تأثیر مثبت خودروسازان بر شاخص کل بورس تهران

با افزایش ۲۵۴ واحدی رخ داد تأثیر مثبت خودروسازان بر شاخص کل بورس تهران معامله گران بورس تهران دیروز نظاره‌گر معاملات شاداب و پرتکاپو همزمان با پررنگ‌ شدن خریداران سهام و پیشرو شدن گروه خودرویی‌‌ها بود. به گزارش فارس، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات روز گذشته با افزایش ۲۵۴ […]

با افزایش ۲۵۴ واحدی رخ داد

تأثیر مثبت خودروسازان بر شاخص کل بورس تهران

معامله گران بورس تهران دیروز نظاره‌گر معاملات شاداب و پرتکاپو همزمان با پررنگ‌ شدن خریداران سهام و پیشرو شدن گروه خودرویی‌‌ها بود.

به گزارش فارس، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات روز گذشته با افزایش ۲۵۴ واحدی به رقم ۷۷ هزار و ۹۶۱ واحد رسید.

شاخص کل هموزن اما با افزایش ۱۰۰ واحدی عدد ۱۵ هزار و ۷۶۹ واحد را تجربه کرد.

همچنین شاخص سهام آزاد شناور با افزایش ۴۵۰ واحدی عدد ۸۵ هزار و ۴۵۵ واحد را تجربه کرد. شاخص کل بازار اول نیز در حالی با افزایش ۲۱۸ واحدی به رقم ۵۴ هزار و ۲۰۹ واحد رسید که شاخص بازار دوم با افزایش ۳۲۷ واحدی به عدد ۱۶۶ هزار و ۶۳۰ واحد دست یافت.

دیروز همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس)‌ با افزایش ۵ واحدی عدد ۸۵۰ واحد را به نمایش گذاشت.

براساس این گزارش، در این روز معاملات سهام در نماد معاملاتی ۳ شرکت سایپا با ۴۷ واحد، ایران‌خودرو با ۳۹ واحد و پتروشیمی خارک با ۳۲ واحد افزایش بالا‌ترین تأثیر مثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی ۳ شرکت پالایش نفت اصفهان و معدنی و صنعتی گل‌گهر هر یک به میزان ۹ واحد و صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با ۸ واحد کاهش بیش‌ترین تأثیر منفی بر محاسبه این نماگر به دوش کشیدند.

ارزش کل معاملات بورس تهران نیز در این روز به بیش از ۱۷۳ میلیارد تومان رسید که ناشی از دست به دست شدن ۹۴۹ میلیون و ۵۷۳ هزار سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۶۳ هزار و ۵۴۷ نوبت داد و ستد بود.

طی معاملات این روز نماد معاملاتی شرکت‌های سیمان قائن، توسعه معدنی و صنعتی صبانور، داروسازی دکتر عبیدی و حق تقدم خرید سهام آن، سرمایه‌گذاری ساختمانی نظام مهندسی ایران، مجتمع معادن مس تک‌نار از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی زاگرس، مجتمع‌های توریستی و رفاهی آبادگران ایران‌کیش، پارس دارو، فرآورده‌های نسوز آذر متوقف شدند.

همچنین نماد حق تقدم استفاده نشده شهرسازی و خانه‌سازی باغمیشه با پایان مهلت پذیره‌نویسی متوقف شد.

طی معاملات این روز در بازار دو بورس تهران، ۴۲ میلیون سهم فولاد مبارکه اصفهان به ارزش بیش از ۵٫۵ میلیارد تومان کد به کد شد.۴۰ میلیون سهم توسعه معادن و فلزات نیز به ارزش بیش از ۵٫۵ میلیارد تومان به کدهای درون گروهی سهامدار عمده منتقل شد.

در سرمایه‌گذاری سایپا اما ۲۸٫۵ میلیون سهم این شرکت به ارزش بیش از ۲٫۵ میلیارد تومان به کدهای درون گروهی سهامدار عمده منتقل شد. در صنایع آذراب نیز اندکی بیش از ۲۱ میلیون سهم به ارزش بیش از ۷٫۵ میلیارد تومان در کدهای درون گروهی سهامدار عمده تجمیع شد.

اندکی بیش از ۱۲ میلیون سهم زامیاد نیز به ارزش بیش از یک میلیارد تومان به‌طور بلوکی میان کدهای سهامدار عمده منتقل شد. سایپا اما دیروز با کد به کد شدن اندکی بیش از ۱۱ میلیون سهم به ارزش بیش از یک میلیارد تومان در کدهای درون گروهی سهامداران عمده خود بود.

همچنین بیش از ۵٫۵ میلیون سهم سخت آژند به ارزش بیش از دو میلیارد تومان از سوی سهامدار عمده حقوقی کد به کد شد.

گفتنی است، بورس تهران اگرچه با حجم پایین معاملات و بی‌رونقی حاکم بر بازار دست‌وپنجه نرم می‌کرد اما همزمان با انتشار گزارش‌های عملکردی ۹ ماهه شرکت‌های پیشرو امروز شاهد تکاپوی اغلب خریداران سهام برای جمع‌آوری سهم‌های ارزان شده بود.

دیروز اعلام پوشش سود برآوردی بودجه براساس عملکرد ۹ ماهه و در عین حال تعدیل مثبت سود در بین پتروشیمی‌های اغلب اوره‌ساز بازار باعث اقبال خریداران سهام به این گروه شد.

همزمان انتظار برای انتشار عملکرد مناسب گروه قطعه‌سازی در کنار طرح دوباره برخی وعده‌ها از سوی وزیر صنعت برای تولید موتور و سایر قطعات با کمپانی‌های مطرح اروپایی باعث پیشرو شدن گروه خودرویی‌‌ها و قطعه‌سازی‌‌ها شد.

در عین حال افزایش خوش‌بینی‌‌ها برای اعلام بودجه برآوردی سال ۹۶ با تعدیل‌های خوش‌بینانه باعث شده تا دوباره گروه خودرویی‌‌ها در کانون توجه معامله‌گرانی قرار گیرد که شاهد عرضه سهام از سوی سهامداران حقوقی این شرکت‌ها هستند.

در گروه فلزات اساسی نیز دیروز مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان از پیش‌بینی سود سال مالی ۹۶ براساس سرمایه جدید خبر داده است. همزمان در گروه بانک‌ها نیز انتظار برای بازگشایی نمادهای متوقف در روزهای آینده در حالیست که دولت برای تسویه بدهی خود به بانک‌ها از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌های خارجی عزم خود را جزم کرده است.

در این گروه بانک ملت در پایین‌‌ترین کف قیمتی تحلیلی خود قرار گرفته است. در گروه معدنی‌‌ها اما در حالی انتظار‌ها برای افزایش قیمت‌های جهانی سرب و روی، مس و سنگ آهن افزایش یافته که سهامداران این گروه چشم‌انتظار اعلام بودجه‌های برآوردی این شرکت‌ها در سال آینده هستند.

در این روز بازار سهام بازاری متعادل و به نسبت پرحجم‌تر از روزهای گذشته بود که با پیشرو شدن خودرویی‌‌ها و تک سهم‌های پتروشیمی نوید روزهای امیدوارکننده را با نزدیک شدن به هفته‌های پایانی بهمن‌ماه می‌داد. بازاری که البته سایه سنگین سود مؤثر ۲۶ درصدی اوراق خزانه اسلامی هنوز آزارش می‌دهد.

سود «خچرخش» در بودجه ۹۵ همچنان بدون تغییر

ناشر چرخشگر در آخرین اطلاعات ارسالی خود به سازمان بورس از عدم تغییر سود برآوردی خود در بودجه سال مالی ۹۵ خبر داده است.

تازه‌‌ترین اطلاعات دریافتی از سازمان بورس و اوراق بهادار تهران حاکی است، مدیرعامل شرکت چرخشگر با تأیید اطلاعات پیش‌بینی بودجه سال مالی ۱۳۹۵ خود، از عدم تغییر در سود برآوردی این ناشر خبر داده است.

حسن وفادار در این شفاف‌سازی با تأکید بر این‌که «برنامه سال ۹۵ با سود هر سهم به مبلغ ۲۴ ریال به قوت خود باقی است»، عنوان کرده است: شرکت مصمم است که برنامه فوق را در سال جاری محقق نماید و در صورت تعدیل و تغییرات جدید در پیش‌بینی سال مالی ۱۳۹۵ در اسرع وقت اطلاع رسانی لازم از طریق سامانه سازمان بورس انجام خواهد شد.

وی افزود: نتایج واقعی احتمالاً متفاوت از پیش‌بینی‌ها خواهد بود، زیرا موارد پیش‌بینی شده اغلب به گونه‌ای مورد انتظار رخ نمی‌دهد و تفاوت‌های حاصل می‌تواند با اهمیت باشد.

گفتنی است، با وجود انتشار این گزارش شفاف‌سازی اما هم اکنون نماد معاملاتی «خچرخش» با آغاز معاملات بازار سهام دیروز، اقبال خریداران سهام اغلب حقیقی را در سقف مثبت کامل قیمت‌ها در پی داشته است.

انتظار برای اعلام بودجه برآوردی سال مالی ۹۶ و گزارش‌های عملکردی ماهانه قابل قبول در کنار شایعه معامله بلوکی احتمالی از سوی سهامداران عمده‌ای همچون سرمایه‌گذاری توسعه ملی و ایران خودرو دیزل اصلی‌‌ترین عوامل برای افزایش اقبال بازار به این سهم عنوان می‌شوند.

 

براساس این گزارش اقبال خریداران برای جمع‌آوری این سهم در مثبت کامل نوسان قیمت‌ها با وجود گزارش شفاف‌سازی ناشر چرخشگر مبنی بر عدم تغییر سود برآوردی بودجه امسال نشان می‌دهد، رفتار مالی حاکم بر بازار سهام با آنچه که ناشران بورسی و نهاد ناظر در اطلاع‌رسانی گزارش‌های با اهمیت می‌اندیشند، مدت‌ها است که با تناقض‌های عجیبی مواجه شده‌اند.