عقب‌گرد ۱۵۲واحدی شاخص کل بورس تهران

عقب‌گرد ۱۵۲واحدی شاخص کل بورس تهران معامله‌گران بورس تهران دیروز در حالی معاملات کم‌حجم و با شیب نزولی قیمتی را نظاره‌گر بودند که اغلب معاملات در محدوده صفر تابلو نوسان کرد، معامله‌گران دوباره به سمت صندوق‌های با درآمد ثابت‌ گرایش پیدا کرده‌اند. به گزارش فارس، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران […]

عقب‌گرد ۱۵۲واحدی شاخص کل بورس تهران

معامله‌گران بورس تهران دیروز در حالی معاملات کم‌حجم و با شیب نزولی قیمتی را نظاره‌گر بودند که اغلب معاملات در محدوده صفر تابلو نوسان کرد، معامله‌گران دوباره به سمت صندوق‌های با درآمد ثابت‌ گرایش پیدا کرده‌اند.

به گزارش فارس، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران (تدپیکس) در پایان معاملات این روز با کاهش ۱۵۲واحدی روی رقم ۹۸هزارو‌۱۴۸واحد ایستاد.

شاخص کل هم ‌وزن اما با کاهش ۱۷واحدی عدد ۱۷‌هزارو‌۵۸۴واحد را به نمایش گذاشت.

شاخص سهام آزاد شناور نیز با کاهش ۲۰۲واحدی به رقم ۱۰۵‌هزارو‌۲۴۷واحد دست یافت.

شاخص بازار اول اما در حالی با کاهش ۶۴واحدی به رقم ۶۹هزارو‌۸۱۸ واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با کاهش ۵۵۱واحدی عدد ۲۰۸‌هزارو‌۴۷۷واحد را به نمایش گذاشت.

براساس این گزارش، در این روز معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با ۳۱ واحد، پالایش نفت بندر عباس با ۲۱واحد و معدنی و صنعتی چادر ملو با ۱۹واحد افزایش بیش‌ترین تأثیر مثبت را بر برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با ۵۵واحد، تاپیکو با ۴۲واحد و گروه مپنا با ۳۴واحد کاهش بیش‌ترین تأثیر منفی را در محاسبه این نماگر به دوش کشیدند.

ارزش کل معاملات دیروز بورس تهران در حالی به بیش از ۲۲۵میلیاردتومان نمایش داده شد که ناشی از دست به دست شدن بیش از ۹۳۳میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۷۶هزارو۶۲۵ نوبت داد و ستد بود.

طی معاملات این روز نماد معاملاتی شرکت‌های کارخانجات تولیدی شهید قندی، بین‌المللی ساروج بوشهر، صنعتی بهشهر از سوی ناظر بازار سهام متوقف و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های صنایع بسته‌بندی مشهد، معدنی و صنعتی صبانور، قند قزوین، صنعتی بهشهر، حق‌تقدم استفاده‌نشده بانک حکمت، کارتن ایران، سرمایه‌گذاری تدبیرگران فارس خوزستان بازگشایی شدند.

همچنین به دلیل عدم افشای به موقع اطلاعات از سوی بورس تهران دو نماد معاملاتی کارخانه‌های تولیدی شهید قندی و سرمایه‌گذاری توکا فولاد از تابلوی معاملات این بازار تعلیق شدند.

در بازار ۲ بورس تهران که به معاملات درون‌گروهی سهامداران عمده اختصاص دارد، ۲۰میلیون سهم معدنی و صنعتی چادرملو به ارزش بیش از ۴میلیارد تومان با معاملات انتقالی از سوی سهامدار عمده این سهم روبه‌رو شد.

همچنین ۱۵میلیون سهم ریل پرداز سیر به ارزش بیش از دومیلیارد تومان از سوی سهامدار عمده با معاملات انتقالی روبه‌رو بود و ۷٫۵میلیون سهم صنایع خاک چینی ایران به ارزش کم‌تر از ۵میلیاردتومان به کدهای درون‌گروهی سهامدار عمده تجمیع شد.

همچنین بیش از ۶٫۵میلیون سهم بیمه اتکایی امین به ارزش بیش از ۷۰۰میلیون تومان میان سهامداران عمده این سهم منتقل شد.

در سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات اما دیروز ۵میلیون سهم به ارزش کم‌تر از یک میلیاردتومان با معاملات انتقالی میان سهامداران عمده روبه‌رو بود و در نهایت ۲٫۵میلیون سهم بین‌المللی ساروج بوشهر به ارزش بیش از ۴۰۰میلیون تومان کدبه‌کد شد.

براساس این گزارش بازار سهام در حالی معاملاتی کم‌حجم را به نظاره نشست که در اغلب نمادهای معاملاتی نوسان قیمت‌ها در شیب نزولی و در محدود صفر تابلو قرار داشت.

با این‌همه دست و پا زدن بورس‌باز‌ها برای سود کردن در بازار سهام باعث شده تا گروه سایر محصولات کانی غیرفلزی این روز‌ها با ورود و خروج نوسان‌گیران در تک‌سهم‌های نوسانی و برخوردار از سهام شناوری پایین باشد.

در گروه شوینده‌ها، هنکل پاکدشت، با معاملات دو طرفه ۸۰سهمی در سقف کامل قیمتی ۱۰درصدی بازار پایه ب فرابورس قرار گرفته است. دیگر نماد پربازده عجیب بر روی تابلوی بازار سهام نماد معاملاتی ورزایران است که در بازار پایه ب فرابورس در حالی توانسته زنوسان ۵۰درصدی را برجای گذارد که از کد حقیقی فروشنده این سهم به کد حقوقی خریدار تنها ۶هزار سهم معامله شده است.

معاملات دو طرف در نماد آذریت نیز در حالی به نوسان ۲۷درصدی این سهم بازار پایه ج فرابورس انجامید که کل حجم معاملات این سهم در روز جاری از ۱۱هزارو‌۶۶۶ عدد فراتر نرفته است و در پشم‌بافی طوس نوسان ۱۰درصدی قیمت سهام در حالی است که معاملات دوطرفه در این سهم اندکی بیش از ۴۸هزار عدد بوده که در نهایت با صف خرید ۴میلیون سهم به‌کار خود پایان داده است.

در نهایت نماد سرمایه‌گذاری معیار صنعت پارس با برجای گذاشتن نوسان ۱۸٫۵درصدی در معاملات امروز بازار پایه ج فرابورس شاهد معاملات دوطرفه با حجم ۵۴۰هزار سهمی بوده است.

براساس این گزارش روند معاملات سهام در بازار نشان می‌دهد که سردرگمی و رخوت عمومی در کنار سردرگمی برای اغلب معامله‌گران باعث شده تا بورس از اولویت سرمایه‌گذاری در کنار سایر بازارهای موازی، کنار گذاشته شود.

 

بر هم‌زدن سیاست‌های تنظیم نرخ سود از سوی بانک مرکزی با انتشار اوراق گواهی سپرده بانکی نرخ سود ۲۰درصدی باعث شده تا جریان نقدینگی در عمل دوباره راه بانک‌ها را در پیش بگیرد، راهی که در صورت تغییر نرخ اوراق بدهی و پیش‌بینی بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری به‌ویژه با درآمد ثابت می‌تواند برای بورس در نیمه اول سال آینده درد سر ساز باشد. بازار بورس که بنا به سنت هر ساله در روزهای پایانی سال با تقاضای پرحجم حقیقی‌‌ها روبه‌رو بوده است.