۶۹ واحدی شاخص در روز تعادل بازار سهام

۶۹ واحدی شاخص در روز تعادل بازار سهام بورس تهران شاهد معاملات متعادل بود، بازارگردانی سهام از سوی حقوقی‌های حامی نماگر بورس در فولاد مبارکه، ملی مس و هلدینگ خلیج‌فارس در کنار نماد «پارسان» باعث شد، با وجود عقبگرد شاخص کل هموزن اما شاخص کل بورس سبزپوش بماند. به گزارش فارس، شاخص کل قیمت و […]

۶۹ واحدی شاخص در روز تعادل بازار سهام

بورس تهران شاهد معاملات متعادل بود، بازارگردانی سهام از سوی حقوقی‌های حامی نماگر بورس در فولاد مبارکه، ملی مس و هلدینگ خلیج‌فارس در کنار نماد «پارسان» باعث شد، با وجود عقبگرد شاخص کل هموزن اما شاخص کل بورس سبزپوش بماند.

به گزارش فارس، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران (تدپیکس) در پایان معاملات دیروز با افزایش ۶۹ واحدی روی رقم ۸۵ هزار و ۶۶۰ واحد ایستاد.

شاخص کل هموزن اما با کاهش ۳۶ واحدی عدد ۱۷ هزار و ۵۴۵ واحد را به نمایش گذاشت.

شاخص سهام آزاد شناور نیز با افزایش ۵۸ واحدی به رقم ۹۲ هزار و ۷۳۲ واحد دست یافت.

شاخص بازار اول اما در حالی با افزایش ۸۰ واحدی به رقم ۵۹ هزار و ۳۶۰ واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با کاهش ۱۴ واحدی عدد ۱۹۰ هزار و ۲۵۲ واحد را به نمایش گذاشت.

همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) نیز با افزایش یک واحدی روی رقم ۹۲۹ واحد ایستاد.

براساس این گزارش، معاملات سهام در نماد فولاد مبارکه با ۶۵ واحد، ملی صنایع مس ایران ۱۵ واحد و پالایش نفت تهران با ۱۰ واحد افزایش، بیش‌ترین تأثیر مثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی پردیس با ۱۳ واحد، بانک ملت با ۱۰ واحد و آلومینیم ایران با ۸ واحد کاهش بیش‌ترین تأثیر منفی را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند.

ارزش کل معاملات بورس تهران به بیش از ۲۸۳ میلیارد تومان نمایش داده شد که ناشی از دست به دست شدن بیش از ۶۳۰ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۵۱ هزار و ۳۵ نوبت داد و ستد بود.

این در حالی بود که ارزش معاملات بازارنقد بورس تنها اندکی بیش از ۱۵۹ میلیارد تومان بود.

طی این معاملات نماد معاملاتی شرکت‌های لامیران، بیمه‌رازی، از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های قند شیرین خراسان، تولید فیبر ایران، اوراق اجاره شرکت واسط مالی مرداد یکم در نماد صمپنا، صنایع پتروشیمی زنجان، فولاد آلیاژی یزد، سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان، داده‌پردازی ایران، سرمایه‌گذاری پارس‌توشه، کشتیرانی ج.ا.ا، مجتمع کشت و صنعت چین‌چین، دشت مرغاب، اوراق مرابحه فولاد مبارکه اصفهان، اوراق اختیار فروش تبعی کشتیرانی ج.ا.ا متوقف شدند.

در بازار ۲ بورس تهران که به معاملات درون گروهی سهامداران عمده اختصاص دارد ۸۷ میلیون سهم ایران‌خودرو به ارزش بیش از ۲۲ میلیارد تومان میان سهامداران عمده این سهم با معاملات انتقالی همراه بود. در فولاد مبارکه نیز ۲۰ میلیون سهم به ارزش بیش از ۴ میلیارد تومان کد به کد شد، همچنین ۱۰ میلیون سهم پتروشیمی مبین به ارزش کم‌تر از ۴ میلیارد تومان میان سهامداران عمده این سهم با معاملات انتقالی روبه‌رو شد و ۵ میلیون سهم پالایش نفت تهران به ارزش بیش از ۱٫۵ میلیارد تومان از سوی سهامدار عمده کد به کد شد.

همچنین ۳ میلیون سهم پتروشیمی جم به ارزش ۲٫۵ میلیارد تومان میان سهامداران عمده این سهم با معاملات انتقالی روبه‌رو بود.

بورس تهران در حالی با معاملاتی متعادل و کم‌حجم در اغلب نمادهای معاملاتی مواجه بود که بازارگردانی سهام از سوی حقوقی‌های حامی نماگرهای منتخب بورس در برخی نماد‌ها باعث شد، تا با وجود عقبگرد شاخص کل هموزن، اما شاخص کل بورس سبزپوش بماند.

در این بین گروه خودرویی‌‌ها همچنان با بازارگردانی سهام از سوی حقوقی‌های خود در محدوده صفر تابلو نوسان می‌کنند.

 

عدم گردش نقدینگی و سردرگمی بازار سهام در تبیین استراتژی سرمایه‌گذاری برای دست‌کم دوره میان‌مدت باعث شده تا بازار همچنان بر روی تک‌سهم‌‌ها و شرکت‌های کوچک برخوردار از سهام شناوری پایین متمرکز باشد. بازاری که استراتژی بازدهی ۱۰ درصدی بر روی عمده پرتفوی‌ حاکم است.