راه‌اندازی بورس زعفران تا پایان دهه‌فجر

مدیرعامل بورس کالای ایران راه‌اندازی بورس زعفران تا پایان دهه‌فجر مدیرعامل بورس کالای ایران با بیان این‌که ایران بزرگ‌‌ترین تولیدکننده زعفران است، گفت: گواهی سپرده زعفران تا پایان دهه فجر راه‌اندازی می‌شود. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، حامدسلطانی‌نژاد گفت: بازار زعفران در کشور ما مبتنی بر خرده‌فروشی است و باید منسجم و از استانداردهای […]

مدیرعامل بورس کالای ایران

راه‌اندازی بورس زعفران تا پایان دهه‌فجر

مدیرعامل بورس کالای ایران با بیان این‌که ایران بزرگ‌‌ترین تولیدکننده زعفران است، گفت: گواهی سپرده زعفران تا پایان دهه فجر راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، حامدسلطانی‌نژاد گفت: بازار زعفران در کشور ما مبتنی بر خرده‌فروشی است و باید منسجم و از استانداردهای روز بهره‌مند شود تا محصول زعفران را در قالب‌های بهتری به بازارهای جهانی عرضه کنیم.

وی اعلام کرد: معاملات گواهی سپرده زعفران تا پایان دهه فجر با همکاری تعاونی روستایی و تولیدکنندگان زعفران در خراسان آغاز می‌شود.

سلطانی‌نژاد در ادامه به مزایای معاملات گواهی سپرده زعفران اشاره کرد و گفت: راه‌اندازی بورس زعفران نقدشوندگی این محصول را برای کشاورزان راحت می‌کند و کشاورزان می‌توانند با ارایه محصول خود به انبارهای بورس کالا و دریافت قبض انبار، از این قبض به عنوان پشتوانه تسهیلات استفاده کنند.

سلطانی‌نژاد افزود: کشاورزان می‌توانند در هر زمان که اراده کنند محصول خود را به فروش برسانند و ما هم می‌توانیم تسهیلات ویژه‌ای برای صادرات زعفران فراهم کنیم.

مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: کشاورزان می‌توانند محصول را به صورت پیش‌فروش و در قالب عرضه‌های مدت‌دار به بورس کالا وارد کنند و می‌توانیم در تعیین قیمت‌های جهانی نقش داشته باشیم.

سلطانی‌نژاد افزود: پسته هم قرار است در بورس کالا عرضه شود تا با تشکیل بازار منسجم در خصوص پسته ما بتوانیم در کشت قیمت‌های جهانی نقش داشته باشیم.

وی گفت: محصول پسته تا پایان بهمن با حضور فعالان این بخش وارد بورس می‌شود.

بازار مشتقه ارز در انتظار یکسان‌سازی نرخ ارز

سلطانی‌نژاد در خصوص راه‌اندازی بورس ارز نیز افزود: راه‌اندازی بازار مشتقه ارز کمک می‌کند نوسان غیرعادی ارز مدیریت شود و ما به این شکل می‌توانیم نرخ ارز را پیش‌بینی کنیم.

او ادامه داد: بازار مشتقه ارز در داخل کشور ما به منظور پوشش نوسانات نرخ ارز و کنترل قیمت آن راه‌اندازی خواهد شد.

مدیرعامل بورس کالای ایران افزود: بورس کالا تمامی زیرساخت‌های نرم‌افزاری و قانونی در خصوص بورس مشتقه ارز فراهم کرده است و اگر مراجع مرتبط آماده شوند مشکلی در راه‌اندازی این بورس وجود ندارد.

 

سلطانی‌نژاد خاطر نشان کرد: تک نرخ شدن ارز یکی از اتفاقاتی است که باید برای تشکیل بورس ارز بیفتد و ما امیدواریم در آینده‌ای نزدیک تحقق یابد.