حدود ۴میلیون نفر در استان دارای سهام عدالت هستند

مدیرکل اقتصاد و دارایی استان خراسان‌رضوی حدود ۴میلیون نفر در استان دارای سهام عدالت هستند   مدیرکل اقتصاد و دارایی خراسان رضوی گفت: استان خراسان رضوی ۳ میلیون و ۹۸۴ هزار و ۴۰۴ نفر سهام‌دار قطعی سهام عدالت دارد که این تعداد ۸ درصد مشمولان کشوری را تشکیل می‌دهد. به گزارش ایسنا سیدمهدی‌رمضانی اظهارکرد: طرح […]

مدیرکل اقتصاد و دارایی استان خراسان‌رضوی

حدود ۴میلیون نفر در استان دارای سهام عدالت هستند

 

مدیرکل اقتصاد و دارایی خراسان رضوی گفت: استان خراسان رضوی ۳ میلیون و ۹۸۴ هزار و ۴۰۴ نفر سهام‌دار قطعی سهام عدالت دارد که این تعداد ۸ درصد مشمولان کشوری را تشکیل می‌دهد.

به گزارش ایسنا سیدمهدی‌رمضانی اظهارکرد: طرح توزیع سهام عدالت در راستای اجرای فصل ششم قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی به منظور گسترش مالکیت عمومی و به منظور تأمین عدالت اجتماعی، از سال ۱۳۸۵ اجرایی شده و تعداد ۴۹ میلیون و ۲۲۶ هزار و ۱۹۳ نفر مشمول این طرح شدند.

وی ادامه داد: همچنین طی ۱۸ مرحله مشمولان این طرح شامل نهادهای حمایتی، روستاییان و عشایر، شاغلین و بازنشستگان، ایثارگران، بیماران خاص، خدام مساجد و حسینیه‌ها، روزنامه‌نگاران، زنان سرپرست خانوار، کارکنان ستاد نماز جمعه، طلاب حوزه‌های علمیه و گروه‌های عمومی شناسایی و ثبت نام قطعی گردیده‌اند.

 مدیرکل اقتصاد و دارایی خراسان‌رضوی با بیان این‌که تمام یا بخشی از سهام متعلق به دولت در ۶۰ شرکت سرمایه‌پذیر به طرح سهام عدالت تخصیص یافته است، عنوان‌کرد: استان خراسان رضوی تعداد ۳ میلیون و ۹۸۴ هزار و ۴۰۴ نفر سهام‌دار قطعی سهام عدالت دارد که این رقم ۸ درصد مشمولین کشوری را تشکیل می‌دهد.

رمضانی با بیان این‌که در این طرح اصل ارزش سهام برای هر نفر تا سقف یک میلیون تومان و برای هر خانوار تا سقف ۵ میلیون تومان در نظر گرفته شده، تصریح‌کرد: همچنین مقرر شده بود که اصل ارزش سهام طی ۱۰ سال (۱۳۹۴- ۱۳۸۵) از محل سودهای حاصله تأمین و بازپرداخت شود.

وی افزود: اکنون و پس از پایان دوره ۱۰ ساله طرح مذکور، دولت باید نسبت به تعیین تکلیف سهام و سودهای آتی اقدام می‌کرد. در این راستا ساماندهی طرح سهام عدالت در ۳ فاز مورد برنامه‌ریزی، تأکید و پیگیری دولت قرار گرفته است.

مدیرکل اقتصاد و دارایی خراسان رضوی خاطرنشان‌کرد: فاز اول شفاف‌سازی و مشخص نمودن ارزش اسمی سهام هر مشمول (حقوق مالکانه هر مشمول) از طریق ارایه صورتحساب در فاز دوم ایجاد صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله(ETF) در بورس اوراق بهادار پس از اخذ مجوز از مراجع ذی‌ربط و تدوین مقررات مربوطه بوده و همچنین فاز سوم آزادسازی و خرید و فروش سهام توسط مشمولین است.

رمضانی تأکیدکرد: در فاز اول که در تاریخ ۱۷ اسفند ماه سال ۹۵ شروع به‌کار کرد، سامانه ارایه صورتحساب سهام عدالت با هدف مشخص کردن ارزش اسمی سهام اختصاص یافته به هر مشمول راه‌اندازی شده و برای اولین بار دولت سندی به نام صورتحساب تولید کرده که معنای آن این است که یک سهم به صورت مجازی در اختیار سهام‌دار قرار دارد.

وی اظهارکرد: براساس محاسبات صورت گرفته از سوی سازمان خصوصی‌سازی، به هر فرد ۵۳۲ هزار تومان ارزش سهام از کل سود واریزی شرکت‌ها طی ۱۰ سال تعلق گرفته است که چند تعدیل در صورتحساب انجام می‌شود. برخی از مشمولین در سنوات گذشته سود نقدی دریافت کرده‌اند که در محاسبات از رقم ۵۳۲ هزار تومان کسر شده است.

رمضانی با بیان این‌که مشمولین دو دهک اولیه شامل مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی که براساس قانون مشمول ۵۰ درصد تخفیف در بازپرداخت اصل ارزش سهام شده‌اند، تصریح کرد: براساس اطلاعات اخذ شده از این دو نهاد و اعمال تخفیف در صورتحساب، ارزش اسمی سهام این مشمولان نیز یک میلیون تومان خواهد بود.

 

وی ادامه داد: از سال ۹۵ به بعد کلیه مشمولین به نسبت ارزش اسمی سهام خود مشمول دریافت سود نقدی خواهند شد و سود پس از اتمام سال مالی و تشکیل مجامع شرکت‌ها و طی مراحل قانونی، به حساب آنها واریز می‌شود.