خدمات پس از فروش ندارند و آن دست از کالاهایی نیز که خدمات پس از فروش ارایه می‌دهند، نحوه ارایه و سطح آن ناچیز است و همین فاکتور باعث شده تا فروشنده به خریدار خود کالای خارجی را معرفی کند، چرا که اگر کالای خارجی دچار مشکل باشد، خدمات پس از فروش آن به خوبی ارایه می‌شود، اما کالای ایرانی فقط باعث می‌شود که اعتبار فروشنده و فروشگاه زیر سؤال برود در حالی‌که این عزیز هیچ نقشی در تولید کالا نداشته و فقط حلقه اتصال از تولید به مصرف است.

این فروشندگان و فروشگاه‌ها هستند که به راحتی، حتی کالای قاچاق را به دست مصرف‌کننده می‌رسانند و اطمینان خاطر ویژه‌ای به خریدار می‌دهند که این کالا در نوع خود بی‌نظیر است.

لذا ضرورت دارد، اصناف در بحث حمایت از کالای داخلی به جد وارد عمل شده و در رایزنی با تولیدکنندگان نقطه نظرات مصرف‌کننده را به تولید‌کننده منتقل کنند و این‌که مصرف‌کننده چه کالایی را و با چه قیمتی حاضر است، بخرد. اصناف به عنوان حلقه‌واسط بین تولید و مصرف نقش مهمی در بازار‌سازی برای یک محصول دارند. این عزیزان به راحتی می‌توانند در معرفی کالای ایرانی نقش‌آفرینی کنند. لذا واگذاری قیمت‌گذاری به اصناف می‌تواند یکی از راهکار‌های تحقق حمایت از کالای داخلی باشد که در این خصوص نیاز به تجدید‌نظر است و مسؤولان باید به این خواست تن بدهند. تا اصناف در لجمن این شعار ایفای نقش جدی داشته باشند.

 ۱٫ لبه جلوی منطقه نبرد یک اصطلاح نظامی است