سقوط ۱۶۶ واحدی شاخص کل بورس پایتخت

سقوط ۱۶۶ واحدی شاخص کل بورس پایتخت معامله‌گران بورس تهران دیروز در حالی معاملات متعادل و به نسبت کم‌حجم‌ نسبت به قبل را نظاره‌گر بودند که اصلاح قیمت سهام در گروه‌های پیشرو از جمله فلزات اساسی فرصتی برای حقیقی‌‌ها در جمع‌آوری سهام فراهم کرد. به گزارش فارس، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق […]

سقوط ۱۶۶ واحدی شاخص کل بورس پایتخت

معامله‌گران بورس تهران دیروز در حالی معاملات متعادل و به نسبت کم‌حجم‌ نسبت به قبل را نظاره‌گر بودند که اصلاح قیمت سهام در گروه‌های پیشرو از جمله فلزات اساسی فرصتی برای حقیقی‌‌ها در جمع‌آوری سهام فراهم کرد.

به گزارش فارس، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران (تدپیکس) در پایان معاملات این روز با کاهش ۱۶۶ واحدی روی رقم ۹۹ هزار و ۳۵۵ واحد ایستاد.

شاخص کل هم ‌وزن اما با افزایش ۲۴ واحدی عدد ۱۷ هزار و ۵۳۸ واحد را به نمایش گذاشت.

شاخص سهام آزاد شناور نیز با کاهش ۱۹۷ واحدی به رقم ۱۰۶ هزار و ۶۴۱ واحد دست یافت.

شاخص بازار اول اما در حالی با کاهش ۱۷۹ واحدی به رقم ۷۰ هزار و ۶۲۵ واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با کاهش ۳۱ واحدی عدد ۲۱۱ هزار و ۳۱۳ واحد را به نمایش گذاشت.

براساس این گزارش، معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید با ۶۹ واحد، سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با ۲۸واحد و تاپیکو با ۲۲ واحد افزایش بیش‌ترین تأثیر مثبت را بر برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های فولاد مبارکه با ۱۷۲ واحد، گسترش نفت و گاز پارسیان با ۳۹ واحد و معدنی و صنعتی چادرملو با ۳۵ واحد کاهش بیش‌ترین تأثیر منفی را در محاسبه این نماگر به دوش کشیدند.

ارزش کل معاملات بورس تهران در حالی بیش از ۲۳۲ میلیارد تومان نمایش داده شد که ناشی از دست به دست شدن بیش از ۹۵۰ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۶۴ هزار و ۳۹۲ نوبت داد و ستد بود.

طی این معاملات نماد معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی، عمران و توسعه فارس، کارتن ایران، قرارداد اختیار خرید و فروش معدنی و صنعتی گل‌گهر، داروسازی کاسپین تأمین و معدنی – صنعتی گل‌گهر از سوی ناظر بازار سهام متوقف و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های ورزایران، جوشکاب یزد، ‌بیمه اتکایی امین، واسپاری ملت، داروسازی کاسپین تأمین، شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان‌شرقی، سرمایه‌گذاری پردیس، فرآورده‌های نسوز آذر، حق‌تقدم کشاورزی و دامپروری مکسال و پالایش نفت بندرعباس بازگشایی شدند.

در عین‌ حال عرضه اولیه اسناد خزانه اسلامی در نماد (اخزا ۶۰۵۱) با تاریخ سررسید ۲۶ آذرماه ۹۷ در فرابورس عرضه شد.

در بازار۲ بورس تهران که به معاملات درون‌گروهی سهامداران عمده اختصاص دارد، کم‌تر از ۹۰٫۵ میلیون سهم سرمایه‌گذاری توکافولاد به ارزش ۸٫۵ میلیارد تومان به کدهای درون‌گروهی سهامدار عمده انتقال یافت. همچنین ۶۰ میلیارد سهم پتروشیمی خلیج‌فارس به ارزش ۳۴٫۵ میلیارد تومان کدبه‌کد شد.

در توسعه معادن روی ایران نیز بیش از ۴۸ میلیون سهم به ارزش بیش از ۱۸ میلیارد تومان با معاملات انتقالی میان سهامداران عمده روبه‌رو شد و ۳۵ میلیون سهم صنایع پتروشیمی کرمانشاه به ارزش بیش از ۱۲٫۵ میلیارد تومان میان سهامداران عمده این سهم منتقل شد.

همچنین کم‌تر از ۳۴ میلیون سهم گروه دارویی برکت به ارزش بیش از ۶ میلیارد تومان با معاملات انتقالی میان سهامداران عمده مواجه شد. در ملی صنایع مس ایران اما ۱۰ میلیون سهم به ارزش بیش از ۲٫۵ میلیارد تومان کدبه‌کد شد.

در گروه مپنا ۴ میلیون سهم به ارزش بیش از ۳ میلیارد تومان با معاملات انتقالی همراه بود و ۳ میلیون سهم تولید برق ماهتاب کهنوج به ارزش بیش از دو میلیارد تومان به کدهای درون‌گروهی سهامدار عمده انتقال یافت.

براساس این گزارش بورس تهران در حالی با معاملاتی متعادل و به نسبت کم‌حجم‌تر از روزهای قبل در اغلب نمادهای معاملاتی روبه‌رو شد که تجمع عده‌ای از سهامداران شرکت کنتورسازی مقابل تالار شیشه‌ای اعتراض به آنچه که بلاتکلیفی خود پس از گذشت بیش از یک سال از رسوایی پرونده کنتورسازی در بازار سهام عنوان می‌کردند، در کانون توجه معامله‌گران قرار گرفت.

در این بین تحرک ضعیف صندوق‌های تثبیت بازار و توسعه برای تحرک در سهم‌‌ها و هلدینگ‌های شاخص‌ساز باعث شد، تا شاخص کل بورس نمای استراحت را به خود بگیرد، هرچند که تحرک حقیقی‌‌ها در گروه‌های پیشرو برای جمع‌آوری سهام به‌ویژه در گروه‌های سرب و روی، خودرویی‌ها، صنایع پتروشیمی و گروه فلزات اساسی باعث شد تا شاخص کل هموزن از سبزپوش نماگرهای بازار در روز آینده حکایت داشته باشد.

 

این در حالی است که با افت معنی‌دار قیمت‌ها در بازار ارز داخلی انگیزه برای جمع‌آوری سهام خودرویی‌‌ها افزایش یافته، با این حال تداوم رشد قیمت روی و همچنین افزایش قیمت نفت خام باعث شده تا گروه معدنی‌‌ها دوباره سهامداران امیدوار خود را به سمت این گروه جذب کند.