کارمان از گریه گذشت است به ترامپ می‌خندیم !

کارمان از گریه گذشت است به ترامپ می‌خندیم !  خدا را شکر که ما، اساساً ملت شوخ‌طبعی هستیم، از قیمت‌ها شوکه می‌شویم، می‌خندیم، برای تورم جوک می‌سازیم و با هم می‌خندیم، برای دلاری که به ریشمان می‌خندد حرف‌های ناجور حباب‌دار در می‌آوریم و می‌خندیم. ملت خجسته و سر خوشی هستیم، خدا این سرخوشی را از […]

کارمان از گریه گذشت است به ترامپ می‌خندیم !

 خدا را شکر که ما، اساساً ملت شوخ‌طبعی هستیم، از قیمت‌ها شوکه می‌شویم، می‌خندیم، برای تورم جوک می‌سازیم و با هم می‌خندیم، برای دلاری که به ریشمان می‌خندد حرف‌های ناجور حباب‌دار در می‌آوریم و می‌خندیم.

ملت خجسته و سر خوشی هستیم، خدا این سرخوشی را از ما نگیرد.

یک بار طنز پوشکی یکبار آبکی، یکبار دیگر گوجه‌ای و حالا که کلاً اسباب شادی و مسرت به‌طور اکمل جور است، یعنی طوری شده است که ابدا ًنمی‌شود جلوی خنده خودمان را بگیریم، طلا، سکه، دلار، یارانه، رب گوجه، سیب‌زمینی، گوشت و مرغ و پایه حقوق و نرخ تورم اعلامی، خشکسالی و کلی چیز دیگر، اسباب طرب همه جوره مهیا است.

 همین آقا ترامپ عمو سام را در نظر بگیرید، از مردم کوچه بازار و روزنامه‌ها و رسانه‌های ملی و میلی گرفته تا وکیل و وزیر و خادم و مخدوم، منتظریم حرفی بزند، سخنرانی کند، در جلسه‌ای آچمز شود، حضار به حرف‌هایش بخندند، ادا و اطوار در بیاورد، جنگ تعرفه راه بیندازد و از تحریم‌های جورواجور صحبت کند، از دم به همه آنها می‌خندیم، البته برای آن ابتدا جوک می‌سازیم، لطیفه جور می‌کنیم، امثال‌الحکم می‌تراشیم و بعد قاه قاه می‌خندیم.

جوری شده که خود جنابشان هم تک مضراب می‌آیند، شوخی مجلسی می‌کنند و خنده را با خنده جواب می‌دهند و همچین خوش‌خوش و نرم‌نرم در همین اثنا تحریم می‌کند، تعرفه سنگین می‌بندد، از کنوانسیون و سازمان و اتحادیه‌ها بیرون می‌آید و خط و نشان هم می‌کشد و اگر دستش برسد شوخی‌شوخی پوست اروپایی‌‌ها و روس‌‌ها و چینی‌‌ها را می‌کند!

البته که ما فرق می‌کنیم!! خودش هم بهتر از هر کسی می‌داند که از پس ما بر نمی‌آید. یعنی تا او بخواهد قدمی برای تحریم و تهدید و جریمه و بگیر و ببند، بردارد ما خودمان با هنری که داریم لااقل ده قدمی از ایشان جلو می‌افتیم و به گرد پای ما هم نمی‌رسد.

    شوخی که نداریم، بخواهد حرفی از تحریم بزند، چنان بساطی از احتکار و کم‌فروشی و گران‌فروشی و رانت و باند و بخور بخور برای خودمان راه می‌اندازیم که اساساً فراموش کند که چه می‌خواسته بگوید، چه برسد که بخواهد آن را اجرا هم بکند!

می‌گوید قرار است فروش نفت را صفر کند، تحریم‌ها را دو چندان کند، شرکت‌ها و بانک‌های دنیا که طرف حساب ما شوند را جریمه و کن‌فیکون کند و با این کار اقتصاد ما را فلج کند، دلار را گران کند، تورم را به فلک برساند و ملت را به جان هم بیندازد، زهی خیال باطل که اینها که ایشان می‌گوید کم‌کم برای ما در حال خاطره شدن هستند، ساعت خواب مستر ترامپ حرف‌هایت شده است محض خنده یک ملت، همه آنچه تو در سر داری ما پیش‌خور کرده‌ایم، سخنی تازه بگو تا اگر چیزی یادمان رفته فی‌الفور به سراغش برویم، گندش را درآوریم و با سرعت نور از کنارت عبور کنیم!

 

هوشنگ خان