عقبگرد ۱۳۹ واحدی شاخص کل بورس تهران

عقبگرد ۱۳۹ واحدی شاخص کل بورس تهران معامله‌گران بورس تهران دیروز معاملات کم‌حجم و توأم با افزایش عرضه را به نظاره نشستند، ریزش قیمت‌ کالاهای‌ مهم در بازارهای جهانی و درجا زدن بورس‌های دنیا، باعث شد تا بورس تهران نیز از قافله قرمزپوش‌‌ها جا نماند. به گزارش فارس، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس […]

عقبگرد ۱۳۹ واحدی شاخص کل بورس تهران

معامله‌گران بورس تهران دیروز معاملات کم‌حجم و توأم با افزایش عرضه را به نظاره نشستند، ریزش قیمت‌ کالاهای‌ مهم در بازارهای جهانی و درجا زدن بورس‌های دنیا، باعث شد تا بورس تهران نیز از قافله قرمزپوش‌‌ها جا نماند.

به گزارش فارس، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران (تدپیکس) در پایان معاملات دیروز با کاهش ۱۳۹واحدی روی رقم ۹۷هزارو۹۶۱واحد ایستاد.

شاخص کل هم ‌وزن اما با افزایش ۵۲واحدی عدد ۱۷هزارو۶۲۰واحد را به نمایش گذاشت.

شاخص سهام آزاد شناور نیز با کاهش ۱۰۷واحدی به رقم ۱۰۵هزارو۲۷۴واحد دست یافت.

شاخص بازار اول اما در حالی با کاهش ۱۶۷واحدی به رقم ۶۹هزارو۵۷۲واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با افزایش ۶۴واحدی عدد ۲۰۸هزارو۶۷۸واحد را به نمایش گذاشت.

همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) نیز بدون تغییر چندانی روی رقم یک‌هزارو۹۲واحد ایستاد.

براساس این گزارش، روز گذشته معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های ملی صنایع مس ایران با ۴۶واحد، پالایش نفت اصفهان با ۴۲واحد و پالایش نفت تبریز با ۳۴واحد کاهش بیش‌ترین تأثیر منفی را بر برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های همراه اول با ۲۵واحد، سایپا و مخابرات هر یک تا ۱۸واحد و تاپیکو با ۱۶واحد افزایش بیش‌ترین تأثیر مثبت را در محاسبه این نماگر به دوش کشیدند.

ارزش کل معاملات بورس تهران در حالی به بیش از ۳۳۲میلیارد‌تومان نمایش داده شد که ناشی از دست به دست شدن بیش از ۸۹۸میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۶۹هزارو۸۷۱نوبت داد و ستد بود.

بیش‌ترین ارزش معاملات در بورس تهران شامل اوراق مرابحه با سود ۱۸درصدی ایران خودرو، معاملات کد به کد بانک انصار، لوله و ماشین‌سازی ایران، ایران خودرودیزل، صندوق سرمایه‌گذاری امین یکم، بین‌المللی محصولات پارس و پارس خودرو بوده است.

همچنین در بازار نقدی بورس تهران ارزش معاملات اندکی بیش از ۱۷۱میلیاردتومان بود.

طی معاملات این روز نماد معاملاتی شرکت‌های لوله و ماشین‌سازی ایران، حق‌تقدم خرید سهام سرمایه‌گذاری تدبیرگران فارس خوزستان، حق‌تقدم خرید سهام کشت و صنعت شهداب ناب خراسان، حق‌تقدم استفاده‌نشده بانک حکمت ایرانیان، بسته‌بندی ایران، صنعت روی زنگان، ریخته‌گری تراکتورسازی ایران، کارخانه‌های تولیدی شیشه رازی از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های صنایع ریخته‌گری ایران، لیزینگ ایرانیان، داروسازی دکتر عبیدی، گروه صنایع سیمان کرمان، لوله و ماشین‌سازی ایران متوقف شدند.

همچنین بلوک ۹۰٫۸ درصدی سهام کنترلی سرمایه‌گذاری سبحان به قیمت هر سهم ۲۳۷۶ریال به یک خریدار حقوقی واگذار شد. در عین ‌حال شرکت آتیه پگاه بلوک ۳۱٫۵۰درصدی سهام مدیریتی غیرکنترلی سرمایه‌گذاری کوه نور را به قیمت پایه هر سهم ۳۱۰۱ریال بر روی میز فروش فرابورس ایران گذاشت که تا این لحظه از انجام این معامله با حضور خریدار حقوقی حکایت دارد.

در بازار ۲ تهران که به معاملات درون‌گروهی سهامداران عمده اختصاص دارد کم‌تر از ۱۰۰میلیون سهم بانک انصار به ارزش کم‌تر از ۲۱میلیاردتومان کدبه‌کد شد.

در سرمایه‌گذاری آتیه دماوند نیز بیش از ۱۶٫۵میلیون سهم به ارزش بیش از ۳٫۵میلیاردتومان با معاملات انتقالی از سوی سهامدار عمده همراه بود.

همچنین بیش از ۵٫۵میلیون سهم پتروشیمی شازند ۱٫۵میلیاردتومان کدبه‌کد شد. در آتیه داده پرداز نیز ۵میلیون سهم به ارزش ۳٫۵میلیاردتومان با معاملات انتقالی میان سهامداران عمده همراه شد.

در صندوق‌های سرمایه‌گذاری اعتمادآفرین پارسیان نیز ۴میلیون‌واحد سرمایه‌گذاری از سوی مدیر صندوق کدبه‌کد شد.

بورس تهران در حالی با معاملاتی کم‌حجم و توأم با غلبه عرضه بر تقاضای سهام در اغلب نمادهای معاملاتی به ویژه در گروه‌های پیشرو مواجه بود که در بازارهای جهانی نیز اغلب کالایی‌‌ها و فلزات اساسی با کاهش قیمت‌ها روبه‌رو بودند.

بااین‌همه بورس‌باز‌ها با تکیه بر روندهای تکنیکالی، گروه خودرویی‌‌ها و قطعه‌سازان را گزینه مناسب برای نوسان‌گیری در کانون توجه خود قراردادند.

در سایر گروه‌های بازار دومی و برخوردار از سهام شناوری پایین نیز اقبال معامله‌گران اغلب حقیقی برای رنج شدن قیمت‌ها قابل تأمل است. در این گروه لیزینگی‌‌ها همچنان با اقبال حقیقی‌‌ها و صف‌های خرید ناپایدار روبه‌رو هستند.

رفتار کوتاه‌مدت‌نگری حقوقی‌‌ها به‌ویژه در گروه‌های پیشرو طی روزهای باقیمانده تا پایان سال باعث شده تا معامله‌گران حقیقی به دنبال سهم‌های زیرخاکی و تک‌سهم‌های برخوردار از سهام شناور پایین باشند.