حباب بورس ترکید؟!

حباب بورس ترکید؟! معامله‌گران بورس تهران به دنبال افزایش عرضه‌ حقوقی‌ها، شاهد افت نماگرهای عمده بورس بود. شاخص کل بورس هم ۱۶۴۵ واحد افت کرد. به گزارش فارس، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران (تدپیکس) در پایان معاملات دیروز با کاهش یک‌هزار و ۶۴۶ واحدی به قله ۱۱۳ هزار و ۵۲۷ […]

حباب بورس ترکید؟!

معامله‌گران بورس تهران به دنبال افزایش عرضه‌ حقوقی‌ها، شاهد افت نماگرهای عمده بورس بود. شاخص کل بورس هم ۱۶۴۵ واحد افت کرد.

به گزارش فارس، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران (تدپیکس) در پایان معاملات دیروز با کاهش یک‌هزار و ۶۴۶ واحدی به قله ۱۱۳ هزار و ۵۲۷ واحدی رسید.

شاخص کل هم ‌وزن اما با کاهش ۲۱۴ واحدی عدد ۱۸ هزار و ۹۲۲ واحد را به نمایش گذاشت.

شاخص سهام آزاد شناور نیز با کاهش دو هزار و ۸۰ واحدی به رقم ۱۲۵ هزار و ۹۳ واحد دست یافت.

شاخص بازار اول اما در حالی با کاهش یک‌هزار و ۴۴۵ واحدی به رقم ۸۳ هزار و ۲۳۵ واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با کاهش دو هزار و ۵۳ واحدی عدد ۲۲۷ هزار و ۹۶۵ واحد را به نمایش گذاشت.

همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) نیز با کاهش ۲۰ واحدی روی رقم یک‌هزار و ۲۹۶ واحد ایستاد.

براساس این گزارش، معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های گسترش نفت و گاز پارسیان با ۶۵ واحد، پتروشیمی خارک با ۳۴واحد و پتروشیمی مبین با ۳۲ واحد افزایش بیش‌ترین تأثیر مثبت را بر برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های ملی صنایع مس ایران با ۲۰۸ واحد، فولاد مبارکه با ۱۸۰ واحد و تاپیکو با ۱۲۸ واحد کاهش، بیش‌ترین تأثیر منفی را در محاسبه این نماگر به دوش کشیدند.

ارزش کل معاملات بورس تهران در حالی به بیش از ۷۱۹ میلیارد و۴۴۷ میلیون تومان نمایش داده شد که ناشی از دست به دست شدن بیش از ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۱۴۸ هزار و ۶۳۲ نوبت داد و ستد بود.

براساس این گزارش، بازار سهام در حالی با افزایش عرضه سهام در اغلب نمادهای معاملاتی فرصتی را برای اصلاح موقت قیمت سهام پس از پشت سر گذاشتن رکوردهای پی در پی تجربه کرد که ابلاغیه معاون اول رییس‌جمهور مبنی بر فروش ارز صادرکنندگان غیرنفتی و غیرفلزی با استفاده از معافیت مالیاتی به واردکنندگان گروه سوم کالایی از طریق بورس باعث شده تا تحلیل‌های مختلفی در این زمینه در بازار مطرح باشد.

در این بین شائبه تخصیص ارز ۶۲۰۰ تومانی در مکانیزم مورد نظر ابلاغیه اجرایی جهانگیری باعث شده تا معامله‌گران بورس با بیم و امید نسبت به تداوم سودآوری‌های حاصل از اختلاف ارز دولتی و آزاد به بازار بنگرند.

در این بین حقوقی‌‌ها همچنان تلاش می‌کنند تا از اصلاح قیمت فرصت به وجود آمده بیش‌ترین منفعت را از جمع‌آوری سهام ارزان به دست آورند.