آمار دقیق و شفافی از پول مجازی در دست نیست

مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی آمار دقیق و شفافی از پول مجازی در دست نیست مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی با اشاره به انواع پول‌های مجازی و کارکرد آنها، گفت: با توجه به این‌که پول مجازی نوعی پولی بی‌قاعده قلمداد می‌شود، توسعه آن با مخاطرات عدیده‌ای از منظر کسب و کار و مسایل […]

مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی

آمار دقیق و شفافی از پول مجازی در دست نیست

مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی با اشاره به انواع پول‌های مجازی و کارکرد آنها، گفت: با توجه به این‌که پول مجازی نوعی پولی بی‌قاعده قلمداد می‌شود، توسعه آن با مخاطرات عدیده‌ای از منظر کسب و کار و مسایل فنی همراه است.

داود محمدبیگی در گفت‌وگو با فارس، در خصوص پول مجازی اظهارداشت: شاید بتوان نگرشی شبیه پول را داشت که نیازمند ورود بانک‌های مرکزی و اعمال مقررات و نظارت بر انتشار آن است که البته این موضوع با ماهیت این نوع پول متناقض است.

به گفته مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی پول مجازی را می‌توان به عنوان نمونه‌ای از پول الکترونیکی بی‌قاعده و مقررات‌گذاری نشده تعریف کرد که در میان اعضای جامعه مجازی منتشر شده و قابل استفاده است.

* وجود ۳ نوع پول مجازی

وی ادامه‌داد: پول مجازی ضمن‌ این‌که به وسیله توسعه‌دهندگان آن کنترل می‌شود، با توجه به تعامل با اقتصاد و پول واقعی متداول، پول مجازی در ۳ نوع پول مجازی محصور، پول مجازی با جریان یکسویه و پول مجازی با جریان دوسویه تقسیم‌بندی می‌شود.

محمد بیگی با بیان این‌که پول مجازی محصور اساساً در بازی‌های اینترنتی مورد استفاده قرار گرفته و به پول درون بازی هم معروف است، گفت: این نوع از پول مجازی هیچ‌گونه تعاملی با بخش حقیقی اقتصاد نداشته و کاربران از طریق کسب امتیاز در بازی‌های رایانه‌ای این نوع پول را تحصیل کرده و در همین سیکل بسته مصرف و خرج می‌شود، مثال بارز این نوع پول، سکه‌های آمازون است.

وی اضافه کرد: با توجه به تعاریف باید، نشر و توسعه پول مجازی در کشور را مورد بررسی قرارداد، اما تاکنون آمار متقن و شفافی از استفاده پول مجازی در دسترس نیست.

* مخاطرات استفاده از پول مجازی

محمدبیگی در پاسخ به این سؤال که آیا کاربرد این نوع فناوری موجب بروز خطراتی در عملیات بانکی کشور‌ها می‌شود، گفت: با توجه به این‌که پول مجازی نوعی پول بی‌قاعده قلمداد می‌شود، توسعه آن با مخاطرات عدیده‌ای از منظر کسب و کاری و فنی همراه است.

مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی مخاطرات پول مجازی را اینگونه توضیح داد: عدم رهگیری پرداخت‌های انجام شده با پول مجازی، برگشت‌ناپذیری پول واریز شده در صورت واریز اشتباه و یا در شرایط عدم دریافت کالا و خدمت، بروز نقص در الگوریتم رمزگذاری شده و یا رمزگشایی توسط هکرها، متضرر شدن سرمایه‌گذاران در این قبیل پول‌‌ها در صورت اعلام ممنوعیت مبادله آن توسط دولت‌‌‌ها و … از جمله مخاطرات احتمالی مربوط به بهره‌گیری از پول مجازی خواهد بود که می‌تواند خریدار و استفاده کننده پول مجازی را تهدید کند.

* تلاش بانک مرکزی برای تدوین قوانین مربوط به پول مجازی

مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی در پاسخ به این پرسش که آیا بانک مرکزی ایران قوانینی برای استفاده از پول مجازی در دست تدوین دارد، گفت: به‌کارگیری پول مجازی همواره مورد ملاحظه بانک‌های مرکزی بوده است و در سنوات اخیر در سطح بین‌الملل شاهد تلاش‌هایی در راستایی شناسایی مخاطرات ذاتی و مترتب از به‌کارگیری آن بوده‌ایم.

*استفاده‌کنندگان از پول مجازی حمایت هیچ نهاد و سازمانی را ندارند

وی با بیان این‌که در حال حاضر در کشور ما همانند بسیاری از کشورهای دنیا نهادهای ذی‌ربط صرفاً به رصد و بررسی ابعاد این پدیده و روش‌های برخورد با آن می‌پردازند، گفت: بر این اساس شهروندانی که به سراغ این پول‌‌ها می‌روند باید بدانند حمایت هیج نهاد یا سازمانی را ندارند و ریسک ورود به این عرصه بسیار قابل توجه است.

پیش از این معاون تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به دغدغه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مجلس شورای اسلامی و نیروی انتظامی برای ساماندهی پدیده پول مجازی، از تهیه طرحی در این زمینه خبر داده و گفته بود: با توجه به گردش بدون نظارت پول مجازی لازم است سیاستی برای مواجهه با این پدیده جدید اتخاذ شود.

 

در همین باره یک تحلیلگر آمریکایی در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌های داخلی پیش‌بینی کرده بود که در سال‌های آینده چند صد میلیون یا چند میلیارد دلار بیتکوین و آلتکوین (نوعی از پول مجازی) وارد اقتصاد ایران شود. این به خودی خود می‌تواند تأثیرات بسیار مثبتی برای بنگاه‌های اقتصادی داشته باشد و فرصت‌های شغلی فراوانی را در کل کشور ایجاد کند.