تمام تخفیف‌های بیمه ثالث با یک تصادف از بین نمی‌رود

رییس کل بیمه مرکزی تمام تخفیف‌های بیمه ثالث با یک تصادف از بین نمی‌رود رییس کل بیمه بانک مرکزی از حذف کوپن بیمه از ابتدای سال آینده خبر داد و گفت تمام تخفیف‌های بیمه ثالث با یک تصادف از بین نمی‌رود. عبدالناصرهمتی، رییس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، […]

رییس کل بیمه مرکزی

تمام تخفیف‌های بیمه ثالث با یک تصادف از بین نمی‌رود

رییس کل بیمه بانک مرکزی از حذف کوپن بیمه از ابتدای سال آینده خبر داد و گفت تمام تخفیف‌های بیمه ثالث با یک تصادف از بین نمی‌رود.

عبدالناصرهمتی، رییس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، از ابلاغیه آیین‌نامه جدید بیمه شخص ثالث خبر داد و گفت: براساس قانون جدید، تخفیفات شخص ثالث از ۱۰به ۵درصد کاهش یافت، ضمن آن‌که در صورت تصادف تخفیف بیمه به‌طور کامل از بین نمی‌رود.

وی مهم‌ترین ویژگی این آیین‌نامه جدید را حفظ تخفیفات بیمه شخص ثالث دانست و افزود: در قانون جدید در صورت وقوع تصادف مالی بار اول ۲۰واحد درصد، بار دوم ۳۰واحد درصد و بار سوم ۴۰واحد درصد و همچنین در تصادف جانی بار اول ۳۰واحد درصد، بار دوم ۷۰واحد درصد و بار سوم ۱۰۰واحد درصد از تحفیف بیمه کاسته می‌شود.

همتی ادامه داد: افرادی که از تخفیف بیمه برخوردارند و تعداد خسارت آنها به‌گونه‌ای است که بر تخفیف غلبه می‌کند، محاسبه تخفیف آنها متفاوت خواهد بود؛ به‌طوریکه در صورت دوبار تصادف مالی، ۳۰واحد درصد خسارت از تخفیف آنها کاسته نمی‌شود، بلکه ۱۰واحد آن منفی شده و به نرخ بیمه آنها اضافه می‌شود.

رییس کل بیمه بانک مرکزی با اشاره به این‌که در قانون قبل برای رسیدن به حداکثر تخفیف ۸سال زمان نیاز بود، بیان‌کرد: با ابلاغ آیین‌نامه جدید برای رسیدن به تخفیف حداکثری، ۱۴سال زمان نیاز است.

وی با اشاره به این‌که ۲۱میلیون ماشین از تخفیفات بالای ۶۰درصد برخوردار هستند، افزود: ماشین‌هایی که تخفیف بیمه آنها به ۷۰درصد نرسیده بر مبنای ۵درصد، تخفیف سالیانه آنها محاسبه می‌شود، در غیر این صورت تخفیفات قبلی آنها سرجای خود باقی است.

این مقام مسؤول در پاسخ به این سؤال که کاهش تخفیف سالیانه بیمه از ۱۰به ۵درصد نگرانی‌هایی برای افراد ایجاد کرده است، بیان‌کرد: با کاهش تخفیف سالیانه بیمه، جای هیچ‌گونه نگرانی نیست و این یک پکیج کامل است که اگر اجرا نمی‌شد؛ امکان اعمال تخفیفات پلکانی بیمه شخص ثالث وجود نداشت، چرا که شرکت‌های بیمه باید از جای دیگری هزینه‌های خود را جبران کنند.

به گفته همتی؛ اجرای قانون جدید، برقراری عدالت برای افرادی که به درستی رانندگی می‌کنند را به همراه دارد.

رییس کل بیمه بانک مرکزی در ادامه افزود: در قانون جدید پیش‌بینی کرده‌ایم افرادی که از تخفیف بیمه شخص ثالث برخودارند و قصد فروش ماشین خود را دارند، تخفیف حق بیمه خود را می‌توانند به خانواده‌شان منتقل کنند.

وی با اشاره به این‌که قانون جدید در حق بیمه شخص ثالث تأثیری ندارد، گفت: حق بیمه شخص ثالث تابع عملکرد سال قبل مالی شرکت‌های بیمه و نرخ دیه است که بیمه مرکزی پس از بررسی آن را در شورای عالی بیمه مطرح می‌کند.

همتی ادامه‌داد: با توجه به آن‌که افزایش حق بیمه شخص ثالث تنها سالی یکبار اتفاق می‌افتد اما هنوز به جمع‌بندی کلی نرسیدیم و منتظریم که ارزش ریالی نرخ دیه توسط قوه قضاییه اعلام شود تا پس از آن نرخ بیمه‌نامه شخص ثالث اعلام شود.

به گفته وی؛ با توجه به اجباری بودن بیمه شخص ثالث، نرخ آن را شورای عالی بیمه تعیین می‌کند و در تمامی شرکت‌های بیمه، نرخ آن ثابت است.

رییس کل بیمه مرکزی از حذف کوپن بیمه از ابتدای سال آینده خبر داد و گفت: اگرچه تعداد کوپن نشان‌دهنده میزان تصادف‌ها است، اما با تلاش بیمه مرکزی و شرکت‌های بیمه اطلاعات در سیستم بیمه موجود است که در صورت تصادف و مراجعه به بیمه تعداد کوپن‌های استفاده شده به‌طور مجازی مشخص است.

همتی در خاتمه تصریح‌کرد: QR که در بیمه شخص ثالث ثبت شده، نشان‌دهنده تمامی اطلاعات بیمه‌گذار است.